Hoi dames, ik zal proberen het kort te houden haha wij wonen nu ongeveer 4 maanden met mijn dochter van 2,5 en mijn zoontje van bijna 7maanden tijdelij bij mijn schoonouders en hebben nu pas de sleutel van ons nieuwe huis. we zullen dus binnenkort gaan verhuizen naar ons nieuwe huis, maar hoe pak ik dit het beste aan qua slapen van de oudste want hier slapen we met zn 4tjes op 1 slaap kamer, de gehele tijd al, dat was/is natuurlijk verre van ideaal en ik ben daarom blij dat dat dalijk weer over is. nu is het zo dat ons meisje erg angstig is met het slapen sinds dat we hier wonen, daarvoor was het savonds ook al in ons vorrige huis, zo erg dat toen ze in haar ledikant sliep ze er gewoon uit klom en op dr koppie viel omdat ze zo hysterisch werd als we naar beneden gingen (daarvoor was dit een hele tijd totaal geen probleem) nu is dat hier alleen maar erger qua slapen geworden, omdat weer alles anders was, ze net een nieuw broertje had en weet ik het wat nog ook was mijn zoontje een echte huilbaby door relfux en sliep hij bijna nooit en altijd maar voor 5 a 10 minuten dus als hij savonds na 3 kwartier lopen sussen met hem eindelijk in slaap was gevallen (dan sliep hij altijd wat beter) wouden we natuurlijk absoluut niet dat hij weer wakker werd wat resulteerde in eerst een uur bij mn dochter haar bed moeten zitten voordat ze ging slapen, anders alleen maar huilen/ gillen, ook omdat ze wist dat we wouden dat de jongste niet wakker werd natuurlijk dan snachts wakker worden en bij ons in bed willen persee, anders weer hetzelfde verhaal en nu is het dus zo dat mijn vriend wel 1,5 uur vaak met haar in Ons bed moet liggen voordat ze uit eindelijk gaat slapen nu gaat het sinds kort ietsje beter, je kan haar nu in ons bed neer leggen en zelf weg gaan, dan gaat ze gewoon daar slapen, wel slaapt ze de gehele nacht dan dus bij ons in bed. hmm..sorry word toch lang verhaal! maar goed, in het nieuwe huis, iedereen weer hun eigen kamertje en wil ik eindelijk wel eens rust hebben natuurlijk (goed makkelijker gezegd dan gedaan) maar ik wil dus dat mn dochter gewoon op haar eigen kamer gaat slapen in haar eigen bed hoe kan ik hier het beste mee om gaan/ het het beste aanpakken? zelf heb ik zo iets van nieuw huis, nieuwe regels hier slaap je dus altijd op je eigen kamer en in je eigen bed en dan proberen niet toe te geven om haar bij ons op de kamer/ bij ons in bed te doen maar ik weet niet of dit de juiste manier is zal zijn en daar wil ik graag jullie kijk op alvast bedankt!
Bij ons was de situatie wat anders, onze dochter werd bang op haar kamertje. Maar oke. Ik zou denk ik haar héél erg betrekken bij haar nieuwe kamertje en als het eenmaal zo ver is, haar in haar eigen kamertje naar bed brengen, maar haar vertellen dat als ze niet durft, ze papa of mama mag roepen en dan komt die en blijft bij haar tot het goed is. Dit kun je dan langzaam af gaan bouwen Of, dat ze bij jullie op de kamer mag slapen als ze niet durft. Gewoon vrijblijvend. Maar wel telkens op haar eigen kamertje 'beginnen' als het ware. En op jullie kamer, in een eigen bedje/matrasje. Zodat ze wel leert om 'alleen' te slapen. Maar dat jullie wel dichtbij zijn nog. Sterkte en succes, en veel geluk met jullie nieuwe huis!
ja ik vind het ook moeilijk zegmaar want ik wil niet dat ze nog banger word zegmaar en ik probeer haar ook veel bij haar nieuwe kamertje te betrekken, wat voor kamertje het word dit en dat en ene x vind ze het helemaal leuk en heeft ze het steeds over nieuwe (h)uis, en andere x zegt ze nee ikke hier blijve ikke niet daar slapen ik ben echt heel benieuwd hoe het allemaal zal lopen want ik verwacht dat het nog wel ene pittige tijd zal zijn maar ik wil wel gewoon dat ze toch op haar eigen kamer gaat slapen maar in iedergeval thnx voor je tips, wel erg handig
Poehhhh, dat klinkt allemaal erg hectisch en vermoeiend! Persoonlijk zou ik dr zeker alleen nog maar op dr eigen kamertje laten slapen en nooit meer toegeven om dr bij jullie te halen! 'Nu ben je een grote meid!!' Sneu dat ze zo bang is, lijkt me ook lastig en zelf geen ervaring mee (wel met slaapproblemen!). Ik zou er begrip voor tonen, maar niet teveel in meegaan. Heeft ze al een vaste bedknuffel, iets waar ze steun uit kan halen? Heb je al een vast bedritueel? Tja, dan zijn er verder heel veel verschillende methoden om ze te leren alleen (in) te slapen. Heel persoonlijk wat het beste bij jullie past.
IK zou het idd niet zo vrijblijvend houden zoals Athina zegt. Dan kun je erop wachten dat ze wel structureel bij jullie komt te liggen,dat geef ik je op een briefje. Ze moet weten dat in het nieuwe huis zij een grote meid is en op haar eigen kamertje slaapt, net als haar broertje op zijn kamertje slaapt. Ik denk idd veel betrekken bij het nieuwe kamertje en haar haar zin wat geven wat betreft inrichting, zodat ze echt het gevoel heeft, dit is van mij en zich wellicht er veiliger in gaat voelen. Bedlampje ed aanschaffen en idd een bedknuffel die haar beschermt. En vooral doorbijten jullie als ouder zijnde en niet toegeven, want anders is het einde zoek. Zeker weten. Sterkte!
Gaat ze in het nieuwe huis in een groter bed slapen of in een ledikantje? Ik zou namelijk verder gaan met een peuterbed of gewoon 1-persoons. Het is een nieuw huis, dus zeker goed om daar opieuw te beginnen. Het kan wat tijd gaan kosten of het gaat in een keer goed. Wat je kan doen is plaatjes zoeken van mooie kamertjes, boekjes, foto's etc. etc. Dus heel bewust bezig zijn met het thema eigen kamer en daar slapen. Samen verf kopen, samen schilderen en helpen voor zover mogelijk. Het vasthouden van de kwast is al heel wat. Zoek ook samen een heel bijzonder nachtlampje uit en bedenk een vast ritueel. Wij hebben hetzelfde punt aan de hand gehad. We zitten nu in de fase dat ze alleen in slaap moet gaan vallen en dat kost echt een hoop tijd. Maar we zijn al wel zover dat ze heel incidenteel nog bij ons slaapt, als ze naar gedroomd heeft. Esmae slaapt nu in een 1-persoonsbed en daarnaast/onder ligt een tweede matras. Allereerst voor het eruit vallen en ten tweede voor als ze s nachts wakker zou worden en bij ons wil. We nemen haar dan mee terug in haar eigen bed, maar blijven dan bij haar. Tot ze weer slaapt en dan gaan we weer terug naar ons eigen bed. Als ze echt overstuur is, dan mag ze bij ons blijven en leggen we haar terug zodra ze slaapt. Maar dat komt nog erg weinig voor. We hebben een strak ritiueel ook met naar bed gaan. Naar boven, wassen/douchen/ pyama aan en tanden poetsen. Dan nog een verhaaltje en het licht uit. Dat werkt goed. Hoewel het in het begin een drama was. Succes!
Inderdaad je dochter heel erg betrekken bij haar nieuwe kamertje en zoveel mogelijk dingen laten uitzoeken. Eventueel ook muurstickers kopen en dan samen op de muur plakken (en accepteren dat het niet helemaal recht zit ). Verder zorgen voor een mooi nachtlampje en idd een vertrouwde knuffel. Vanaf dag 1 duidelijk en consequent zijn: zij slaapt op haar eigen kamer! Eventueel extra matras op haar kamertje zodat jullie bij haar kunnen blijven met in slaap vallen, eventueel ook snachts. Wij deden dit trouwens niet, maar na een uur zitten op een yogakussentje krijg je toch wel een harde kont + koud Succes!
Thnx voor jullie reacties Zelf heb ik ook wel zo iets van, ik moet niet toegeven in het nieuwe huis want anders weet ik zeker dat het einde zoek is. Ze krijgt ook ern nieuw bed, dus die gaan we ook samen halen, en samen verven enzo lijkt me ook wel een goed idee en ook erg leuk Vast bed ritueel komt er zeker ook, dat was er voorhern ook maar is hier helemaal kwijt geraakt zoals wel meer structuur en vastigheid Ik kan daarom ook niet wachten om weer ons eigen plekje en dingen te hebben Thnx dames!
veel succes Muppet! Ik bedacht allemaal tips tijdens het lezen van je post en die zijn allemaal al gegeven. Voornaamste is denk ik wel dat je echt moet gaan volhouden dat zij in haar eigen bed gaat slapen. Zal vast in het begin nog even moeilijk zijn, maar een nieuwe start zal haar ook goed doen!