Alle tanden getrokken nu kunstgebit.. Alleen maar huilen!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Anoniempje001, 14 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniempje001

18 aug 2020
    38
    2
    8
    Vrouw
    He dames,

Oké, bij het begin.... Ik had besloten alles te laten trekken omdat ik een zeer slecht gebit had. Er was geen enkele tand of kies die zonder vullingen was ect.. Vele ontstekingen en ga maar door, nouja weinig aan te doen nog...

Woensdag was het zo ver... Alles getrokken onder algehele narcose. Woensdag weinig last, donderdag ook, en vrijdag had ik erg veel last van ondergebit, precies het gedeelte onder de tong maar ook aan de buitenkant. Maar de tandarts wilde me niet zien ook niet omdat het druk plekken waren.. Dit hoorde er bij, en moest maar doorzetten. Het was niet uit te houden, dus zaterdag bij laten slijpen maar hel, het doet pijn dus de onderste kan niet anders dan uitlaten....

Eerlijk, het meeste wat me tegenzit is dat ik nu zonder ondergebit moet... Ik heb met alles trekken, en nu een kunstgebit een flinke klap psychisch gekregen.. Ik kan alleen maar huilen... Als ik er aan denk, over praat en vooral mezelf zie zonder ect.. Ik kan me niet voorstellen dat ik dit voor altijd zo zou moeten hebben dat ding in me mond.. Ben gewoon erg emotioneel. Normaal praten kan ik niet, z'n mond vol... Ik weet het gewoon even niet meer..
    De pijn enzo, ja moet ik even doorheen en dat het niet lekker zit, weet ik ook.. Hoort er ook bij... Maar geestelijk is dit echt fucking zwaar... Ondanks mijn slechte gebit, heb ik op moment zooooo veel spijt... Ben op moment echt even kapot van binnen... Lachen durf ik niet meer.

Vrijdag wel naar de tandprotheticus, hopelijk kan die zoveel aan het ondergebit doen dat het wel lekker zit zonder pijn..

Weet niet wat ik met dit bericht wil, maar moest het even kwijt...

2. Tweendertig

18 jan 2021
    38
    23
    8
    Vrouw
    Hoi,
    Wat naar zeg! En teleurstelling en pijn... Knuffel voor jou!
    Mijn broer heeft dit ook gehad en het wordt echt wel beter! Nu is ie er blij mee. Zn hele gezicht is er erg van opgeknapt en hij lacht weer breeduit.

Mocht je op langere termijn last blijven houden van het psychische gedeelte: een korte traumabehandeling aanvragen, echt doen!

Voor nu: misschien even de boel van je af schrijven oid? En zoveel mogelijk afleiding zoeken om de tijd door te komen?

Maslov, Anoniempje001 en Ansel vinden dit leuk.
  3. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Echt doorzetten ondanks dat het zwaar is. Een goede prothese zit uiteindelijk fijn en is echt niet als zodanig herkenbaar bij de mensen.
    Alleen de periode dat je kaken gaan slinken zul je pijn en drukplekken hebben. Dat is normaal je moet even eelt kweken zegmaar. De zenuwen zijn nu nog super gevoelig. Neem een tijdje goede pijnstilling en laat er niet teveel aan slijpen want dan moet je over een paar weken terug om het weer op te laten vullen omdat het dan te los zit.
    Het wordt echt beter en straks zie je alleen die stralende glimlach met mooie tanden! Sterkte in deze periode!

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Geef het tijd. Echt, het komt goed. Je hebt bewust deze keuze gemaakt toen, want de situatie toen was niet goed. En dit was een goede optie. Anders had je daar niet toen voor gekozen. Natuurlijk is het nu een hele omschakeling waar je aan moet wennen. Eigenlijk is het een rouwproces waar jij doorheen gaat als ik het zo lees. Niet de moed verliezen hoor.

Anoniempje001 vindt dit leuk.
  5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb bij een tandarts gewerkt en echt, het komt goed. Het kan alleen maanden duren. Het is iets in je mond wat er officieel niet hoort, dat is wennen, maar het komt echt goed.

Anoniempje001 vindt dit leuk.
  6. Anoniempje001

18 aug 2020
    38
    2
    8
    Vrouw
    Kan me er niets van voorstellen, maar heb je als assistent gewerkt?
    Uiteindelijk kan je ook kiezen voor klik toch? (implantaat) ik lees overal dat onder na 4 maand herstelt is, en je hier dan een aanvraag voor kan indienen! Weet jij of dit klopt dan aangezien het nog maaaaaaaaanden duurt voordat dat ding is ingegroeit. Maar om nog ergens sprankje hoop uit te halen op moment.

7. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Mijn moeder heeft destijds ook haar hele gebit laten trekken. Boven zat altijd perfect maar onder viel altijd uit haar mond. Gapen en hij ging weer. Uiteindelijk heeft ze na 1 jaar, want t bot moest nog slinken dacht ik, gekozen voor een klik gebit. Haar onderkaak bleek erg scherp bot te bevatten waardoor ze als eerst t bot heeft laten slijpen en vervolgens meteen de klik implanteren laten plaatsen. Ze was bont en blauw maar had geen pijn en is nu dolgelukkig met haar keuze destijds. Ze is door net z'n ellende gegaan als jou maar t wordt echt beter. Nu moet je er indd doorheen. Ik kan je voor nu alleen maar sterkte wensen en veel doorzettingsvermogen vermogen en mocht je psychisch last blijven houden indd hulp daarvoor inschakelen

8. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Geen ervaring maar het klinkt echt behoorlijk zwaar. Ik heb ook een enorm slecht gebit, maar met precies wat jij nu ervaart heb ik mijn twijfels. Ik denk wel uiteindelijk dat het echt veel beter en mooier is, voor jou! Want zoveel last van je eigen tanden is ook niet ok! En weet ook dat de plek in je mond echt super gevoelig is.. daar kan je maar heel weinig hebben. Heel veel sterkte in dit proces! Trek idd aan de bel vooral psychisch, het is niet niks.

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.676
    113
    Heftig op zo'n jonge leeftijd!
    Ik denk dat er al veel goede tips zijn gegeven.
    Ga je uiteindelijk implantaten doen?

10. Anoniempje001

18 aug 2020
    38
    2
    8
    Vrouw
    Klopt 30 is niet niks... Ja wil uiteindelijk zeker implataten hebben, boven en onder. En boven dan zonder gehemelte. Denk dat ik dan alweer een heel stuk dichter bij mezelf ben.

11. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik wil net iets gaan plaatsen over wie er ervaring heeft om een kunstgebit aan te laten meten op jonge leeftijd. Ik ben wat ouder (44) maar loop al heel mijn leven met enorme angst voor de tandarts. Ik ben nu in therapie maar dat is zo'n traag langlopend proces. Ik heb op dit moment op 3 plekken veel pijn en kan er niet van slapen. Wetende dat ik weer onder narcose zal moeten en een mega bedrag kwijt zal zijn voor deze immense ellende. Ik ben er echt depressief door. Slaap slecht en overdag ben ik een dweil.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het nu met je gaat. Ik kan me goed voorstellen dat de eerste dagen ellende zijn maar gaat het nu een beetje beter met je?

12. Anoniempje001

18 aug 2020
    38
    2
    8
    Vrouw
    Het is gewoon zwaar. En ik wist dat dit geen makkelijke weg zou worden maar is gewoon zwaar. Ik kan eigenlijk ook nog niet zeggen dat ik er blij mee ben, het voelt nu nog als een grote fout. Ik heb dan ook contact op genomen met de tandprotheticus daar kan ik maandag weer heen, maar gewoon omdat ik er compleet doorheen zit.
    Hij heeft laatst de drukpunten allemaal weg gehaald, maar ondergebit past gewoon niet meer deze moet ik steeds weer opnieuw vastplakken door het praten schiet hij steeds los, valt dan niet te praten en op het werk is het dan niet te doen want moet gewoon veel praten.dus het zit nergens na, maar goed de prothese is al van 2019 (okt) dus al z'n 1,5 jaar oud..

Eten gaat ook nog niet, kan gewoon niet kauwen ook niet als ik eten heb fijn gemaakt, kauwen gaat met geen mogelijkheid. Dus leef echt voornamelijk nog op brinta en breakers. Maar pff wat verlang ik naar 'n broodje ofzo haha.

Maandag weer heen en kijken wat hij voor mij kan betekenen. Ik wil zeker ooit klik... Maarja.. Verzekeringstechnisch he.

13. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

5 jun 2013
    184
    45
    28
    Heb je al een rebasing (nieuwe laag) in de prothese gekregen? Een noodprothese mag na een jaar vervangen worden en een "gewone" prothese na 5 jaar (zonder machtiging). Als hij eerder vervangen moet worden omdat jij niet kunt functioneren met de prothese, dan moet er een machtiging bij jouw verzekering aangevraagd worden.
    Hoe meet jij klaagt, hoe groter het dossier en hoe groter de kans is op een implantaatgedragen onderprothese.

Als wij een prothese maken voor iemand die nog tanden heeft, dan trekken wij eerst de kiezen (in 4 afspraken). Pas na 3 maanden wordt er begonnen met afrukken etc. Dit is om de kaak te laten slinken. Pas bij plaatsen van de prothese trekken wij de voortanden. Dan 3 maanden later wordt er een nieuwe laag in de prothese gemaakt.
    Daarna doen mensen vaak zo'n 10 jaar met de prothese.

Ik hoop voor je dat je maandag goed geholpen wordt. Anders ipv naar de tandtechniek naar een tandarts voor een second opinion.

Zeebra vindt dit leuk.
  14. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

14 apr 2020
    2.453
    1.830
    113
    #14 Golden1213, 23 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2021
    Ik heb zes tanden laten trekken in januari, de eerste paar dagen geen last daarna enorm veel last van gehad. Woorden als het komt goed daar heb je niets aan. Ik zou het echt even laten zien bij de tandarts. Zij kunnen het zien en dan zou ik ook een spiegel opbouwen met pijnstillers. Ik heb nu een klik bijtje in de mond.
    Je mag trots zijn op jezelf met deze stap te hebben gezet. Ik heb het nu echt heel mooi en ook sehr veel pijn ervaren in de mond. Maar je krijgt er heel veel voor terug.

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Oh wat een hel zeg!!
    Ik heb een tand en een kies moeten laten vervangen voor implantaten. En dat was een emotionele fokking zwaar traject. Laat staan als je alles er uit hebt laten moeten trekken :|:|:|

Veel sterkte!!

16. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Och meis ik zou willen dat het bericht beter was! Voor mezelf maar zeker voor jou ... wat een slechte start! Ik hoop dat het binnenkort eens de goede kant op gaat! Bedankt voor je openheid ... het is voor mij een eyeopener om toch echt mijn best te doen om zo lang mogelijk mijn eigen tanden te behouden al is het iedere keer weer een crime om er naar toe te gaan!

Sterkte

17. Anoniempje001

18 aug 2020
    38
    2
    8
    Vrouw

Nee dat heb ik niet. En de tandarts steunt me ook niet echt. Begeleiding is 10x niks...

Heb ook verzekering vaak gesproken, en gebit mag vervangen worden binnen 5 jaar met machtiging ALS tandprotheticus het "ook" nodig vindt. Maar dit wordt morgen allemaal besproken....
    Mijn gezondheid staat momenteel onderdruk, heb nml maagverkleining gehad.. En kom zo echt dingen te kort qua vitamine. Kan nog steeds met geen enkele mogelijkheid kauwen, zelfs geen stuk banaan of wat dan ook erg zacht is. Omdat alle randen ook zeer doen en snijden. Ook heb ik last van dat gehemelte ding, elke dag door super beroerd en krijg dingen gewoon niet weg... Probeer elke dag opnieuw...

Mijn gezondheid en werk lijden hier onder... Op moment echt de grootste fout van mijn leven gemaakt. Voel me zwaar kut. En hoop dat mijn tandprotheticus mij wil steunen.. Zit zowat onder de 50 kilo... Kom van 59... Het wordt nu wel tricky. Sta elke dag te shaken op mijn benen en flink duizelig...

18. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.000
    1.832
    113
    Vrouw
    Ik heb jaren geleden alles laten trekken en herken dit helemaal niet. Ja het was een week lastig maar met goede opvolging bij de tand technieker was het allemaal prima te doen.

Zoveel last hebben lijkt mij niet nogmaal. Misschien een andere tand technieker? Soort van 2cnd opinion?

Paardenbloem, dreumesje en einad vinden dit leuk.
  19. Anoniempje001

18 aug 2020
    38
    2
    8
    Vrouw
    Dit lees ik indd meer dat je langzaamaan wel kan eten. Nou echt, hier dus totaal niet. En al dat Toetjes gebeuren komt mijn neusgaten onderhand wel uit... Ben niet iemand die snel "klaagt" over honger. Maar dat heb ik na 3 weken echt wel hoor.

Mijn benen trillen helemaal.. Het is net alsof ik voor de eerste keer heel intensief heb gesport. Zo voelt dat.. Voel mezelf alleen maar zwakker en zwakker worden.

20. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.000
    1.832
    113
    Vrouw
    Het is niet normaal dat je alleen zachte dingen kunt eten. Ik at na een week weer redelijk normaal. Het klinkt alsof je prothese totaal niet past. Ik zou echt een andere technieker laten kijken. Sowieso mocht ik na het trekken de prothese niet uit omdat het dan niet meer goed zou passen ivm zwellingen etc

Deel Deze Pagina