alle voeding vervangen naar gezondere ingredienten...geen dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door mirell, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. perzik

perzik Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.263
    0
    0
    Ik zie Het Voedingscentrum als een TomTom, je moet altijd zelf blijven nadenken en opletten!:D

2. Astre

Astre Niet meer actief

Koolhydraatarm betekent ook geen fruit eten. Dat gaat mij echt te ver. Sowieso hebben je hersenen koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Daarnaast kan het eten van geen koolhydraten ook schadelijk zijn als je veel sport. Ik ben geen fan van dr. Frank, maar ook geen fan van het voedingscentrum. Wie weet gaan ze me verrassen met hun nieuwe schijf van vijf!

3. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk; dat stadium ben ik al jaren voorbij. Ik eet alleen puur.
    Natuurlijk is supermarktbrood niet gezond. Allemaal overbodige hulpstoffen en na 1 dag stinkt het al naar eendjesbrood. Dus waar al die 'broodverbeteraars' voor dienen? Het is net spons en ik heb een -door gezonde voeding te eten goed controleerbare- darmaandoening, maar als ik supermarktbrood eet, ben ik ook een opgezwollen pad.
    Hier biologisch brood en dat is zo mals dat het zeker de derde dag nog lekker is!

4. perzik

perzik Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.263
    0
    0
    Ja, klopt. Kreeg ik ook te horen, geen fruit. Nou ja zeg...

5. Astre

Astre Niet meer actief

Ik heb geen idee wat pdl is. Ik vermoed dat ik er dus ook geen gast ben geweest.

We zijn het eens over het feit dat koolhydraten onmisbaar zijn in een gezond voedingspatroon. Lijkt mij een mooi uitgangspunt :).

6. Toen ik er naar zat te googlen kwam ik een stukje tegen over dat je er je tanden mee kan poetsen, dat het geen kwaad kan voor het glazuur.
    Ik doe het over de tandpasta haha, niet echt lekker, maar miijn tanden voelen heerlijk aan, en ze zijn echt al witter geworden.
    Ik doe het eigenlijk meer voor mijn tandvlees, dat wil nog wel eens bloeden, en zout is goed tegen bacterieen en ontstekingen dus baadt het niet, schaadt het ook niet ;)

ooo ik zie dat ik leuk mezelf heb gequote.
    Iemand vroeg me of het kwaad kon wilde daar antwoordt op geven...niet goed gegaan dus

7. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ben benieuwd :D

8. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Juist.
    En zoals te lezen in het stukje dat ik net gaf, geven ze een richtlijn, een kader.
    Natuurlijk is 6 boterhammen per dag een richtlijn.
    Als ik tussendemiddag quinoa met wat groente of zuidvruchten eet, ga ik niet ook nog eens 6 boterhammen wegstouwen.

Ik vind dat mensen zelf best wat meer kunnen nadenken of margarine, 0% vet-yoghurtjes en liga's -die gefabriceerd worden door multinationals wier doel het écht niet is om gezonde voeding aan de man te brengen- misschien wel niet zo heel gezond zijn.

9. Astre

Astre Niet meer actief

Serieus? Ik ga ook eens googlen. Ik heb namelijk veel tandvleesproblemen.

10. perzik

perzik Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.263
    0
    0
    Tja, dat supermarkt brood ben ik dus ook niet blij mee. Maar ja, bijna geen keus. Als ik uit mijn werk kom gerold ben ik soms blij dat er nog brood is in de supermarkt. De bakker is al lang dicht, bio winkel nergens te bekennen. Kleine vriezer.
    Zelf bakken.... ja,ja... zal even mijn broodbakmachine van stal halen. :D
    De wil is er wel....

11. Islah

Islah Niet meer actief

Oplossing: artisan bread!

12. fliertje

fliertje Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.178
    0
    0
    Beatissim, ja hoor al meerdere keren! Het is niet super lekker maar een goede vervanger voor in shakes, havermout enz. en ook voor mensen met een koemelk allergie

13. perzik

perzik Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.263
    0
    0
    Ik krijg alleen maar Engelse hits op Google. :)
    Het is brood en je kunt het zelf afbakken...?

Wat is het? Hoe moet het? En waar koop ik het?:)

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ene oma is dik in de 90 geworden, had deels haar eigen gebit nog en poetste met .... zout!!

Verder at ze weinig koolhydraten, was ze vegetariër, at ze iedere dag een stukje pure chocolade en had ze een grote moestuin.

Mijn andere opa en oma daarentegen werden ook dik 90, maar bewogen amper en aten weinig en doorgekookte groente met veel aardappelen en vet vlees met vette jus en zelfgemaakte volle pap en zoete pudding.
    Dus wat het zegt?;)

15. 2jees

2jees Niet meer actief

Ok kort door de bocht, wat is goed brood dan? Ik wil best eens iets anders proberen maar heb niet heel veel keus hier. Plus een allergische dochter en het liefst eet ik alles hetzelfde, hebben nu tarvo mout.

16. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen gemout tarwe, maar een brood van een ander volkorengraan zonder teveel bewerkingen en hulpstoffen.
    Wat is moutmeel?: Vraag & Antwoord | Voorlichtingsbureau Brood

17. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik ben nog een beginner, maar ben wel heel geinteresserd hierin.

Sowieso zou ik een alternatief willen om in te bakken, dus in plaats van de olijfolie die ik nu gebruik.
    Kokosolie kom ik hier regelmatig tegen. Maar wat zou nog meer een goed alternatief zijn? Wellicht rijstolie en koolzaadolie??

18. Islah

Islah Niet meer actief

Geen idee of je het in de winkel kan kopen, maar juist omdat het zo makkelijk te maken is (ook voor de leek-thuisbakker) zou ik het echt aanraden.

Het is een brood waarvan je de ingrediënten alleen door elkaar hoeft te roeren, een paar uur moet wachten en vervolgens kan bakken in de oven. Kneden hoeft dus helemaal niet! Heb het gisteren nog gedaan, op deze manier:

6,5 cups (1 cup is ongeveer 125 gram) bloem, 3 cups warm water, 1 eetlepel zout en 1,5 eetlepel gist. In het oorspronkelijke recept stond 1,5 eetlepel zout maar dan vind ik het veel te zout, je kan zelfs nog wat minder zout toevoegen. De droge ingrediënten mengen in een grote plastic bak met deksel, water erbij en roeren totdat je geen losse bloem meer ziet (het wordt een mengsel tussen deeg en beslag, misschien denk je dat het te vochtig is maar dan is het net goed). Deksel erop (maar niet luchtdicht) en zo'n 2 uur laten rijzen.
    Dan kan je het in de koelkast zetten (hoe langer het in de koelkast staat, hoe intenser het deeg, het kan wel 2 weken in de koelkast blijven) maar je kan het ook gelijk bakken, voor 1 redelijk groot rond brood heb je het halve deeg nodig, voor 1 stokbrood zou ik 1/3 van het deeg nemen. Je kan het ook gebruiken voor bolletjes, als pizzabodem, etc. Als je het gelijk wil bakken pak je een stuk deeg met behulp van wat bloem (ook aanrecht/werkblad met wat bloem bestrooien) en vorm het brood zoals je wil, leg dit op een stuk bakpapier of een ingevette vorm.
    Verwarm de oven voor, zo heet mogelijk (mijn oven gaat maximaal op 250 graden) en laat het brood even een half uurtje liggen (hoeft niet per se). Bak het brood dan zo'n 20-30 minuten op 220 graden. Als je een krokante korst wil bak je het op een pizzasteen en zet je onderin de oven een ovenvaste schaal met heet water. Ik houd juist van zacht brood dus heb het brood direct na het bakken in een doek gewikkeld en volledig laten afkoelen.

Al vinden sommigen het lekkerder als het deeg lang in de koelkast blijft rusten, ik vind het het lekkerste om direct te bakken. Dan is het nog redelijk luchtig, maar hoe langer je wacht, hoe meer 'gaten' erin komen (beetje ciabatta-achtig).
    Dit is natuurlijk niet zo gezond omdat het met bloem is gemaakt, voor een gezondere versie kan je meel gebruiken. Maar dan moet je wel wat meer water nemen omdat meel meer vocht opneemt. Maar of je nou bloem of meel gebruikt, er zitten gelukkig geen dingen in als verbrand moutpoeder of L-cysteine!

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Werkt het ook als je halve hoeveelheden gebruikt? Of moet je dan dingen aanpassen? Vind het wel leuk voor het weekend :)

20. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dat wil ik wel proberen Islah, maar ik gebruik tarwe meel, hoeveel extra water zou je dan moeten hebben? Of gewoon totdat het vochtig genoeg is?

Deel Deze Pagina