Alleen naar school wanneer?..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DutchAngel, 20 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DutchAngel

    DutchAngel Actief lid

    5 mrt 2007
    349
    0
    16
    Moeder
    Hoi dames,

    Even vraag hoe oud was jullie kinderen toen ze alleen naar school gingen?
    En was de school ver?
    Mijn school ligt naast mijn flat ik kijk er de hele dag na aan mijn zei kant..
    Er zit 1 weg om over testeken tussen in...
    Mijn zoon is bijna 6 en na school tijd moet je hem altijd binnen ophalen,
    En als ik hem breng blijf ik bij de hek staan met mij andere zoon tot die binnen is..
    Maar wanneer kan een kind nou alleen naar school en dan bedoel ik niet speciaal als die goed op let :)
    Hoor graag jullie ervaringen...

    Groetjes Brenda
     
  2. DutchAngel

    DutchAngel Actief lid

    5 mrt 2007
    349
    0
    16
    Moeder
    Niemand hier ervaring mee? :)
     
  3. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Geen ervaring nee, maar ben ook wel benieuwd idd :) Onze oudste is 6 1/2 nu en vroeg het me latst ook af. Ze fietst nu met een vriendinnetje en haar moeder naar school. Is dus wel iets verder weg dan 1x een straat oversteken ;)
     
  4. DutchAngel

    DutchAngel Actief lid

    5 mrt 2007
    349
    0
    16
    Moeder
    Nou laten we hopen dat er mama's zijn die ook oudere kinderen heb :) en snel reageren :)
     
  5. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Dat zou wel fijn zijn ja ;)
     
  6. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    sorry meiden :)

    ik liet mijn kids met 7 jaar alleen naar school gaan
    ook wij woonde niet ver van school af en ze hoefde geen wegen over te steken
    dat werkte wel mee natuurlijk , want kids zijn zo onbezonnen :)
     
  7. Chillin

    Chillin VIP lid

    22 mrt 2007
    64.900
    818
    113
    Bassist
    Brabantse Wal
    Ik heb een dochter van 8.De school is ongeveer 10 min.lopen of 5 min.fietsen.Sinds zij 6-7 was mocht zij alleen naar school,maar wij halen haar ook vaak,gewoon,omdat ze dat gezellig vindt. :D
     
  8. sarah25

    sarah25 Lid

    22 nov 2006
    37
    0
    0
    mijn xzoon is 8 en ik durf hem nog niet alleen naar school te laten lopen :(
    de school is 5 min lopen maar hij moet wel oversteken over een weg waar ze 30 rijden.
    Hij kijkt nooit goed uit dus ik wacht nog een jaartje.
     
  9. Chillin

    Chillin VIP lid

    22 mrt 2007
    64.900
    818
    113
    Bassist
    Brabantse Wal
    Je hebt gelijk Sarah,sommige kinderen zijn er nog niet aan toe,wie weet over een jaartje wel.
    Oefen je wel met hem?
     
  10. jikke

    jikke Actief lid

    7 dec 2006
    427
    0
    0
    friesland
    school is bij ons een kleine 5 minuten lopen. De oudste 2 gaan sinds de kerstvakantie alleen naar school (jongste van hun is 31-12 6 jaar geworden). Ik loop nu alleen weer mee, want sinds 2 weken gaat mijn dochter ook naar school. Maar even kijken wanneer ze alleen kunnen.
    Denk zelf dat als de kleine in september geboren word, ze even een paar dagen met elkaar en dus zonder mij naar school moeten, Of ik vraag een andere moeder haar op te vangen bij school, of, of, of, ik zie het tegen die tijd wel.
    Brenda (andere)
     
  11. Ienieminie

    Ienieminie Bekend lid

    8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Ben zelf (nog) geen moeder, maar wel juf.
    Kinderen vanaf groep 4 kunnen naar mijn mening wel alleen naar school lopen... maar dat is natuurlijk ook wel weer afhankelijk van de afstand en de weg (gevaarlijk of niet gevaarlijk).
    Belangrijk is dat, zolang je zelf nog meeloopt, kinderen weten dat ze op moeten letten... en leer ze hoe ze dat moeten doen. Goed kijken bij het oversteken (links, rechts, links), maar ook rekening houden met het stoplicht. Als het groen is, toch nog even (niet te lang, anders is 't weer rood :)) kijken.

    Mijn moeder deed 't in stapjes. Eerst helemaal mee, toen tot bijna bij school en dan wachten bij de zebra tot ik overgestoken was. Daarna weer verder weg... tot ik helemaal alleen 'mocht'.
    Succes ermee!
     
  12. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Kelsey is 12 januari 5 geworden dus ik denk er nu nog niet eens over na om haar alleen naar school te laten lopen.
    Moet ook zeggen dat ik nu pas een beetje begonnen ben met Kelsey wat meer vrijheid geven op straat.
    Zoals alleen buiten spelen (want dat heeft ze dus ook nog niet gedaan)
    Dit komt omdat ik geen stoep heb voor mijn deur.
    Wij wonen in een rijtjeshuis met voor en achter ons nog meer rijtjeshuizen.
    Vrij dicht op elkaar...en hier rijden gewoon auto's doorheen.
    Tja...die horen stapvoets te rijden maar denken vaak nog even lekker flink op hun gas te kunnen trappen hiero.
    Kelsey moet dus echt altijd opletten!
    En ik vind dat best wel eng.
    Naar school toe is maar een paar kleine minuutjes lopen.
    Maar ze moet een weg oversteken zonder stoplichten (wel met een zebrapad)
    Die vaak genegeerd word door automobilisten grrr.
    Als ze je 's ochtends al aan zien komen lopen...en dan vlak voor je neus nog even snel je gas in trappen om toch niet die ene tel te hoeven stoppen...bah
    En heb al regelmatig gehad dat e gewoon doorrijden.
    Nee pfff...moet er niet aan denken dat ze dat nu al alleen moet gaan doen.
    Ben zelf echt een schijterd als het aankomt op m'n kinderen :(
    Heb het gevoel afentoe alsof ik de eenigste ben :(
     
  13. MissMac1973

    MissMac1973 Actief lid

    3 mrt 2007
    244
    0
    0
    self employed
    Hoorn
    Mijn oudste ging voor het eerst alleen naar school toen mijn jongste net geboren was en de middelste net 1,5..

    Eigenlijk is dat door de situatie toen zo geboren, de jongste kwam nl. in de winter van 2003 toen het zo gesneeuwd had.

    Nu wonen wij in een woonwijk en is de hele weg naar school een woonerf, hoeven ze geen drukke wegen over te steken en wonen we op hooguit 5 minuten loopafstand van school.

    De oudste speelde al geruime tijd buiten in de buurt en had ook een vriendje wat vlak bij school woont, dus was het geen probleem om hem zelf naar school te laten gaan en gaf hij zelf aan dat hij dat zelf ook erg leuk vond.

    Wel haalde ik hem altijd van school. Toen de middelste naar school ging voor het eerst ging ik natuurlijk gewoon weer mee... En na een week wou ze ook graag zelf en samen met haar grote broer.. En haalde ik ze weer op..en natuurlijk ook wel brengen maar niet dagelijks

    En nu is de jongste sinds januari ook naar de basisschool en ga ik nu nog iig s'morgens nog gezellig mee, soms fietsen of lopen ze vooruit en hobbel ik dr achter aan.. Ik haal ze allemaal op en s'middags gaan ze zelf..

    Als ik ze breng gaan ze eigenlijk alledrie hun gangetje naar de klassen en zeg ik ze om de beurt even gedag en ga weer.. De jongste was vanochtend ontstemt dat ie nu 'ook wel eens zelf naar school wou en alleen naar school wou fietsen net als de oudste twee'.. dus de verwachting is dat ook dat niet meer zo lang zal duren voordat ook hij zelf wil.. We'll see..

    Wij zitten v.w.b.t. de kinderen in een best wel ideale situatie als het gaat om ze zelfstandig naar school te laten gaan..

    Ik moet er wel bijzeggen dat wanneer ze bijv. een drukke weg over zouden moeten steken ik ze niet alleen zou durven laten gaan..

    Ik kan gelukkig mijn kinderen die vrijheid geven en toevertrouwen in deze situatie en zolang ze zelf aangeven dat ze die behoefte hebben en het aankunnen ben ik de laatste die ze in dat stukje zelfvertrouwen zou willen beknotten..

    Maar zoals ik al aangaf, onze situatie laat het toe en de kinderen spelen zowieso al in de buurt van school..dus..

    En ik vind het evengoed ook altijd wel even gezellig hoor om mee te gaan naar school smorgens en ik vind het heerlijk om ze op te halen!

    Groet,
    Hilde
     
  14. droomwens79

    droomwens79 Niet meer actief

    Mijn dochter is 9 bijna 10 jaar maar ik breng haar nog altijd naar school toe, daarna ga ik meteen door naar me werk!

    xxx Maria
     
  15. sas25

    sas25 Actief lid

    3 mei 2007
    374
    0
    0
    heerlen
    Gwin en Zoe zijn nu bijna 7, ze gingen al samen hand in hand alleen naar school toen ze zes waren.De school ligt twee min bij mij vandaan,tis de hoek om en een pleintje over.Het is hier altijd vrij rustig en er staan toch verkeersbrigadiers,dat vind ik op zicht ook al goed.Wel heb ik ze altijd gezegd,dat als ze de verkeersbrigadiers gemist hebben ze terug naar huis moeten komen en dat ik ze alsnog zelf over zet.Dit gaat hartstikke goed zo.
     
  16. hopefull

    hopefull Actief lid

    6 mei 2007
    418
    0
    0
    Als jij er een goed gevoel over heb en het vertrouwd dan moet je hem alleen laten gaan niet eerder :)
     
  17. noura

    noura VIP lid

    27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    bij ons gingen ze vrij snel, geloof ook wel met 6 jaar, niet altijd, maar soms wouden ze met vriendjes of vriendinnetjes lopen.
    maar het ligt ook aan waar de school is, en hoe druk de wegen eromheen zijn.
    hier is het in de straat aan de overkant van de weg.
     
  18. Doosje

    Doosje Lid

    5 jun 2007
    7
    0
    0
    call-center medewerkster
    Vught
    Mijn dochter Ineke is 10 en mijn zoon Guus 7 maar ondanks dat de school op 5 min afstand fietsen ligt vind ik het nog steeds doodeng om mn dochter alleen te laten fietsen. Ze moet 1 grote straat over waar ondanks de 30 km zone behoorlijk hard word gereden. Mijn zoon laat ik nog niet alleen gaan omdat hij nog zo speels is en door een iets zwakkere motoriek ook nog maar net kan fietsen.

    Het is niet zo dat ik de kinderen niet vertrouw op de fiets maar al die andere weggebruikers he....! :D

    Ondanks mijn eigen angst laat ik Ineke wel alleen fietsen omdat ze dat natuurlijk ook stoer vind tegenover haar vriendjes.
    Maar waar ik wel mee begonnen ben is om haar in eerste instantie toen ze 7 was alleen naar school te laten lopen en dan zonder dat ze het zag er achter aan te lopen om te zien of ze inderdaad goed uitkeek en wonder boven wonder deed ze dat ook nog! (dus zo heel af en toe word er nog wel eens naar moeders geluisterd :) )
     

Deel Deze Pagina