Voorlopig niet. De verkeerssituatie laat dat hier voor mijn gevoel gewoon echt niet toe. Oudste is 5. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij over een jaar al alleen op pad mag.
Onze oudsten zijn 4 en 6 en spelen sinds dit voorjaar op straat. In de straat hierachter wonen veel kinderen van hun leeftijd en daar gaan ze dus naar toe, door zo'n paadje tussen de tuinen. Nog een straat verderop is een speelpleintje waar ze met z'n allen heen gaan. De straten liggen in een woonerf, waar alleen de bewoners doorheen rijden, dus erg gevaarlijk is het niet. Ik waarschuw ze wel altijd om goed uit te kijken als ze over de straat gaan. Dat doen ze ook wel, ook als we aan het wandelen zijn, gaan ze soms best ver vooruit, maar ze wachten altijd bij de zijstraatjes op de stoep, dus ik vertrouw ze wel. Ik kan ze absoluut niet in de gaten houden, maar we hebben goede afpsraken, waar ze zich aan houden. Ze mogen door de paadjes tot aan het pleintje, ze mogen spelen op straat met de kinderen die ze daar tegenkomen. Ze mogen niet naar binnen bij hun vriendjes, dat moeten ze komen vragen. Ze vinden het helemaal geweldig. Ze zijn 1x weggelopen, nou ja, gefietst, helemaal tot aan school met z'n tweeën. Ik ben toen van bezorgdheid echt buitensporig kwaad op ze geworden en dat heeft blijkbaar indruk gemaakt, want ze wagen zich nu echt niet meer buiten de aangegeven grenzen gelukkig. Als ik trouwens merk dat ze dat wel doen, is het gelijk afgelopen met buitenspelen en dat weten ze ook wel.
mijn dochter speelt thuis bijna niet alleen buiten, voor kan ze alleen in de voor tuin , we wonen aan een door gaande weg waar ze meer rece dan normaal rijden en achter fietst ze soms tussen de garages. verder zijn er hier ook geen kinderen van haar leeftijd meeste zijn rond de 10 a 12 jaar .
Ik laat hem al ruim een jaar alleen op het achterhofje. Dat is in.principe afgesloten maar ik kan hem dan niet de hele tijd zien. Alleen naar de speeltuin durf ik niet. Dat komt ook wel omdat er geen andere kindjes van zijn leeftijd alleen spelen. Ik denk vanaf volgende zomer als hij 5 is. Dan zit hij ook een jaar op school en kent hij meer kindjes. Ik had het er trouwens met mijn moeder over en zij vertelde dat wij met 2,5 a 3 alleen buiten speelden. Weliswaar in een dorp, maar toch. Mijn moeders huidige buurt is eigenlijk ook heel geschikt om hem alleen te laten spelen, maar ik durf het toch niet.
Mja Anne mocht bij vrienden van ons in het dorp ook wel buiten spelen... Maar dat voelde net zo min echt fijn in het begin hoor... Wamt die ene auto die er rijdt, rijdt wel heel hard. (En je verwacht het niet.. Want er is verder weinig verkeer) Maar ook van die hele grote tractoren waren niet heel goed voor mijn gemoedsrust
Hier gaat de oudste nu alleen naar buiten achter in de tuin. Buiten dat nog niet. Alleen als ik of de buurvrouw erbij is mogen ze voor het huis
De oudste mag van mij echt buitenspelen. Soms met een vriendinnetje naar de speeltuin. De jongste komt ook weleens voor, maar dan is grote zus erbij en dan blijft ze bij haar zus. Anders loopt ze echt weg. Gelukkig hebben wij een hele grote tuin, waar ze zich nog makkelijk kunnen vermaken.
De jongste speelt sinds deze week alleen voor de deur. Ik moet haar dus kunnen zien als ik naar buiten kijk. Ze is trouwens 4,5 .
Wij hebben hier een speelplaatsje met een schommeltje en een klimrek letterlijk voor de deur, daar speelt hij sinds zijn 4/5e jaar, sinds kort ( hij is nu 6 ) speelt hij op het voetbalveldje, 100meter verder en kan hem net niet zien vanaf huis maar ik ga wel om de 5 min even kijken of hij er nog is hahah ik kan hem ook maar moeilijk loslaten hoor.
Zoon is 4, bijna 5 en hij mag sinds kort alleen achter in het pad spelen samen met het buurmeisje dat een half jaar ouder is.
hier mag hij als ik in voortuin ben nu van lantaarnpaal tot einde weg (doodlopend) en op het grote grasveld bij ons voor . als hij 5 a bijna 6 is en kan zwemmen mag hij dat als ik binnen ben. Maar dat is bij ons misschien makkelijker omdat we in een klein dorp wonen
Wij wonen achteraf en het is maar een kleine kilometer naar de bebouwde kom. Nu mogen ze pas als ze ruim 8 jaar alleen naar het dorp toe fietsen. De middelste gaat soms alleen naar het dorp maar als hier een vriendin komt spelen dan mogen ze niet samen naar het dorp, daarvoor vind ik ze dan nog te jong.
Mijn zoontje mag sinds dit voorjaar alleen (met vriendjes) in de buurt spelen. Ik ga dan elk kwartier even kijken. Er staan altijd wel buren buiten die ook op hun kind letten. M'n dochter (3,5) mag soms ook even mee. Dan blijf ik wel in de buurt hoor
Mijn zoon van 4 mag nu alleen in de steeg fietsen/krijten/met auto spelen. In de steeg mag hij van lantaarnpaal tot de andere lantaarnpaal komen. We hebben een kleine achtertuin/straatje, dit moet wel kunnen. Hier in de straat (woonerf, weinig verkeer, klein dorp) is het vrij normaal dat kinderen vanaf 3 jaar vrij spelen. dat vind ik zelf echt nog te jong, mijn zoon let echt niet op verkeer, gaat ook helemaal op in zijn spel. Geen idee wanneer hij uitbreiding krijgt van deze afspraken.
Mijn zoontje van vijf heeft het nu een beetje ontdekt het buiten spelen. Zijn vriendje woont aan het eind van onze blok zeg maar dus daar mag hij naartoe lopen om te vragen of hij mee gaat spelen. Tegenover ons huis is een stoepje wat leidt naar een kleine speeltuin waar hij mag spelen. Mijn dochtertje van vier mag daar wel mee naar toe samen met hem en ze moeten samen blijven, doen ze gelukkig ook goed. Behalve als mijn dochter ineens naar huis komt gerend dat ze moet plassen. Nou ja er rijden hier wel auto's door de straat maar echt een straat is het niet echt. Er komen hier alleen mensen die hier wonen het is een soort van doodlopend de straat. Gelukkig kan ik uit het raam kijken of ik ze zie en dan zie ik dus ook dat ze beiden heel goed stoppen bij het stoepje en dan goed kijken of er niks aan komt voor ze oversteken. Naar de grotere speeltuin mogen ze alleen als de oudere zus van het vriendje mee gaat. Zij zit in groep 8 en vind het leuk om met ons meisje te spelen. Dus dan mag het wel een keertje. Maar nog liever niet alleen al kan daar ook niet veel aan fout gaan wat verkeer betreft denk ik maar toch is net wat meer uit het zicht Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel geelfilter vind dat ze buiten willen spelen. Ik vond het vroeger zo ontzettend fijn om buiten te spelen met de buurt kinderen en hoop dat mijn kinderen dat ook zo gaan ervaren. En ook dat ze dus niet de hele dag binnen willen zijn tv kijken of erger nog computeren heel de dag maar goed daar ben je als ouders zelf ook nog bij of dat gebeurd of niet.
Een voordeel van de regen, we hoeven ons in ieder geval niet druk te maken over onze kinderen die alleen buiten spelen
5 jaar. Ze is nu 6 en mag sinds kort door de wijk spelen. Heb dat erg eng gevonden maar nu niet meer. Veel vriendinnetjes wonen 3 straten verder en een grote speeltuin. Ze loopt nu zelfs soms alleen naar huis uit school. Wordt dan geholpen met oversteken en loopt dan naar huis. Ongeveer 5 minuten. Dit gaat goed.
Niet om te oordelen of een mega discussie te starten, maar is 6 jaar niet iets wat jong om alleen naar huis te lopen? Misschien wil de juf/meester nog wat overdragen? En hopen dat ze wordt geholpen met oversteken? Ik zou dan denken, kleine moeite om bij school te staan en haar op te wachten. Verder denk ik dat het voor elk kind fantastisch is dat er iemand op ze wacht voor school. *Ik merk dat ik best schrik van het feit dat zulke kleintjes al zulke grote verantwoordelijkheden krijgen... Of ben ik gewoon ouderwets?*
Wij wonen in een erg rustige woonwijk,met voor ons huis een grasveld tussen ons en de overburen in. Met daarop wat speel toestellen. Dochter speelde met ong 3 jaar buiten en ging regelmatig even kijken,zoon is nu bijna twee en een half en is ook regelmatig voor met de kinderen aan het spelen. Nu kan ik het via het keuken raam wel aardig in de gaten houden. Maar blijkbaar kan het want meer van die kleintjes hier.
Hier rustige straat (erfje) met 15 kleine kinderen van 1 t/m 8 jaar. En ze spelen allemaal in dat erfje maar er is altijd 1 moeder buiten. Auto's rijden er amper. Ze mag van mij buiten spelen maar ik ben dan of aan het koken en dan heb ik zicht op haar of ik ga mee naar buiten. Nooit dat ik bijv. achterin de tuin gaat zitten in boekjes lezen of zo.