relactatie... hebben jullie tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nachtzon, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    ik copie paste ff het berichtje dat ik aan de voedingsdeskundige geschreven heb...sorry voor het lange verhaal :)

Hallo,
    ik ben een 6tal weken geleden bevallen van mijn dochtertje, ze was prematuur, 4 weken te vroeg dus...
    Nu, ik heb er heel de zwangerschap van gedroomd om mijn kleine meid borstvoeding te kunnen geven, zoals haar grote broer (10 jaar ondertussen, kreeg 6 weken bv) en grote zus (8 jaar kreeg 6 maanden bv) ook gekregen hadden...
    Nu, aangezien mijn kleine meid te vroeg was en moeite had om op temperatuur te blijven en ik door mijn keizersnede aan mijn bed gekluisterd zat, heb ik de kleine pas na 12 uur eindelijk mogen aanleggen... Ze dronk nooit goed, viel altijd in slaap en de verpleegsters haalden ze al altijd na 20 minuten terug en gaven haar weer een flesje... we hebben dus de slechtste start überhaupt gehad...
    Ik ben dan beginnen kolven, niet om de 2 uur zoals me aangeraden was, want goh, wat haat ik dat toestel... zo "koe-achtig"...en moet eerlijk bekennen dat ik het vaak gewoon liet...
    Nu, ik heb nu een tweetal weken nauwelijks borstvoeding gegeven, enkel af en toe en de kleine hapt ondertussen wel supergoed, de tepel zit goed in haar mondje en de zuigkracht is prima, maar...... er is dus geen melk meer... na 20 min aan elke kant gekolfd te hebben heb ik nauwelijks 30 ml...

Ik heb een beetje recherche op het internet gedaan en de borstvoedingshulp van meleda besteld. Dat is zo een flesje dat je rond je hals moet hangen en twee slangetjes die aan de tepel vastgekleefd worden, zodat de kleine gewoon bijvoeding via borstvoeding krijgt... ik vind er geen ervaringsberichten van terug, dus hoop ik dat het zal werken...

Dit is voor mij ontzettend belangrijk, ik heb ondertussen al enkele dagen en nachten gehuild omdat ik het zo erg vind, ook nu rollen de tranen over mijn wangen... Ik heb mijn kindje al niet normaal mogen baren... (alledrie niet) laat me dan teminste bv kunnen geven...

Zou jij nog goede tips hebben, evtl medicatie voor de melkproductie weer op gang te krijgen?..
    zou mijn kindje ooit genoeg hebben enkel en alleen aan mijn melk?
    Helpt bruinbier echt? Andere voedingsdingen?
    Ik heb er echt alles voor over!

ow, ze is altijd bijgevoed geweest, nooit enkel mamamelk...

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Er zijn hier meer topics over relactatie te vinden. Super dat je het wilt proberen. Veel aanleggen en veel kolven, er zit niets anderrs op. Vraag ook hulp van een lactatiekundige.

Ze zeggen dat kindjes meer uit de borst krikgen dan een kolf, dus het is in elk geval hoopvol dat je nog melk hebt!

Qua medicijnen zijn er oxitocinespray voor een toeschietreflex, vooral voor het kolven handig, en domperidon, dat voor je maag is maar als bijwerking heeft dat het je prolactinespiegel verhoogt, een hormoon dat je productie regelt. Maar daar is men terughoudend mee omdat het wel via de bv bij je kindje komt.

Je zit nog in je kraamtijd, dus ik zou waar het kan heerlijk lange dagen met je kleintje in bed liggen en veel huid op huidcontact samen, en dan aanleggen aanleggen aanleggen! Vooral ook nachtvoedingen zijn blijkbaar goed voor je productie, maar dat moet je wel kunnen opbrengen natuurlijk.

Wens je veel succes!!

3. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ja mijn enige tip is ook aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. dat zal ontzettend vermoeiend zijn, maar dat gaat werken hoor. je hebt nog voeding dus als je het volhoud moet het weer op gang kunnen komen. heel veel succes

4. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    bedankt meiden, dan ga ik dadelijk eens naar de apotheek :D

5. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed dat je naar de apotheek gaat.
    Ik heb in dezelfde situatie als jou gezeten maar ik ben niet om medicijnen geweest, had ik dat maar gedaan. Want zonder ging het echt niet lukken omdat ze niet sterk genoeg was en ik wel moest bijvoeden met flesvoeding omdat ik er op laatst ook nog maar weinig cc uit kreeg met de kolf. Ik kolfde toen heel erg vaak maar het hielp echt niet.

Ik wil je heel erg veel succes wensen en het is goed dat je er echt alles voor over hebt! Respect daarvoor want ik weet hoe zwaar het is en juist daarom twijfel ik of ik het bij een 2e wel zou gaan proberen. Bij jullie is er vast meer kans van slagen want onze dochter is met 34w5d geboren en voor drinken van flesje had ze zoiezo al weinig kracht al kreeg ze die wel op. BV was gewoon teveel gevraagd voor haar op dat moment.

6. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    mijn dochter was op 36 weken geboren, dus hetzelfde probleem... niet genoeg kracht om te drinken, ze sliep de hele tijd of viel al drinken in slaap :( ik heb nu domperidone gehaald, oxytocinespray hebben ze hier niet :'( kan dat niemand bezorgen en me sturen? Maakt niet uit wat t kost...

7. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Stom dat ik er zelf nooit naar gekeken heb maar ik vond dit net: oxytocine, liquid trust, hormoon spray (of is dit de goede niet?) Anders even de HA bellen of die kan voorschrijven.

Maar je meisje hapt goed aan toch? En hoor je haar klokken als ze drinkt? Dan is het alleen maar goed en is er echt hoop dat het goed komt met de bv hoor! Is juist het belangrijkste en als je dan veel blijft aanleggen maakt je lichaam vast meer aan.

8. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    nu ondertussen gaat het ERG goed, ze hapt supergoed en drinkt ook, maar klokken is niet, aangezien er nog niet genoeg uit komt :) ben allang blij dat die borstvoedingshulp volgende week komt :)

Borstvoeding Hulp Set

Ontwikkeld voor zwakke of premature baby's, voor zuigtraining, om de melkproductie te stimuleren, om geadopteerde baby's te voeden met moedermelk of om langdurig bij te voeden
    Met de Borstvoeding Hulp Set kunnen vrouwen die dat anders niet zouden kunnen toch borstvoeding geven. De Borstvoeding Hulp Set wordt rond de nek gehangen en dunne slangen worden bovenop de tepel geplaatst. De baby kan de slangen niet voelen tijdens het voeden. Sommige baby's die zwak of onregelmatig zuigen, krijgen via het drinken aan de borst niet genoeg voedingsstoffen binnen. In die gevallen kan de Borstvoeding Hulp Set gebruikt worden om bij te voeden.

9. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
  10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Die neusspray moet je via de huisarts hebben. Even bellen tijdens het telefonisch spreekuur.
    Wat fijn zeg dat het al zo goed gaat! Hopelijk snel je productie omhoog!

11. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    nee, het bestaat niet in belgie, je kan er iig helemaal niet aan geraken... ook niet met voorschrift :'(

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    O, das balen! Er zijn hier vast wel moeders die het gebruiken, misschien dat er iemand is die het kan opsturen voor je?
    Anders even een apart topic openen?

13. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    De spray is hier idd niet te verkrijgen, ik heb het geluk gehad dat iemand er één flesje naar me kon opsturen, hoop dat jij ook geholpen wordt!!!

Wat ROT dat belgïe dit niet verkoopt :(

14. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    ik heb ook gelukkig iemand gevonden die me een flesje stuurt hoop zo tenminste weer op de goede baan te komen. Wat ben ik blij en opgelucht!!! nu nog duimen dat het lukt :)

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    O, super zeg!!

16. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    ja echt wel :D ben echt heel erg opgelucht :) net gekolfd aan beide kanten 4 keer 15 min in totaal (dus elke kant 2 keer) had nauwelijk 15 ml :'( terwijl ik op dag 1 na bevalling al 55ml per kant had... en toen had ik nog niet eens de stuwing gehad :)

17. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Bedankt, lieve nederlandse dames! ;)

Komt goed nachtzon, véél water drinken, veel rusten, domperidon en spraytje, binnenkort heb jij lekkende borsten, haha.

18. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super!! En niet stressen want daar loopt de productie ook van terug. Hoop houden! Je doet goed je best en meer kun je ook niet doen. Kolven en blijven aanleggen.

19. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Misschien kun je een babyweegschaal huren voor een tijdje om te zien hoeveel je kidje drinkt als je haar aanlegt. Leg je haar al voor elke voeding aan?

20. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    ja babel, ik leg ze altijd aan. dat met dat wiegen wou ik ook doen, maar van de cb heeft dat afgeraden, omdat de melk soms meer soms minder dik is en je zo nooit goed kan weten hoe vol je baby wel zit. gewoon aanleggen als het roept zeiden ze...
    bij mijn zoon moest ik dat dus wel nog doen :) maar dat is dus al 10 jaar geleden :)

Deel Deze Pagina