Allebei de kinderen per sé evenveel cadeautjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door humptydumpty, 26 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Je jongste kan niet/nauwelijks tellen, maar je oudste wel en zij bemerkt mogelijk wel dat zij er toch 4 meer heeft dan haar zusje. Ik zou dat verschil wel minder groot maken, al is het maar met een kleine simpele aanvulling of door een groter cadeau op te delen in 2 pakketjes bijvoorbeeld als dat mogelijk is.

Verschil tussen 7 en 3 is wel flink....

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit, een mooi kleurboek met stiften en een bakje om die stiften in op te bergen, zoiets bijvoorbeeld.

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.293
    113
    1 van ons en van de broertjes/zusjes ook een kado, apart of samen. Mijn ouders deden dat al zo en dat was feest met 7 broers/zussen ;) Lagen vaak zo'n 5 kadootjes op de tafel te wachten smorgens...
    Nu was het bij oudste dochter wel lastig om genoeg kadootjes te verzinnen, maar zoon wil lego, lego, lego en nog meer lego en daar kan je veel dozen van kopen voor je alles heb ;)

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb op internet er nog twee leuke kleine dingetjes bij gekocht voor de jongste. Vond het verschil zelf toch ook wel erg groot.

Op zich vind ik het niet lastig om aan de oudste te verkopen dat zij meer zou krijgen dan haar zusje. Er zijn nou eenmaal grote verschillen tussen zussen/broers (mensen in het algemeen) en soms pakken die in je voordeel uit (zoals nu voor de oudste) en soms niet, zoals wanneer de oudste altijd een uur eerder naar bed moet dan de jongste, omdat de jongste minder slaap nodig heeft en nog een dutje doet. Ik vind het wel fijn als mn dochters de dingen leren accepteren zoals ze zijn en zich niet teveel richten op wat de ander heeft/krijgt. Zo gebeurt het ook regelmatig dat de één een ijsje of koekje krijgt en de ander niet, als de ander bijvoorbeeld bij een vriendinnetje of bij een verjaardag op de opvang al heeft gesnoept. Ze doen daar gelukkig ook nooit moeilijk over. In the bigger picture behandelen we ze gelijk, maar dat betekent niet dat alles altijd op elk moment gelijk moet zijn :).

Maar desondanks voelde ik me als moeder toch schuldig ;).

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.938
    3.954
    113
    Op het moment dat ze oog krijgen voor de hoeveelheid, maar nog niet de werkelijke waarde van iets begrijpen, zou ik het aantal wel gelijk willen houden.
    Onze oudste is 4 en kan prima tellen. De jongste wordt bijna 2 en die heeft er nog geen benul van. Hun verjaardagen liggen een half jaar uitelkaar dus denk niet dat de oudste nog weet hoeveel cadeautjes zij kreeg en of dat meer of minder was dan haar broertje nu gaat krijgen. Maar straks met sinterklaas als ze tegelijk iets krijgen, dan ga ik wel zorgen dat ze evenveel pakjes uit te pakken hebben. Ze heeft nog geen idee hoe duur iets is en dat 1 cadeau wel duurder kan zijn dan 10 kleine, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Natuurlijk proberen we het totaalbedrag wel een beetje gelijk te houden, maar ik kijk ook vooral naar wat ze leuk zouden vinden om te krijgen. En dan evenveel dingen.

Pas als ze beide de leeftijd hebben dat ze de financiele waarde van een cadeau begrijpen en dus ook bewust binnen een bepaald budget cadeaus kunnen vragen, kun je het maken om de ene een cadeau van 50 euro te geven en de andere 5 van 10 bij wijze van spreken.

(zo heeft de jongste het eerste jaar met sinterklaas o.a. nieuwe sokken en een nieuwe speen gekregen, tja je moet toch wat ;) )

6. tuc

tuc Niet meer actief

ja ik zie nu pas dat het over een verjaardag gaat. Mijn post over evenveel en zelfde bedrag ging over sinterklaas;)

Voor een verjaardag kijk ik daar ook niet naar. Maar we hebben wel eens meerdere cadeautjes voor een verjaardag. Vorig jaar vroeg dochter allemaal kleine dingetjes: discolamp, topmodelboeken enz.
    Maar zoon krijgt dit jaar het ridderkasteel van playmobil en dan krijgt tie dus idd maar 1 ding.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.315
    36.177
    113
    Wij doen altijd meer cadeautjes met een verjaardag. Maar hier maar een kleine familie.

Laatst trouwens een onderzoek gelezen dat wanneer kinderen altijd alles gelijk krijgen, dit juist zorgt voor verdeeldheid en ontevredenheid. Eens kijken of ik het ergens terug kan vinden.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.364
    10.316
    113
    Als de waarde maar in verhouding is. Sommige kinderen zien dit heel goed andere maakt het niks uit. Ligt dus ook aan je kindjes.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Dit vind ik ook, maar dan wel de beleefde waarde en niet de absolute financiele waarde.

@Suus1983: interessant! Ik kan me er best iets bij voorstellen. Onze ouders zorgden altijd dat we allemaal precies evenveel (vaak ook nog hetzellfde ;)) kregen en wij letten altijd precies op wie wat kreeg... Dit is een belangrijke reden dat mijn zussen en ik het met onze kinderen juis heel anders doen.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.315
    36.177
    113
    Ja , ik kan het dus niet meer vinden, maar de reden die jij noemt is ook de reden dat wij het nu anders doen.

Deel Deze Pagina