Wat moet ik hiervan denken? (schoonouders)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door danique2011, 26 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danique2011

7 aug 2012
    8
    0
    0
    Utrecht
    #1 danique2011, 26 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2012
    Dames,

Ik moet even mijn hart luchten! Op dit moment heb ik veel frustratie..

Ik ben een hardwerkende jonge mama, die net als vele heel erg van hun kindje en man/vriend houden.

Alleen de laatste tijd lijkt de emmer vol genoeg te zijn, en loopt de emmer over!

Dat komt met name door mijn schoonouders!

Zal even kort een stukje geschiedenis vertellen! Op mijn 17e werd ik zwanger (ben nu 19) en inmiddels een jaar getrouwd. Mijn man en ik woonde voorheen op min 200km afstand! We konden niet meteen samen wonen. Dus woonde ik in het eerste anderhalf jaar (toen onze dochtertje geboren was) bij mijn ouders. En in de vakanties en lange weekenden ging ik naar mijn man en schoonouders toe met dochtertje.
    Ons meisje kreeg daar alleen potjes warm eten.. Terwijl ze bij mijn ouders altijd verse groenten kreeg! Na lange schooldagen stond ik savonds in de keuken om eten te maken voor mijn meisje.
    Toen we eindelijk genoeg geld hadden gespaard.. Zijn mijn man, ik, mijn ouders en mijn schoonouders tot de conclussie gekomen dat ik bij schoonouders Zou wonen tot wanneer we een eigen huis hebben.
    Inmiddels hebben we die.
    Maar ik moest natuurlijk wel werken zodat ik vaste lasten kon betalen en benodigheden voor ons meisje en dat ik verder kan sparen voor er bijv iets kapot gaat.

Mijn schoonmoeder werkt alleen de ochtenden en kan smiddags op onze dochtertje passen. Omdat zo de kinderopvang minder kost.

Vaak ben ik om 6 uur klaar met werken. En dan heeft ons meisje al gegeten. Mijn schoonmoeder zegt dat ze een potje gegeten heeft.. Terwijl ze beloofd had iedere keer vers te koken! Omdat ons meisje dat van mijn thuisfront gewend was! En het is goedkoper en gezonder!!

Ik had daar wat van over gezegd! En toen begon er een ruzie aankomen. Ik tegen mijn schoonouders! Omdat ik opkwam voor ons dochtertje. Want ja: zij kan niet zeggen dat ze vers wilt eten. En ik vind het belangrijk dat ze vers eet!

Mijn schoonouders durfde mij de les te lezen over het opvoeden van mijn dochter! Ze durfde mij te beweren dat ik een slechte moeder ben. Dat ik niet in staat ben om voor haar te zorgen.

Zij heeft de opvoeding van haar zoon (mijn man) in mijn ogen verpest. En iedereen zegt dat. Maar zij zegt dat ze het uitstekend gedaan heeft (niet dus) .

Ik heb zo het idee dat ze de opvoeding van mijn dochter ook probeert te verpesten.

Door die ruzie ben ik erachter gekomen dat ze mijn dochter NOOIT potjes gegeven heeft! Maar alleen iedere dag soep! Echt iedere dag dat ze daar was!
    Mij dochter wilt dus als ik kook voor haar geen spinazie meer (terwijl ze het in mijn thuisfront helemaal geweldig vond als ze spinazie kreeg! Laat ik het zo zeggen: als het bord van spinazie zou zijn, zou ze het bord ook nog opeten! Ze eet dus geen groenten meer!! Ze vraagt alleen naar soep!

Ons meisje mag nergens mee spelen !!
    Ze houd heel erg van schoonmaken! Dus heeft ze een schoonmaak set gekregen.. Van mijn moeder.. Mag ze niet mee spelen omdat er op de achterkant +3 jr staat!! Terwijl er alleen maar een bezemtje, emmer en dweil in zit..

In de tijd dat ik woonde bij schoonouders . Heb ik ze zovaak moeten attenderen dat haar melkje gewoon ijskoud was!! Ondanks dat dr het in de magnatron geweest is...

Ik ben 19, en ik kook graag lekker en pittig (voor mijn dochtertje wat milder natuurlijk) en ik heb gewoon meer verstand van eten en koken dan schoon ouders van +-50 jr.

Mijn brandende vraag is eigenlijk:
    Hebben schoonouders het eetgedrag van mijn dochter verpest? Door haar iedere dag soep te geven???
    Want ze heeft bij mijn schoonouders eigenlijk nooit goed gegeten!! Alleen maar vloeibaar!

Tijdens de ruzie hield mijn man zijn mond. Hij zei met mij eens te zijn. Maar toen het bijna uit de hand liep, en schoonouders mijn ouders belde zat mijn man wel met mijn schoonouders mee te praten

Liefs

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    jeetje uhm, ik denk wel als dat daadwerkelijk gebeurd is dat haar eetgedrag inderdaad beinvloed kanzijn.. wat natuurlijk niet fijn is..

wat ik alleen niet snap is waarom je zegt dat de opvoeding van je man verpest is? hoezo dat? iedereen voed tochop zn eigen manier op?

ik zou wel rustig bespreken dat je gewoon graag hebt dat ze gevarieerd eet en ook de groentes moet eten.. en desnoods anders je dochter zelf eten geven als je om 6 uur thuis komt, dan gewoon zeggen dat ze dr om 4 uur een soepstengel/broodje weet k veel wat kunnen geven en dat je zelf gaat koken om 6 uur. niet ideaal maar dan weet je wat ze binnen krijgt..

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat een lastige situatie! Hebben jullie nu wel een eigen huis? Maar waar is je man in de tijd dat je schoonouders je kindje soep geven? Je meisje is inmiddels ongeveer 1,5? Maar hoe halen je schoonouders het in hun hoofd om je kindje geen normaal warm eten ( potje of vers ) te geven maar alleen soep? Dat is toch geen volwaardige maaltijd?

4. danique2011

7 aug 2012
    8
    0
    0
    Utrecht
    Mijn man in dit verhaal is ook aan het werk.
    Hij heeft liever dat ik kook! Omdat hij dat niet echt kan.

Waarom ik vind dat mijn schoonouders hun zoon verpest hebben is omdat
    Ze hem altijd gekleineerd hebben! Hun hebben hem altijd opgevoed met de slogan: in elk hoekje schuild gevaar, maar echt op het extreme af.
    Mijn dochter heeft toen ze 1 jaar werd van die hele grote speelblokken gehad. Dat heeft mijn man nooit gekregen. Omdat zijn ouders bang waren dat hij zou stikken in die grote speelblokken.
    Met als resultaat: dat mijn dochter niet meer met haar blokken mag spelen zowel van mijn man als schoonouders niet. Want ze zijn als de doods dat ze erin stikt!
    Zijn ouders hebben hem altijd laten eten wat hij wou! Terwijl ze nooit iets anders probeerde wat hij niet lekker vond.
    Nou wilt hij dus niets anders dan doperwten met wortelen eten..
    Aardappels heeft hij bijna nooit gehad! Maar nu ik kook MOET hij het wel eten!!
    Ze hebben hem jaren lang geld gegeven! Hij heeft dus moeite om op zijn eigen benen te staan.

Zijn ouders hebben hem meerdere malen een laptop gegeven.. En nee, niet voor school! Maar zodat hij de hele dag kan gamen zodat zij geen last hebben van hem.

Ze hebben vroeger steeds tegen hem gezegt dat hij bepaalde dingen niet kan! Dat doen ze nu ook bij mijn meisje.
    In hun ogen kan mijn meisje niets. Terwijl ik vind dat ze alles kan. Ze kan de trap alleen oplopen. En ik vind dat super knap. Ze weet dat ze het alleen mag doen als ik erbij ben.
    En als klap op de vuurpijl: hebben mijn schoonouders tegen haar (en mij) gezegd dat ze niet kan kauwen!!!!!!!!! Ze is anderhalf. Ze heeft bijna al haar tandjes. Natuurlijk kan ze kauwen.

Iedereen weet: dat als je negatieve dingen uitspreekt waar een kind bij is.. Bijv over dat een kind niets kan. Kan het op langer termijn ervoor zorgen dat ze een leerachterstand krijgt..

Ik, als moeder, ben super trots op mijn kleine meid! Vind het knap wat ze allemaal kan. En steeds als ik haar iets zie doen dan zeg ik ook heel erg enthausiast hoe knap ik het vind !!

Tegenwoordig lijkt het wel of mijn schoonouders niets anders te doen hebben dan mijn opvoeding bekritiseren!
    Natuurlijk heb ik ook foute dingen gedaan qua opvoeding! In het begin mijn meisje een beetje verwennen! Maar het is mijn prinsesje .. Ik wil gewoon een goede ouder zijn. Maar ik zou mijn meisje nooit kleineren, zoals schoonouders dat gedaan hebben bij hun zoon!

5. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    tja lastig...mijn mening is namelijk dat ik blij ben dat de oma's oppassen en dan is t ook geven en nemen en vooral niet zeuren... dus ja
    of t moet mijn kind in gevaar brengen maar die kans is wel erg klein

daarbij vind ik persoonlijk potjes niet ongezonder. groente die gekookt wordt vooral uit vriezet verliezen vaak veel meer belangrijke voedingstoffen. En in NL mogen ze echt geen ongezonde voeding verkopen.
    Dus daarin vind ik dat je nie zo'n big deal moet maken

t is wel echt balen dat t nu lijkt of der smaak is verpest zou ik ook echt irri vinden...!
    maar je doet er zo weinig aan behalve andere oppas die je betaald en dus meer 'eisen' aan kan stellen

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    In mijn ogen is dit heel simpel,als de methode van oma je niet bevallen en er valt niet redelijkerwijs uit te komen zoek je of een andere oppas of je zeurt niet meer

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik zou duidelijk maken dat als hun niet voor je dochter koken, dat jij ze dan niet meer bij hun brengt. Dan zou je een andere oplossing moeten zoeken maar gewoon volwaardig eten voor een persoon die in de groei is, lijkt mij vrij normaal.

Zo als het er nu voorstaat kunnen ze niet (volledig) voor een kind zorgen dus zou ik persoonlijk mijn kind er niet meer brengen als het mijn schoonouders waren!

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    mee eens.

9. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Of je zeurt niet meer? Doe ff normaal zeg, TS lucht haar hart en het word weer zeuren genoemd ;)

Anyway, TS ik zou als zij zo door gaat gewoon een ander huis zoeken, kan je niet weer terug naar je ouders voor jullie een ander huis hebben? Ik zou namelijk echt knetter gek wonen, kijk dat je je moet houden aan de regels in huis dat snap ik maar zij hebben zich te houden aan de regels die jij en je man stellen wat betreft jullie dochtertje.

Kan je er niet met haar over praten ?

10. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik zou een andere oppas regelen. Kinderopvang is helemaal niet zo duur als je beide weinig verdient, omdat je best wat toeslag krijgt. Dat lijkt me beter dan deze eeuwige strijd. Doe wat goed is voor je meisje.

Qua voedingspatroon is het lastig bepalen of ze verpest is door de soep. Dreumesen en peuters hebben regelmatig fasen waarin ze niet willen eten of sommige dingen even niet meer lekker vinden. Maar ze kan prima kauwen en op haar leeftijd ook prima met de pot mee eten.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Jeetje als ik dat zo lees is het enige wat ik zou doen: niet meer daarheen brengen! Om de dooie dood niet dat ik het risico ga lopen dat ze mn kind gaan kleineren en meer van die dingen die je noemt.

Of het nu verpest is qua eten weet ik niet. Met volhouden kan je haar vast weer een gezonde eetgewoonte aan leren. Maar vervelend dat het zo gegaan is is het natuurlijk wel....

12. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik denk dat het ongezond is dat jullie op elkaars lip zitten. Probeer zsm. een eigen woning te krijgen, huur desnoods van een particulier. En breng je dochter naar een gastouder of KDV ook al kost dit meer geld....Kleineren door je schoonuders zou voor mij al reden genoeg zijn! Echter je kan/mag niet van je schoonouders verwachten dat ze helemaal zullen gaan leven volgens jouw regels... Het is al een opoffering an sich dat ze dit voor jullie doen want het is niet niks. Okee over de voeding valt te twisten maar eten uit een potje is niet het einde van de wereld hoor... Sterker nog, als wij iets eten wat onze zoon ABSOLUUT niet wil dan krijgt hij ook een groentepotje en hij vindt het lekker. Het is nog altijd beter dan junkfood of andere rotzooi.

13. danique2011

7 aug 2012
    8
    0
    0
    Utrecht
    We hebben een eigen woonruimte. Voor we dat niet hadden woonde we tijdelijk bij schoonouders.
    Mijn man en ik werken de hele dag!

Overdag gaat mijn meisje naar de opvang. En smiddags gaat ze naar mijn schoonmoeder omdat zij smiddags vrij is.

Voordat wij thuis eten is het ook half 7. Is te laat voor mijn meisje om warm te eten. Want om 8uur krijgt ze nog een flesje.

Ben nu wel gelukkig een weekje vrij. Dus hoeft ze niet naar mijn schoonouders. Maar als ik over een week weer moet werken dan begint het van voor af aan.

14. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Is het een idee om een potje mee te geven naar de opvang?

's middags warm eten is eigenlijk gezonder dan 's avonds en dan kan jij bepalen welke voeding ze meekrijgt.

Heel vervelend dat je schoonouders zo reageren met je dochter, maar wat meerderen al zeggen, je kunt haar ook vaker naar de kinderopvang laten gaan.

15. sjak

sjak Niet meer actief

Is ze vijf middagen in de week bij je schonouders?
    Misschien is het een mogelijkheid dat jij haar avondeten meegeeft dan? Als mijn dochter naar mijn moeder of schoonmoeder gaat, dan zorg ik dat haar hele 'menu' in haar tas zit. Fruit, kwark, prakje, melk etc...
    Ik kan niet van hen verwachten dat ze voor mijn dochter apart gaan koken.
    Ik kook een keer in de drie weken voor haar en verdeel dat in bakjes en doe dat in de vriezer. Zo kan ik altijd een prakje meegeven. Dit doe ik ook met fruit dat ingevroren kan worden, heb 30 kleine xenos bakjes die ik vul met; mango, kaki, perzik etc.
    Een potje is trouwens helemaal niet zo slecht hoor, smakeloos, dat wel. En soep (vers of uit blik?) kan toch ook af en toe wel voor een 1,5 jarige?
    Tja en anders is het een keuze maken, dure opvang of oma?

16. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Tja lastig.

Van de ene kant "profiteer" je van je schoonouders want het kost je geen extra opvang, van de andere kant "verpesten" ze het eetpatroon van je kleine. Ben je het niet eens met hun opvoeding dan zou ik persoonlijk toch kiezen voor extra kinderopvang. Uit je verhaal blijkt dat schoonmoeder niet echt wil veranderen, dus dan naar kinderopvang lijkt mij de enige optie.

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Zou ik ook zeggen, zo doe ik het ook als ik ze een van de zeldzame keren bij mijn ouders breng (mijn man en ik werken zo dat we altijd thuis zijn als de ander werken is).

Als jij zo tegen de manier van opvoeden bent van je schoonouders, dan moet je wat anders gaan regelen. Dan zou ik jou aanwijzen als verantwoordelijke voor wat er nu gebeurd, jij brengt haar zelf daar niet waar?

Neem in het weekend even een paar uur de tijd, maak prakjes eten en vries dit in. Haal elke avond een bakje eruit en geef dat de andere dag mee naar je schoonmoeder.

Zij moet niet voor het eten van jou kindje zorgen, jij bent de verantwoordelijke.

Vind dat je niet mag klagen als je zelf niets meegeeft eigenlijk.

Ik denk dat je op zoek moet gaan naar andere opvang. Dit is meer dan een eet-kwestie....daar val je nu over, maar dit is gewoon een symptoom van een onderliggend probleem.

Overigens, ik gebruik ook gewoon potjes hoor. En ik heb altijd een bakje peutermaaltijd in huis voor als we iets in de planning hebben staan waardoor man en ik snel een boterham eten, zodat de oudst gewoon zijn warme maaltijd krijgt.

18. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Extra opvang dus.

19. misa

misa Niet meer actief

Ik bleef daar geen dag langer..! Niemand leest mij de les over mijn kinderen. Adviezen zijn oke, maar wij bepalen wat we doen. En qua eten: ik zou woest zijn! Niet alleen om de soepjes, maar ook om het feit dat ze er om liegt.

Goed dat je voor je dochter en jezelf op komt. Zou je man ookneten doen. Het zou kunnen dat ze het eten hebben beïnvloed, maar veel kinderen krijgen ook wel een moeilijke eet periode. Dus waar het vandaan komt..? Het kan allebei zijn.

Succes met je schoonouders. Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden.

Deel Deze Pagina