Ons zoontje is nu 2 weken oud en ik gaf om de 4 uren voeding. Nu vertelde ze gister van het CB dat ik beter om de 3 uren kan voeden omdat hij best wel hongerig begint te worden. Nu heb ik dat gister gedaan en opzich ging dat prima. Alleen vandaag had hij nog meer honger en kwam soms om de 1,5 uur. Hij had ook echt honger. Opzich ben ik zelf erg van het ritme en heb ik geen zin om hem maar constant (lees, om het uur of om de 1,5 uur) aan te leggen. Moet ik hier nu aan toegeven en zou dit tijdelijk zijn of moet ik de tijd toch wel proberen te rekken naar 3 uren? Wat doen jullie?
Ik zou persoonlijk gewoon op verzoek voeden. Maar als je kleine nu 2 wk oud is, zal het misschien wel een regeldag(en) kunnen zijn. Hier had ik die rond 10 dagen. Ik zou er wel aan toegeven, op die manier wordt de voeding op zijn behoefte afgestemd. Naar mate hij wat ouder wordt komt er wel wat meer tijd en regelmaat in de voedingen. Overigens hier de eerste 3 maanden 's avonds veel geclusterd en nu nog soms even een extra slokje tussen 19 en 21 uur.
mijn zoontje dronk in het begin ook erg vaak. meestal om de 2 uur. Toen werd het eindelijk drie uur en hij begint sinds een week om de 4 uur te komen. Elk kindje is anders, maar ik heb altijd geleerd dat je kindje zelf weet hoeveel hij nodig heeft. Maar als ze nog maar een paar weken zijn, lijkt mij 4 uur ook wel erg lang.. En een goed ritme kan lang duren he. Mijn ventje heeft nog steeds geen ritme kwa drinken
Geef je BV of fles? Ik deed bij BV ook op verzoek...mijn dochtertje kwam ineens ook heel erg vaak...en achteraf bleek dat ik veels te weinig voeding nog had, en ze dus te weinig binnenkreeg. Dus als je BV geeft zou je even kunnen kolven om te zien of je echt genoeg hebt. Klinkt heel lullig...maar ik dacht ook dat ik genoeg had, dat was in het begin wel zo,en dat was echt ineens niet meer zo....en heb me daar best schuldig over gevoeld.
Maar bij kolven kun je er vaak minder uit krijgen dan je kindje doet. Vooral als je het voor het eerst doet. dan kun je er 20cc uitkrijgen en meer niet. Dat is namelijk ook een kunst apart. In het begin moeten je borsten ook wennen en je kindje stimuleert ze door vaak te drinken.
Oh meid, wat erg dat je je zo schuldig hebt gevoeld over iets dat, volgens mij, niet eens correct is. Als je dochtertje ineens vaker kwam, deed ze dit om je productie op te krikken. Dan krijg je vanzelf méér voeding. Gaf je toe aan haar vraag? Wat Nelizz zegt, is trouwens ook juist; met kolven krijg je bijna nooit evenveel uit je borsten als wanneer je kindje drinkt. M.v. Isabella: misschien een regeldagje idd? Of mss heeft je kindje wel meer dorst omdat het zo warm is? 4u tussen de voedingen is al wel erg lang voor zo'n kleintje, lijkt me. Probeer, voorlopig toch, dat krijgen van een ritme, los te laten en volg je kindje nog een tijd. Denk dat de meeste kindjes uiteindelijk wel vanzelf een mooi ritme maken. Gefeliciteerd trouwens nog!
Juist lekker aan toegeven, ze is nog harstikke jong en zo krikt ze je productie lekker op. Zonder lullig te zijn, een ritme met zo;n klein kindje is iets wat maar heel weinig mensen lukt hoor. Persoonlijk probeer ik het ook niet, want het is vaak een stuk relaxter om gewoon met je kindje mee te gaan.
Idd lekker aanleggen hoor! Ik denk niet dat je met BV een vast ritme moet willen... Je zit idd met regeldagen, clusteren.. Mijn dochter is nu 2 maanden en komt elke 2,5 tot 4 uur. Ik voed gewoon wanneer ze komt. Vaak is dit 's ochtends na 2,5 uur en smiddags na 4 uurtjes. Met 2 weken elke 4 uur vind ik wel erg lang inderdaad. Hier kwam ze de eerste 3 weken elke 2-2,5 uur. En nu clusterd ze nog iedere avond, zit bijna constant met haar aan de borst tussen 19.00 en 22.00.. Geen probleem hoor. Gewoon lekker aanleggen en er van genieten!
Tijdens de bv gaf ik op verzoek, dit verschilde van om de uur tot om de 4 uur dat de kleine man wilde drinken. Elke keer als hij de behoefte had legde ik hem gewoon aan en lette er niet op om de hoeveel uur dit was..BV mocht ie van mij zoveel hebben als ie op kon als baby. Helaas na 4mnd overgegaan op kv door omstandigheden. Ik zou je kindje lekker aanleggen op verzoek als je dit kunt
En hoe doen jullie kindjes het dan 's nachts? Komen ze dan ook om de 2 uren of slapen ze dan wel iets langer en zit er 4 uurtjes tussen de voedingen?
De eerste weken zat er zo'n 2 uur tussen de voedingen. Soms inderdaad al na 1,5 uur. 's Nachts tussen de 2,5 en 3 uur en dat is niet abnormaal. Het is gewoon flink doorbijten de eerste weken, best vermoeiend. Alleen wordt het nog vermoeiender als je iedere keer op de klok kijkt. Ik zie de eerste weken als een investering. Eef is nu 3 maanden en ik merk dat ik er nu steeds meer écht van ga genieten. Rond de 10 dagen zijn er regeldagen, dit betekent je zoontje een groeispurt krijgt en meer voeding wil. De enige manier dat jouw lichaam meer voeding aan maakt is door hem vaker aan te leggen. Borstvoeding is een samenspel tussen moeder en kind. En de vraag en aanbod moet op elkaar afgestemd worden. Geef je flesvoeding dan doe je meer voeding de fles, bij de borst is de enige manier vaker aanleggen. Is het op elkaar afgestemd dan komt er langere tijd tussen de voedingen. Als ze ouder zijn kan je meer op de klok voeden als dat voor jou prettiger werkt, de eerste maanden zou ik dat echter niet doen. Eva voed ik nu ongeveer iedere 3 uur. Kolven en kijken of je genoeg voeding hebt vind ik persoonlijk onzin. Een kindje drinkt effectiever en haalt meer uit een borst dan een kolf kan doen. Ga je twijfelen aan je hoeveelheid voeding en heb je veel vragen over borstvoeding dan is het raadzaam om advies bij een lactatiekundige te vragen.
Irem komt, al vanaf haar geboorte om de 2 tot 3 uur. Snachts zit er altijd wel 3 uur tussen, niet minder maar zeker ook niet meer . Op die leeftijd moet een kindje minimaal 8 voedingen per etmaal krijgen dus als je om de 4 uur voedt kom je daar niet eens aan. Daarom wordt volgens mij ook standaard (tenminste, ik lees het overal) voor de eerste weken minimaal om de 3 uur voeden aangeraden. Nu Irem wat ouder is gaf het cb aan dat het niet erg is als ze er 4 uur tussen laat zitten, ook omdat ze goed groeit, maar dat vindt mevrouw zelf veeeels te lang!
@Elke .....Ja hoor, ik voedde haar steeds op vraag Maar omdat ik dus ineens te weinig had bleef ze wel drinken maar kwam er niets en viel ze in slaap omdat ze zo moe werd. Maar het was bij mij op CB ook te zien hoor, want ze groeide niet zo snel in het begin. Het enigste wat ik kon doen, was 2 dagen helemaal niets doen, veel drinken en heeeeel veel aanleggen. Daar heb ik voor gepast, omdat ik alleen al bezig was met het voeden, en lang. Door over te gaan op de fles hebben we allebei heel veel rust gekregen en ze groeit nu super Ik heb me daar heel schuldig over gevoeld, maar aan de andere kant weet ik nu dat dat niet terecht is. Het is mijn eerste kindje, en je moet zelf ook alles nog ontdekken. Bij 9 weken kwam ik erachter, dus ze heeft toch de eerste 9 weken BV gehad, en dat is toch mooi meegenomen
Ik combineer met kunstvoeding.. Overdag 4 keer borstvoeding, in de avond 2 x een kunstvoeding en dan in de nacht één keer een borstvoeding. ongeveer: 8:00 bv 12:00 bv 15:00 bv 18:00 bv 20:00 kv (kleintje) 23:30 kv 04:30 bv werkt vooralsnog prima hier. Ik ga rond 22:00 naar bed en manlief doet de late fles. Op deze manier kom ik aan mijn slaap toe, heeft manlief ook een rol EN mevrouw is gewend aan een flesje. Ik denk wel dat de bv van 18:00 helemaal gaat vervallen binnenkort
Ik voed altijd op verzoek, op die van mij of die van haar. De eerste weken is om de 2-3 uur echt heel normaal. Pas na een week of 6 kwam er meer tijd tussen.
Op dit moment krijgt onze jongste (1jaar) nog maar 4 borstvoedingen op een dag (smorgens bij de eerste keer wakker worden, smiddags na de boterham, smiddags na het slapen, savonds een tijdje na het avond eten), soms komt er nog 1 nacht borstvoeding bij en ze krijgt savonds rond 23.30 altijd een flesje kunstvoeding. Dat is dus voor nu, en dat is niet belangrijk, want jouw kindje is natuurlijk nog veel jonger. De oudste twee, daarvan weet ik echt niet hoeveel voedingen ze hadden met de leeftijd die jouw kindje nu heeft. Ik gaf ze gewoon op hun verzoek (wat later wel veranderd is in op mijn/ons verzoek etc, maar goed). De jongste heeft ruim 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Kwam/komt zelf niet voor voeding en kreeg dus altijd gewoon elke 3 uur voeding, dus 8 voedingen per 24 uur. Dat hebben we heel lang zo gedaan, tot ze ong 1 jaar was, toen zijn wij naar minder gegaan en dat gaat goed. Maar ik zou vooral, wat al gezegd is, gewoon je kindje het ritme laten bepalen. Honger is gewoon drinken, of dat nu 3 uur na de laatste voeding is of 1.5 uur na de laatste voeding. Aan de borst drinken ze immers telkens gewoon zoveel als waar ze op dat moment trek in hebben. Dat kan de ene voeding 150cc zijn en de andere voeding 60cc zijn. Daarbij heb je natuurlijk nog de regledagen, daarin regelt je kindje het aanbod van de melk. Doordat er vaker en meer om melk gevraagd word, zal jouw lichaam dit gaan begrijpen en meer melk aanmaken, vraag = aanbod . Zo worden jullie weer helemaal op elkaar afgestemd. Wanneer je kindje dus vaker om voeding komt betekend dit niet dat je te weinig voeding oid zal hebben. Succes ! Liefs, Hanneke!
De eerste weken moet je uitgaan van 10-12 voedingen per 24 uur. Om de 4 uur voeden is vragen om problemen. Als je kind opeens vaker wil drinkenn, dan zit je in een regelperiode. Gewoon aanleggen als je kind vraagt. Is heel normaal en zorgt er voor dat alles goed blijft gaan!
Jij kan wel van de schema's zijn, maar het gaat hier om je kindje hè..die is pas twee weken op de wereld. Om de vier uur is eerder uitzondering dan regel bij zo'n kleintje. Als je kindje vaker wil drinken (bv) dan ga je toch niet weigeren!? Over n paar maandjes kan je best n beetje n schema erin brengen, maar nu zou ik dat niet doen. Voor je bv niet, maar zeker voor je kindje niet!! Het is ook heel belangrijk om toe te geven aan n regeldagje.
ik voed op verzoek, de ene keer zit er anderhalf uur tussen en kom ik op 8-9 voedingen per dag en de andere keer zit er 4 uur of soms 4,5 uur tussen en dan zijn het er maar 6... ons zoontje is nu trouwens 7 weken...