Alle voedingen kolven, tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Anique, 5 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Ik heb sinds gisteren besloten om voorlopig alle melk af te kolven en dit met de fles aan Can te geven, dit omdat het aan de borst drinken voorlopig nog niet zo goed gaat.
    Wie doet dit ook? En heb je tips voor mij? Waar moet ik allemaal op letten? Zijn er bijvoorbeeld toevallig handige sites waar ik hierover informatie kan vinden?

Ik wil vooral ook graag weten hoe ik mijn melkproductie wat kan verhogen. Doordat Can waarschijnlijk de borst namelijk dus een tijd niet goed leeg heeft gedronken is mijn melkproductie nogal terug gelopen. Ik heb het idee dat we vandaag met een regeldag te maken hebben, en dan is dit nogal lastig, ik zou graag een beetje op hem willen "inlopen" (minstens 1 voeding) zodat we, als hij gaat huilen, ten minste iets op voorraad hebben wat we hem direct kunnen geven. Nu heb ik steeds wel wat op voorraad, maar nog steeds NET geen hele voeding, zodat mijn man, nadat Can de eerste keer zijn flesje heeft leeggedronken, naar mij moet lopen, ik het kolven even moet stoppen zodat ik hem wat ik nog heb kunnen afkolven kan geven, niet echt een handig systeem...

Kortom alle tips zijn dus welkom!

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

Hoi Anique,

Toevallig, hier nagenoeg het zelfde verhaal... Lena wil ook niet bij mij drinken (maar probeert het vreemd genoeg wel steeds bij d'r papa, rare meid haha) dus ik ben ook na drie dagen aanleggen, janken, krijsen, paars aanlopen van woede (de baby, ik niet he) gaan kolven. Ik dacht als het zo veel stress geeft bij 'r dan ga ik het niet opdringen hoor... Probeer 'r soms als ze heel ontspannen is nog aan te leggen, maar zonder succes.

Anyway.. Echt tips heb ik niet, ben ook pas 2 weken bezig. Wel een handige site is www.borstvoedingsforum.nl , die hebben een heel stuk over kolven en een handige zoekfunctie.

Het voorlopen van een voeding vind ik ook lastig en het lukt me ook altijd maar een paar uur. Het vreetzakje haalt me elke keer in... Zit hier ook soms met een hand een net gekolfd flesje te geven en met de andere te kolven omdat ik weet dat ze niet genoeg gaat hebben :D

Wil je wel heeeel veel succes wensen in elk geval!

3. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Lieve dames,

ik vind het zo moedig van jullie dat jullie zo hard werken voor jullie kindjes! Ga volhouden, hoor!
    De site www.borstvoeding.com is ook erg goed en gewoon bemoedigend, door alle mooie verhalen.

Een voorraadje opbouwen kun je doen door een uurtje na de ochtendvoeding even te kolven en dit langzaam op te sparen. Na een tijdje zul je merken dat je borsten 's ochtends erg stuwen en dan kun je ook vóór de voeding kolven. Het is een kwestie van wat verschillende manieren uitproberen en kijken wat het beste werkt. Maar 's ochtends hebben de meeste vrouwen de meeste melk, vandaar.

Succes!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk eerlijk gezegd dat je het meeste hebt aan een consult bij een lactatiekundige, die eens heel goed kijkt naar hoe Can (mooie naam!) aanligt. Waarschijnlijk komt dat niet helemaal de borst leegdrinken door een ietsje verkeerde drinktechniek. Door nu met flesjes in de weer te gaan en te gaan afkolven loop je grote kans dat je die aanlegproblemen alleen maar erger maakt, doordat hij last krijgt van zuigverwarring.

Kolven kan op korte termijn misschien handig lijken, en als hij niets uit de borst KAN krijgen is het een goede manier om je productie in stand te houden, maar je hebt het meeste aan een kindje dat gewoon lekker bij je aan de borst ligt.
    Bewaar die flesjes liever voor later, als hij 4 weken is en echt goed uit de borst kan drinken.

5. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Hoi hoi!

Ik doe het al 6 a 7 weken op die manier en het is niet altijd even leuk en makkelijk maar zo krijgt ze tenminste wel bv binnen! Vermoeiend is t wel...
    Ik zat ook met te weinig voeding en vooruit willen lopen op een voeding. Ik geef haar nu de laatste fles een flesje hypoallergeen (nutrilon) zodat ik die voeding die ik daar afkolf sochtends als eerste kan geven en dan ga ik na t voeden weer kolven en zo loop ik steeds een voeding vooruit. Het cb zei ook dat er helemaal niks mis mee is om een (of meerdere) flesjes hypoallergeen te geven (ik geef hypo omdat mijn partner vroeger zware astma heeft gehad).
    Ik heb elke keer andere hoeveelheden in de koelkast staan en ik gooi t bij elkaar in om op de 160-170cc te komen die ik nodig heb. Zo kom ik steeds de dag met voldoende voeding door! Want het is superrrr frustrerend om te moeten kolven terwijl je je kind hoort krijsen op de achtergrond! Werkt alleen maar averechts!

Om de bv meer op gang te krijgen zijn 3 gouden regels: 1) vaker kolven/aanleggen 2) zelf voldoende (meer dan gewoonlijk) blijven drinken 3) voldoende rust houden.

Succes!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar waarom wil je een voeding vooruitlopen? Dat is toch helemaal niet nodig?
    Je borsten maken op het moment dat je kind drinkt genoeg melk, en als het niet genoeg is zorgt je kind er zelf ook al voor dat er meer komt, door vaker te komen en langer te drinken.

7. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    1 voeding vooruit lopen zodat er al een bakje met melk klaar staat in de koelkast. Krijgt je kindje dan honger dan hoef je deze alleen maar op te warmen en te geven. Heb je geen bakje (of voorraadje) in de koelkast staan dan moet je als een gek gaan kolven terwijl je kindje op de achtergrond ligt te krijsen van de honger.

Als je een in de koelkast hebt staan dan geef je die aan je kindje en dan kan jij daarna in alle rust gaan kolven voor de volgende voeding. Dus op die manier loopt je dan voor! :D

8. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ja het is heel irritant als je moet kolven met rood aanlopende strak staande krijsbaby, haha. Als het kan kolf ik snel een beetje en dat geeft mijn man dan en ik kolf snel bij, maar nu loop ik een dikke voeding voor. Handig want het is hier wakker -> EEEETUUUUHHHH

Wel knap hoor Mirwar dat je 't zo lang al volhoudt, het is idd niet altijd even makkelijk maar het vervelende vind ik vooral lekkende tieten en die rotflesjes schoonmaken.

Ga het ook proberen om in elk geval tot einde verlof vol te houden, en jij?

9. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Ja pfff idd ook die flesjes schoonmaken! Ik kook ze elke dag nog even uit, vind t anders zo'n vies idee!

Het is ook best vermoeiend ja, maar mocht ik eeeecht geen bv meer hebben of om een andere reden dan geen ik een flesje hypoallergeen..net zo makkelijk!

Ik wil t vol houden zolang mijn borsten melk geven...houdt t op den duur op dan is t jammer maar helaas! Dus geen idee tot wanneer dat is! :)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Oh, op die manier.
    Daarom lijkt het me juist belangrijk voor Anique om NIET op volledig kolven over te gaan, maar vooral de hulp in te roepen van een lactatiekundige, zodat ze haar kindje aan de borst kan houden.

Ik heb bij mijn dochter de eerste 10 weken moeten kolven, en ik was dolblij toen ze daarna gewoon aan de borst kwam (2 weken later moest ik weer kolven omdat ik fulltime ging werken, maar dat was maar een paar uurtjes per dag).

11. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Ik heb ook alles geprobeerd voor de bv maar Dewi is gewoon veeeel te onrustig en ongeduldig...Ik liep constant met bloedende tepelkloven...auw!

Zo vind ik t ook prima! ze krijgt bv binnen das t belangrijkste dacht ik

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tuurlijk, als het niet anders kan is kolven een heel goede manier. Maar als je kunt voorkomen dat je alles moet kolven, dat scheelt het je toch een hoop werk en stress. Ik vond die 10 eerste weken dat ik moest kolven echt wel zwaar hoor.
    En een lactatiekundige kan zeker bij dingen als bloedende tepels echt een wereld van verschil maken. Dat is namelijk heel vaak ofwel een aanlegprobleem, ofwel een spruwinfectie ofwel iets fysiologisch bij het kindje (korte frenula). En aan die dingen valt vaak wel iets te doen.

Soms niet, en gelukkig zijn er dan veel moeders die zo flink zijn alles te kolven. Petje af hoor!

Deel Deze Pagina