Beste Karin. Ik heb even een paar vraagjes voor u. Onze 2 kleintjes zijn nu 3 weken oud en krijgen vanaf hun geboorte volledige borstvoeding. De eerste 12 dagen heb ik ze beide na elkaar gevoed. Meestal om de 2.30 uur en dan de ene voeding Ruben de linker borst en Malou de rechter borst, de volgende voeding Ruben de rechter borst en Malou de linker borst. (dit wisselen doe ik op aanraden van de kraamverzorgster, omdat elk kindje anders schijnt te drinken en zo dus de borsten overal worden leeggedronken) Malou drinkt meestal 15 minuten en Ruben iets langer, meestal 20 minuten. Maar vanaf 9/10 oktober krijg ik het niet meer voor elkaar om ze na elkaar te voeden. Zowel Ruben als Malou hebben hun eigen 'schema' ontwikkeld zegmaar. Dus als Ruben honger heeft geef ik hem de borst, maar Malou heeft dan nog nergens zin in. Die komt pas een uur later ofzo. Soms komt het mooi uit dat ze wel na elkaar willen, maar de meeste tijd niet en zit ik dus haast de hele dag met een kindje aan de borst. Dit kost me vreselijk veel energie, heb tussen door niet even tijd om te slapen want daar is de tussentijd te kort voor. Ook ben ik vanaf de tijd dat ze niet meer na elkaar kwamen niet meer gewisseld van borst, Malou drinkt nu links en Ruben drinkt rechts. Ik heb ook al het consultatiebureau gebeld om advies, maar hun konden alleen het advies geven Ruben te laten huilen bijv 30 minuten en dan te voeden, daarna Malou wakker proberen te maken met een nat washandje. Zodat ze op elkaar aansluiten. Ik heb dit 2 dagen geprobeerd maar vind het echt zielig, honger is honger toch? En het andere advies van het consultatiebureau was om flesjes te geven, zodat iemand anders kon 'voeden'. Maar dat ben ik ook de meeste tijd zelf, aangezien mijn vriend er meestal niet is. Hier nog de tijden dat ze de laatste week komen om te drinken: Malou: 6.00 - 10.00 - 13.00 - 16.30 - 20.30 - 23.30 - 3.00 Ruben: 5.00 - 7.00 - 10.00 - 12.00 - 14.00 - 17.00 - 19.30 - 22.00 - 1.30 Volgens mij word het een lang verhaal, maar hoop dat ik een beetje duidelijk ben, hier nogmaals mijn vragen. - Heeft u tips om ze weer in ongeveer hetzelfde voedingsschema te laten komen? - Is het erg dat ik de kleintjes nu niet meer van borst wissel? - Hoe denkt u over de de tips van het consultatiebureau? Of zit er niets anders op en zou ik gewoon zo door moeten gaan als ik het nu doe? Alvast bedankt, groetjes bolbuikje.
Ik ben het niet helemaal eens met het consultatiebureau. Ik vind niet dat je een kind moet laten huilen. en wanneer je het op kunt blijven brengen gaat mijn voorkeur ook niet uit naar flesjes. Ik zou je eerder adviseren als je in de mogelijkheid bent om de eerste weken/ maanden zo veel mogelijk een beroep te doen op partner, vrienden en ouders om je huis schoon te maken en om de was bij te werken zodat jij je zoveel mogelijk kunt concentreren op voeden en zelf wat te rusten. je kunt een kind echter niet helemaal dwingen om een bepaalt ritme aan te nemen. wel kun je proberen om een kind wat te rekken door bijvoorbeeld een fopspeen. Dit is echter iets waar je goed over na moet denken. je kind moet dus al wel goed aan de borst kunnen drinken voordat je dit als optie neemt, en blijf goed opletten dat je kind daarna ook goed aan de borst blijft drinken, goed blijft plassen en groeien. een fopspeen wordt niet echt aangeraden bij borstvoeding maar wanneer je overbermoeid raakt dan beinvloed dat ook de voeding. Ik zou je wel aanraden om regelmatig van kant te wisselen. dit hoeft niet persee iedere voeding. maar wen jezelf wel een bepaald patroon aan. of bij iedere voeding wissel je van kant of je wisselt per dag. dit heeft te maken met de verschillende manier van drinken van de kinderen zodat bijde borsten optimaal gestimuleerd worden om voldoende melk te produceren en leeggedronken worden. Maar het is ook erg belangrijk voor de kinderen zodat ze minder snel een voorkeurshouding gaan ontwikkelen. Het is de eerste tijd echt zwaar om twee kinderen volledig te voeden maar geleidelijk aan zul je een echt ritme vinden en wordt het makkelijker. houdt vol.
Bedankt voor je antwoord. Oke jij vind dus ook dat ik gewoon moet voeden wanneer ze honger hebben, en niet moet laten huilen. Gelukkig, daar word ik namelijk nog minder vrolijk van. Maar idd het huishouden heb ik al afgeschoven, doet mn moeder/schoonmoeder en mn vriend als ie thuis is. Maar ik probeer elk stukje dat de kleintjes slapen zelf ook lekker te gaan liggen maar slapen lukt me gewoon niet. Terwijl ik echt heel moe ben/ me eigen moe voel. Eerste week had ik energie voor 10, nu helemaal niets meer. Fopspeen heb ik nog niet gedaan, wel een pink. Maar aanleggen en happen, is nogsteeds erg lastig voor ons alle drie. Dus met dat speentje wil ik eigenlijk nog even wachten. Wisselen van de borsten moet ik eigenlijk wel weer gaan doen dan? Maar is het niet zo dan dat als Ruben om bijv 20.30 links drinkt en dan Malou om 21.30 komt dat er dan geen melk voor haar (over) is? dat was mijn idee namelijk, en ben ik gestopt met wisselen. Maar dus toch weer gaan doen. Lijkt me wel een goed plan om dan idd om de dag te wisselen. Plassen doen ze overigens beide prima, groeien weet ik eigenlijk niet. Moet 20 minuten in de auto om bij het consultatieburo te komen, en heb er geen puf in. maar weet dat het echt tijd word. Ze zijn voor het laatst gewogen toen ze 14 dagen oud waren. Malou was toen 2190 gram (2155gram geboorte gewicht/ 2015gram 7e dag) en Ruben was toen 2120 gram (2045gram geboorte gewicht/ 1870gram 7e dag). Vond ikzelf eigenlijk best goed, maar ze vertelden me dat het wel wat beter kon Ben daar echt even van vanslag af geweest, veel gehuild, dacht dat ik het niet goed deed, en dat ze te weinig voeding kregen. Maar ze zijn tevreden, huilen als ze honger hebben en zijn dan weer voldaan. Dus denk ik (en m`n nichtje, zelf 4 kindjes gehad met bv.) dat het daar niet aan ligt. Nou, ik probeer nog lang vol te houden! En te hopen dat er een beetje ritme in komt. Groetjes bolbuikje.
Als eerste een geruststelling. je kinderen waren goed gegroeit. je mag uitgaan van het laagste gewicht dus dat van toen ze 7 dagen oud waren. malou is dan in 1 week tijd 175 gram gegroeid en Ruben zelfs 250 gram. Dit is echt fantastisch. hieronder een schema wat een kind normaal moet groeien: de eerste drie a vier mnd ongeveer 100 - 200 gram per week. tussen de vier en zes mnd is de gemiddelde gewichtstoename ongeveer 85 - 100 gram per week. tussen de zes en twaalf mnd is dit 40 - 85 gram per week. verder mag je er best een keer voor kiezen, als je echt dood op bent om je kinderen eens een flesje te geven zodat jij eens een keer kunt slapen. Dit is echter uit nood, maar rust voor jezelf is ook erg belangrijk. zoals je het beschrijft zou ik de fopspeen inderdaad nog even achterwegen laten, hou het wel in je achterhoofd, hiermee kun je een kind soms rekken zodat je ze mogelijk op hetzelfde schema kunt krijgen en ik vind het zelf beter dan laten huilen. echter zijn het alletwee noodoplossingen. wat betreft het wisselen van kant. je borsten zijn nooit helemaal leeg. je lichaam blijft continu melk aanmaken. dus wanneer ruben eerst heeft gedronken en anderhalf uur later krijgt zijn zus die borst dan kan zei gewoon drinken. verder zou ik zeggen, houd vol geleidelijk aan krijgen ze weer een vergelijkbaar ritme.
Bedankt nogmaals voor je antwoord. Tja, heb wel gelijk een "geweldig" beeld van het consultatie bureau. Gewichten waren niet goed omdat malou 1 uur van te voren nog had gedronken en ruben een half uur van te voren nog gedronken had. Werden ze ook al boos over (nouja, boos, laat ik zeggen geirriteerd). Zo kon ik net zogoed niet komen om te wegen. Dus zei die weegvrouw, haal er bij allebij 100gram vanaf, dan heb je ongeveer het echte gewicht. . Heb voor nood, 2 fopspeentjes laten halen en een pak flesvoeding. Flesjes had ik al in de zwangerschap gekocht. Heb de afgelopen dagen per dag van borst gewisseld, maar dacht dus echt dat 'ze' meer tijd nodig hadden om weer vol melk te raken. Schema blijft nog steeds zo ongeveer als eerder geschreven. Maar red het nog steeds om ze te voeden, krijg zelf wat meer energie en slaap ook weer wat smiddags. (hoewel het hazeslaapjes zijn) Bedankt voor de hulp, en groetjes van ons.
Owjee, je maakt me bang met dit antwoord, maar heb er dus geen antwoord op. Maar dinsdag en vrijdag is het weeguurtje van 11 tot 12 dus dinsdag gaan we wegen. Ik wilde eergisteren eigenlijk gaan, maar dinsdag is mn vriend vrij! Kan die mooi mee naar die "enge" mensen daar. Maar wanneer mag ik ze dan voor het laatst gevoed hebben, voor het wegen? Rond half 10 voeden en dan rond half 12 wegen, zal dat wel goed zijn? Of moet het echt langer geleden zijn dat ze voeding gehad hebben? Zal dinsdag zo snel mogelijk laten weten hoe zwaar ze zijn. Groetjes.
Oh sorry, ik dacht dat je was gaan wegen, en dat dat ze dus nu zo moeilijk deden. wat betreft het voeden. je hoeft echt niet zoveel rekening te houden met het voeden. als een kind net heeft gegeten kan het iets zwaarder zijn echter een kind kun je niet sturen en zeker geen twee. en daarbij jij moet je aan hun openingstijden houden. Ik was gewoon benieuwd naar de gewichten verder niets hoor. succes
Aha, oke, was dus een misverstand. Ben ze voor het laatst gaan wegen toen ze 2 weken oud waren. Daarna niet meer! Maar morgen, zijn we de eerste die op de stoep staan.
Vandaag zijn we de kleintjes gaan wegen, en dat was dus een flinke teleurstelling. Malou weegt 2245gram en Ruben weegt 2195gram. Malou is dus sinds haar geboorte slechts 90gram aangekomen en Ruben is sinds zijn geboorte slechts 150 gram aangekomen. Omdat ze zo weinig aangekomen zijn, werd er overlegd en moesten we wachten en even later naar een andere vrouw, de arts ofzo? Daarmee gepraat, ze vond dat ze beide eigenlijk toch wel rond de 300 gram aan hadden moeten zijn gekomen, sinds het gewicht van 4 oktober (7dagen). En of we niet moeten kijken om over te gaan op flesvoeding omdat ze zo slecht groeien. Ik wil dit eigenlijk liever niet, het voelt juist zo goed dat ze mijn melk krijgen om te groeien (wat ze dus eigenlijk niet doen). Maar oké, afgesproken dat ik ze beide om de 2 uur ga voeden, en dan vrijdag weer kom wegen. Als ze dan geen 30-50 gram zijn aangekomen moet ik van haar over op flesvoeding. Ga dus mijn best doen, ze zoveel mogelijk melk te geven de komende dagen in de hoop dat ze wat groeien. Groet, bolbuikje. Ps. hier een lijstje met de gewichten achterelkaar: . . . . . . . Geboorte. . (4-10)7dgn. . (12-10)2wkn. . . (30-10)4wkn4dgn. Malou. . . 2155 . . . . .2015 . . . . . . 2190 . . . . . . . 2245 Ruben . . 2045 . . . . .1870 . . . . . . 2120 . . . . . . . 2195
he, wat vervelend. toch vind ik het jammer dat het consultatiebureau meteen begint over stoppen met de borstvoeding en niet mee zoekt naar een andere oplossing. Ik denk echter dat ik je niet via de mail verder kan helpen, maar wanneer je echt verder wilt met de borstvoeding dan raad ik je aan om eens op de volgende site te kijken. www.nvlborstvoeding.nl hier kun je zoeken naar een lactatiekundige bij je in de buurt en die zou ik dan zo snel mogelijk bellen en met haar samen een plan opstellen. zei kan de voedingen observeren en aanweizingen geven. succes en laat nog eens horen hoe het is gegaan.
Nogmaals bedankt voor het anwoord. Denk idd dat je weinig meer kunt doen voor ons. Maar wel bedankt voor de tip om iemand te bellen/te laten meekijken. Zal er eens goed over na denken, maar ik hoop dat het nu de goede kant op gaat. Wat ik me ook bedacht is dat mijn berichtjes van onderwerp zijn veranderd. Het begon over het "schema" , en we eindigen bij gewicht, en niet genoeg gegroeid zijn. Nou, sorrie hiervoor. Joepie! Een klein feestje hier! Heb ze de afgelopen dagen zo veel mogelijk aangelegt, en raad eens? Ja, allebei aangekomen! Malou weegt nu 2295gram (50 gram aangekomen) en Ruben weegt nu 2230gram (35 gram aangekomen). Ben zo opgelucht. Was heel erg zenuwachtig de afgelopen dagen (en niet te genieten ). En volgende week vrijdag word ik weer geacht om ze te komen wegen. Over het schema trouwens, ze zitten uiteindelijk nu weer op ongeveer het zelfde schema. Namelijk gewoon om de 2 uur voeden,of ze nu wel of niet aangeven honger te hebben! Blijf nog even doorgaan met om de 2 uur voeden, alleen snachts ga ik ze niet meer steeds wakker maken. Heb ik de afgelopen dagen wel gedaan, maar er werd ons net verteld dat dat nou ook weer niet nodig was geweest. Die om de 2 uur was vanaf 6 á 7 uur smorgens tot 23.00 uur savonds, dus snachts voed ik ze vanaf vandaag alleen als ze zelf komen. Groetjes Bolbuikje (Sorry voor het lange verhaal weer)
Ik ben erg blij voor jullie. ik weet zeker dat die kinderen van je kei goed gaan groeien op je melk. dat moet wel met zoveel doorzettingsvermogen. kei goed. succes verder en als je nog eens iets wilt weten hoor ik het wel.
Beste Karin. Bedankt voor je antwoord, alleen had ik graag ook wat beter nieuws gemeld. Ik heb deze week contact gezocht met een lactatiekundige hier in de buurt, zij is dinsdag langs geweest. Heeft ons veel informatie gegeven en even opgefrist wat aanleggen betreft. Dit gaat nu goed, 1 keer happen en ze liggen aan. Ook keek ze hoe ze dronken, dat was volgens haar ook goed. Wel waren ze lui aan de borst zei ze, ze moeten steeds opnieuw gestimuleerd worden om weer verder te drinken. Maar ze hoorde ze slikken, en we zagen ook melk in hun mondjes. Op haar advies zijn we gestopt met om de 2 uur wakker maken voor een voeding. Een kindje dat wakker gemaakt word voor een voeding drinkt (volgens haar) minder als een kindje dat zelf komt omdat het honger heeft. Op die manier zouden ze dus meer achtermelk krijgen en beter groeien. Straks komt ze weer, omdat me net duidelijk is geworden dat er hier iets moet veranderen. We zijn nl bij het cb geweest en ze zijn weer heel weinig gegroeid afgelopen week. Malou is 2340gram (+45gram) en Ruben is nu 2290gram (+60gram). Ook slaan ze wel eens een natte luier over tussen de voedingen door. Advies van cb was natuurlijk weer om flesvoeding te gaan geven. Nu was mijn voorstel om te gaan kolven en met een flesje te voeden, zodat we kunnen zien wat ze binnen krijgen. En nogmaals de lactatiedeskundige te laten komen. Cb was voor de verandering weer niet te spreken over mijn idee, ze zijn nu 6 weken oud en hadden op zn minst 600gram tot 1 kilo aangekomen moeten zijn. Ik ga dus straks samen met die aardige vrouw kijken wat we verder nog kunnen doen, en hoop de volgende keer beter nieuws te kunnen melden. Groetjes Bolbuikje.
Vind het fijn dat je iemand hebt laten komen. ook vind ik het knap dat je de moet nog niet hebt laten zakken. ben wel benieuwd hoe dit afloopt, of het je inderdaad gaat lukken.
Dank je, de moet is op het moment ver te zoeken. En we zitten erover te denken dan toch maar flesvoeding te gaan geven. Nu ben ik begonnen met kolven en drinken ze allebij ongeveer 70ml uit het flesje. Groetjes.
Afgelopen week/dagen steeds gevoed en een flesje gegeven. Dus de ene voeding eerst aan de borst laten drinken en dan een flesje flesvoeding aanbieden, de andere voeding eerst een flesje flesvoeding gegeven en daarna nog de borst aangeboden. Hoewel ze daarbij de meeste tijd de tweede aanbieding niet meer namen. Vandaag weer gaan wegen met weer slecht resultaat. Malou weegt nu 2330gram (-10gram) Ruben weegt nu 2310gram (+20gram) Heb met de papa gebeld/overlegt (is veel niet thuis, woensdag voor het laatst en nu maandag komt ie pas weer thuis), we gaan ze nu alleen flesjes met flesvoeding geven, en geven dus gehoor aan het advies van het consultatiebureau. Wel wil ik zelf nog even blijven kolven tot we maandag op controle zijn geweest bij de kinderarts, hoop namelijk dat hij toch zegt dat we door 'mogen' gaan met de borstvoeding. Mag natuurlijk altijd maar wil graag van hem advies. Ook waren de plasluiers niet voldoende, ongeveer 5 natte luiers per dag. Was niet genoeg vertelde ze, of ze moesten echt klets nat zijn, en dat zijn ze echt niet. Maar hier had ik al zo een vermoeden van. Groetjes Bolbuikje.
jammer om te horen dat je wilskracht toch niet genoeg is. echter heb je er nu natuurlijk echt alles aan gedaan. zou zeker duidelijk met de kinderarts bespreken dat je eigenlijk door wilt gaan maar dat de kinderen niet groeien. vraag wat hij adviseerd? en als het echt flesvoeding wordt is dat goed. uiteindelijk gaat de gezondheid van je kinderen toch voor. je hebt echt alles geprobeert dus probeer je er dan bij neer te leggen. ik vind je echt heel sterk, en hopelijk bied de kinderarts nog een oplossing. groetjes karin
Nou, ik zie het hier weer helemaal zitten hoor! Gisteren bij de kinderarts geweest, hij was wel wat geschrokken van het gewicht vertelde hij, en hij vond ze alletwee erg rustig. Gewicht bij hun op de weegschaal was Malou 2345gram en Ruben 2315gram. Maar ik mag/mocht van hem dus zelf kiezen wat ik wilde gaan doen, borstvoeding of flesvoeding. Het maakte hem niets uit als ze maar om de 1.5-2 uur voeding krijgen, daardoor zouden ook de plasluiers weer goed/genoeg moeten worden omdat ze meer binnen krijgen, en ook zouden ze moeten gaan groeien! Was dus erg opgelucht gisteren en nu nogsteeds! We doen nu de ene voeding aan de borst en de andere voeding een flesje met flesvoeding. Ze krijgen als ik ze de borst aanbiedt maar 1 borst, dus na het boertje leg ik ze weer aan dezefde borst aan. En bij het flesje heb ik op advies van de kinderarts speentjes gekocht met een groter gaatje, zodat ze meer binnenkrijgen met minder hard te hoeven werken. Zie het weer helemaal zittten. . Wel moeten we vrijdag weer terug komen bij de kinderarts en hoeven we niet naar het consultatiebureau om te gaan wegen deze week! Pfff, wat een opluchting .Groetjes van ons.