Eten, wat een drama!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door BuffySummers, 11 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoontje van bijna 4 eet thuis zo slecht. Het is heel moeilijk om hem redelijk snel een boterham te laten eten en ik word er gek van. Avondeten precies zo (of we moeten iets eten wat hij lekker vindt!).
    Mijn ouders en de g.o beweerden allemaal dat hij daar wel goed at/eet. Maar wat ik ook doe het helpt niks. Ik krijg s ochtends met moeite 1 boterham naar binnen, dit duurt gemiddeld bijna een uur (!). Met de lunch geef ik vaak 2 boterhammen, 1 met worst of kaas en 1 met iets zoets. Ook daar doet ie gerust een uur over, hij is zo afgeleid tijdens het eten. Speelt met van alles (dan bedoel ik dus bijv zn vork een servetje etc), praat de hele tijd. Ook al zeg ik of mijn vriend dat hij zijn mond moet houden. Of hij word boos en eet ook niet meer, of het zijn ellelange huilpartijen waarbij hij in de hoek eindigt en zn eten niet op eet of hij eet kleine hapjes en laat na 3 kwartier zn halve bord staan.
    We zouden zo graag zien dat eten weer gezellig en leuk wordt!
    Hij is sowieso altijd wel een slechte eter geweest, vanaf zijn babytijd al.
    Voor zijn leeftijd is hij erg klein en tenger ook.
    Het lijkt me alleen zo heerlijk als hij gewoon eens zonder problemen eet.
    Herkent iemand dit en wat heb jij toen gedaan?

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Blijven jullie dan ook een uur aan tafel zitten? Ik zou dit in korten naar een half uur. Naar hem ook zo'n 10 min van te voren benoemen, nog 10 minuten en dan zijn we klaar met eten. Is je boterham dan nog niet op, dan is het helaas. Eventueel een kookwekkertje erbij. Verder zal ik tijdens het eten geen aandacht besteden aan het eten zelf. Dat negeren. Uiteraard wel wat zeggen van de gedragsregels aan tafel.

Ons zoontje is ook een erg slechte eten 's avonds. Brood eet hij altijd wel heel goed.
    Ook hier is het vaak 's avonds een strijd aan tafel omdat we er teveel op reageerde. Nu proberen we (lukt nog niet altijd) er niks op te zeggen. Spelen met het eten is een waarschuwing en bij de 2e keer nemen we het bord weg. Dan is het klaar met eten. Verder zorgen we ervoor dat er, buiten zijn vork of lepel, niks is waarmee hij kan spelen.

Helaas eet M nog altijd slecht 's avonds muv een aantal gerechten. Maar het is wel gezelliger aan tafel. Af en toe proeft hij toch iets en dat is al een hele stap. Hij eet slecht vanaf 14 maanden oud.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat erg.
    ik zou alleen maar zeggen dat t d etenstijd is en als hij zijn boterham op eet dan je samen...doen. half uur tijd geven.maar vr de rest niets zeggen of waarschuwen. alleen 10mn vr eind tijd een keer noemen:nog tien mn dan gaan we samen...doen(iets dat hij leuk vindt) na half uur het eten weg halen.als hij een hap genomen hft prijzen en doen wat je afgesproken hebt(samen iets leuks) steeds dat herhalen. hij zou steeds iets meer eten als het goed is.
    je hebt je boterham gegeten dus we gaan nu samen...doen.-ook als het maar 1 hapje is-

als hij geen hap gegeten heeft binnen die half uur. niks doen.zonder iets zeggen t eten weg nemen.

ruzzie,strijd straf hebben geen zin. gewoon rustig blijven. en het eten aan 'leuke dingen' binden. want anders is het alleen maar frustratie voor iedereen.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Kan je de boterham in stukjes snijden?
    Zo lijkt het misschien minder voor hem. En kan ie stukje per stukje eten.

En ik zou er ook een limiet op zetten. Misschien wel beginnen met 45 minuten, als ie er nu een uur over doet (later kan je dan nog werken naar een half uur).
    En desnoods een kookwekkertje zetten en hem 10 minuten voor tijd waarschuwen. Maar als 't kookwekkertje gaat, gaan alle borden en brood van tafel.

Doet ie er bij anderen (je ouders, ...) ook zo lang over? Of is het enkel bij jullie?

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Naast het verkorten van de tijd zou je ook wat afwisseling in t ontbijt kunnen aanbrengen.
    Ipv brood pap (bv havermout) of yoghurt met muesli en fruit. Beschuit of cracker oid.

Daarnaast idd geen aandacht besteden aan t eten.
    Hij huilt waarschijnlijk omdat hij gefrustreerd raakt van alle waarschuwingenen en de druk die er op lig. Grote kans dat hij al lichtelijk gespannen aan tafel gaat.

En waarom moet hij in de hoek?
    Hier gaat mijn zoontje alleen de hoek in als hij met z'n bord gooit en dat is in 3 jaar tijd 1 keer gebeurd.

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Beste is vijf eetmomenten. Eten als de wekker gaat. Die gaat bij ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje en avondeten. Ontbijt, lunch en avondeten gaat de kookwekker op 30min. De tussendoortjes op 15min. Gaat de wekker af betekent dat stoppen, laatste hapje slokje en alles wegdoen. Daartussen niets geven tot de welker het volgende eetmoment aangeeft.

Op een gegeven moment heeft ie door dat er alleen dan gegeten wordt en verder niet. Dus als hij niet met honger wil blijven dat hij door moet eten in de tijd die hem gegeven is. Verder geen straf ofzo hanteren.

Deze methode werkt echt super.

7. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Variatie aanbrengen,bv crackers,beschuit.
    Mijn dochter wil echt geen brood smorgens,maar crackers of beschuit gaan er wel in.
    Zelf broodje laten smeren? Dat is feest! Of een feestbordje maken. Wij doen wel eens een bordje met komkommer,stukje kaas,plakje worst, lu crackertjes, knakworstje,tomaat enz. Niet alles,maar gezond en lekker. Soms zelfs een koekje er op.

Geen grote hoeveelheden op een bord. Een groot bord met een klein beetje eten. We scheppen ook vaak teveel op of maken teveel klaar. Begin eens met een half broodje,in vier of zes stukjes. Dat maakt het voor hem overzichtelijk.
    Ruim van te voren aangeven dat je gaat eten en er geen issue van maken.

Hij moet ontspannen aan tafel gaan,om.ontspannen te kunnen eten.
    En....hij eet wat hij nodig heeft. En vaak is dat echt genoeg!

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Tijd inkorten en een wekkertje vind ik een heel goed idee!
    Ik blijf niet een uur zitten met hem, deed ik eerst wel laatste tijd niet meer. Ik haal het eten weg, maar krijg daarna gezeur om snoep bijv. Dat krijgt hij niet want we hebben eigenlijk nooit snoep in huis, maar het gaat om het idee. Dat gezeur om andere dingen.;)
    Het maakt niet uit hoe ik het brood geef, dubbelvouwen of kleine stukjes maakt geen verschil het gaat even langzaam.
    Uiteraard krijgt hij ook vaak een beschuitje of een bolletje of iets anders, maar ook dat maakt niet uit, hij doet er net zo langzaam over.
    Pap lust hij niet.
    Bij mijn ouders eet hij wel gewoon en ook best snel en de g.o waar hij zat zei ook nooit problemen te hebben. Ik voel me er nu ook zo slecht over, dat ik iets fout doe. Maar ook hier eten we gewoon aan tafel en eet ik gezellig mee en gelden er gewoon regels.
    Hij weet wanneer het ontbijt,lunch en avondeten is, s avonds laat ik hem soms helpen met bijv gehaktballen maken of roeren in de soep. Maar ook dat helpt niet.
    Ik weet dat hij niet veel hoeft te eten, we hebben bij de k.a gelopen met hem (o.a omdat hij slecht zn fles dronk en later slecht at) en zij vertelde dat kinderen tot een jaar of 8 á 9 genoeg kunnen hebben aan alleen het avondeten.

Het huilen is een gevolg van ons omdat wij tegen hem zeggen dat hij moet stoppen met praten en spelen met zn eten en het gewoon op moet eten.
    Moet ook wel zeggen dat ik er wat relaxter mee om ga dan mijn vriend. Die is degene die hem ook in de hoek zet.
    Ik heb nu met mijn vriend deze tips besproken en ook gezegd dat hij wat relaxter moet zijn. We hopen dat het helpt.

Moet trouwens wel zeggen dat hij bijv fruit wel goed eet. Het gaat echt alleen om brood (beschuit, bolletjes, stokbrood enz) en warm eten.

9. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Je hebt ook 'wekkertjes' waarop je de tijd ziet weglopen, de zogeheten time timers. Die zet je dan op bv een half uur en dan heb je een rood vlak wat steeds minder wordt. Zo kunnen ze zelf zien hoe lang het nog duurt. Ze hebben namelijk nog geen bewust tijdbesef.

En een broodje banaan? Broodje aardbei? Of smult hij dan lekker het fruit er af en laat het brood staan? Hij eet in ieder geval wel goed fruit, de rest komt dan echt wel hoor!

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Waar haal je zo'n handige wekker?:D Hij is erg met tijd bezig maar snapt er nog niks van.

Banaan mag hij eigenlijk niet omdat hij dan verstopt raakt, maar als ik idd bijv aardbeien erop doe eet hij dat eraf en laat het brood of het beschuitje staan...Eveneens met kaas of worst trouwens:)

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vervelend Buffy!

Hoe laat sta je dan op als ontbijten een uur duurt? Hij gaat toch naar school? En tussendemiddag heb je toch ook niet zoveel tijd?

Er móet toch iets zijn wat hij eet? Van alleen wat fruit kom je de dag toch niet door?

Kan je eens opschrijven wat hij eet op een dag?

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hij gaat woensdag pas voor het eerst wennen, dus nu gaat hij nog niet naar school. Ik werk maar 2 dagen en dan is hij s ochtends om half 7 al bij mijn ouders, daar eet hij goed.
    Als ik vrij ben dan staan we meestal tussen half 8 en 8 op en dan maak ik ontbijt. Zijn thee drinkt hij altijd op maar dat brood (of beschuit) is gewoon ellende.

Het is niet dat hij niks eet, maar hij heeft dagen dat hij gerust niks zou eten als ik dus niet een uur aan tafel blijf met m. Als we s avonds bijv. pasta's eten of een rijst gerecht wil hij dat nog wel goed eten. Maar elke groenten hoe we het ook maken is drama. Ik geef hem sowieso na 16:00 uur geen lekkers of fruit o.i.d, dus je zou zeggen dat hij dan rond etenstijd wel honger heeft. Ik weet dat het op zich niet erg is, maar het gaat zo tegen mn gevoel in. Je wil toch dat je kind goed eet.
    Voor nu heb ik me er maar bij neer gelegd dat het zo gaat, als hij niet meer wil eten, dan niet.

Wat hij op een dag eet (of eerder laat staan;))

Ontbijt:
    1 boterham of beschuitje

Tussendoor s ochtends niks, soms een cracker

Lunch:
    2 boterhammen

Tussendoor appeltje of ander fruit
    heel soms iets lekkers

Diner:
    pasta, groenten of rijst, als toetje vla
    Vlees wil hij altijd wel eten (hoewel hij dat de laatste tijd ook veel laat staan)

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    De wekker is echt een goede methode en scheelt jullie en je vriend ook in frustratie want tijd om betekent eten weg. Al heeft ie honger. De volgende keer zal ie wat sneller eten. Geef het de tijd en hopelijk werkt het goed voor hem. Dus ook neit straffen als hij in dat half uur niks of weinig gegeten heeft. Jij legt het eten voor hem en het is aan hem wat hij in die tijd binnen krijgt. Overigens betekent dit wel dat jullie dus ook na een half uur moeten stoppen met eten en alleen tijdens de eermomenten moeten eten zodat hij verder niks meer kan snoepen en leert dat er tijden zijn voor eten en niet gewoon wanneer je wil zo lang als je wil. Dit geldt dus trouwnes ook voor zijn drinken. In de eettijd en daarbuiten niet.

14. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    Time Timer | Professionele hulpmiddelen voor gehandicapten

Even googlen op time timer :)
    Hier de laatste tijd ook veel strijd aan tafel gehad met de oudste van 4,5 jr, alles werd drama....zelf hapje maken op de lepel, hap in mond doen, mij willen vast houden, eerst drinken...ectect. Het was absoluut niet gezellig aan tafel met avond eten!
    Twee weken terug hebben mn man en ik tegen elkaar gezegd dat het klaar moest zijn. We zaten zo in een negatieve spiraal, ik werd al gespannen als we aan tafel gingen. kortom het werd tijd om het weer een positief moment te laten zijn. Wij hebben gekozen voor belonen met stickers en uiteindelijke een kadootje als ze zonder zeuren en moeilijk doen het aantal hapjes (dat bepalen wij per maaltijd) helemaal zelf eet.
    Bij gerechten die we veel eten moet ze gewoon 4 happen doen (4 jr) en als we iets eten wat onbekend is ofzo dan mag ze 2 happen doen om te proeven.
    We zijn nu 2 weken verder en het werkt! Het is weer gezellig aan tafel geworden,natuurlijk vind ze het nog wel eens lastig en heeft ze ook een avond geen sticker gekregen maar de sfeer is zo verbeterd!!

15. zogelukkig

Hee, ik wist niet dat onze jongens net zo oud waren?

Die van mij eet me echt de oren van het hoofd momenteel (106 cm, 18 kilo). Dit is wat hij vandaag op heeft:

Cruesli gedeeld met papa
    Diksap

Croissantje smeerkaas
    1/2 volk.beschuit kaas
    Grote bak druiven en blauwe bessen

Volk.bol kaas
    Cruesli gedeeld met mama
    1 hele komkommer!
    Aangelengd troebel appelsap

Sultana
    Thee

3 melbatoastjes met een plakje kaas
    Water

Veel broccoli
    Klein rundergehaktballetje
    Water

Je kan het er niet inkijken Buffy, zolang hij niet kermt van de honger zal het wel goed zijn!;)

16. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ja, dat bedoel ik, dank je wel voor het plaatsen van een link!!

17. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik werk op een school, en gebruik ook regelmatig een time timer. Dat werkt echt perfect. Duidelijke regels er bij stellen en dan helpt het echt.

Mijn dochter is ook geen beste eter, was ze wel, maar ineens had ze er geen zin meer in. Vooral groenten wil ze niet, liever geen brood maar beschuit of cracker. Maar weet je, als ik een kaiser broodje voor haar bak, eet ze het zo op. En een croissantje ook!
    Groenten doe ik nu hooguit vier stukjes op haar bord en dat moet ze dan proberen op te eten. Maar meestal is het een hap en dan hoeft ze niet meer.
    Maar alles wat lekker is, wil ze wel ;)

18. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochter eet wel goed, maar langzaam. Wij hebben van alles geprobeerd, ook zo'n wekker, maar we voelen ons daar niet prettig bij. Ze kauwt gewoon lang, en op zich is dat alleen maar gezond. Ze doet ong 3 kwartier- 1 uur over een maaltijd.
    Op Kdv moet het sneller, en zijn er vreemde ogen die dwingen, dus dan eet ze ook sneller. Zal straks op TSO ook wel zo zijn. Ik maak me persoonlijk niet druk om lang eten, maar als je kind weinig eet is dat heel vervelend.
    Al moet ik zeggen dat je zoontje (buiten avondeten), niet extreem weinig eet. 3 boterhammen, 2x fruit, 1 tussendoortje. Als hij zijn avondeten goed zou eten, dan zou het een prima dagmenu zijn.
    Plus dat lengte en gewicht bij peuters niet volledig gekoppeld zijn aan voeding, maar ook aan de bouw, genen en gezondheid. Hier eet de grootste dochter het minst van alle drie (106cm, 17,5kg met 3,8 jaar).

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Even n snelle reactie via mijn mobiel. Mijn zoontje is altijd tenger en klein geweest. -2lijn zat hij altijd. Hij is nu ongeveer 98 cm en weegt 13 kilo.

20. zogelukkig

Echt waar joh? Niet te zien op foto's! Hij oogt ook ouder!

Zo lang en zwaar was mijn zoontje bij 2 jaar geloof ik?

Dan is het natuurlijk niet gek dat er minder in gaat, ik heb echt zo'n poldermodel!:p

Deel Deze Pagina