Hoi Hoi Ik weet dat een ritme belangrijk is voor een kindje. Nu is mijn meisje 5,5 weken oud en ik kan geen ritme met haar vinden. De eerste week na de bevalling moest ik haar van het ziekenhuis om de 3 uur wakker maken omdat ze 4 weken te vroeg geboren was. Nu 5.5 weken later, laat ik haar s'nachts slapen tot zij zelf komt voor de voeding. Nu verschilt dat tussen 2,5 uur en 5 uur. Maar ik kom elke keer overdag dus weer op verschillende tijden uit. Heeft iemand hier ervaring mee? Ze krijg 7 voedingen van 100 cc.
een kindje van 5,5 week heeft nog niet echt een ritme. Hier is het wat vroeg voor. Vanaf 12 weken kun je vaak een ritme ontdekken. Pas je aan aan je kindje en dan komt het vanzelf goed. Ons ukkie heb ik de eerste weken ook gewoon laten komen wanneer hij honger had. Dit was tussen de 2 en 4 uur voor de volgende voeding. Even gedult en je zult merken dat je dan vanzelf een ritme ontdekt. Succes
En als je uiteindelijk een ritme hebt, dan wijzigt dat om de zoveel tijd toch weer.......... Jouw kleintje is nog zo jong, wat regelmatig komt snel genoeg. x
Hallo, Volgens mij zijn onze kinderen ongeveer even oud. Ik hanteer bewust wel een schema ivm. regelmaat en rust. Zo weten Tim en ik allebei waar we aan toe zijn. Mijn schema is devolgende: 07u: flesje (door diegene die er niet snachts uit geweest is) knuffelen - spelen in box nwe luier slapen in bedje (gordijnen open) 11u: wassen flesje knuffelen - spelen in box nwe luier slapen in bedje (gordijnen open) 15u: flesje knuffelen - spelen in box nwe luier slapen in kinderwagen beneden 19u: flesje knuffelen - spelen in box nwe luier slapen in bedje (gordijnen dicht) 23u: flesje (boven) vasthouden/knuffelen nwe luier slapen in bedje (gordijnen dicht) 03u (of 's nachts): flesje (boven) vasthouden nwe luier - slapen in bedje (gordijnen dicht) Als dat geen regelmaat is, dan weet ik het ook niet meer haha. De nachtvoeding en de eerste voeding van de dag, laten we dit door hem bepalen. Meestal is hij wel om 7u wakker. Maar afgelopen nacht kwam hij niet om 3u maar om 4.30u en niet om 7u maar om 9u. (wel lekker overigens). dan reken ik uit hoeveel uren er zijn tussen de ochtendvoeding en de laatste voeding (23u). vandaag was het schema: 9u - 12u30 - 16u - 19.30u - 23u - nacht als hij bijv. smorgens om 6.30 komt ipv. om 7u, dan kijk ik of dat ik in de loop van die dag kan "smokkelen" met 2x 15 min bijv. 11.15 (wassen beetje rekken) en bijv. 15.15u Ik kijk wel dat hij overdag aan zijn 6 voedingen komt. Hopelijk heb je iets aan deze informatie. liefs!
Hier gaat het ongeveer hetzelfde als Lieselot beschrijft. Het spelen in de box duurt maximaal 20 minuten. Anders krijgt ze teveel prikkels waardoor ze echt moeilijker in slaap komt. 's nachts leg ik haar snel terug ( in het donker ) 's morgens is het echt speeltijd. Maar het blijft erg moeilijk hoor, geef jezelf en je baby gewoon even de tijd om te wennen en een ritme te vinden. 5 weken is nog zo kort !
Het spelen in de box duurt hier ook een kwartier a 20 min. niet langer. Als hij moet poepen, dan doet hij dat namelijk in die tijdsspanne, das dan makkelijk
Suze is ook ongeveer van deze leeftijd en ik voed op verzoek, wel zit daar ook een soort van ritme in. Ik denk dat het nog wat vroeg is om elke dag echt dezelfde tijden te hebben
Ja, maar te zeggen dat een kindje met 5 weken nog geen ritme kan hebben is wel overdreven. Het veranderd vaak weer, maar we hebben hier een heel aardig ritme en Julia bepaald hier echt alles zelf! Ik heb het idee dat hoe vrijer je ze laat in het bepalen van hun eigen tijden, hoe sneller ze hun weg daarin goed vinden. Bij Julia verschilt het ook wel eens, maar het zijn wel vaste patronen (2 nachten 5 uur, 1 nacht 6-7 uur, 1 nacht 2x 4 uur en dan weer van voren af aan). Ik kan echt bijna "uitrekenen" welk patroontje ze morgen weer heeft. Kan best!
Daar ben ik het idd ook mee eens. Mijn dochtertje is nu 8 weken en ik voed ook op verzoek (BV). Vanaf het begin kwam ze niet voor de voeding van 23.00 uur maar kwam ze om een uur of 02.00 uur (vanaf 19.30 uur) Iedereen adviseerde; maak haar wakker om 23.00 uur dan maakt ze die uren daarna. Ik heb dat 2x geprobeerd maar het werkte niet, ze kwam nog steeds rond 02.00 uur. Ik heb haar laten gaan en de nachten werden steeds langer. Vanmorgen zelfs van 19.30 uur tot 06.30 uur!! Dat was echt toppie!! Ze trekt het vanzelf op de dag bij. (komt ze een x na 2,5 uur en dan weer na 3 of 3.5 uur en zo kom je weer rond 19.30 uur uit) Nu weet ik wel dat het met BV iets eenvoudiger is als met KV, ze nemen toch wat ze nodig hebben. Verder houd ik wel strak het ritme aan van wakker worden - voeden - knuffelen - even in de box - bij tekenen van vermoeidheid naar bed (ze is nu in totaal ongeveer 50 a 60 minuten wakker inclusief voeden). Vorige week was ze na 5 a 10 minuten in de box al moe. Met mijn oudere dochtertje probeerde ik ook veel strakker een schema met voeden aan te houden (als ze een kwartiertje eerder kwam gaan rekken; want nee het was nog geen 15.00 uur!) Nu merk ik dat ik en mijn dochtertje er gelukkiger van worden om het gewoon op zijn beloop te laten en haar te laten komen wanneer ze honger heeft