Hoi. Hoe hebben jullie je kindje de speen afgeleerd en op welke leeftijd? Mijn zoontje is nu 9 maanden en we moeten de speen vaak snachts geven.. hij heeft hem dan echt nodig om weer te gaan slapen... Vervelend maar ook een "makkelijk" troostmiddel. Overdag krijgt ie hem soms. Het is lastig omdat je hem niet wilt geven.. maar aan de andere kant als ie een baaldag heeft dan helpt het wel om de speen te geven.. De vraag dus, hoe? Wanneer? En wat vonden jullie ervan Groetjes Cynthia
Ik heb4 kinderen De oudste heeft hem tot 3 jaar gehad toen was ik zwanger van me 3e heb ik hem gekocht van hem en hi nog iets uitzoeken bij Bart Smit goede deal vond die was ook meteen goed Me tweede me dochter die was toen nog net geen 2 ben ik op zelfde moment gestopt dus als me oudste die kreeg ook iets maar toen me 3e geboren was werd zei net 2 zag ik haar stiekem achter zijn wieg met zijn speen tutten hahaha Dus toen is ze weer begonnen hele huil partijen daar had ik ook geen zin in uiteindelijk is ze gestopt met 5 jaar toen ze ging wisselen Nou me 3e zoon is sinds zomer gestopt ook hij is 5 jaar Me 4e is nu 1,5 en die was er nooit echt dol op en met 1 jaar na neusamandelen eruit wou die hem niet meer dat was dus snel klaar Alleen vind ik nu hij word vaak wakker snachts en wilt dan de borst normaal zou ik hem speen geven maar dat wilt die dus niet helaas voor mij Ik zeg eerlijk ik gaf ze ook echt uit gemakzucht vooral snachts Want ja zo goed is het niet voor hun tanden en spraak Je moet vooral doen waar jij goed bij voelt. Ik had dus absoluut geen zin in huil nachten en heb het moment afgewacht waarop ze zelf wouden stoppen niks mis mee
Hier altijd gezegd dat hij 'm minimaal tot z'n 2e mocht houden als hij dat zou willen en ik daarna wel zou kijken of dat een mooie leeftijd was om te stoppen of hij 'm toch nog wat langer zou mogen hebben. Uiteindelijk is hij met 17 maanden zelf gestopt met z'n speen. Hij smeet 'm als spelletje steeds uit z'n bed en ik ging altijd pas terug om de speen te geven als hij echt huilde. Na 10 minuten wat jammeren lag meneer te slapen, zonder speen en sliep de nacht ook gewoon door. Dus toen daarop doorgepakt, nooit meer de speen gegeven en ging ook prima vanaf toen. Wel kreeg hij hem vanaf 1 jaar ongeveer alleen nog maar in bed en bij lange autoritten. Ook had ik 'm met winkelen altijd in m'n tas omdat hij daar niet zo dol op was.
Mijn dochter is 1 en heeft voor 's nachts nog een speen en mag em ook in de auto. Verder overdag niet behalve als ze ziek is. We hebben nu nog 3 spenen (1 in bed, 1 in de auto, 1 reserve) als ze die kapot maakt of kapot gaan worden er geen nieuwe meer gekocht. En met 2 jaar is de speen ook verleden tijd en gaan ze sowieso de vuilnisbak in.
Onze oudste heeft haar speen vanaf 6 maanden alleen maar in bed gehad. Vanaf 1,5 zijn we van de een op de andere dag gestopt, ze heeft er ook nooit meer naar gevraagd.
Mijn oudste heeft een speen gehad tot hij 2,5 was ongeveer.. Toen hij echt nog klein was ook overdag, later was een speen alleen voor in bed. Na een slaapje gooide hij hem zelf in bed. Op een avond vergat hij erom te vragen, en heb ik hem zijn speen niet gegeven. Vanaf dat moment geen speen meer. Ik heb hem gezegd dat ik hem kwijt was, en dat hij ook lekker kon slapen zonder speen. Een week lang heeft hij tegen iedereen gezegd dat ik zijn speen verloren was .. Daarna nooit meer over gehoord.
Dochterlief krijgt hier nog gewoon haar speen als ze daar zin in heeft. Ook nog niet over nagedacht wanneer/waarom ze daar nu al mee zou moeten stoppen. Overigens speelt/slaapt ze vaak genoeg zonder.
Tot 1 jaar hebben kindjes nog een zuigbehoefte volgens mij. Ik heb vanaf 1 jaar besloten om overdag geen speen meer te hebben. Hij mag met slapen een speentje in. Of als we in de auto zitten. Tuttut is om te slapen. Heb nog niet nagedacht over een stop moment.
Nou eerlijk gezegd zou ik dat nog niet met 9 mnd doen. Kind snapt er niks van. Ik zou zelf wachten tot dochter ouder is en het begrijpt.
Vanaf 3 maanden alleen nog in bed met slapen, en met ruim 2 helemaal de deur uit gedaan, want toen kon ik hem dingen goed uitleggen. Hij heeft hem zelf in de bak gegooid, nog 2 dagen om gevraagd bij het naar bed gaan maar daarna niet meer.
Hier krijgt hij de speen naar behoefte. Soms pakt hij hem overdag en is er een uurtje zoet mee. Prima hoor. Ik doe er niet moeilijk over. Er komt vanzelf een tijd dat hij hem niet meer wil.
Bij mn oudste zijn we met 2 jaar gestopt. Zij was natuurlijk oud genoeg om alles te snappen en heeft de spenen zelf weggegooid. Ze vond het wel stoer geloof ik. Bij mn jongste zijn we met 1 jaar gestopt, omdat ze altijd super hard op de speen lag te zuigen, zelfs in haar slaap. Zij was nog te jong om het echt helemaal te snappen en we zijn dan ook maar gewoon cold turkey gestopt. We hebben het uiteraard wel uitgelegd, maar ze heeft zelf geen rol kunnen spelen zoals bij haar zus. Bij beiden dochters ging het eigenlijk véél makkelijker dan we van te voren dachten. Vooral de jongste was toch wel heel erg gehecht aan haar speen. Toch was het leed met 2 dagen geleden. Het heeft ons wel 2 redelijk slapeloze dagen/ nachten opgeleverd overigens .
Ons dochtertje gaat richting de 15 maanden en heeft haar speen nog, er zit zo'n speenknuffel aan en eigenlijk is ze daar meer verzot op dan op haar speen, dat knuffeltje is echt haar troost en toeverlaat maarja de speen zit eraan dus automatisch gaat die dan haar mond in natuurlijk. Ik wil als ze twee is kijken of we de speen weg kunnen laten en dan alleen het knuffeltje kunnen geven. Voor nu vind ik het nog wel prima, ze mag hem hebben als ze er behoefte aan heeft.
Ik zou gewoon direct stoppen, is misschien paar nachten afzien, maar dan zal het wel over zijn. Misschien zelfs direct. Gelukkig nooit mee te maken gehad. Dochter alleen eerste paar weken speen gegeven, heeft daarna even geduurd, zelf mee gestopt voor ze 1 jaar was. Zoon is nu 2 maanden ook hij heeft alleen tot 4 weken de speen af en toe gehad. Heeft m nu niet meer nodig. Zuigt af en toe op zn vingertjes.
Vanaf het begin was hier de speen voor slapen, verder minimaal. Met 9mnd cold turkey gestopt. Ze heeft wel n knuffeltje in bed. Met de oudste ook met 10mnd gestopt. Mooie rechte tanden nu
Ik vind het toch echt aan he kind liggen. Bij het ene kindje kan je het vroeg afbouwen, bv alleen nog in bed. Maar het andere kindje heeft het ook nodig bij troostmomenten, of als het moe wordt, maar nog even niet naar bed kan ofzo. Mijn pleegdochter werd met 2,5 jr oud afgeleverd met speen. Deze had ze duidelijk hele dagen in haar mond gehad. Taalontwikkeling lag ver achter. Maar ik ging hem toch echt niet meteen wegleggen. Eerst even vertrouwen opbouwen. Daarna speen afgebouwd, en nu kletst ze de oren van mijn hoofd. Gewoon naar je kindje kijken en wat bij jullie past, zou ik zeggen.
Dochter is 15 maanden en krijgt hem sinds een week of 3 alleen nog met slapen. Ik ben zelf van plan rond 18 maanden helemaal te stoppen en dat probeer ik cold turkey.