alleen maar kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Beckje, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik heb het helemaal gehad met het borstvoeden zelf...
    mijn dochtertje van 2 maanden draait steeds haar hoofd weg, zit te kauwen en is snel afgeleid (zelfs de lamp is reden om los te laten en naar te gaan staren)
    gevolg is enorm pijnlijke tepels. daarnaast drinkt ze daardoor ook niet lang effectief waardoor ze op dit moment elke 2 uur komt en savonds elke 4 uur.
    nu wil ik dus zo goed als alle voedingen kolven. misschien als ik er geen tijd voor heb omdat ze al honger heeft en ik nog geen flesje klaar gekolfd heb of snachts als ik echt te moe ben om eerst te kolven en dan de fles te geven.
    ik krijg er met heeeeeel veel geduld 100ml uit *doe ik soms 3 kwartier over. soms zelfs minder ml. in de ochtend soms 120. dat gaat dan ook makkelijker.
    ik wil geen kunstvoeding geven. hoe krijg ik mijn productie hoger? want drie kwartier over 100ml vind ik wel erg lang (in totaal dus)

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Is ze echt afgeleid, ze is nog vrij jong nl. Heeft ze geen spruw of komt je tsr pas laat dat ze daarom vaak los laat?
    Verder vind ik om de 2 uur drinken en s avonds om de 4 uur heel normaal.
    Volledig kolven lijkt me zwaarder gezien het dubbele werk.
    Vaak gaan kindjes op een gegeven moment sneller drinken. Hier drinkt ze nog vaak, wel een keer of 10 per dag. Maar kort dus heb er niet zoveel last van.
    Maar gezien het vake loslaten kan ik me voorstellen dat het voeden niet zo leuk is en waarschijnlijk langdurig is. Ik zou proberen te achterhalen of er geen oorzaak voor is. Als dat zo is en je kunt het oplossen, dan wordt het voeden misschien fijner en hoef je misschien niet volledig te kolven.
    Ik weet niet of ik de juiste dingen zo zeg hoor maar probeer met je mee te denken.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    spruw heeft ze niet. vooral dat kauwen is erg irritant. tsr komt wel vrij snel maar dat is wel heel erg sterk. als ze dan opeens loslaat zit haar hele gezicht onder. misschien dat het ook te sterk is? geen idee eigenlijk. maar vooral het kauwen is erg pijnlijk *en dan heeft ze nog niet eens tandjes...

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wanneer kauwt ze dan? Want als ze goed is aangelegd, kan ze tijdens het drinken niet kauwen.
    TSR te sterk zou idd goed kunnen en dat ze daarom loslaat. Wat je kunt doen is zelf afkoppelen zodra je TSR komt en die melk laten weglopen in een hydrofiele luier. Dan kan ze rustiger drinken, heeft ze geen last van zo'n sterke melkstroom en zal ze waarschijnlijk ook niet zo vaak loslaten.

Hier wat over bijten
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Bijten - Bijten bij borstvoeding

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ok thnx :) meestal kauwt ze op t einde, dan draai ik haar aan de andere kant en drinkt ze wel weer normaal... heel apart

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Misschien kun je haar afkoppelen op het moment dat ze niet meer zo goed drinkt. Haar dan de andere borst geven zodat ze weer voldoende melk krijgt en zonodig geef je daarna de 1e borst weer.

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    en met kolven... heb er nu maar 80 uitgekregen. is dat niet wat weinig?

8. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Om je productie te verhogen kan je gaan clusterkolven, zie Afkolven Stap voor Stap | Moedermelk Netwerk

Bij mij had het niet zoveel effect, en heb toen Domperidom via de huisarts gekregen. Maar zodra ik in beweging kwam, werd de productie minder. Ben uiteindelijk ermee gestopt. Mijn zoon zit nu volledig aan de kunstvoeding, aan de borst drinken wou hij niet.

Maar misschien werkt het bij jou wel.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zodra je merkt dat ze gaat kauwen, inderdaad afkoppelen en de andere borst aanbieden. Als je merkt dat ze een beetje begint te 'tutteren' maar nog niet klaar is, zou je ook borstcompressie kunnen toepassen zodat ze de borst wel goed leegdrinkt.

En als je toeschietreflex heel sterk is, probeer eens wat onderuitgezakt te voeden. Dus halfliggend op je rug en je kleintje bovenop je. Dan kan ze de melkstroom vaak beter aan.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kolven kost alleen maar heel veel extra moeite jh.
    Bel eens met iemand van VBN of LLL. Dat is gratis en in een gesprek kun je beter uitleggen hoe een voeding verloopt.

Kauwen en wegdraaien zie je veel bij een sterke melkstroom, masr ook bij spruw. In een gesprek kan een vrijwilliger door gerichte vragen te stellen makkelijker et jou bekijken wat er bij jullie speelt.

11. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
  12. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik kijk het nog even aan. merk dat ze ook weer krampjes tijdens het drinken krijgt. misschien is dat het probleem. maar 't lijkt beter te worden

13. miemie79

miemie79 Actief lid

15 dec 2011
    178
    22
    18
    NULL
    NULL
    Ik herken het wel.. ik ben nu 4 weken ondereg en mijn dochter wilde vanaf het begin moeilijk aan de borst, eigenlijk niet.. met tepelhoedje gaat het wel en soms ook zonder, maar het is en blijft een worsteling. Heb ook besloten te gaan kolven en dan met de fles de BV te gaan geven, ondanks dat het veel werk is geeft me dat vast een beter humeur en minder pijnlijke tepels/momenten.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Blijf in elk geval elke dag minstens een keer aanleggen. Juist als ze ouder worden is gewoon life aan de borst stukken handiger en zo is de kans dat ze het verleren kleiner.

Deel Deze Pagina