Alleen naar buiten, vanaf welke leeftijd?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Angel1980, 20 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Vanaf wanneer mag jou kind alleen buiten spelen?

1. Jonger dan 4 jaar

2. Vanaf 4 jaar

3. Vanaf 5 jaar

4. Vanaf 6 jaar

5. Vanaf 7 jaar

6. Vanaf 8 jaar

7. Ouder dan 8 jaar

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm bij ons in groep 2 lopen er ook diverse kinderen alleen maar school.
    Inclusief toch een best wel drukke weg.

En ik weet niet wat jij voor overdracht krijgt... Maar bij ons gebeurd dat eigenlijk nooit. En dan heb ik nog wel een zorgkind :)

Mijn dochter zou dolgraag alleen naar huis lopen na school overigens.
    Helaas mag dat niet van mama (wonen 15-20 minuten lopen van school incl diverse doorgaande wegen)
    Overigens.. Als ik dichterbij had gewoond weet ik ook niet of ze het had gemogen hoor.
    Ze mag tenslotte van mij niet alleen oversteken :)

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier was onze oudste 3 toen hij 'alleen' op de oprit van ons en de buurman fietste.
    Hij mocht niet op straat, en kwam dan ook echt niet op straat.
    Ik hield hem trouwens altijd in de gaten.
    Nu is hij ruim 5, en mag hij alleen buiten spelen. Tenminste, in de straat en niet verder. Zijn beste vriend woont aan de overkant, en daar gaat hij alleen naar toe.
    Heb dezelfde afspraken met zijn moeder, zodat ze allebei even ver mogen.
    De jongste van bijna 3 speelt soms ook op de oprit. Als hij alleen is, dan blijft hij daar ook netjes op. Maar zodra zijn grote broer en buurjongen op straat fietsen dan wil hij natuurlijk ook.
    Dan ga ik ook naar buiten om hem in de gaten te houden.
    Nu wonen wij in een hele rustige nieuwbouwwijk met alleen bestemmingsverkeer.

3. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Onze meiden spelen elke dag alleen buiten. We wonen in een doodlopend straatje met aan de ene kant een grasveld en de andere kant een speeltuin. Hier wonen veel kinderen dus het is ook echt gezellig. Om de 10 minuten spiek ik even waar ze zijn, zodat ik ook weer een gerust gevoel heb. We hebben hele duidelijke afspraken gemaakt over tot waar ze mogen komen. Plus ze hebben ook nog 2 beste vriendinnetjes uit de klas met wie ze buiten spelen, omdat die om de hoek wonen. Ze genieten echt van het buitenspel en ik zou het ze het ook niet willen ontnemen.

4. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen onze oudste ruim 3 1/2 was mocht ze voor het eerst alleen naar buiten. Hier is het niet druk, vlak bij een speeltuintje en alleen bestemmingsverkeer en fietsen. Eerst goed geoefend met oversteken en op straat zijn en duidelijke afspraken gemaakt want er is ook water in de buurt. Het ging goed en soms met wat straf is het goedgekomen. De tweede is een jongen en is nu 4 jaar en heeft een paar keer buiten gespeeld. Alleen hij kan zich nog niet goed aan de regels houden en kijkt veel minder goed uit, en is veel vrijer naar onbekende mensen. Voor hem gaat het toch wat langer duren voor hij echt alleen buiten mag spelen.
    Ik denk dat het heel erg afhankelijk is waar je woont en hoe je kind is.

5. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Hier een dochter van 7 die hier in de wijk buiten mag spelen, vanaf vorig jaar zomer mag ze dat, ze moest eerst haar zwemdiploma halen ivm vijvers hier. Zijn hier heel veel buurtkinderen, ze spelen altijd met z'n allen in de speeltuin hier, en dan weer thuis op de trampoline en dan weer bij een ander,en dan weer speeltuin, dat gaat zo de hele dag door, heerlijk vind ik dat voor haar, ze gunt zichzelf geen tijd om te eten,haha.

En alleen naar school gaat ze af en toe ook, ook een oversteekmoeder hier. Ze hoeft maar 1 straat over en dan is ze al bij school. Ze wil graag alleen, ik heb er zelf meer moeite mee:p

6. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hier mocht de oudste met 4 jaar voor de deur spelen en dat werd naarmate hij ouder werd ook een blokje fietsen om het huis en de speeltuin.
    Met 5 jaar werd het wat makkelijker omdat hij gelukkig al klok kon kijken en een horloge om had. Hij moest zich dan elk kwartier even komen melden:D
    Nu is hij ruim 6 en gaat naar 2 verschillende speeltuintjes en door de wijk.
    Hij mag niet het park in, en hij doet dat ook niet.
    Mijn middelste is vorige maand 4 geworden en mag nu met zijn broer af en toe mee naar de speeltuin. Ze weten dat ze bij elkaar moeten blijven en als de een naar huis wil de ander ook mee komt.
    De middelste mag nog niet alleen naar de speeltuin.
    Hij weet de weg wel, maar ik heb er geen zicht op.
    Moet wel zeggen dat mijn oudste niet een echt "buitenspeel"kind is, dus hij is geen hele dagen weg en soms moet ik hem zelf naar buiten sturen.
    Mijn middelste heeft iets meer interesse in buitenspelen, maar ook nog niet echt veel.

Gr MB2005.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Van 't weekend gedaan bij opa en oma: beide kinderen (3 en 5) mochten een klein stukje alleen naar buiten. Wij zitten dan in de achtertuin, en zij mogen (met hun fietsje) naar de voorkant. Daar ook op het hofje rondfietsen. We hebben héél duidelijk afgesproken tot waar ze mogen gaan, en checken dan regelmatig wat er gebeurt, of ze zich aan de afspraak houden.

Het gaat dan om een hofje waar vanaf één kant auto's in kunnen rijden, en waar aan de andere kant een voetpaadje op uit komt.

De 5-jarige had overigens meer moeite om zich aan de afspraak te houden dan de 3-jarige. Zij kwam meteen naar ons toe om te vertellen dat haar broer te ver fietste :)

8. 1992

1992 Actief lid

16 apr 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me herrindere dat ik vroeger zelf soms al naar school fietste toen ik 5 was, terwijl dat toch gauw 1,5 km was. Woonde zo ongeveer tegen het centrum van amersfoort aan. Dat gebeurde niet heel vaak, soms ging ik ook op die leeftijd een drukke straat over met mn broertje van 4 om dan door het park verderop te lopen.
    Mijn moeder was daar niet zo blij mee maar ging het ook niet tegen. Vanaf mn 7e verhuisde ik naar een rustig dorpje in friesland. En vanaf toen fietste ik en mn broertje vaak naar school 5 min voor mn moeder en zusje uit.

Vriendinnetjes in de buurt woonde al snel een stukje verder en dan waren we gewoon de hele middag we nadat we gezegt hadden waar we heen gingen en waren we om 6 uur weer terug voor het eten.

We werden dus wel vrij gelaten. Dat zou ik zelf niet kunnen denk ik. Maar ben er wel zelfstandig en verantwoordelijk door geworden.
    Er is ook nooit iets raars gebeurt of iets engs ofzo.

Als mijn kinderen ong 6 zijn laat ik ze wel in de buurt spelen maar niet verder en ze nemen een mobiel mee. Zodat ik hen kan bellen en zij mij.
    Rond een jaar of 8 mogen ze samen uit school naar huis lopen denk ik, als de school niet te ver is.
    Rond een jaar of 10 mogen ze af en toe wat verder weg zelf en bv een boodschapje halen. Zodat als ze een jaar of 11/12 zijn ze klaar zijn voor de middelbare school.
    En dan vanaf 16 ong af en toe op vrijdag/zaterdag een avondje uit. Mits ze zich een beetje verantwoordelijk gedragen en niet overal ja op zeggen. Als ze dan 18 zijn moeten ze het zelf weten. Alleen zolang ze thuis willen wonen zullen er wel bepaalde regels zijn.

Haha leuk gepland zo. Loopt waarschijnlijk toch niet precies zo. Maar probeer hier wel in de buurt van te blijven

9. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    @1992, geef jij je kind van 6 een mobiel mee?

10. 1992

1992 Actief lid

16 apr 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja haha denk dat dat tegenwoordig niet zo vreemd meer is. Duurt nog wel 5 jaar:) en wordt wss een goedkoop ding. Ik was zelf 10 toen ik er 1 kreeg. Maar tegenwoordig heb je al babyapps voor op de tablet. Dus een mobiel vind ik niet heel erg. Is dat raar dan?

11. Aloe

Aloe Niet meer actief

Op de eerste plaats ligt het aan het kind. Je hebt kinderen die die verantwoording echt nog niet aankunnen. Nooit had ik gedacht dat ik dat al toe zou staan. Tja, wel dus. Ze wil niet meer naar de overblijf. Prima, echter ik zit dan vaak in de knoei met mijn jongste haar slaaptijd. Dat gaat dus niet dus mag ze alleen. Naar school mag niet alleen.

Dan ligt het eraan hoe druk de weg is. Hier dus erg rustig.
    Bij drukke wegen zou ik het niet willen. Bij het buitenspelen mag ze ook naar de speeltuin die op de helft van de weg ligt. Fietsen mag ze echter niet.

Juf wil niets overdragen. Dat stopt na de creche.
    Ik hoop niet dat ze geholpen wordt met oversteken, ik weet het zeker. App altijd even met een moeder.

Mijn dochter vindt het fantastisch dat ze alleen naar huis mag. Althans dat is wat ze aangeeft. Het ligt dus echt helemaal aan het kind. Ik vind het ook nog eng maar goed. Nu moet ik zeggen dat ze echt al veel verder in haar ontwikkeling is. Kan zo zijn dat ik het bij mijn jongste niet toe zou staan.

12. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

Hier mogen ze ( 5 en 3,5) bij ons alleen op het pleintje spelen. Hier is amper verkeer en de mensen die er komen moeten er ook zijn ( buren) en die weten dus dat er kids spelen/fietsen etc. Ze houden de kids ook mede in de gaten. Ze weten dat ze tot een bep punt mogen en dat als ze verder dan dat gaan het feest gelijk over is, ze naar binnen moeten en voortaan in de tuin moeten blijven. Ik ga natuurlijk geregeld even kijken maar vaak niet eens nodig want ze fietsen ze tuin in en uit.

Alleen naar school vind ik hier echt nog not done! Ze moeten een straat over en dat wil ik nog lang niet.

13. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    2,5 en 3,5 ze luisteren goed mochten achter spelen maar dan vanaf ons huis tot 4 huizen verder en rechtdoor 6 huizen verder ze deden dat goed wij hebben achter een parkeerplek en voor mag je niet komen met de auto.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Beetje wisselend, hangt van mij ook af van het type kind, de wijk en hun zwemdiploma.
    Mijn dochtertje mocht wel naar het speeltuintje, lag schuin achter ons huis, geen water in de buurt, toen was ze 4.
    Nu zijn we verhuisd en wonen we aan het water, mijn zoontje moet gewoon in de tuin blijven, pas als hij een tijd op zwemles zit of zijn diploma heeft, mag hij zonder ons de tuin uit, een blokje om fietsen etc.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Ik liep vanaf groep 3 ook alleen naar school (5 minuten lopen, 2 keer oversteken waarvan 1 x met zo'n klaar over moeder). Ging prima.
    Daarna verhuisden we naar een andere plaats en moest ik zo'n 7 minuten fietsen naar school, toen ging mijn moeder mee tot groep 5, want dat was best een drukke weg.

16. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Hier begint mijn zoon nu pas met zo nu en dan buitenspelen. (zonder dat ik erbij ben....)

Dan hebben we het over op de stoep, in onze straat. Het liefst met andere kinderen erbij. Zonder heb ik eigenlijk nog geen "oke" gezegd.

Hij wordt volgende maand 8.

17. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Oh en alleen naar of van school... Echt niet. Geen haar op mn hoofd!

En dat heeft niets met het karakter te maken. Hoe slim of hoe wijs ze ook zijn, jij bepaald als ouder wat je toestaat.

Is het gemakzucht, of is het t beste voor het kind? Ik neig naar het eerste.

Niet janken als je kind iets overkomt, want dat heb je dan toch echt zelf gedaan.

.. Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik kan daar echt kwaad over worden. Ik heb gezien wat er kan gebeuren, en ook aan den lijve meegemaakt. Knettergek zijn jullie als je je kind al helemaal alleen naar school laat lopen of naar huis. Of je nou in een gat woont, of in de stad. Veel te klein, veel te jong.

18. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Oh, en zonder telefoon komt ie de voordeur ook niet uit, of het nu letterlijk voor de deur op de stoep is, of op de stoep in de straat.

19. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    P.s. hier is laatst trouwens nog een meisje uit mijn zoon zijn klas onderweg naar school aangesproken door een "enge vent met een busje"...

Ze is gauw naar huis gefietst.

Ouders vinden dat de politie maar beter op moet letten. Ik vind dat ouders beter op moeten letten!

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja dat kan op de sportclub ook gebeuren...

Ben het er wel mee eens dat ouders zelf moeten opletten..
    Politie is niet overal... En je kunt er wel vanuit gaan dat De Vieze Mannetjes dat heus niet doen naast een politiebusje.
    Zelf opvoeden en opletten lijkt me een stuk nuttiger.

Maar je kunt ze ook niet tot hun 36ste thuis houden.
    Dus je zult toch af en toe je kind het vertrouwen moeten geven dat hij of zij bepaalde dingen kan.

(En nee, ik vertrouw de wereld voor nog geen stuiver maar ze zal toch ooit naar buiten moeten. Dan liever goed voorbereid en zelfstandig. )

Deel Deze Pagina