Mijn van 5,5 gaat ook nog niet alleen, mijn oudste van 7, 5 wel, die verveelt zich echt dood thuis, nou ja niet alleen uiteraard, met vriendjes naar het voetbalveld en daar heb ik uitzicht op vanaf de tuin, ben blij dat hij die mogelijkheid heeft. Maar er zijn bij hem in de klas ook geen kindjes die niet alleen mogen buitenspelen, terwijl hij de oudste is. Hier is dat wel heel normaal dus. Te los vind ik het in ieder geval niet. Het loslaten gaat met stapjes, nu buiten spelen in de buurt. Binnenkort eens een boodschapje doen. Waar wij wonen zouden ze zeker buiten de boot vallen wanneer er met 6/7 niet mag worden buiten gespeeld.
Mijn 6 jarige mag idd niet alleen de buurt door wat leeftijdsgenoten wel mogen. Wat ze wel mag is in de speeltuin, maar dat is gelijk achter onze poort...die blijft open en ik heb er dus steeds zicht op. Het is meer alsof ze in een hele diepe achtertuin speelt haha. En wij wonen in een blokje van 5 huizen. Vanaf de speeltuin kan ze om het blokje fietsen en komt ze weer bij de voordeur uit. Daar fietst ze rondjes. Ik vind dit wel het minimale voor die leeftijd...ik kan mij niet voorstellen dat een 6 jarige het leuk vindt om alleen maar in de tuin te spelen.
Ja maar die van mij moet dus nog 7 worden, wie weet denk ik over een jaar anders. Soms verandert er veel in een jaar kwa ontwikkelingen van de kinderen. Maar voor nu wil ik het gewoon nog niet @tuc alleen maar in de tuin is toch prima weg gaan vaak weg in weekenden en dan zijn ze dus door de week in hun eigen tuin. Vinden ze helemaal prima, ik vindt dat ook normaal eigenlijk?
Dank je, ik kan haar met dit weer moeilijk maanden gaan thuis houden. En de controle en straffen zijn strenger 😊
In deze omgeving begrijp ik heel goed dat de kinderen niet zelf naar buiten mogen. Wij wonen in een dorpje, in een straat met een grote speeltuin in het midden van onze straat, aan elke zijde 1 rijbaan voor alleen bestemmingsverkeer, overal drempels en bochten zodat harder dan 20km rijden onmogelijk is. En we hebben volledige zich op het speeltuintje en de kinderen vanuit de keuken. Hun fietsen staan gewoon op de oprit voor het huis (nooit op slot), net zoals bij alle buurtkinderen. Dit was voor ons een omgeving waar ze vanaf 5 jaar zelf in de straat mogen spelen. Verder is het ook heel afhankelijk van de zelfstandigheid en redzaamheid van het kind.
Hier zou het minder normaal zijn, omdat een 5-6 jarige behoorlijk af zou wijken van de buurtvriendjes als die alleen in de tuin zou mogen zitten. Hier vragen kindjes uit de straat ook niet meer of ze bij elkaar mogen spelen, maar of X buiten komt. Ik zou het best zielig vinden als ik dan telkens 'nee' zou moeten zeggen. Behalve bij slecht weer dus, dan spelen ze bij elkaar binnen. Als ik het zo lees ben ik wel blij om in een dorpje te wonen waar het nog aan toe gaat zoals 30jaar geleden. Hier brengen kinderen met droog weer zo 6uur buiten op een vrije dag, spelend met veel andere kinderen, en vaak op de ouderwetse manier, zonder speelgoed.
Ik snap ook niet wat het probleem is met in de eigen tuin spelen. Genoeg te doen toch? Ik vind het eigenlijk weer een grappig verschil met België. Hier spelen kinderen altijd in de eigen tuin. Wij hebben dat prachtige concept van zinloze lintbebouwing, dus niet standaard een speeltuin in de buurt van je huis. Lijkt me wel prettig om een speeltuin voor de deur te hebben.
Ik denk dat dit staat of valt met de wijk waarin je woont. Hier mogen de meeste kinderen vanaf 4 jaar alleen buiten spelen. Dochter is nu 5,5 jaar en heeft een rondje wat ze mag doen tot 2 straten weg. Het stikt hier van de speeltuintjes, is autoluw en de deurbel gaat hier iedere 10 min of mevrouw mee buiten gaat spelen. Kijk naar wat je kind aankan. Ieder kind is daar weer anders in. Loslaten is erg belangrijk. Ik denk dat sommigen hier hun "bezorgdheid" misschien wel wat op hun kinderen projecteren. Kinderen moeten ook dingen "leren" zonder ons.
Dat is zeker zo! Waar wij eerst woonden konden ze niet alleen naar buiten. Sinds we hier wonen zie je ze gewoon groeien van zelfvertrouwen. Dat neemt niet weg dat elke keer wanneer ze de deur uit gaan ik een jaar ouder word totdat ik ze hoor of zie. De oudste mag alleen om het huizenblok fietsen en moet dan elke keer even haar fietsbel laten horen als ze langskomt. Nu zingt ze graag op de fiets dus is het eigenlijk niet nodig 😉
Ja ik vindt het ook prima zo, het komt nu een beetje over alsof mijn kinderen zielig zijn dat ze niet alleen de hort op mogen. Dat vindt ik vreemd maar goed, ieder doet het op zijn eigen manier. Daarbij zou ik nooit dingen toestaan omdat het anders "zielig" is voor ze. Als ik als moeder het niet veilg genoeg vindt gebeurd het gewoon niet.
dl had niet de verantwoordelijkheid over dat kind.. buurmeisje is nogal een persoontje dat als je niet wil wat ik doe ben ik je vriendin niet meer. dl was er toentertijd erg gevoelig voor. en het was ook geen slaan het was een klein tikje op de billen die ze door het dikke tulen rokje amper gevoeld heeft. ik praat ook niet goed dat ik het gedaan heb. helaas kan het kind zelf gewoon haar gang gaan en is er weinig controle en wordt er zeer weinig gecorrigeerd. ze is al meerdere malen bij water weggehaald waar ze alleen aan het spelen was. krijg ook regelmatig een appje of ze bij mij thuis is terwijl wij zelf allang gegeten hebben en dl al gedoucht is en buuf ook weet hoe laat wij eten.
Het is ook natuurlijk hoe objectief of subjectief iets onveilig is. Een drukke straat vol verkeer, een huis pal aan water of wonen midden in de stad is uiteraard onveilig voor een kind. Maar wonen op een woonerfje zonder verkeer met veel sociale controle, een betrokken buurt en een hoop kinderen om mee te spelen, is er objectief gezien niet echt leuk voor een kind dat als enige niet mee kan gaan spelen en meedoen puur en alleen omdat de moeder dat niet wil. Ik ben ook moeder en kan ook als moeder gaan bedenken dat het onveilig is om te gaan fietsen tot 7 jaar. Ik kan ook zelfs denken dat er niks mis iets met een fietszitje tot die leeftijd en zo heb ik veel meer controle over de veiligheid van mijn kind. Maar objectief gezien kan ik het als moeder ook ongelijk hebben, en beslissingen nemen die helemaal niet bevorderelijk zijn voor de ontwikkeling van zelfstandigheid en zelfvertrouwen van mijn kind.
Mijn kinderen spelen buiten in zicht, dus alleen in de straat waar wij wonen. Op dit moment vind ik het goed zo . ze zijn 5 en 3.
Ik zeg idd dat sommige ouders erg vroeg de kinderen los laten omdat ik vindt dat je zo jong die verantwoordelijkheid niet aan kan, en dan heb ik het over, alleen een paar straten verder spelen. Ik zeg niet dat je daarom een slechte ouder bent en je kind schade toebrengt hiermee. Dat is wat anders. @amdaa zal ook vast meespelen allemaal voor je huis spelen waar je je kinderen kan zien is ook iets anders dan straten verder weg.
Maar bijna niemand heeft het toch over straten ver weg? De een over een speeltuintje voor de deur...de ander over een voetbalveldje achter en als dat er hier niet zo zijn speelden ze gewoon voor de deur op de stoep..heerlijk
En als je over termen als zielig wil praten....hier zou het behoorlijk zielig zijn als je alle buurtkinderen achter je poort hoort spelen en jij de enige 6/7 jarige bent die in de tuin moet blijven. En je hoort iedereen steppen, fietsen, stoepkrijten, ballen en jij zit daar in de tuin
Dit bedoel ik dus.... Het voelt nu alsof het mij als moeder wordt verweten dat mijn kind in de tuin moet spelen. Alsof dat iets ergs is wat niet kan. En ik heb toch meen ik echt gelezen dat er kinderen verder weg mogen spelen dan voor of achter hun huis. Mijn kinderen amuseren zich prima hoor in hun eigen tuin. Het is echt niet zielig.