Wie is er melkdonor?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door JJ1980, 25 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Even naar aanleiding van een topic hieronder, waarin iemand wil gaan kolven voor een donorbank.

Wie van jullie heeft gekolfd of kolft voor de moedermelk bank? Hoe vond je het en hoeveel moeite koste het je?

Ik zit een beetje te twijfelen. Ik wil nog ongeveer 3 maanden bv geven aan mijn zoontje, dus het is nu of nooit. Melk heb ik zat en kolven gaat prima. Ik heb alleen een kolf die ik al jaren gebruik, zou dat een probleem zijn? Ik wil nl geen nieuwe aanschaffen ;)

2. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Nee nooit gedaan. Ik heb het bij mijn derde waarbij ik heel veel melk had het wel eens nagekeken. Maar de enige officiele melkbank waar je toen terecht kon was van de Vumc in Amsterdam. (weet niet of er inmiddels meer zijn)
    Ze kwamen het niet halen en je kon het dan wel brengen. Maar dat vond ik echt geen optie bij mij vandaan.
    Ook heb ik na mijn tweede bevalling een bloedtransfusie gehad. Daarom mag ik geen bloeddonor meer zijn en viel ik waarschijnlijk ook af als melkdonor.

Wat ik toen wel begreep is dat je een kleine medische keuring krijgt. Daar hoort ook een bloedonderzoek bij.
    Volgens mij krijg je een kolfapparaat te leen en krijg je de spullen om het in te bewaren ook van de melkbank.

Als het hier in de buurt was geweest had ik me er zeker verder in verdiept om uit te zoeken of ik toch in aanmerking zou komen.

Het leek mij een heel mooi iets om zieke of te vroeg geboren kindjes iets moois te geven wat ook nog relatief weinig moeite koste in mijn geval.

Wat ik ook wel eens gehoord hebt is dat je kolft voor een kindje wat bij je in de buurt woont. Dat gaat via het moedermelknetwerk volgens mij.
    Daar heb ik me toen niet in verdiept.
    Ik wil het wel graag anoniem houden. Geen behoefte aan om met mijn melk bij iemand op de stoep te staan of dat ze het bij mij thuis komen halen. Dat komt te dicht bij en zou mij te veel druk geven.

Maar ik ben uitgebaard en lacteer niet meer dus het gaat hem niet meer worden.

3. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik heb het gedaan toen de meiden nog in het ziekenhuis lagen. Via het moedermelk netwerk. Een bloedtest gedaan. Deze is laag drempeliger dan anderen. Word ook niet voor in ziekenhuizen gebruikt maar voor mama die zelf extra melk nodig hebben buiten hun eigen productie.
    Kostte toen geen moeite. Moest toch al kolven. :)
    Heb een andere mama erg blij gemaakt met alle melk die ik over had.

4. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb ernaar gekeken maar werd niet geaccepteerd vanwege bloedfransfusie toen ik geboren werd. Eisen zijn hetzelde als voor bloeddonor.
    Ze zouden bij mij wel komen halen, ligt aan regio waar je woont. Flesjes voor melk krijg je, volgens mij wel je eigen kolf gebruiken. Volgens mij zijn er alleen regels voor hoe je de melk hygiënisch moet opvangen en kolf reinigen enzo, niet voor de kolf zelf.
    Ik denk dat 3 mnd nog zeker nuttig is, ze vragen minimaal een liter totaal dacht ik.

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voor zo ver ik weet nemen ze alleen moedermelk aan als je een kindje hebt van jonger dan een jaar. Dit is omdat de samenstelling van de birstvoeding dan dusdanig verandert dat het minder geschikt is voor de doelgroep. Dan kun jij nog 1 week of zo 😉

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb het via het moedermelknetwerk gedaan. Nou ja een moeder van hier zocht nog donormelk.
    Ik ben begonnen toen mijn jongste 8 maanden was tot 16 maanden. Baby was 3 maanden volgens mij toen ik begon.

7. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik ga in september beginnen.
    Hier krijg je vantevoren een medische keuring en bloedtest.
    Daarnaast moet je een soort contract ondertekenen waarin staat dat je ze moet inlichten als er iets veranderd wat betreft gezondheid en als je met medicijnen gaat beginnen. Hier worden de volle potjes opgehaald.
    Hier is geen minimum hoeveelheid ze zijn blij met alle beetjes.

8. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb contact gehad met de moedermelkbank. Gezien de intake ongeveer 3 weken in beslag neemt en ik nog een maand of 3 borstvoeding wil geven is het te kort volgens de moedermelkbank.
    Het houdt voor mij dus op. Ik ga genieten van mijn laatste maandjes bv met mijn zoontje.

Deel Deze Pagina