Ik ben van plan om volgend jaar een week of 2/3 te gaan backpacken. Voor nu heb ik mijn zinnen gezet op Peru. Zijn er meer meiden die dit gedaan hebben? Waar moet je allemaal aan denken? Vanuit het thuisfront/vrienden en familie krijg ik wisselende reacties. De 1 vindt het echt super leuk voor mij en een ander kan totaal niet begrijpen waarom ik mijn vriend met de meiden achter zou laten. Andere backpack bestemmingen voor een vrouw alleen? Thailand en Azië trekken mij iets minder..
Zalig! Wij waren met 2 (vrouwen) dus niet helemaal hetzelfde, maar wij hebben 3 weken in Brazilië rondgereisd. Was ook echt de moeite, goed te doen qua vervoer uitzoeken ook. We sliepen in hostels meestal, op women only kamers. Daar waren ook wel best regelmatig anderen te vinden die alleen reisden. In zo een hostel is contact maken vaak gemakkelijk. Ik heb me daar ook echt geen moment onveilig gevoeld in Brazilië. We boekten soms iets op voorhand, maar niet altijd. Bleven meestal een dag of 3 a 4 op dezelfde plaats. Qua tips om een route uit te stippelen, kijk eens op de schema's van groepsreizen, zo hebben wij toen een route uitgestippeld die ons mooi leek en ook haalbaar was. Ben ook in India geweest, maar daar zou ik echt nooit alleen naartoe durven, daar waren ze veel opdringeriger en handtastelijker. Suriname is ook goed te bereizen, maar daar zou ik dan weer geen 3 weken vol krijgen qua enkel toerisme.
Leuk! Ik ben zelf alleen gaan backpacken in Nieuw-Zeeland, Australië, Thailand en Maleisië. Mijn tip is de women-only kamer. Regelmatig is er geen andere vrouw en heb je de kamer voor een klein prijsje voor jezelf. Hostels zijn leuk om andere mensen te ontmoeten. Als je maar twee weken hebt, zou ik iets meer uitstippelen. Anders is het ook leuk om de tips onderweg te volgen. En als je populaire dingen wilt doen vantevoren even kijken of je moet reserveren.
Suriname ben ik trouwens ook alleen geweest. Super mooi, maar drie weken is waarschijnlijk wat lang. Al ligt het ook aan hoe diep je de jungle in wil.
Jammer dat je Azië niet echt iets vindt. Ik ben door vietnam/China en Cambodja gefietst alleen. Vond dit uiteindelijk veel veiliger voelend dan Brazilië, Bolivia en Peru. Peru was ik wel met een vriend, maar ook vaak alleen toen hij een trektocht maakte. Daar zou ik zeker de rainbow mountains bezoeken. Maar ik voelde in de Zuid-Amerikaanse landen het meer dat ik liever niet alleen was en lette daar veel meer op mbt zakkenrollers dan in Azië. Ik denk wel dat je gewoon een reis alleen moet maken. Maar 3 weken vind ik wel een minimum, omdat de afstanden die je hier reist zoveel groter zijn dan in ons landje en Europa. En het ook vaak ellenlang duurt. Wij hebben de grens met Peru wel met de boot moeten overgaan omdat de weg te gevaarlijk was. Erg apart avontuur. Ik slaap meest in hostels. Vaak op een algemene kamer, maar ook private wel vaak. Ligt een beetje aan hoe ik me voel en m'n budget.
Leuk! Ik heb enorm veel in mijn eentje gereisd met de rugzak. 2 a 3 weken voor Peru is wel heel woonoverlast, dan kom je alleen in het zuiden. Het noorden is ook geweldig, en ik heb toen nog een week lang gewandeld in Huaraz met tent, helemaal weg van de beschaving. Geweldig! In je eentje reizen is super. Ga naar hostels, dan leer je zat andere mensen kennen. Maar het is ook heerlijk om hele stukken alleen te doen.
Azie vind ik ook erg leuk trouwens maar dat is wel heel makkelijk reizen. Zuid en midden Amerika is wat harder, qua mentaliteit maar ook qua voorzieningen en dingen regelen. Ik vond Guatemala ook hekkensluiter geweldig en als je maar 3 werken hebt is dat beter aan te raden, de afstanden zijn minder groot. Maar als je nog nooit gebackpackt hebt is Guatemala wel weer lastiger omdat je daar alles zelf moet regelen en als zelf met openbaar vervoer moet doen en dat is nogal chaotisch. Mijn favoriete gebied is het midden oosten. Mooiste reis ooit was Syrië, Jordanië en Libanon. Maar daarvan zou ik alleen Jordanië aanraden op dit moment.
Oh ik lees even mee! Lijkt me zo gaaf om een keer te doen, maar weet niet of ik me altijd veilig zou voelen.
Gaaf! Ik heb in mijn eentje 5 maanden door zuid-Amerika gereisd, de mooiste tijd van mijn leven! Ik ben door Ecuador, Peru, klein stukje van Chili en Bolivia gereisd. Ik zou Ecuador kiezen van deze landen. Het land is klein, dus de reisafstanden zijn kort. Ook is het een heel divers land met vulkanen, jungle, strand en leuke outdoor-activiteiten, een aanrader! Ik zou zelf nog wel eens naar Nicaragua willen, dat lijkt me een heerlijk land, maar of het ook zo is, dat weet ik niet
Peru is prachtig. Maar houdt rekening met de grote afstanden en ook grire hoogtes. Door ee hoogtes miet je decreis geleidelijk aan opbouwen. Ik kan je costa rica ook aanrader. Vriendelijk land, kleiner en veel variatie aan wat je kan doen.