Alleen het verkeer in...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LadyKikker, 1 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Ik denk dat de anwb voorzichtig is. Omdat veel mensen al gauw denken dat kinderen iets wel kunnen. Maar verkeer is complex. Veel mensen weten niet dat het zicht en het gehoor van kinderen minder ontwikkeld is dan van een volwassene.
    Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie maar ook op je vertrouwde weg kan een nieuwe situatie ontstaan door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden of een vrachtwagen die de weg blokkeert. Niet te spreken over roekeloze mede weggebruikers...

Volgens mij zegt de anwb ook niet dat kinderen pas met 10 jaar alleen naar school kunnen, maar dat ze dan pas veilig zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen. Dat gaat misschien samen, maar ik lees toch een nuanceverschil wat er wel toe doet.

rijo vindt dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Dat komt wat mij betreft op hetzelfde neer. Over het algemeen moet je aan het verkeer deelnemen om op school te komen.
    Dus ik blijf erbij dat ze dit te kort door de bocht verwoorden. Met het verkeer leren omgaan en eraan deelnemen leer je voornamelijk door te oefenen. Dan zal je dat op een gegeven moment, voor de beste oefening, toch ook door een kind zelf moeten laten toepassen.
    En dat begint met een bekende route zelfstandig te nemen (bv naar school, de winkel of een vriendinnetje in de buurt afhankelijk van de verkeerssituaties). En die routes breiden zich dan steeds meer uit. Het lijkt mij niet verstandig om daar pas vanaf 10 jaar mee te beginnen.

Daarom verbaas ik me ook altijd over ouders die altijd voor hun kind uit fietsen, of de hele tijd ernaast. Zo kunnen de kinderen ook geen situaties in leren schatten en kan je ze als ouder niet corrigeren als het nodig is.

3. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Het ligt aan de route die ze moeten rijden.
    Oudste mocht bv best op de fiets naar de voetbalclub toen ze 9 was. Dat is ongeveer 3 km maar alleen maar rechtdoor en overal stoplichten. Naar de stad mocht ze dat dan weer niet al was dat dichterbij.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Helemaal mee eens dat kinderen het alleen leren door te oefenen, maar de manier waarop je oefent kan verschillend zijn.
    En van fouten maken leer je, maar verkeer is niet iets waarbij je zegt "laat ze maar een keer de fout in gaan", het kan maar 1 keer goed fout gaan namelijk...
    ANWB zegt dingen niet voor niks, het is wel gebaseerd op onderzoek en op fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    #25 Adje, 3 jul 2021
    Laatst bewerkt: 3 jul 2021
    Tja, dan verschillen we gewoon fundamenteel van mening met hoe om te gaan met de kennis dat kinderen vanaf 10 jaar complexere verkeerssituaties in kunnen schatten. Dat is voor mij nooit een reden geweest om ze voor die tijd al niet zelfstandig bepaalde routes te laten oefenen, nadat we die eerst samen hebben geoefend. En hier konden ze prima al eerder zelfstandig van en naar school.
    Ik kijk dan liever naar mijn kinderen en de omgevingssituatie dan aar een onderzoek, waarbij kinderen als een gemiddelde worden weergegeven.

Daarbij maakt iedereen wel eens fouten in het verkeer. Die verongelukken niet allemaal meteen. Met die insteek, kan je je kind beter altijd aan de hand houden. Ook vanaf 10 jaar kan een kind fouten maken. Pubers vanaf bv 14 jaar, die tot nog meer in staat zouden moeten zijn om situaties in te schatten, maken fouten. Daarbij moet ik de eerste volwassene nog tegenkomen die zich foutloos in het verkeer begeeft…

Een kind kan je ook die fouten laten maken onder begeleiding, door er dus een stukje achter te fietsen, zodat je nog tijdig kan corrigeren. En zo leren ze alsnog van hun fouten.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    @Adje: Pubers zijn vaak juist minder goed in inschatten, ze nemen vaker grotere risico’s, zeker in een groep.

Ik denk dat ik in de vakantie al een paar keer met de jongste naar de dependance fiets, samen kijken hoe ze het beste kan fietsen en waar ze extra goed uit moet kijken ed. Denk dat ze in het nieuwe schooljaar relatief snel met vriendinnen daar naartoe zal fietsen. Twee vriendinnen fietsen al een tijdje alleen naar school, een ander een soort van (heeft een jonger zusje, dus haar ouders brengen dat zusje nog). Ik vind het spannend, maar ze zal het toch moeten leren… :oops:

Adje vindt dit leuk.
  7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ik denk juist dat ze prima het vermogen hebben om het verkeer in te kunnen schatten, maar het soms simpelweg niet doen door andere oorzaken, zoals telefoon, stoer doen, e.d.
    Een 17-jarige kan tenslotte al een rijbewijs halen. Dus met hun inschattingsvermogen is niks mis.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Als je erachter fietst zijn ze toch niet alleen? Dat is nou net wat ik bedoel..... onder zelfstandig versta ik helemaal alleen. Erachter fietsen en zonodig corrigeren of attenderen op bepaalde dingen is niet geheel zelfstandig, dus kan prima op jongere leeftijd.

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ja, daar begint het mee en daarna laat ik ze dus zelfstandig in het verkeer (op bepaalde routes). Dus wel alleen, ook voordat ze 10 jaar waren. En dan daarbij de ervaring dat ze in de tussenfase sowieso steeds verder vooruit fietsten en praktisch alleen waren. En dat dus allemaal voor ze 10 jaar waren.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Dat is precies wat ik bedoel: die dingen hebben te maken met de ontwikkeling van het puberbrein en juist door die dingen gaat het (soms - gelukkig niet altijd ;)) mis. Wat mij betreft is je aandacht houden bij wat je aan het doen bent, geen dingen doen die afleiden, niet stoer doen, enz. deel van het juist inschatten (ik bedoel dus niet van het verkeer zelf, maar van de hele situatie, dus van 'verantwoord aan het verkeer deelnemen').

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Dat ben ik dan gewoon niet met je eens. Een puberbrein is voldoende ontwikkelt om complexe verkeerssituaties in te schatten. Dat een puber soms domme dingen doet staat dat los van. Niet iedere puber is ook hetzelfde, er zijn er genoeg bij die wel goede keuzes maken.
    Niet voor niks mogen 17-jarigen hun rijbewijs halen en 18-jarigen wooden wettelijk volwassen gehouden ondanks dat hun brein nog niet volledig ontwikkelt is.

Maar ik snap je punt hiermee ook eigenlijk niet dat snap ik even niet? Dat pubers ook niet zonder toezicht in het verkeer mogen?

En ook hierbij trouwens: ik moet de eerste volwassene nog tegenkomen die altijd goed oplet, nooit zijn telefoon pakt, foutloos kan deelnemen aan het verkeer, etc.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    @Adje: Ik geloof nog steeds dat we het over twee verschillende dingen hebben. Ik geloof namelijk ook dat pubers prima in staat zijn om complexe verkeerssituaties in te schatten, mits ze zich niet laten (af)leiden door andere dingen, zoals hun telefoon, vrienden, enz. Hersenonderzoek toont bepaalde dingen aan die hier in meespelen, zie bv. https://kijkinjebrein.nl/onderwerpen/risicos-nemen/ En ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen, gelukkig wel, net als dat er bij volwassenen ook verschillen zijn. En je kunt een 16-/17-jarige moeilijk thuis in een glazen kistje stoppen. Dat moet je ook niet willen, je leert alleen maar door te doen. Dat verandert echter niets aan het feit dat bepaalde zaken op die leeftijd nog in ontwikkeling zijn.

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Dat snap ik wel, en dat heb ik dus ook nooit betwist. Ik vind alleen dat je daar dus divers mee om kan gaan. (Mijn keuze is dan dus om dat niet zo strak me on te gaan).
    Pubers kunnen een hoop al heel zelfstandig ondanks hun nog niet volledig ontwikkelde brein. Datzelfde geldt voor jongere kinderen eigenlijk ook, alleen dan op een iets ander niveau.

En persoonlijk ben ik daarbij voorstander van kijken naar je kind en de omgeving en evt. andere factoren en op basis daarvan een kind bepaalde vrijheden en verantwoordelijkheden geven ipv te kijken wat de algemene studies over het algemene kinderbrein zeggen en alleen afgaan op de leeftijden die daarbij vermeld worden.
    Zo strak lopen die grenzen in het echte leven nou eenmaal niet. Het is tenslotte niet zo dat op een 10de verjaardag plotseling een knop omgezet wordt.

Dat is ook precies de reden waarom ik nauwelijks kan vertellen wat mijn dochters wanneer precies mochten, bv alleen thuis blijven, alleen buitenspelen, zelfstandig door de wijk fietsen e.d.
    Daar gaat hier altijd een stapsgewijze ontwikkeling aan vooraf, waarbij de grenzen steeds verder opgerekt worden. En ik heb daar vooraf dan ook nooit vaste leeftijden aan verbonden, juist omdat ik dat niet vind passen bij iets wat zich ontwikkelt ipv dat het van de ene op de andere dag zou moeten kunnen.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    #34 NiekeKris, 3 jul 2021
    Laatst bewerkt: 3 jul 2021
    @Adje: Mijn negenjarige zal komend schooljaar dus tzt ook alleen van en naar school gaan. De oudste mocht met 11 alleen van en naar school (ander kind en andere school), beide niet van de een op de andere dag, maar opgebouwd inderdaad. Dat zegt genoeg hoe ik er over denk, denk ik. ;) :) (Precies hetzelfde als jij dus. :roflmao:)

(Als ik hier in de wijk kinderen soms zie fietsen, dan word ik overigens wel bevestigd in mijn idee dat sommige kinderen (veel) te vroeg alleen over straat mogen. Echt levensgevaarlijk soms. :oops: En bepaalde volwassen weggebruikers maken het er niet veiliger op… )

Adje vindt dit leuk.
  15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    :D:roflmao:

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik kan moeilijk mee fietsen volgend jaar naar het VO.:roflmao: Ruim voor die tijd opbouwen vind ik wel nodig. Zeker omdat de basisschool vaak dichtbij is en het VO lang niet altijd. Kunnen ze mooi oefenen voor ze echt grote stukken moeten afleggen ed.

17. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Hier woonde zoon 2 weken in nieuwe dorp toen hij alleen naar school ging begin Gr 5. Ging prima. ik ben hele jaar al niet op school geweest ( Gr 6) kom er nooit zoon gaat zelf.

Ook fietst ie het hele dorp door. Gaat prima

Maar ja verandwoordelijke jongen

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Haha nou inderdaad. Met 12 jaar en regelmatig ook al met 11 jaar moeten kinderen wel zelfstandig kunnen fietsen en heel wat verder weg dan de basisschool in de wijk. Met mijn oudste dochters hebben we 1 of 2x samen de routes naar hun nieuwe school gefietst, en dan de route die wij het veiligste of meest overzichtelijk vonden. Maar die pubers gingen al vrij snel ‘van het padje af’ en bedachten andere routes. Dus dan is het wel handig dat je als ouder ook geoefend hebt met: loslaten :roflmao:

Mijn jongste dochter gaat volgend jaar met de metro. Dat wordt tenminste lastig van het pad af gaan :D

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Precies. En ze gaan ook weer met vriend(inn)en mee en vanaf daar naar huis ed, dan blijft er weinig pad over (of alles wordt juist pad ;)). Enige wat ik echt niet oké vind, is in je eentje door het bos. Dat ga ik dus wel nog even heel duidelijk maken, dan fietst ze maar om of ze belt me, dan haal ik haar op.

Meestal heb je met 9/10 nog wel twee jaar voordat ze naar het VO gaan gelukkig. met 8 hoeft het dan dus nog per se, tijd genoeg nog. (De jongste zal met 11 naar het VO gaan. Extra reden om het nu al wat verder op te bouwen.)

Adje vindt dit leuk.
  20. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ligt ook heel erg aan het kind.
    Kijkt jouw zoon goed uit?
    Mijn zus mocht veel eerder alleen fietsen dan ik. Zij hield zich aan de regels en had verkeersinzicht. Ik stak zonder te kijken over, nam de bochten veel te wijd.

Deel Deze Pagina