Alle peuters naar de opvang

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door wachtend, 1 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hondagirl25

Hondagirl25 Fanatiek lid

23 jul 2014
    3.018
    64
    48
    Vrouw
    Hilversum
    Weet ik heel goed het gaat er vaker slechter dan goed met de kinderen...
    Ik wil gewoon als ze nog zo klein zijn ze niet onder toezicht staan van andere dat doe ik zelf.
    Heb het meer over de ouders die hun kind elke dag er heen brengen dagen lang...
    maar iedereen roept het onder het mom van ik moet werken voor mijn geld maar dit alles kost heel veel geld volgens mij willen de meeste ouders gewoon hun eigen ding doen en even van hun kinderen af zijn... kom op vroeger zorgde iedereen gewoon zelf voor hun kroost en ZO zou het weer moeten !!

2. tuc

tuc Niet meer actief

het gaat er vaker slechter dan goed met de kinderen:(
    Ik vraag mij af nav welk onderzoek jij die conclusie getrokken hebt en welke vormen van opvang bij dit onderzoek betrokken waren.
    En vroeger zorgde iedereen voor hun eigen kroost??? Toen ik kind was (ben 31) werkten heel veel ouders beiden hoor, ik was 1 van de weinigen van wie de moeder thuis was. Of heb jij het over vroegahhhh toen we nog met paard en wagen redden, want die tijd is niet echt te vergelijken met nu.

Maar ik vraag mij sowieso af waarom jij je zo druk maakt over wat andere ouders met hun kinderen doen of hoe zij de opvang regelen. Ik ben ook thuis hoor bij mijn kinderen omdat IK dat belangrijk vind, hoe anderen dat doen moeten zij weten. Sterker nog ik verzorg de opvang van die kinderen. En die kinderen hebben het hier niet slecht hoor...en dat zien hun ouders ook als ze lachend naar binnen rennen en aan het einde van de dag amper mee krijgen.

En dat zie ik zelf bij mijn zoontje die naar de psz gaat, niet omdat ik graag van hem af wil zijn;) maar omdat ik het belangrijk vind dat hij regels van anderen leert dan alleen van mama en dat hij voor hij naar school gaat al weet hoe het werkt in groepsverband en dat zonder mama.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hahahaha,

Wanneer 'vroeger'??

Voordat Psz-en bestonden (jaren 60 of zo)?
    Voordat de babyboom en gezinnen van 12-16 kinderen (meer dan een psz groep)?
    In de tijd dat hele families onder 1 dak woonden??
    Ik ben benieuwd wat 'vroeger' betekent?

Overigens ben ik dolblij dat ik van mijn ouders wel naar schooltje mocht als peuter, voor het gemiddelde kind is het een verrijking als zijn wereld breder wordt. Kind beperkt houden aan alleen ouders tot kleuterleeftijd is in de meeste gevallen niet in het belang van het kind zelf..

4. Hondagirl25

Hondagirl25 Fanatiek lid

23 jul 2014
    3.018
    64
    48
    Vrouw
    Hilversum
    Mijn moeder was ook altijd thuis en dat was gewoon fijn, nu hoor ik heel veel kinderen klagen dat hun ouders altijd weg zijn en geen tijd voor hun hebben.
    Ga het nieuws dan maar eens volgen het gaat slecht op KVD's enz. want er zijn bezuinigingen gaande ze moeten met minder personeel veel meer kinderen onderhouden.

Net of kinderen dat niet op school groep 1 dus gewoon gaan leren vanaf 4 jaar.. vroeg zat ze hebben geen tijd om kind te zijn meer tegenwoordig en veel aandacht van hun ouders te kort...

5. Hondagirl25

Hondagirl25 Fanatiek lid

23 jul 2014
    3.018
    64
    48
    Vrouw
    Hilversum
    Das heéééel wat anders mensen gebruikte geen voorbehoedsmiddelen... nu '' kiezen'' we voor kinderen vroeger kreeg je kinderen...
    waarom vind je dat een verrijking alles zo snel mogelijk weten en leren das ook de reden dat veel kinderen snel verveeld zijn enz. alles moet snel en jong

6. tuc

tuc Niet meer actief

je hoort kinderen op kdv's en psz klagen dat hun ouders nooit tijd hebben:D/

Ik volg het nieuws, maar kom ook uit de kinderopvang, ik weet ongeveer wel hoe het reilt en zeilt daar. Maar het nieuws volgen vind ik niet echt een onderzoek van hoe het precies gaat. Wat gebeurd er dan waardoor het slecht gaat met de kinderen??

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Wow, jij leest je echt goed in in de onderzoeken enzo he?
    Echt knap...

8. Hondagirl25

Hondagirl25 Fanatiek lid

23 jul 2014
    3.018
    64
    48
    Vrouw
    Hilversum
    documentaire genoeg gezien zoals ik al zij dat er te weinig personeel op de hoeveelheid kinderen zit en vaak slecht geschoold ook.
    waardoor ze dus te weinig aandacht krijgen en er zitten soms '' probleem'' kinderen tussen waar ze hun handen al aan vol hebben.
    en wat heeft nou een kdv voor meer waarden aan dat ze gewoon thuis zitten?? ja ze komen in contact met andere maar dat komen ze later ook...

9. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Hondagirl: vroeger voedde het hele dorp alle kinderen samen op.
    Personeel op PSZ en KDV: die eisen zijn de afgelopen jaren juist omhoog gegaan. Voor een hoop kids betekent het iid dat ze daar meer bagage meekrijgen dan thuis. Nederlands leren, bijvoorbeeld, (en dan bedoel ik dus niet de allochtone kinderen).
    Vanuit mijn werkervaring kan ik je vertellen dat kinderen die in de hulpverlening terecht komen, daar niet komen omdat ze op een slecht KDV of PSZ gezeten hebben, maar gewoon omdat het thuis mis was. Voor een hoop van die kids had je juist mogen wensen dat ze wel op KDV of PSZ hadden gezeten.

10. tuc

tuc Niet meer actief

uhhm elk kdv volgt net als een psz een vorm van vve, dat is al iets wat thuis niet aangeboden wordt normaal gesproken.

Maar uit documentaires (ben wel heel benieuwd welke, want ik volg die graag op dit gebied) dat het niet goed is voor een kind om op een kdv te zitten? Slecht geschoold kan ik mij niet goed voorstellen want er zijn gewoon eisen voor. En ja er zullen vast kdv's zijn die het daar niet zo nauw mee nemen net zoals basisscholen die op momenten van ziekte en crisis onderwijsassistenten voor de klas zetten bv. Maar dat is niet wat er op een gemiddelde kdv/school gebeurd.

11. Ik ben ook wel benieuwd om welke documentaires het gaat :) Vind dat altijd wel interessant om te bekijken.

Ik heb niet het idee dat het kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal slecht is voor kinderen. En ook niet dat ouders hun kinderen daar achterlaten omdat ze dan van ze af zijn. :( Alsof je eigen leven helemaal hoort op te houden als je kinderen hebt...

12. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik begin het idee te krijgen dat mensen een heel, laten we zeggen bijzonder, beeld hebben van kinderen die thuis blijven ipv naar een psz of kdv gaan. Ik lees dat je kinderen dan tekort doet, dat je ze beperkt in hun ontwikkeling, etc. Terwijl kinderen altijd ontzettend veel leren en ontzettend veel opsteken van de wereld om zich heen. Geen enkele ouder zit toch 24/7 binnen met een peuter die uit zijn neus vreet? Peuters spelen, ontdekken in huis, halen kattenkwaad uit (niet leuk, wel ontzettend leerzaam), gaan naar de speeltuin met hun moeder, of de kinderboerderij, of de dierentuin, of gewoon een stukje wandelen in het park, naar de supermarkt, naar andere winkels... Dat is allemaal ontzettend leerzaam. En wordt nog leerzamer als je daar als moeder net een beetje extra aan toevoegt. Laten helpen bijvoorbeeld. Of dingen laten zoeken. Zo las ik laatst van een moeder die haar kind met interesse in cijfers een bepaald cijfer liet zoeken tijdens het boodschappen doen. Weer wat geleerd.

Peuters die niet naar een psz of kdv gaan blijven heus niet achter in hun ontwikkeling. Die leren net zo veel als de kinderen die 2 keer per week wel een dagdeel gaan. Ook op sociaal gebied. Want nogmaals, welke moeder zit 24/7 binnen met haar peuter en gaat nooit eens op stap met hem/haar?

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat doe ik allemaal en mij peuter heeft broer en zusjes maar toch leert hij ook ontzettend veel op de psz.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dat heb ik aan hondagirl ook al uitgelegd. Ouders leren hun kinderen enorm veel. Kdv, psz, go e.d. is daar alleen maar een verrijking op. Die leren weer andere dingen aan een kind.

Maar jij twijfelt zelfs om je kind hier regulier basisonderwijs te laten volgen...dus ik denk dat deze discussie niet veel zin heeft.

ik ben niet standaard anti thuisonderwijs hoor...er is hier een lid die zelfs naar engeland (meen ik) geemigreerd is omdat het voor haar zoontje niet te doen is om onderwijs te volgen op een school. Dat snap ik volkomen.
    Maar ouders hier die het beter lijken te weten en vanuit die gedachte 'maar' thuisonderwijs gaan geven daar krijg ik wel een beetje de kriebels van.

15. Zeker van mensen die zelf nog geen kinderen hebben :) Dan denk ik: leuk al die idealen, maar ik spreek je over 2 jaar wel of je dan nog zo erover denkt :p

Ik kijk er zelf in elk geval enorm naar uit dat ons zoontje naar de PSZ gaat. Voor hem is het heel leuk, hij is er ook echt aan toe. En zelf heb ik dan ook een paar uurtjes per week mijn handen vrij en ja, ook daar kijk ik echt heel erg naar uit :D

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hier hetzelfde. Mijn moeder was thuis, maar er zaten veel 'sleutelkinderen' in de klas. In die tijd was het ook normaal om je kind 2 dagdelen in de week naar een psz te doen.

Als we nog verder denken over 'vroegah', toen waren ook niet alle vrouwen, die 'thuis' waren, binnen hoor! Boerenvrouwen hielpen mee in het bedrijf. In die tijd had je trouwens ook gezinnen van 10+ kinderen, waarvan de oudste dochters de jongere kinderen verzorgden. Heel veel van die oudste dochters hebben zo amper een jeugd gehad. En toen de eerste kinderen klein waren, pasten vaan nichten en buurmeisjes op. Of meerdere kinderen werden bij één buurvrouw achter gelaten, die dan op de kinderen paste. Sterker nog, als een moeder geen borstvoeding kon geven, ofwel omdat ze er fysiek niet toe in staat was, ofwel omdat ze hard werkte (al dan of niet in en om het huis), dan hadden ze zogenaamde melkmoeders. De oma van mijn man heeft verschillende kinderen in haar straat de borst gegeven.

Nóg veel eerder in de geschiedenis van de mens, toen werden de kinderen opgevoed en grootgebacht door het hele dorp. Er waren vaak een aantal vrouwen, die als 'taak' hadden om voor de kinderen te zorgen. Dit gebeurt nu nog steeds in natuursamenlevingen.

Als je mij vraagt, hoe het weer zou moeten, dan is het dus zó! Iedereen zorgt voor elkaar en voor elkaars kroost. En om dan klein te beginnen, wat vaak ook al niet meer gebeurt in onze samenleving, dat de mensen (m/v), die wél thuis zijn, ook een oogje in het zeil houden in de straat. Dus of het allemaal goed gaat met de kinderen en dat er geen onverlaten allerlei rotzooi uithalen.

Ik quote tuc, trouwens, maar het merendeel is gericht op Hondagirl's uitspraak.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ze zijn nog altijd gebonden aan het aantal leidsters per aantal kinderen. Niet alle KDV's voldoen daar aan, maar die vallen vanzelf door de mand. Het is ook de verantwoordelijkheid van de ouders om daar op te letten (en aan andere eisen waar een KDV aan moet voldoen.

De conclusie is dus dat dit veel te laat is! Je merkt ook echt het verschil tussen kinderen, die wél en die niet gewend zijn in groepsverband te functioneren. Ze hebben een sociaal-emotionele achterstand. En dan heb ik het nog niet eens over de taalachterstand van sommige allochtone, maar ook van autochtone kinderen!

Waar heb je het in hemelsnaam over. Het onderwerp gaat hier over 2 dagdelen in de week!!!
    Als je iets hebt tegen ouders, die hun kinderen meer dan x dagen volle dagen naar het KDV brengen, begin daar een eigen topic over. Dat heeft niks met dit topic te maken!

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oh daar zijn er zat van. Ik denk dat het merendeel wel veel bezig is met hun eigen kinderen, maar er zijn echt bosjes met moeders, die hun hele dag volplannen met boodschappen doen, schoppen, huishouden, koffie drinken bij vriendinnen, voor de tv hangen en urenlang op hun telefoon, tablet of computer bezig zijn (Facebook, forums ;), spelletjes) en dus amper naar hun kinderen omkijken. Ja, op tijd een boterham smeren en ze zo voor de tv zetten.

En zelfs bij moeders, die heel actief zijn met hun kinderen, ben ik er van overtuigd dat de kinderen sociaal gezien een achterstand hebben t.o.v. de andere kinderen, als ze in groep 1 beginnen.

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Uit onderzoek blijkt dat ouders nu meer tijd aan hun kinderen besteden dan ouders vroeger. Sowieso veel gerichtere tijd. Denk je echt dat mijn vader vroeger met zijn ouders naar musea en wandelingen ging? Zijn ouders hadden een boerderij en werkten (alletwee) altijd. Vrije tijd was naar de kerk gaan en daarna ging vader naar de kroeg. Die tijd besteedde hij nauwelijks aan de kinderen. Maaltijden werden zo snel mogelijk genuttigd, er was altijd nog werk wat moest worden gedaan.
    Alleen mijn schoonmoeder kan zich herinneren dat er structureel tijd aan haar werd besteed, mijn schoonvader, moeder, vader en stiefmoeder geven allemaal aan dat er nauwelijks tijd was voor hen. Dus over die tijd heb je het duidelijk niet.
    Onze generatie had inderdaad iets vaker moeders die thuis waren dan nu, daar staat tegenover dat onze vaders (over het algemeen) veel minder tijd aan ons besteedden dan vaders nu aan hun kinderen besteden. In totaal krijgen kinderen dus meer tijd en aandacht, niet minder.

Er is trouwens juist steeds meer sprake van dat we teveel met onze kinderen doen. Er zijn vele pedagogen die aangeven dat het goed zou zijn voor kinderen om wat minder aandacht te krijgen en wat meer tijd om zich te vervelen. Het is heel goed voor kinderen om zo af en toe niets te doen. We voelen ons als ouders vaak dusdanig verantwoordelijk voor onze kinderen dat we vergeten om ze gewoon lekker te laten gaan en er niet bovenop te zitten.

20. esme66

esme66 Niet meer actief

:$ en dat durf jij hier zomaar toe te geven.? ;):D Haha, ik doe echt van alles met mijn kindje, maar ik heb zelf echt helemaal niks met knutselen.. Ben dus altijd blij dat ze dat lekker op het KDV doen, hoef ik thuis niet met klei en vingerverf aan de slag.. :)

Deel Deze Pagina