Scheiden, hoe alles regelen?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door lievemommy10, 15 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Lieve dames,

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen...

In juli heb ik besloten niet langer voor een huwelijk te willen vechten waar ik constant alleen voor aan het vechten ben, en hij niet laat merken dat ik of zijn gezin iets voor hem beteken en hij uiteindelijk toch voor zichzelf kiest.
    We zijn officieel getrouwd, al 5 jaar en hebben samen een prachtige dochter die net 3 geworden is. (waar is de tijd gebleven dat we zo gelukkig waren met elkaar?...)

Inmiddels heeft hij woonruimte bij een vriend gevonden en woont daar nu ook ongeveer een maand, dat geeft gelukkig rust en kunnen nu wel afspraken met elkaar maken.

Mijn vraag is... Hij heeft nieuwe woonruimte maar kan zich daar niet inschrijven.
    Ik kom van mijn inkomen niet alleen rond en zal dus naar maatschappelijk werk moeten voor eventueel aanvullende bijstand???
    Maar ik heb daar geen recht op zolang hij hier nog ingeschreven staat?

Wat zouden mijn eerste zetten moeten zijn? Samen advocaat zoeken en beginnen met scheiding in gang zetten?
    Maatschappelijk werk opzoeken en bijstand aanvragen?

In november verlies ik trouwens mijn werk ook...

Hopelijk hebben jullie raad op mijn vragen!

2. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Beginnen met de scheiding in te zetten en als jij daar blijft wonen hem van je adres te laten schrappen.
    Dat ook aangeven naar hem toe, dat hij maar elders een adres vindt (bij zijn ouders, bij vrienden, waar dan ook maar da's binnenkort niet echt meer jouw probleem).

En daarna of intussen ook contact opnemen met maatschappelijk werk. Zij kunnen naast de toeslagen uitzoeken immers misschien ook helpen met het juridische luik.

Proberen of je met hem een verblijfsregeling voor jullie dochter kan opstellen (en eventuele alimentatie), want anders moet dat langs de rechter.

Misschien ook es horen op welke extra toeslagen je recht hebt nu je alleenstaande moeder (en binnenkort werkloos) wordt.

3. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Beginnen met een Ouderschapsplan maken/invullen en daarin ook opnemen wat hij maandelijks aan alimentatie betaald. Voorbeelden genoeg te vinden op internet.
    Dit gerechtelijk vast laten leggen met een jaarlijkse indexering van zijn loon/inkomen erbij in vermeld. (Wat nu bijv 100,00 Euro is, is over 5 jaar geen 100,00 Euro meer ;) ...)
    ... Partneralimentatie? (weet ik niets vanaf want heb ik vrijwillig afstand van gedaan i.v.m. de aankoop van mijn huis)

Verder kijken waar je allemaal recht op hebt via de belastingdienst. Anders bel je daar heen voor info.

Wil je zelf niet op zoek naar een goedkopere woning?

Verder geen tips, wij waren niet getrouwd...
    Succes.... rot periode... maar alles komt goed... beetje bij beetje... stap voor stap ;)

4. Rem

Rem Lid

24 jul 2011
    40
    0
    0
    Hallo,

Allereerst sterkte natuurlijk en wat een moedig besluit.

Ik was niet getrouwd maar een aantal zaken zijn denk ik vergelijkbaar:
    - GBA direct uitschrijven ex! Hangt samen met jouw toeslagen voor eventueel kinderopvang en kindgebonden budget - kijk op 'mijn toeslagen.nl'
    - Verzekeringen op (alleen) jouw naam laten zetten
    - Autoverzekering? Als die op zijn naam staat dan heb jij geen recht op schadevrije jaren bij afsluiten nieuwe, dat is ongunstig voor de premie. Ik heb na lang corresponderen een tegemoetkoming gekregen in de vorm van zogenaamde 'commerciele treden' (bij zelfde verzerkering als eerder gemeenschappelijk, ANWB, Unigarant)
    - Zet ook snel gas, water, licht, kabel/tv op jouw naam - hier heb je zijn medewerking waarschijnlijk voor nodig dus regel het als de verstandhouding nu goed is
    - Vervelend dat je straks geen baan meer hebt maar eerlijk gezegd wel een voordeel voor verwerking, leven weer oppakken en een korting 'gratis' juridische bijstand.

En het belangrijkste natuurlijk, probeer zelf zoveel mogelijk het ouderschapsplan in te vullen (format is wel te vinden, zo niet laat even weten dan zoek ik het voor je op).

Wat verder dagelijks handig is, mits gewenst door jullie is een gezamenlijke online agenda en bestand waarin je overdracht zaken meldt aan elkaar. Wij gebruiken daarvoor Google agenda en drive.

Succes.

gr R

5. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik was zelf gelukkig ook al wat wijzer geworden over de te ondernemen stappen.
    Afspraken rondom onze dochter zijn we goed uitgekomen, en we kunnen goed de dingen met elkaar bespreken. Tja waarom eerder niet meer??? Maarja misschien omdat we in deze rol (wel samen de ouders, maar geen liefdespartners meer) meer passen wellicht?

Afspraken die we hebben gemaakt heb ik op de pc uitgewerkt. Hij heeft nu een kamer, in een woning gedeeld met 1 vriend.
    Is netjes en ben wel blij dat dat een goeie plek is. Onze dochter ziet hij ongeveer 2 a 3 x per week. Als ik werk haalt hij haar van de opvang en 1 middag in het weekend.
    Samen afgesproken dat onze dochter voorlopig in ieder geval niet bij hem zal slapen, omdat hij geen hele eigen plek heeft en zij nog zo jong is. Dan is 1 vaste slaapplek wel zo duidelijk vonden wij.
    Hij zit nog even met het inschrijven op dat adres, maar dat lijkt nu goed te komen. Zodra als dat duidelijk is, schrijft hij zich hier uit en vragen we officieel de scheiding aan en kan ik aanvullende bijstand aanvragen.

Ook werd mij een 2 weken terug verteld door de vriendin waar we samen de opvang regelde (zij 2 dagen mijn dochter, ik 2 dagen die van haar) dat zij wilt stoppen per november met deze opvang regeling.
    Helemaal jammer, want er veranderd al zoveel voor onze dochter. Dus was er erg teleurgesteld in. 1 van je beste vriendinnen is dat dan, die zou toch anders moeten weten?
    Maargoed, gezien de huidige economie zit ik misschien wel een tijdje thuis. Zou dan wel zo vertrouwd en rustig voor mijn dochter zijn. Vindt het zo sneu voor haar!!! Weeeer iets vertrouwds dat voor haar weg valt, en wil haar niet weer direct aan iets anders moeten laten wennen. En wat moet ik nu weer???

Gelukkig komen we er tot nu toe goed samen uit, en financieel draagt hij netjes nog zijn steentje bij.
    Wel ben ik erg duidelijk tegen hem, dat hij snel zijn dingen moet regelen zodat ik OOK verder kan.

Nu das maar nog eventjes afwachten hoe en wat verder. Het geeft me wel rust nu ik weet wat de stappen zijn!

Deel Deze Pagina