Doorverwijzing gyneacoloog, kan dat?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Banaantje81, 24 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Het is misschien een beetje ver van tevoren om me druk om te maken, maar toch wel belangrijk om alvast te weten, denk ik.

Mijn twee zussen en mijn moeder hebben altijd moeilijke bevallingen gehad. De eerste van mijn oudste zus is gehandicapt ter wereld gekomen door een fout van de verloskundige tijdens de bevalling. Het kindje was knel komen te zitten, door zuurstofgebrek is het kindje gehandicapt geraakt. De rest van haar bevallingen waren ook allemaal problematisch verlopen.

Mijn andere zus had deze informatie aan de huisarts doorgespeeld waarna ze direct terecht kon bij de gyneacoloog. Ook deze zus had een drama-bevalling, met allerlei hulpmiddelen die erbij te pas moesten komen (geloof verlostang en/of zo'n zuignap of zo, geen idee hoe dat heet, weet alleen dat haar kindje een punthoofdje had na de geboorte).

Nu ik een kinderwens heb, waarschuwde mijn zus mij al. Blijkbaar hebben wij een 'draaiing' in ons geboortekanaal dat erfelijk is bepaald, waardoor kindjes snel klem komen te zitten. Ze vertelde mij dat ik absoluut onder toezicht moet blijven bij een gyneacoloog tijdens de bevalling.

Nu mijn vraag...kan dat zomaar? Gaat de huisarts/ziekenhuis wel luisteren naar deze informatie, of is het heel moeilijk om doorverwezen te worden naar een gyneacoloog?

Ik ben echt zo bang dat ze me niet doorverwijzen met misschien wel alle gevolgen van dien. Wanneer krijg je als vrouw een doorverwijzing, kan dat dus ook al op basis van de bevallingen van je zussen?

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik zou dit zeker bespreken met je huisarts. Als jullie het idee hebben dat dit erfelijk zou zijn dan zou ik toch proberen om onder behandeling te komen van een gyn. Bespreek alles met je huisarts en geef aan dat je angstig bent. Vaak is er meer begrip voor dan je denkt, mede doordat het ook in de familie moeilijk is gegaan met bevallingen.

Deel Deze Pagina