Alleen naar school en geen BSO meer

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Damali, 25 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Alleen zijn thuis of alleen naar huis gaan zijn twee verschillende dingen. Nee, op die leeftijd wil ik hen nog niet alleen zo ver over straat laten gaan zonder enige controle. Dat heeft minder te maken met mijn kinderen vertrouwen, dan met het verkeer en de wereld rondom hen te vertrouwen.

Emo vindt dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Mijn oudste van 10 gaat nu een jaar niet meer naar de bso. Gaat ook om 1 middag in de week. Dochtertje van 8 gaat nog wel. Ik vind haar nog wat jong om alleen te blijven, al denk ik dat het misschien ook best kan. Zit meer in mijn hoofd.
    Hier gaat het tot nu toe prima. Ik krijg rond 15.30 uur een appje dat hij thuis is. Hij vraagt altijd of hij een koekje mag. Tegen half 5 ben ik er weer.

Damali vindt dit leuk.
  3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Mijn dochter van 8 jaar liep in groep 3 (6 jr) zelf naar school en naar huis, 300 m zonder een straat over te steken. Ging hartstikke goed.
    Vanaf groep 4 helaas naar andere school die bijna 2 km van ons huis is. Dat is 10 min fietsen langs heel drukke wegen. Dus dat mag ze nog niet alleen, al zou ze wel graag willen ("ik ken de weg toch, mama?" :confused:)... Ze heeft ook al gevraagd waarom ze naar (vakantie)BSO moet, ze kan toch ook prima...? :rolleyes: ("Ik ben niet jong mama, ik ben al bijna 9 jaar!" :D)

Maar goed, een uurtje alleen thuis blijven mag ze ook van mij. Twee uurtjes ook nog wel, maar langer dan dat, nee, nog niet. Hier speelt het niet, want ik werk onder schooltijd en ben dus altijd thuis na school. Ze hoeven alleen in vakanties naar BSO, maar dat is dan meteen van 8:00-15:00 uur, dat is wel een lange tijd...

Ik denk dat ik in situatie van TS het alleen naar school zeker zou doen, en de oudste zou mogen 'laten zien' dat die idd alleen thuis kan blijven zonder problemen (uitproberen).

Damali vindt dit leuk.
  4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    Het hangt natuurlijk van veel dingen af. Het kind zelf, de route die ze moeten lopen/fietsen etc.

Alleen naar school laten gaan zou ik eerder doen omdat er daar iemand is zeg maar die ze verwacht. Neem namelijk aan dat wanneer ze niet op tijd verschijnen, er meteen wordt gebeld. Ik zou op school zeker even melden dat je kind voor het eerst alleen naar school komt. Niet dat het de verantwoordelijkheid van school is, maar de juf wil misschien de eerste dagen best even in de gaten houden of je kind goed aangekomen is. Voor een kind eerst misschien ook spannend en dan kan het fijn zijn dat er op school iemand is die ze ontvangt en even vraagt of het goed ging.

Alleen naar huis laten gaan zou ik inderdaad eerst eens oefenen als je er wel bent zodat je ze zelf kunt opvangen ne besoreken of dt goed ging. Daarna dat je bijv na een uurtje thuis bent. Het maakt natuurlijk ook verschil of je bijv een buurvrouw hebt waar ze heen kunnen mocht er iets zijn of dat ze echt helemaal alleen zijn. Dan vind ik 8 nog echt wel heel jong, 10 afhankelijk van het kind en samen ook.

Damali vindt dit leuk.
  5. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn oudste zoon was dacht ik 7,5 bijna 8 toen hij alleen naar school ging .. is 6 km fietsen en alleen over fietspad ..
    mijn zoon van bijna7 ‘ zeurt ‘ dat hij ook alleen naar school wilt fietsen .. ik vertrouw hem 100% maar doe het niet .. vind het ook wel onzin omdat ik toch Nasr school moe ivb zoon van net 5 .. ( oudste en andere kinderen zitten op verschillende scholen ..
    zoon van 6 bijna 7 zit ook op voetbal en mag in het voor jaar alleen naar de trainingen gaan fietsen ( nu nog niet ivb het het donker is dan en al trainen zoon van bijna 11 en zoon bijna 7 samen op de dinsdag ( wel andere team maar beide om 18:00 uur )
    Maar ik laat ze dus wel samen alleen ..
    ze weten precies wat ik van ze verwacht en gaan samen op PlayStation en vind ik dan prima .. deur mogen ze niet open doen op 1 vriendje na mag er niemand binnen komen ( dat vriendje hoort bijna bij de inboedel en met z’n 3e vertrouw ik ze )
    Maar fietsen gaan we pas in het voorjaar doen terwijl school maar 15 minuten fietsen is op zoon zijn tempo dan ( hij neemt graag de tijd ) en trainen is 5 minuten fietsen .. allebei de wegen alleen maar fietspad ..

Damali vindt dit leuk.
  6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dus dan gaan ze als ze na het VO wel alleen, dan willen ze echt niet meer dat jij als moederkloek mee gaat hoor...
    Je kan toch beter het stap voor stap doen, dan bouw je vertrouwen op aan beide zijden.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk. Maar niet vanaf acht jaar. En niet alleen thuis komen zonder dat ik daar enige controle over heb.

Ik werd overigens in het middelbaar regelmatig door mijn moeder afzet op school. Geen problemen mee gehad. Ik zie niet in waarom?

Emo vindt dit leuk.
  8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Of kinderen zelf van en naar school kunnen gaan vind ik erg afhankelijk van de woonsituatie. Wij wonen op een rustig, kinderrijk dorp.
    Al onze kinderen gaan zelfstandig naar school vanaf het moment dat ze in groep 3 zitten. De oudsten waren ruim 6 jaar en konden het prima. Onze ene zoon zit nu in groep 3 en hij is nog maar 5. Volgende maand wordt hij pas 6. Stuk jonger dan zijn broers en zussen. Maar het gaat prima. Hij loopt naar zijn vriendinnetje, zij woont ook bij ons in de straat, en samen lopen ze naar school.
    En ook weer zelf naar huis. De eerste weken vergat hij onderweg wel eens dat hij op weg was naar huis, dan bleef hij bij een vriendje hangen. Maar steeds herhaald dat hij eerst naar huis moet komen. Dat doet hij nu wel.

Dus in mijn ogen moet zelf naar school gaan best kunnen. Maar ja als ze over allerlei drukke wegen moeten snap ik dat je het moeilijk vind.

En vrijdags een uurtje alleen? Ik denk dat dat best kan. Ik snap dat je ze liever samen wil hebben ipv alleen de oudste. Maar zelf zou ik dan zeggen dat het vanaf 10 jaar mag. Dus wel alleen de oudste en de jongste wacht nog tot hij 10 jaar is. Meteen een mooi leermomentje voor als ze op het VO zit.
    Je zal dan ook echt vaker mee gaan maken dat ze eerder thuis zijn dan jij. Of pas later hoeven te vertrekken.

Damali vindt dit leuk.
  9. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Hier worden de kinderen ook wel eens door mijn man bij school afgezet. Vinden ze wel eens een keertje lekker hoor. Hoeven ze dat stuk niet te fietsen.

10. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Onze dochter is 9,5 en gaat al een jaar ongeveer geregeld alleen van huis naar school. Toen ze in groep 5 zat vertelde ik de juf dan dat ze de volgende dag alleen naar school zou komen. (Ookal wonen we op nog geen 5 min lopen van school)
    Ze komt ook regelmatig alleen naar huis als ik er eens niet ben ivm werk ofzo, dan zorg ik wel altijd dat ik bereikbaar ben en ze mij kan bellen om te zeggen dat ze thuis is.
    Als ze nu alleen naar huis moet na school laat ik haar dat even bij de juf melden omdat ze om het 14:00 wel eens vergeten is en dacht "huh, waarom is mama er niet....?" Dan helpt de juf haar onthouden.
    Voor de rest brengen en halen we haar altijd, volgens de moeder van haar vriendinnetje is dit zo'n onzin,en vooral heeeeel onzelfstandig!:rolleyes: Mijn dochter vindt het gezellig als we haar brengen, en we doen het graag.

Damali vindt dit leuk.
  11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier gaan voor zover ik weet alle kinderen tot en met groep 8 naar de bso. Wonen in een kleine stad en het voelt ook niet prettig om ze alleen thuis te laten. Oudste (10 jaar, groep 6) vindt het ook (nog) niet prettig, ze blijft heel soms alleen thuis als het zo uitkomt maar dat wil ze meestal liever niet.
    Ze gaat op vrijdagmiddag wel eens alleen naar school. Maar vaak vindt ze het leuker als wij meefietsen. Zolang ze dat leuk vindt geniet ik daar nog zo van :)
    Verder brengen we haar altijd weg omdat we haar zusje van 7 toch ook naar school moeten brengen.

Damali vindt dit leuk.
  12. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik denk dat dat een cultuurverschil is ,net zoals hier mer 6/7/8 jaar ook regelmatig alleen buiten word gespeeld zal dat in België niet gebruikelijk zijn. En met de middelbare school zette mijn vader me ook een straat verder af omdat ik dat fijner vond.al gebeurde dat maar zelden.

Deel Deze Pagina