Alleen in het donker fietsen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ikkie97, 10 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja ik vind de vergelijking wat vergezocht, maar goed. Had mijn reactie ook al wat uitgebreid inmiddels.

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    #82 KleineLai, 15 sep 2024
    Laatst bewerkt: 15 sep 2024
    Iedereen maakt zijn eigen risicoafweging en dat is prima. De ene laat zich meer leiden door statistiek, de ander meer door ervaring (eigen of omgeving), weer een ander door angst, of een combinatie, of whatever.

Ik denk dat Suus vooral valt over je omschrijving 'ik laat me niet gek maken'. Het is een ongevoelige reactie in dit topic nadat mensen hun ervaringen hebben gedeeld over waarom sommigen meer beschermend zijn naar hun kinderen.

Zou je eenzelfde reactie uitspreken over bijvoorbeeld je zwangerschap. 'ik laat me niet gek maken door "al die baby's met aangeboren afwijkingen" hoor'.
    Je mag je mening hebben uiteraard, maar het lijkt me dat je je taal aanpast aan aan je gesprekspartners want je wil ze niet beledigen of bespotten. Het komt erg ongevoelig en neerbuigend over naar de mensen die wel ervaring hebben met mannen uit bosjes, of wel ervaring hebben met een baby met een aangeboren afwijking als je spreekt over 'laten gek maken'.

Door een negatieve ervaring is een hogere mate van alertheid (of angst, maar ik zie daar wel verschil tussen) niet ongegrond, en ik vind het ook niet perse ongezond. En een hogere alertheid hebben is niet hetzelfde als angst projecteren op je kinderen. Voorzichtigheid en alert zijn is verstandig, in brede zin. Doorslaan niet, maar ik lees in dit topic geen vrouwen die zijn doorgeslagen in angst.

Je kan het ook omdraaien ; nuchterheid beschermt je kinderen ook niet tegen hetzelfde gevaar. Het gevaar bestaat los van onze instelingen en opvattingen daarover. Zelfs de feiten (de statistiek) zegt niets over jouw of mijn kind. Iedereen maakt dus zijn eigen persoonlijke afweging omdat het gaat om persoonlijke situaties. Mijn ervaring, mijn kind. Enz.
    Ik denk daarom niet dat het nodig is elkaar te bekritiseren (of dat nou direct beschuldigen is van slecht ouderschap is of via taalgebruik doorschemert dat men zich aanstelt). Je kan je mening geven zonder een ander naar beneden te halen. Het maakt jouw mening ook niet meer of minder waar(d).

(dit allemaal niet alleen tegen jou hoor, het is ook naar anderen in dit topic)

Liekje81, Neuzeke, NiekeKris en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    Hier ook een drukke stad dus maak ik me juist wel zorgen
    Groepen jongeren, druk verkeer, veel snelle fatbikes of electrische fietsen

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oh ja, ik ben ook altijd bang voor een ongeluk. Mijn zoon is een aantal jaren terug van zijn scooter gereden door een auto die geen voorrang gaf. Ook nog in de tijd dat ze zonder helm reden. Hij is er goed mee weggekomen. kapotte knie en een gebroken pols en de scooter total loss. Ik zal nooit vergeten dat de taxateur kwam ivm dagwaarde scooter en die zei nou uw zoon heeft heel veel geluk gehad. Ik heb nog maar zelden een scooter gezien met een voorvork wat zo is verwoest. Mijn jongste gaat nu zelf naar de trainingen met de fiets en als ze dan net even weg is of wat langer wegblijft en ik hoor ergens een sirene dan krijg ik gelijk een rot gevoel in mijn buik.
    Een schoolgenootje van mij is destijds dodelijk verongelukt doordat een auto haar van de brommer heeft gereden en ik heb het zien gebeuren dat iemand overreden is door een vrachtauto.
    Nu wonen wij zelf niet in een stad en de wegen die wat drukker zijn zijn over het algemeen goed overzichtelijk, ik krijg er meer stress van als ik eens door de binnenstad van Delft moet fietsen, is ook altijd zo'n chaos. Rotondes en tramovergangen vind ik sws doodeng. Ruim een jaar geleden is hier ook een 19 jarige jongen doodgereden door de tram, reed met oortjes in en heeft de tram over het hoofd gezien en was op slag dood, echt een nachtmerrie om zo'n bericht thuis te krijgen.
    Ik vraag me ook weleens af in hoeverre onze Nederlandse fietspaden nog geschikt zijn voor elektrische fietsen/ fatbikes etc, die dingen gaan zo enorm hard en zijn er ineens en zoeven je zo voorbij op smalle stukken. Als je even naar links uitwijk wordt je van je fiets gereden. Maar goed dat is een andere discussie.

Anna009 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina