Klopt, dat laatste is inderdaad niet heel logisch, dat was mij ook al opgevallen. Of je nou wel of niet in een relatie met de biologische vader zit, als de intentie er is om het samen te doen, kan de man daarover in beide gevallen van gedachten veranderen. De garantie dat hij blijft heb je nooit.
Nee dat klopt allemaal, maar toch denk ik er zo over. Over alle keuzes in het leven kan ook de andere kant gemotiveerd worden. Over het algemeen geldt hoe ouder de vrouwen zijn, hoe meer vrouwen met een donor in zee gaan percentueel gezien. Dat komt omdat hoe jonger de vrouwen zijn hoe meer ze nog het idee/hoop hebben dat er nog wel een leuke vent langskomt.
Ik ken iemand die samen met een homo een zoontje heeft en met hem co ouderschap heeft. Ze hebben elkaar ontmoet via een stichting die speed-dates regelt voor wensmoeders en wensvaders. Het is dus echt een papa, maar ze hebben uiteraard geen relatie.
Is een kinderwens niet altijd egoistisch? Onze oudste komt uit china en onze twee jongsten zijn van een anonieme donor. Geloof mij maar donorkinderen zijn super gewenst en geliefd. Maar ik snap dat jij het niet alleen wil doen. Als je zegt ik heb nog naar homos gekeken dan zou dat ook een donor zijn natuurlijk... Hoop dat je nog een partner zal vinden die dezelfde wens heeft...sterkte ik weet hoe sterk dat egoistische verlangen kan zijn!
Het raakt mij ook inderdaad. OUdste uit china en jongste twee kinderen van anonieme donor.. Mijn man en ik hadden idd een egoistische kinderwens. Maar onze kinderen zijn wel alle drie waanzinnig gewenst en geliefd en ik ben onze donor echt eeuwig dankbaar.
Wat ik me wel afvraag? Je hebt al een kindje is de vader daarvan nog in beeld? Je bent nu do op zoek naar een invulling van je kinderwens dat je het stukje partner eigenlijk 'overslaat'. Je bent min of meer op zoek naar een donor die zijn vaderlijke taken erbij neemt. Zo klinkt het een beetje. Maar stel je treft nu een hele leuke man, bent wat tijd verder en hij blijkt echt geen kinderen te willen of te kunnen krijgen? Je hebt daarnaast al een andere ervaring met mannen. Aangezien je je alleenstaande moeder bent. Een man 'neem' je niet om een kind te kunnen krijgen.. Je bent heel erg voorbereid op de nadelen van donorschap maar hoop dat je de realiteit van een nieuw gezin wel inziet. Die kans is gewoon niet groot meer. En aangezien je volgens mij een stabiele thuissituatie hebt zou ik t niet egoïstisch vinden mocht je wel voor een donor willen gaan. Ookal ontstaat deze gedachte vanuit jouw sterkte wens. Bij andere stellen ontstaat deze wens ook uit egoïsme. Bestaat er niet zoiets als een plek/site waar meer single mensen met een kinderwens elkaar kunnen ontmoeten? Persoonlijk heb ik niks tegen donorschap.
Dan is dit gewoon jouw grens! En ik vind dat je best mag zeggen dat je donorschap egoïstisch vind, dat is jouw mening. Zolang je andere mensen die dit wel doen maar niet ( publiekelijk) veroordeeld en dat lees ik juist niet uit jouw berichten. Dikke knuffel.
Je stelt een donor contract op. En dat kan je zelfs bij een notaris laten vast leggen als je wilt. En dat kan soms om de kleinste dingen gaan of om grote dingen. Je zet daar afspraken in en andere dingen die je van belang vindt. Ik heb wel voor een anonieme donor, al vind ik dat niet helemaal de juiste term, gekozen. Ik heb mijn vader gekend en ik had hem liever niet gekend... Ik heb wel de mogelijkheid van een donor (plus) of co ouder onderzocht. Co ouderschap viel voor mij al snel af. Ik wil niet de helft van de week mijn kind "kwijt" zijn. Een donor plus ben ik op zoek geweest. Maar na een jaar zoeken niemand gevonden. En ik had steeds meer het gevoel dat ik niet levenslang aan een man "vast" wilt zitten. Af en toe knaagt het wel, maar dit voelt goed. Ik ben iemand die vrij zelfstandig is en onafhankelijk wilt zijn. Bij sommigen gaat er eerst een stukje rouw vooraf om afscheid te nemen van het ideale plaatje een kindje met een partner. Sommigen kunnen daarvan nooit afscheid van nemen. En zullen dan moeten om rouwen dat er geen kindje komt in hun leven. Sommigen wel. Je zou eens naar een workshop kunnen gaan of een gesprek kunnen aan gaan met Sara Coster (zij legt vnl focous op bekende donor en co ouder) of met Barbara Lammerts (zij legt meer de focus op bekende donor of anonieme donor). Beiden hebben ook een boek geschreven. Succes! En je mag mij altijd pb-en als je nog wat wilt vragen of wat anders.
Ja maar ik wil geen donor. En anderen willen dat wel. Dat is prima, echt prima. Ik gun iedereen zijn of haar geluk, maar ik vind het niks. Ik wil geen kind op die manier krijgen. En alle argumenten erbij die ken ik wel, ik vind dat andersom geredeneerd. Iedereen moet het zelf weten. IVF, baarmoedertransplantatie, anonieme donor, bekende donor, met twee lesbische en drie homofiele stellen een kind krijgen, adoptie, er zijn zoveel opties. En iedereen heeft zijn of haar eigen grenzen. Laten we die respecteren zonder elke keer te redeneren.