Vanuit een ander forum kwam ik op deze vraag. Dochter wil graag op voetbal. Nu moet ze eerst op zwemles, maar als ze daarmee klaar is, mag ze van mij op voetbal, mits dit uitkomt qua tijden. Nu zie ik echter dat veel clubs wachttijden hebben en die geen of een korte wachttijd hebben hebben geen meisjesvoetbal, zitten ver weg of spelen op rottijden. Dus ben ik bang dat het een van de laatst genoemde wordt. De club die we het liefst zouden willen, kan al niet. Want dochter is van 2011 en je mag alleen op de wachtlijst als je van 2012 of 2013 bent Hoe doen jullie dat met clubjes en de rest van het gezin? Etenstijd, werk, andere gezinsleden en diens clubjes. Hoe breien jullie dat rond? Dan maar niet op een club of verplicht een andere sport/hobby? Of passen jullie je aan?
Heel lastig, maar als het niet gaat omdat het rottijden zijn dan ga ik me niet in allerlei bochten wringen om het wel te doen. Dan zullen ze toch echt iets anders moeten kiezen dat ze zelf ook leuk vinden.
Ik probeer wel een beetje te kijken of de tijden van het sporten een beetje uitkomen, maar als dochter echt iets leuk vind en het is op een rottijd, tja dan is het maar zo. Vaak veranderen de trainingstijden wel als het kind ouder is en dan komt het waarschijnlijk weer beter uit.
Jep dit. Zoontje leeft voor voetbal, nu komen de tijden nog handig uit, maar volgend jaar niet meer, maar dan is hij er wellicht ook al aan toe om zelf heen te gaan. Maar het is zo belangrijk voor hem dat ik mij in een heleboel bochten zou wringen om hem heen te kunnen laten gaan.
Maar hoe doe je dat dan? Hier is de voetbal op die leeftijd vaak om 16.30 of 17.00 op woensdag. Maar ik haal dochter dan om 16.30 op van de BSO, dus we kunnen nooit op tijd zijn voor een training (de verenigingen zijn gemiddeld 2 tot 4km fietsen). En dan zouden nummer 2 en 3 mee moeten en daar moeten blijven, want op en neer heeft geen zin voor die 45 of 60 minuten. En dan zijn we om 18.30 ofzo pas weer thuis. Vriend is pas om 17.30 thuis, dus die kan daar ook niets in betekenen. En ik geloof niet dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt. Ik zou op vrijdag graag gaan babyzwemmen, ik denk dat dat heel goed is voor zoon. Maar ik zit dan met dochter 2, die mag niet mee. Zwemles van de oudste en babyzwemmen is ook niet te combineren, want op andere tijden. En om dan weer een oppas te regelen voor dochter vind ik sneu, want we hebben al best vaak oppas. En om ze dan maar alles te ontzeggen???
Kan je je dochter niet eerst brengen naar voetbal en dan je andere dochter ophalen van de bso? Met 2 km fietsen is dat wel te doen toch? Maar weet niet of je vast zit aan die tijd. Qua zwemmen wordt het inderdaad lastig. Oppas regelen of niet gaan, heb zelf ook nooit babyzwemmen gedaan en ik geloof niet dat mijn dochters dat erg vinden Wij werken allebei 4 dagen (waarvan ik 1 kortere), dus we moeten wel kiezen uit bepaalde clubs omdat sommige gewoon niet uitkomen. Nu heeft de oudste op woensdagmiddag dansles, dan is papa vrij. Op donderdagmiddag heeft de jongste zwemles, dan ben ik vrij. Dat was voorheen op zaterdag om 8:00 (lekker vroeg ). Op vrijdag om 17:30 heeft de oudste judo (geen handige tijd, maar we splitsen ons gewoon en de oudste eet ervoor wat, en erna wat), op zaterdag hebben we turnen (oudste) en dansles (jongste), we brengen eerste de oudste naar turnen, een half uur later begint dansles van de jongste, dan moeten we weer naar turnen om oudste op te halen en dan weer naar dansles om jongste op te halen. Gelukkig ligt het niet ver uit elkaar. Voordeel is dat je het ook in je eentje kan doen, dan ben je net op tijd . Volgend jaar zullen de tijden waarschijnlijk wel veranderen, dan zien we wel weer. Denk dat op zaterdag alles een uurtje opschuift dus dan komt het wel weer goed uit.
Hier is de training al om 16 uur. Op maandag brengt mijn vader hem heen, op woensdag ben ik vrij. Ik ga ondertussen dan boodschappen doen met de andere 2 en haal hem daarna weer op. Op vrijdag begint het om kwart voor 5, zet ik hem af en man haalt hem dan om 18 uur weer op. Volgend jaar begint is het op dinsdag en donderdag. Mijn vader neemt weer 1 training voor zijn rekening en die andere dag gaan we kijken of we wat kunnen regelen met een van zijn teamgenootjes, soort schema opstellen. In het uiterste geval probeer ik een middag werk te ruilen. Maar misschien is dat ook niet nodig, als hij dik 9 is mag hij ook zelf wel heen op de fiets denk ik, kan hij gelijk na school misschien die kant op. Zaterdag een wedstrijd, gaat gewoon 1 van ons mee. babyzwemmen heb ik ook om die redenen niet gedaan. Ik heb nooit een oppas, dus tja, ging echt niet lukken. Verder gaat dochtertje straks op dansles, maar dat is pas om 18.30 uur, dus geen probleem en zit zij op zwemles. Dat was om 17.15 uur, altijd gerace en gevlieg, maar dat gaat nu naar vrijdag 18.00 uur en valt daarmee bijna samen met training van de oudste (en op dezelfde locatie). Ja, het is wel een gedoe, kan niet echt anders zeggen, maar het is het wel waard vind ik.
Nee dochter 1 wil op voetbal en zit dus op de BSO. Ik haal haar om rond 16.30 en dan dochter 2 en zoon daarna van Kdv. Maar als voetbal bijvoorbeeld (of noem een andere sport) om 16.30 of 17.00 begint haal je dat niet. En wat doe je met de andere kinderen? Elke keer oppas ga ik niet doen, dat hebben ze al voldoende en zoon heeft veel behoefte aan ons. Ik snap echt niet hoe ouders met nog meer kinderen dat doen haha. Veel clubjes zijn gewoon te vroeg om te halen met werk of we moeten 2 kinderen meenemen. Op en neer is vaak geen doen als het maar 45/60 minuten duurt. En pas laten gaan als zoon ouder is, vind ik ook sneu. Dan zou ze nog 3 jaar moeten wachten.
Wij hebben al geen grootouders die kunnen helpen, die wonen te ver weg. In het weekend gaan we naar hen toe en daarom is wekelijks sporten op zaterdag ook geen optie. Op maandag en vrijdag is een van ons thuis, maar ja dan zit je dus met de 2 kleintjes die mee moeten. En met teamgenootjes halen/brengen is niet handig. Want ik kan niet meer kinderen vervoeren dan die van mezelf.
Dochter heeft op woensdag van 17:00 tot 18:00 dansles, vanaf volgende week op donderdag dezelfde tijd zwemles. Ik breng haar en papa haalt haar op, werkt prima.
Hoe oud is ze nu dan? Want hier "mogen" ze van mij pas op een sport als ze rond de 7 zijn en hun zwemdiploma hebben gehaald. Ik kon de jongste ook echt niet overal mee naar toe slepen destijds (nu nog niet, kan hij niet tegen).
De oudste zit op dansles en op handbal. Dansles is nu weer op zondagochtend (ideaal, wat mij betreft, geen geren en gesjees en jongste kan thuisblijven), handbaltraining op woensdagavond om 18.00u. Geen handige tijd met eten en ook niet ivm bedtijd, maar het zij zo. Op een werkdag zou ik dat niet redden en zouden we gekke capriolen uit moeten halen, maar dat zien we dan wel weer. Op zaterdag heeft ze vaak een wedstrijd, de jongste gaat dan vaak mee. De jongste zit op zwemles, dan gaat de oudste mee (net als dat de jongste dat bij de oudste ging).
Oh ja tuurlijk de oudste gaat naar de bso . Maar als je haar niet eerder kan halen wordt het inderdaad lastig, dat is altijd wel lastig als je werkt, dan moet je iets zoeken wat wel aansluit op jullie tijden en anders houdt het op, of je zou opa of oma moeten vragen dat je later aanhaakt. Edit: lees net dat die te ver weg wonen. Hier gaan broertjes en zusjes overal mee naartoe. Ik heb zelf dan maar 2 kinderen en dus 1 kind die dan mee moet maar genoeg ouders die 2 of meer kinderen meenemen. Hier gaan ze dus ook mee, tenzij we allebei thuis zijn dan kan er iemand met het andere kind thuis blijven. Maar naar dansles op woensdag gaat jongste mee en bij zwemles op donderdag gaat oudste mee. Vanaf jongs af aan, dus toen oudste zwemles had toen ging jongste altijd mee. Gingen we daar boekjes lezen ofzo of ze speelde met andere kinderen.
Ze is 4, maar met zwemles hebben we dit probleem ook. En voor voetbal hebben ze hier dus lange wachtlijsten of zelfs een stop, vandaar dat ik er nu al over nadenk.
Je kunt je dochter misschien bij een club inschrijven die een wat langere wachttijd hebben, maar gunstigere trainingstijden, ze moet nog met zwemles beginnen toch, dat duurt tegenwoordig best wel lang, ze moeten veel kunnen, dus dan ben je alweer een jaartje (of meer) verder en zijn je kleinere kindjes ook alweer een jaar ouder. verder is het inderdaad lastig voor werkende ouders om al die clubjes na te lopen, bedenk je maar eens dat je straks dus 3!! kindjes hebt die allemaal naar zwemles/sport/blokfluit les etc moeten, dat kan bijna niet....maar ontzeggen wil je het ze ook niet. misschien kijken of je qua werk iets kunt ruilen van dagen, of dat je bijv. woensdagmiddag vrij kunt plannen ofzo. (ik zie nu al op tegen de schooltijd, mijn kindjes zijn nog niet zo oud, maar wat een geregel lijkt mij het!!)
Bieden ze geen sport-bso in jullie woonplaats? Hier is een sport-bso en de bso kan je kinderen ook naar zwemles brengen. Nou ja, dat verschilt vast ook per plaats. Hier doet de 1 momenteel 3 activiteiten (sport, cursus en club) en de ander 2 activiteiten. Een sport doen ze samen. De derde activiteit is tijdelijk. Al met al ben ik best druk dus met sporten en clubjes. Hier komt het vaak wat rottig uit met etenstijd. Het zij zo, ze hebben veel plezier ervan en het went.
Hmm ik vind 1 kind en doordeweeks sporten al onhandig. Hier op woensdag met oma naar ballet Vrijdagavond een uur zwemles En dan op zaterdagochtend nog een kleine 2 uur theaterles. Vind het altijd zo apart dat sporten altijd rond etenstijd of op woensdagmiddag is. Reuze onhandig als je werkt..
Onhandig als je werkt inderdaad, maar vaak is er 1 van de ouders vrij op woensdag en kinderen hebben altijd vrij op woensdag, dus eigenlijk heel handig
Ja, dat probleem zal ook nog even aanhouden ben ik bang. Loop er zelf ook een paar jaar tegenaan, het wordt hier nu beter, nu ze alledrie ouder zijn. Ik zou anders je dochter gewoon nu op de wachtlijst zetten voor voetbal en eerst voor zwemles gaan. Ideaal is het niet, maar 1 keer in de week met kids daarheen zou toch moeten lukken?