Spoedje: varen met een baby van 6 weken?????

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jannanas, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hoi hoi!!

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en ideeen over het volgende.

Morgen hebben we een familiedag. Hartstikke leuk altijd, en leuk om de neefjes en nichtjes weer een te zien, ook voor dochterlief.
    Maar nou is het morgen de bedoeling dat we gaan zeilen. Er gaat ook een motorsloep mee, voor de mensen die zeilen niet zien zitten ( schoonvader bv). Nou is mijn vraag: wat zouden jullie doen? Zoonlief is nml net 6 weken, en is het dan wel verantwoord om met hem in die boot te gaan? En zo ja, hoe dan? Kinderwagenbak, of draagdoek?
    Op zich is hij in de draagdoek rustig, maar is dat niet te koud/winderig? En bovendien, zie ik dat zelf wel zitten want we gaan toch zo'n drie uur het water op ( met een tussenstop voor een picknick). Ik heb nml ook nog een dochter van 3 in de gaten te houden. Manlief kan niet mee, die moet aan het werk ivm het mooie weer. En aangezien het om water gaat ben ik toch wel heel voorzichtig wb dochterlief, al zal ze wel een zwemvestje aan krijgen neem ik aan.

Vinden jullie het verantwoord om met een baby van 6 weken in een open boot te gaan? Ik vind het heel lastig, is echt een dilemma voor me!

Ik heb nog gedacht om hem bij oma achter te laten, maar dan moet hij daar zijn van 11.30 tot ongeveer 22.00 uur ( er zit ook nog bbq bij en het is een uur rijden). DUs dan moet ik veel kolven, en heb ik daar al wel genoeg voeding voor achter de hand? Bovendien is hij op het moment heel onrustig ( slecht slapen, overstrekken enz) dus zie ik het wel zitten om hem daar een hele dag achter te laten?

Ik vind het zo moeilijk??? Ben normaal niet zo'n twijfelaar maar nu.....:(

2. Hester

Hester Niet meer actief

Zou het zelf niet doen, omdat het me teveel gestress is alleen met 2 kids op het water. Iedereen zegt mee op te letten maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk. Of je laat de baby ergens logeren, dan heb je alleen je peuter om op te letten (al genoeg gedoe op het water, lijkt mij)

SUcces!

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je gaat zou je specifiek aan 1 iemand kunnen vragen of die (mee) op je dochter wil letten. Dan is het niet zo algemeen en voelt diegene zich meer verantwoordelijk, dan zit jij ook rustiger.

4. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hoi Hester,

bedankt voor je reactie. Ik snap inderdaad wat je bedoelt met die verantwoordelijkheid en bovendien wil ik ook zelf verantwoordelijk daarvoor zijn, het is per slotte mijn kind dus ik moet erop letten. Fijn als anderen een beetje meekijken maar daar wil en durf ik niet op te vertrouwen.

5. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Maar dan nog: wat vinden jullie van varen met een baby van 6 weken? Stel dat de boot omslaat, of er veel spetters zijn tijdens het varen? Of zie ik nu heel veel beren op de weg?

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Spetters zou ik me niet zo druk om maken denk ik. Daar kun je ook een beetje op kleden. Omslaan, tja weet niet eigenlijk. Is het reel om daar rekening mee te houden? Kan dat snel gebeuren?

Als je je er niet lekker bij voelt, zou ik gewoon niet gaan trouwens.

7. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Inderdaad: Als jij je er niet lekker bij voelt, niet gaan! Ik wil niet zeggen dat het onverantwoord is, maar het lijkt me wel een heel gedoe met een baby en een peuter!

8. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik zou niet gaan, los van t risico vind ik je kleintje nog wel heel klein, hij zal maar niet lekker in zn velletje zitten en jullie zitten daar 'vast' op de boot.
    is er geen optie dat je alleen gaat bbq-en? of is t daarvoor te ver weg?

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Eerst dacht ik: Kan prima... Maar nu ik er meer over na denk: Een kleine boot.. en dan een kindje wat je toch graag continue in de gaten houd (ik zou sowieso de bak meenemen) . En je kindje is pas 6 weken: Maar zélf ben je ook pas 6 weken geleden bevallen. Ik zou het wel érg intensief vinden.

Over iemand anders op je oudste laten oppassen: Dat zou ik zéker doen: Als ze willen dat je meegaat, dan is dat een vereiste. En natuurlijk let je dan zelf mee op.

Ik denk dat ik het zelf echter nog te veel gedoe zou vinden. Als het nu een rondvaart boot -achtig iets zou zijn, dan zou ik zeker mee gaan, maar dit? Een sloep? hmm ik kan me er niet echt een beeld bij vormen, maar ik zou het niet doen dan denk ik.

10. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Als je je er niet lekker bij voelt, zou ik het niet doen. Wij hebben ook regelmatig met onze dochter gevaren in een speedbootje (ongeveer 6 maanden), maar dan wel met een goed (degelijk) zwemvest en haar kleding hierop aangepast.

Wist je trouwens dat als je kinderen (die nog een luier dragen) een zwemvest aan doet, je ze ook een zwemluier aan moet doen? Als ze namelijk in het water komen met een gewone luier, gaat de luier drijven en kunnen ze alsnog verdrinken..

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    maar hoe houdt je dan de plas tegen? Want de urine gaat door de zwemluier heen? Dus dat is toch geen serieuze optie?

Overignes heeft het zwemvest dan nóg wel een functie: Een kindje zónder zwemvest schiet onder water en ben je 'kwijt' met het zwemvest zie je je kindje in elk geval nog...

Maar ik snap het principe alleen volgens mij werkt dat niet in de praktijk...

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou 't ook niet doen, vooral omdat je ook best lang op die boot zit en de kans best groot is dat dat gewoon te lang is. Daarnaast vind ik het eigenlijk een beetje een gek uitje voor een familiedag waar ook kleine kinderen bij zijn, er zijn toch nog 1000 andere dingen die net zo leuk zijn, maar net dat beetje kindvriendelijker... (Helemaal voor baby's van 6 weken!)

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Volgens mij is het verschil vooral dat een gewone luier zich direct vol zuigt en daardoor gaat drijven, terwijl een zwemluier zich niet vol zuigt met het water van buiten (maar wel met urine van binnen).

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou persoonlijk gewoon gaan. Je baby die is blij, zolang hij maar bij jou is en je 3 jarige vindt dit vast geweldig. Je bent niet alleen en maak dus goeie afspraken met anderen. Ga er alleen nooit van uit dat een ander op je kind let behalve wanneer je dit afgesproken hebt.

Ik zou zeggen: veel plezier! (maar goed, ik vond het altijd de makkelijkste leeftijd als ze zo verschrikkelijk klein zijn)

Oja, je 3 jarige zou ik wel een zwemvest aan doen.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

16. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Ik heb het ook niet verzonnen van die zwemluier, maar dit staat in een boekje van het CB en op internet:

Gebruik een reddingsvest niet in de volgende situaties:
    - In ondiep water waar uw kind de grond kan raken. In dit geval draait uw kind niet vanzelf op zijn of haar rug.
    - Als uw kind een normale wegwerpluier draagt. Omdat deze luiers lucht vasthouden, komen de billen boven het water uit en gaat het hoofd kopje onder. Doe uw kind dus geen luier aan of gebruik een speciale zwemluier.

Veiligheid: Reddingsvesten

17. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Gaan! Wij hebben zelf een boot en altijd met ons kind gevaren (vanaf dat ze 4 weken was) maar let op een aantal dingen:
    * je peuter MOET de hele dag een zwemvest aan
    * spreek met 2 andere (volwassenen) af dat zij ook op jouw peuter letten en dat dit mensen zijn waar je kind zich veilig bij voelt
    Zeg ook dat ze dit in onderling overleg doen dus niet samen naar het toilet als jij zit te voeden bijvoorbeeld, ik noem maar iets.
    * neem de wagenbak mee zodat je je baby uit handen kunt leggen binnen als hij gaat slapen, die tijd kun je heerlijk met je peuter buiten doorbrengen

Als je het niet ziet zitten, NIET doen want dan ga je stressen en dat merkt je baby gelijk.
    Omslaan e.d. zou ik me geen zorgen om maken want het wordt prachtig weer... met storm op komst is dat een ander verhaal (en dan nóg redelijk vergezocht) maar dat is volgens mij totaal niet de verwachting.
    Als je wel gaat: veel plezier!

18. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Waar ga je varen? Is het rustig water? Wij hebben zelf een sloep en als we op de Merwede of de Waal varen kunnen de golven best heftig zijn met zo'n klein bootje. Lijkt me toch ook niet zo fijn met zo'n klein kindje. Ook met mooi weer is het water toch niet echt rustig daar. Maar dat kan ook aan de plek liggen.
    Mijn zoontje is ook wel even misselijk geweest toen hij voor het eerst de rivier op ging. Dochter niet, die vond het allemaal prachtig.
    Je dochter zou ik een zwemvest aan trekken. Dat moeten onze kinderen ook. Zonder vest wordt er niet gevaren haha!
    Als je gaat, veel plezier!

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

het ligt er denk ik een beetje aan hoe de dag gaat verlopen.

Mijn vriend is binnenvaart schipper en Yara is met 3 maanden voor het eerst mee gegaan. Ze lag daar heerlijk in de kinderwagen bak en heeft nog nooit zo goed geslapen. Maja dan zit je in een soort woning maar dan op een boor (duw-sleepboot)

Een kindje van 6 weken vind ik nog wel erg klein voor op een open boot... Het kan wel maar je moet hem comfortabel weg kunnen leggen en er van uit gaan dat er veel lawaai omheen is.

Over omslaan... ik heb geen idee hoe dat is met zeilboten maar ik geloof niet dat die als een kano makkelijk om slaan, en ja je kan ook een auto ongeluk krijgen of onder een bus lopen dus daar zou ik niet van uit gaan.

wel zou ik je kindje niet in een draagdoek doen, als er wel iets zou gebeuren dan zit je kindje opgesloten aan jou vast terwijl jij ook in het water ligt...

20. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hmmm, de meningen zijn aardig verdeeld dus.

Tja, als ik alleen zoonlief had van 6 weken zou ik gewoon gezegd hebben: ik ga alleen voor de BBQ ( iemand noemde dat als optie, prima idee). Maar ik vind het dan zo sneu dat ik mijn dochter het boottochtje ontzeg!
    En als mijn man mee zou gaan zou ik het ook wel zien zitten om zoon mee te nemen want dan kun je zeggen "jij de een, ik de ander", maar dat kan dus niet.

We gaan op de Friese meren varen, dus ik denk dat het water daar redelijk rustig is. Het lastige is inderdaad: gaat het niet lekker, dan zit je "vast" op een boot, en dan duren 3 uur natuurlijk lang :(.

En ik weet niet wie er gaat "varen" ( dus aan het roer), dus ben wel afhankelijk van zijn stuurmanskunsten. Zie al helemaal voor me dat het aan land gaan niet helemaal goed gaat en we bv met een grote klap de kant raken. Dat lijkt me niet echt goed voor de kleine.

Iemand noemde nog dat het wel een raar uitje is voor een familiedag. Tja, inderdaad, voor ons niet heel handig. Maar de rest van de kinderen is allemaal al groter, dus voor de rest is het wel leuk. Maar ik baalde wel een beetje: alles had ik zien zitten ( bos, spel, enz) alleen op het water niet......:(:(:( Had me er best op verheugd dus is wel jammer. En dan nog het dilemma, ARGH!! Twijfel twijfel:(:(:(:(

In ieder geval bedankt voor jullie reactie. Ook goed om te lezen van mensen die het zelf hebben gedaan en er dus ervaring mee hebben. Ik twijfel nog even verder....

Deel Deze Pagina