Geestelijke gesteldheid tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 30 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ik heb een vraag waar sommige van jullie misschien het antwoord op weten. Ik heb borderline (vrij heftige vorm) en ben nu zwanger van ons 1e wonder. Dit was een geplande zwangerschap, ik ben ook ruim van te voren gaan afbouwen met medicijnen en ook ruim van te voren gestopt. Maar ik denk toch dat ik het niet red zonder medicijnen of iets. Ik loop nog wel steeds bij het GGZ. Ik wil niet aan de chemische medicijnen tijdens de zwangerschap. Ik wil het zo lang mogelijk zonder proberen omdat geen medicijnen natuurlijk beter is voor het kindje. Maar het valt me heel erg zwaar. Alle borderline-dingen komen nu heel heftig terug. O.a. staan mijn gedachtens niet stil, ben weer heel erg wantrouwend en achterdochtig, zelfs zo erg dat ik soms de straat niet meer op durf. Mijn emotieschommelingen waren altijd al heftig, nu nog meer in combinatie met de hormonen. Ik heb dus ook nog niet van de zwangerschap kunnen genieten. Voor mij geen roze wolk, ik zie alleen maar zwarte wolken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg blij met ons wondertje, maar ik zit zo met mezelf in de knoop dat het ontzettend veel stress oplevert en ook dat is niet goed voor ukkie. Nu had ik gisteren weer een hele slechte dag en besefte dat het zo niet langer kon. Voordat ik op chemische medicijnen overstap, wil ik eerst de homeopatische proberen. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat mag je wel gebruiken tijdens de zwangerschap en wat juist niet. Ik had al gekeken naar St Janskruid, maar dat mag ik niet hebben omdat ik bloedverdunners gebruik en dat kruid de werking daarvan tegen gaat.
    Ik had natuurlijk graag de hele zwangerschap uit willen zitten zonder medicijnen. Maar dit trek ik echt niet nog 6 maanden, en ik geloof ook niet dat dat goed is voor ukkie. Ik heb al wel besloten,mocht ik aan de chemische meds gaan, om een maand voor de bevalling te stoppen. Ik heb het 'geluk' dat ik ingeleid moet worden (medische indicatie) dus dan weet ik wanneer ik moet bevallen (uitzonderingen van te vroeg geboren daargelaten). Ik wil dan een maand van te voren stoppen, misschien zelfs 6 weken van te voren, zodat het kindje niet verslaafd geboren gaat worden.
    Ik heb al gemerkt dat hier meer borderliners op het forum zitten, hoe hebben die hun zwangerschap beleeft en dit soort situaties aangepakt? Ik hoop echt dat 1 van jullie de gouden tip heeft...

Liefs, Tanya

2. Niet meer actief

Daar is echt dokteradvies voor nodig ben ik bang! Maar idd begrijp wat je zegt dat als je je zo voelt en stress hebt en weet ik veel wat dat ook zeker niet goed is voor je kleintje. Ik ken wel wat mensen met bordeline, helaas kinderloos, maar er moet toch iets zijn aan medicatie wat je kan gebruiken, denk alleen wel dat je dat echt aan je huisarts zal moeten vragen. Heel veel succes!

3. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Hey, ik herken je verhaal wel hoor. Ik heb zelf ook borderline en merk ook zeker wel dat het tijdens mn zwangerschap weer slechter gaat met mn stemmingswisselingen/piekeren/negatief denken enzo.
    Ik zit niet aan de medicijnen (ook niet gehad) dus kan helaas daar niks over zeggen.
    Wil alleen even laten weten dat ik het heel erg herken wat je schrijft, en dat ik hoop dat je gauw een oplossing vind, want stress is idd niet goed voor jezelf maar ook niet voor je baby (ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit hoe ik de stressperiodes zoveel mogelijk kan beperken)
    Succes, en sterkte

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Denk ook dat je medisch advies moet inwinnen.
    Wat ik wel wil zeggen. Petje af dat jullie zoveel onzekerheden en angst overhebben voor een wondertje! Ik weet wat het is om er alles voor te doen! Borderline is absoluut niet niks maar ik ben heel blij dat jullie er open over kunnen zijn!
    Heel veel succes bij het vervolg van de zwangerschappen! Ik duim voor een prachtig gezond kindje!
    Elmo

5. Lizzy

Lizzy Bekend lid

5 jun 2006
    584
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Tantan.

Jeetje wat een moeilijke situatie.
    Ik heb zelf geen borderline, maar wel een vorm van chronische depressiviteit. Hier heb ik ruim 10 jaar anti-depressiva voor gebruikt, waar ik aan het begin van de zwangerschap mee gestopt ben. Gelukkig heb ik de vreselijke mazzel dat de zwangerschapshormonen er bij mij voor zorgen dat ik behoorlijk stabiel ben. Wel wordt ik ook op medische idicatie ingeleid en zal ik minimaal 5 dagen in het ziekenhuis moeten blijven. De artsen gaan er eigenlijk een beetje vanuit dat ik "instort" op het moment dat mijn hormoonspiegel terugklapt na de bevalling.
    Maar om even op jouw verhaal terug te komen; ik heb me erg verdiept in het gebruik van medicatie tijdens de zwangerschap, en dan voornamelijk in homeopathie. Eigenlijk is er niet echt een middel wat je geheel zonder risico zou kunnen gebruiken. Het enige wat je zou kunnen helpen om de scherpe randjes eraf te halen is Bach resque. Dit is een Bachbloesem die je bij iedere reformzaak en in de betere drogist zou kunnen halen.
    Verder kan ik je alleen maar adviseren om de zorgen dat je hele goede psychische begeleiding krijgt tijdens je zwangerschap (maar dat had je vast al wel geregeld). Laat je goed adviseren over de voors en tegens van medicatie. Ik vroeg me eigenlijk af om wat voor medicatie dat dan in jouw geval zou gaan, gaat dat dan ook om een anti-depressiva? Ik weet dat er een middel is dat niet echt superschadelijk zou zijn. Maar goed, chemische rotzooi is nooit een tof idee.

Ik wil je héééél erg veel succes wensen!

6. wendy80

wendy80 Bekend lid

21 jun 2006
    510
    0
    0
    moeder
    overijssel
    Hallo,
    Zelf heb ik ook borderline en nu 6 maand zwanger.
    Ik ben ruim voor de zwangerschap gestopt met antidepressiva en
    anti psychotica.
    Ik moet zeggen dat het me super goed af gaat.
    Ik heb een veel stabieler leven gekregen en voel me heel erg goed.
    Mijn therapeut heeft mij verteld dat dit blijvend is en dat veel borderliners
    zich tijdens de zwangerschap alleen maar beter gaan voelen.
    Jammer,dat dit niet voor jou telt.
    Probeer je emoties zo veel mogelijk te delen met anderen,is mijn advies.
    Meid je staat er niet alleen voor en dat gevoel moet je ook niet krijgen.
    Ik wens je heel veel sterkte!

Liefs Wendy

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hallo Tanya,

Dat je liever niet gewone medicijnen wilt nemen kan ik me voorstellen. Maar mocht je echt niet zonder kunnen dan is het soms kiezen tussen 2 kwaden.
    Over dat homeopathie wil ik je het volgende adviseren: ga niet zelf iets halen bij drogist/apotheek. Ga naar een homeopatisch arts die gaat dan precies kijken wat je nodig hebt. Ik ken iemand met ADHD en daar heeft het geweldig bij geholpen.
    Het is wel duur een eerste consult (duurt ongeveer 1 uur) kost 120/130 euro, kijk dus wel even hoe je verzekerd bent.
    Ik heb nog wel een paar goede adressen voor je in Friesland, maar ik zag dat je daar niet woont.

Veel succes !

8. Niet meer actief

Het zou in mijn geval gaan om anti-depressiva en anti-psychotica. Ik heb nog wel veel meer soorten medicijnen gehad maar de laatste jaren viel goed te leven met die twee. Ik heb nog steeds psychische begeleiding,elke week komen ze bij mij thuis praten en ik loop ook bij een psychiater en een SPV-er (sociaal psychiatrisch verpleegkundige). In maart ga ik de VERS-training volgen, ik hoop dat die ook wat verlichting kan brengen.

Dat gevoel dat is er al. Ik stuitte altijd al op onbegrip van de familie en nu voel ik me helemaal alleen staan hierin, wat betreft familie dan. Ik voel me ook heel vaak eenzaam, terwijl mijn man naast me op de bank zit, 1 kat op schoot, de andere aan de andere kant en de hond op mijn voeten. Technisch gezien zijn we in ronde 3 zwanger geworden, maar we waren al veel langer bezig (namelijk 2 jaar vanwege afbouwen medicijnen) en dat gaat er bij sommige niet in. Het lijkt wel alsof ze ons deze 'meevaller' van snel zwanger raken niet gunnen...Terwijl ik dan denk, gun me nou ook eens wat wat een beetje meezit. Ik verwacht ook wel reacties als het kindje er straks is en er iets niet goed gaat. Mijn tante had ook borderline, die zorgde heel slecht voor haar gezin en heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd.

Ik heb alles over voor ons wondertje, maar dat hebben 'gezonde' mensen ook. Ik wist van te voren dat een zwangerschap positief of negatief kon uitpakken voor mij. Ik had gehoopt op het positieve, maar helaas. Ik hoop nog wel dat dat komt. En die onzekerheden, tja, heeft niet iedereen een beetje als ze moeder worden? Ik ben ook heel onzeker over de toekomst met het kindje. De medische wetenschap is er nog steeds niet uit of Borderline erfelijk is. Ik weet wel dat je borderline kunt hebben dankzij een vervelend verleden (net als bij mij). Maar 1 ding weet ik zeker, zo'n jeugd als ik had, zal ukkie nooit krijgen, dan bedoel ik de thuissituatie zoals mishandelingen en incest.

Zo, dat was weer een heel verhaal :oops: , als ik eenmaal begin wil ik zoveel tegelijk vertellen. Ik hoop niet dat ik al te schokkende dingen verteld heb...

Liefs Tanya

9. Niet meer actief

Hahaha, nee da's nogal een eindje rijden, ik woon tegen de Belgische grens aan. Vanaf 1 januari ben ik bij VGZ uitgebreid aanvullend verzekerd en ik had al een adres gevonden hier in Roosendaal. Ik zal mijn polis eens bestuderen.

Liefs, Tanya

10. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Tantan kanp dat je het beschrijft en ik hoop dat je dat ook wat helpt. Ik vind het heel knap dat je over een enorme dosis zelfkennis beschikt, je weet waar je zwakke kanten liggen. Hopelijk weet je net zo goed waar je sterke kanten liggen en kun je daar zo nu en dan toch op terugvallen.

Ik zie dat je 12 weken en zwanger bent, rond deze tijd werken de hormonen ook nog niet echt mee. Hopelijk is het halverwege emotioneel wat beter te handelen voor je, succes meid!

Ik wil je veel sterkte maar toch ook vooral plezier van je zwangerschap wensen.

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik wil zeggen dat ik het heel goed vind dat je informatie aan het inwinnen bent, maar inderdaad haal niet zomaar zelf iets bij de drogist, reformzaak of wat dan ook!

Ik vind het best een eng idee dat je hier misschien nu namen van eventuele hulpmiddelen zult gaan lezen en misschien gaat halen/ uitproberen. Doe het het liefst gewoon in overleg met een arts. Deze kunnen je vast het best van advies zijn.

Ik hoop dat je je snel veel beter zult gaan voelen. Enne petje af dat je het tot nu toe al volhoudt zonder medicatie! Het is ook niet niks...

12. wendy80

wendy80 Bekend lid

21 jun 2006
    510
    0
    0
    moeder
    overijssel
    Hoi meid,
    Je zal vast en zeker veel hebben aan de VERS training.
    Deze heb ik 2 jaar geleden ook gehad en helemaal afgemaakt.
    Ik heb er een mooi certificaat,een dosis zelfvertrouwen en
    veel zelf kennis aan over gehouden.
    Je leert er zoveel vaardigheden,die het leven een stuk gemakkelijker maken.
    Petje af voor jou,ik vind het knap dat je deze training straks gaat doen.
    Het is zwaar,maar levert heel veel goeds op.

Kus Wendy

13. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ik heb geen borderline zelf. Maar ik heb wel een angststoornis (al sinds mijn geboorte) en ik heb van mijn 16e tot mijn 24e pillen geslikt(fluvoxamine) en ik ben met die pillen gestopt omdat ik zwanger werd.
    Helaas ging het bij mij ook echt niet. En ik ben drie weken geleden met medicijnen begonnen. Ik wilde het echt niet! Maar de paniekaanvallen werden zo heftig dat dat het kindje meer kwaad zou doen dan de medicijnen zelf.
    Ik weet niet hoe de relatie met je huisarts is? Mijn huisarts heeft me namelijk perfect geadviseerd wat ik het beste kon doen en ze wist ook welke medicijnen ik het beste kon gaan slikken en die het minste schadelijk zouden zijn. Verder kan ik haar altijd bellen met vragen of klachten. Dus dat is echt heel fijn. Dus misschien kun je het eens aan je huisarts vragen?
    Ik hoop dat het wat opleverd. Voel je in ieder geval niet schuldig. De klachten die je hebt zijn niet niks en je hebt ze nou eenmaal, daar kun jij ook niks aan doen. En er zijn genoeg mensen met borderline waarvan de kinderen hartstikke gezond zijn..

Heel veel sterkte!

Liefs Amilah

14. twinny

twinny Fanatiek lid

4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    hoi tanya

Ik vind het reuze knap van je dat je durft toe te geven dat het niet gaat en dat je extra hulp nodig hebt. Denk dat je er met behulp van artsen en homeopaat wel gaat komen hoor en je uiteindelijk toch nog een fijne zwangerschap tegemoet mag gaan....

grjts
    twinny

15. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik zou in jouw geval je huisarts raadplegen over wat je kunt gaan gebruiken evt.
    Ik heb tijdens mijn 2e zws anti-depressiva gebruikt, dus het kan wel.. Ook zou je idd een gediplomeerd homeopaat kunnen raadplegen.

16. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Of een homeopatische arts! Die is zowel huisarts als homeopaat

Deel Deze Pagina