@paarse wij wonen hier erg multiculti dus ik ben bang dat ik daar ook nog wel hoop moeite mee ga hebben. Veel kinderen worden hier heel veel vrijer gelaten. Dan ik aan mezelf kan verkopen. "naar buiten geschopt" is het dan meer zegmaar. Vorig jaar begon het al... "waarom moet ik naar bed als iedereen nog buiten speelt?" Maarja.. Dat doen ze tegen 10 uur ook nog...
aaah krijg er zelf al de kriebels van...maar als je gevoel duidelijk zegt niet doen...tja dan moet je het ook niet doen toch?
Ja, zo is het hier dus ook. Vaak lig ik zelf al op bed en hoor dan nog veel kinderen buiten spelen. De buurtkinderen vragen 's avonds, als ik even buiten ben, waar mijn zoon is. Als ik ze dan vertel dat hij al slaapt, begrijpen ze hier helemaal niks van... Gelukkig heeft mijn zoon nog niet gevraagd waarom hij naar bed moet als de rest nog speelt, maar die vraag gaat natuurlijk wel komen. Wat heb je als antwoord gegeven?
Het antwoord wat ik altijd geeft aan mijn zoon als hij deze vraag stelde. Van kinderen die groeien hebben voldoende slaap nodig. Van te weinig slaap groei je niet goed. En daarbij als je goed bent uit gerust ben je de andere dag niet zo moe en sjaggo en daarbij. Vind ik als moeder dat kinderen lekker op tijd naar bed moeten en wat de buurvrouw doet is haar probleem. Die van jou is nog jong en zou ik op een andere manier er op aanspreken als hij het gaat vragen. Op dat moment komen de worden wel let maar op.
Oh...ik moet daar echt nog niet aan denken. Hahaha! Finn wordt in juni 3...maar het is zo'n rauwdouwer en wegloper...dat hij dat echt nog niet kan. Wel denk ik dat hij deze zomer gaat buitenspelen. Moeders lekker in het zonnetje in de voortuin met de andere moeders en alle kinderen lekker spelen.
mijn dochter is even oud en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar de komende tijd alleen buiten te laten spelen. Pas vanaf 6 jaar beginnen ze een beetje in staat te zijn om verkeer in te schatten. Voor ze naar school gaat mag ze sowieso niet alleen buiten spelen, ik ga wel mee. En eigelijk vind ik 4 ook nog veel te jong maar ik moet dan even kijken hoe ze is en zo. Maar mijn gevoel zegt pas vanaf een jaar of 6.
Mijn neefje van 10 moet ook tijdens vakanties op een normale tijd naar bed (uitzonderingen zijn er natuurlijk). De buurt van mijn zus vindt dit maar raar en zielig. Ondertussen doet neefje het heel goed op school, is een lief kind en geeft nooit gedoe. En nee, mijn zus vindt het niet nodig om zelf aan de wijn te kunnen zitten en dan tot minimaal 10:00 in haar bed te blijven liggen in de ochtend.. want reken maar dat dat vaak de reden is voor die ouders... En het antwoord? Jij gaat gewoon op X tijd naar bed omdat dat hier de regel is en ik vind het belangrijk dat je voldoende slaap krijgt want dan kan je goed groeien, leren en spelen. Wat de buren doen moeten ze zelf weten. Geen discussie.
Als we op vakantie zijn mag mijn dochter wel langer opblijven hoor. Kinderdisco begint vaak pas om 20 uur. Dus als ze half 10 op bed ligt vind ik het goed. En ja dat ze dan uitslaapt is mooi meegenomen. Maar ja, dat is maar 2 weken per jaar.
Op vakantie vind ik zelf ook wat anders dan in de vakantie. Als je lekker weg bent mag het wel een feestje zijn, vind ik dan. Maar ik denk dat Finn, als het eenmaal zo ver is, ook wel eens wat later naar bed zal gaan in de vakanties. Niet elke dag, maar als er eens wat te doen is ofzo...echt wel!
helaas slapen ze dan hier nog niet uit We maken het heeeel af en toe wel eens wat later als we op bezoek zijn ofzo....dus dan liggen ze er ook later in maar later wakker worden s`morgens...nee helaas...
Hier ook echt niet, ga wel lekker buiten zitten met een bakje koffie. Achter huis kan ze wel alleen, we hebben een afgesloten achtertuin. Toevallig hadden we het hier laatst over, want ze wil steeds vaker buiten spelen en dan voor huis....ik vind haar daar nu echt te jong voor!
hier mag julian alleen achter het huis spelen als wij in april schutting zetten. die is dan 180 hoog en de poort dubbel op slot eerder niet alleen