heeft er hier iemand de amandelen laten verwijderen op latere leeftijd? wat zijn de ervaringen zoals pijn, herstel enz. mijn huisarts heeft mij vandaag doorverwezen naar de kno arts, hij vind het tijd worden dat mijn amandelen eruit gaan, omdat ik regelmatig keelontstekingen heb. vrijdag kan ik bij de kno arts terecht. ik ben benieuwd of die ook vind dat ze eruit moeten. graag hoor ik ervaringen van mensen die het ook hebben laten doen als volwassene.
ik heb het laten doen toen ik 30 was. Ik had om de haverklap keelontsteking en daardoor ook sneller griep e.d. Was het helemaal zat en de kno wierp een blik in mijn keel en het was al duidelijk dat ze er uit gingen. Het deed zeer. Als je wakker wordt is het gewoon niet leuk. Was misselijk en had het steenkoud door al het ijswater wat ik moest drinken en even warm onder douche mocht niet ivm nabloedingen. De eerste dagen ook pijn in mijn kaken en kon voorzichtig wat vla e.d op. Maar het was wel de moeite waard. Ben een hele tijd verlost van keelonstekingen en die deden ook altijd behoorlijk pijn. Nu wel eens een keer gehad maar een keer per jaar of zo
niet zelf, buurman wel. Ik werd midden in de nacht wakker gemaakt door de buurvrouw, hij had een bloeding 2 nachten later. Nou mag enige naam hebben ambu gebeld en moest weer onder zeil om de bloeding te stoppen. Hij heeft er flink last van gehad. En het herstelt niet zo snel als bij een kind. Meeste mensen vergissen zich omdat het echt wel even duurt voor je weer fit bent. Succes!
Ja ik . Ik had veel pijn na de operatie toen de medicijnen uit waren gewerkt. En ik de zetpil nog sneller er uit werkte als er in. Maar met veel pijn en moeite is het me dan toch gelukt om een normale pil in te nemen. Dag er na was veel pijn weg en kon ik wel goed drinken. En kon ik met veel gedoe een broodje eten. Avond eten ging na 3 dagen alles voelde wel heel rauw aan. Het fijnste is als je echt honger hebt knakworstjes te eten die slik je zo door . En niet schrikken als je over moet geven. Ik was heel misselijk en heb veel te lang achter elkaar over moeten geven omdat ze me heel laat een spuit hadden gegeven voor misselijkheid. Daarmee kwam er ook (oud) bloed mee bleh. S6
Ik was 18 toen mijn keelamandelen zijn verwijderd. Ik had erg vaak keelontsteking.. Ik vond het na die tijd echt vreselijk! Heb echt pijn gehad.. Na een paar dagen werd het gelukkig beter. Tijdens nacontrole bleek het dat mijn amandelen alweer aan het groeien waren en dat de kans groot was dat ze er na een aantal jaar weer uit moesten.. Heb nog wel eens keelontsteking maar mijn amandelen laat ik niet nog een keer verwijderen! Succes!
ik zelf niet maar mijn opa zeg ongeveer rond zijn 60stigste. bij mijn weten was het echt geen pretje en doet het flink pijn
hhhmm niet echt positieve ervaringen, maar goed zo vaak keelontsteking en er goed ziek van zijn is ook niks dus dan maar 1 keer flinke pijn van operatie. vrijdag weet ik meer, ik ga er maar vanuit dat de kno arts ook vind dat ze eruit moeten.
ik was gewaarschuwd dat het bij een volwassene pijnlijker is dan bij een kind en herstel langer. maar zo erg.......... ik vond het vreselijk ik zat zwaar onder de morfine, aangezien het heel erg gebloed had, was moeilijk te stoppen. savonds zag ik op het toilet sterretjes, zoveel overgeven (zwart, oud bloed erg veel) drinken was geen pretje, laat staan eten, alles deed zeer. ik had op een gegeven moment zon honger, heb ik een kroketje leeg gelepelt, ziekenhuis had een potje babyvoeding/fruithapje mee geven vies...... en ik kreeg er ook nog eens oorontsteking bij. maar daarna, amper ziek geweest en geen ontstoken klieren meer, en vermoeidheid was ook weg! alleen had ik het jaren eerder moeten doen
oh als de vermoeidheid er ook mee weg gaat, zal wel fijn zijn. ik ben wel snel moe, maar wist niet dat dat daar mee te maken kon hebben...
Die vermoeidheid is een van de symptomen idd, vaak verdwijnt deze snel erna. Hier veel pijn gehad, zeker 2 weken. Maar het is het waard!
Tja zoals de rest al verteld, het doet pijn!!! Ik heb 3 weken niet kunnen eten en toen kreeg ik er ook nog een infectie bij in mijn keel op de wond. Tja geen pretje maar ja toen het eenmaal genezen was heb ik ook nooit meer ergens last van gehad. Al met al ik zou het zo weer doen want bij mij weegde de pijn niet op tegen het resultaat wat ik er nou van heb
Ik heb ze eruit laten halen toen ik begin 20 was. Toen ik wakker werd na de operatie ben ik erg beroerd geworden en moest ik ineens veel bloed overgeven. Had ik een nabloeding... Dat is toen weer gestopt. Daarna had ik eerst weinig last en ik begon ook enthousiast met praten, maar ik kwam er snel op terug. Heb 2 weken lang behoorlijk pijn gehad en niet kunnen eten. Ik had van die nutridrinks gekregen en die kon ik met moeite wegkrijgen. Verder ook erg veel last van mijn oren. Maar het is wel de moeite waard! Nooit meer keelontsteking gehad!
Ik was 21 wat een HEL Echt 2 weken mega pijn gehad, weet ik het niet hoeveel kilo afgevallen omdat ik echt niks kon eten en ik was super zwak en nu nog vaak zat keelontsteking, als ik dat geweten had had ik het nooit laten doen.
Ik heb het afgelopen augustus laten doen en het is verschrikkelijk pijnlijk voor 2 weken lang. Maar ik merk sinds het begin van het jaar dat ik steeds meer energie krijg en ik heb nog maar 1 keelontsteking gehad, die ook zo weer weg was en veel minder pijnlijk als normaal. Als ik eerder had beseft dat mijn amandelen zelf weleens alle vage klachten zouden veroorzaken had ik het ook eerder laten doen!
Ik heb ze 9 jaar geleden laten verwijderen. Had heel vaak keelontstekingen en op het laatst een abces in mijn keel. Hierdoor op de EHBO gekomen en toen had ik geen keuze meer. Herstellen en dan amande eruit. En eerlijk gezegd is het mij reuze meegevallen, echt waar. Tuurlijk doet het zeer (rauwig), maar had het veel erger verwacht. Heb dan ook geen complicaties gehad en mocht na 1 nachtje zkh weer naar huis. Elke dag werd pijn minder... Heb er nooit geen spijt van gehad. Enige nadeel is dat je qua weerstand weer van nul af aan moet beginnen, maar denk dat je in het voorjaar/zomer deze sneller weer opbouwt dan in najaar/winter.
Bij mij zijn ze 2 jaar geleden verwijderd. Na alle horrorverhalen die ik hoorde had ik me voorbereid op het ergste... maar daardoor viel het me juist reuze mee. Ja tuurlijk, het deed pijn en eten is moeilijk. En na een paar dagen pudding en ijs wil je graag eens wat anders haha. Ik heb na een klein weekje weer wat normaler kunnen eten en na 2 weken had ik bijna geen last meer ervan. Ik ben blij dat ik het heb laten doen. Heb sindsdien geen keelontsteking meer gehad, terwijl ik dat eerst zo'n 3 keer per jaar had.
Ik was 18, chronisch ontstoken dus het moest toch echt. Toen ik thuis kwam kon ik nog steeds niets naar binnen krijgen. Tien dagen later had ik nog last en lag de hele nacht te slikken. In het ziekenhuis zeiden ze in eerste instantie dat dat kwam door het teruggroeien van het slijmvlies. Maar na die nacht moest ik opeens ook helder bloed overgeven en had ik hele donkere ontlasting. Dus naar de spoedeisende hulp dan maar, bleek dat de hele wond terug open was gegaan! Dus ik moest terug geopereerd worden en het hele proces nog eens doorstaan. De arts had van tevoren gezegd dat hij al 6,5 jaar geen nabloeding had meegemaakt dus ik had er niet op gerekend, je hebt er denk ik niet zoveel kans op ook. Ik stonk zo hard uit mijn mond en het zag er walgelijk uit, maar dat terzijde :') De eigenlijke operatie en de eerste dagen vielen me echt wel mee. Ik had alleen weer net de pech een nabloeding te krijgen.. En de dokter ook want het was zondags
Ik heb het vorig jaar laten doen. Was toen 30 jaar. Vond het echt een HEL! Als ik mocht kiezen: amandelen eruit of beide bevalling overdoen koos ik voor mijn bevallingen. Echt waar! Maar goed, ik heb er geen spijt van gehad. De pijn is erg, maar ik vond de pijn van een amandelontsteking ook verschrikkelijk. Meteen na de operatie viel het me 100% mee. Maar als de narcose langzaam begint uit te werken wordt het wat erger. Toch vond ik het pas echt niet uit te houden toen ik eenmaal weer thuis was en ik geen morfine meer had. Mijn man had 2 weken zorgverlof, want voor de kinderen zorgen zat er echt niet in. Ik was heel blij dat hij thuis was. Heb wel 4 weken last gehad van de narcose. Ben 2 weken thuis geweest en heb daarna nog 2 weken halve dagen gewerkt omdat ik bekaf was door de narcose. Al met al.....een helse pijn, maar ik zou het wel meteen weer doen. Geen last van keelontstekingen meer hebben is mij heel veel waard
Zoals eerder gezegd het is niet fijn. Ik had echt dat ik voortaan stukjes opgedroogde pus uit spuugde dus ze bleven ontzettend ontstoken. Na de ok heb ik weken niet kunnen eten omdat het ontstoken raakte, woog op een gegeven moment nog maar 49 kilo maar het was het waard. Nu heb ik een keer in het jaar een flinke ontsteking en verder nergens geen last meer van en ach die pijn ben je na een aantal maanden ook weer vergeten. Wat ik wel heb gedaan, heb me bewust in de zomer laten opereren, daardoor had ik niet zo'n extreme kou en maakte het me niet uit om de ijszakjes op mijn keel te hebben. Ook het ijswater en de waterijsjes waren hierdoor geen straf!
Ik vond het ook vreselijk! Al hebben ze bij mij veel secuurder geopereerd dan gemiddeld en de wonden dichtgebrand om de kans op bloedingen te minimaliseren. Echt veel pijn gehad en het gevoel dat je stikt van die opgezette keel.