Kindje krijgt teveel voeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door san68, 22 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. san68

san68 Actief lid

27 feb 2007
    213
    0
    16
    Mijn 6 weken oude baby is in een week tijd 400 gram aangekomen. Dit is teveel volgens het consultatiebureau.

Verder heeft hij nogal wat klachten: kreunen, persen, winden laten, spugen (met vlokjes), onrustig, niet willen slapen, hoesten, verslikken. Ook spuugt hij zo'n 1,5 uur na de voeding een klein beetje terug. Dit is klonterig en dik. Hier heeft hij erg veel last van hij gaat nogal tekeer. Verder slaapt hij moeilijk in en vaak zit zijn neus verstopt al denk ik dat hij niet verkouden is. Vooral tijdens het drinken en 's nachts. Op zijn tong zit wit beslag, hij en ik worden behandeld tegen spruw, maar het wordt niet minder. Hij heeft om de paar dagen veel dunne ontlasting die geel-groen van kleur is.

Zou het kunnen dat hij teveel BV krijgt? Of zou dit iets anders kunnen betekenen?

Volgens de een heeft hij darmkrampen, volgens de ander is hij overprikkeld, weer iemand denkt aan een allergie een ander denkt dat hij last heeft van schimmels, of aan (verborgen) reflux.

Wie heeft ervaring met teveel borstvoeding?

Bedankt alvast

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hm ik weet zo geen antwoord... Misschien een vrijwilligster bellen? Of een lk?

3. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Je moet in elk geval kijken dat je de baby niet gaat voeden als troost voor alles. Ik heb het vroeger meegemaakt dat ik mn dochter voedde omdat ze weende terwijl ze eigenlijk geen honger had. Toen zeiden ze tegen mij je mag je tepel niet als speentje laten dienen.Teveel voeden kan dus in principe wel, ook met borstvoeding ja. Vooral als ze veel overgeven... Mijn dochter gaf een keer meteen alles weer over op mijn broek, ik dacht haar nog gauw wat voeding bij te geven zodat ze zeker genoeg had...

Verder zijn die klachten toch niet normaal, naar de dokter ermee! Consultatiebureau is niet hetzelfde als de dokter. Er zal in elk geval wel iets aan de hand zijn.

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als ik jou verhaal zo hoor dan kon je wel eens te veel melk hebben. Dat noemen ze hyperlactatie. Herken je je in dat verhaal ?

5. Nex

Nex Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Hey

Ik had precies hetzelfde. Ik had te veel voeding en daarom kreeg ze alles binnen gespoten met als gevolg verslikken, veel spugen, groene ontlasting, krampjes. Ook mijn dochtertje had (heeft) wit beslag op haar tong maar bij haar is het geen spruw. Ook kwam ze 400 gr per week aan maar volgens de mensen van het cb hier is dat geen probleem, dit is niet vreemd bij borstgevoede kindjes in het begin.

Je kan proberen om eerst je toeschietreflex op te wekken en dit weg te laten lopen zodat je zoontje het niet meer binnengespoten krijgt. Dit hielp bij mij goed en mijn bv heeft zich nu aangepast op de behoeft dus nu is het weer helemaal goed.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Troosten aan de borst mag best wel hoor! Het is de natuurlijkste manier van troosten, heel goed voor je productie, en een van de voorwaarden als je bv als anticonceptie gebruikt.

Alleen, bij overproductie kan het voor moeder en baby wat ongemakkelijk zijn. Dan is het kwestie van het borstenmanagement aanpassen, bijv. door blokvoeden, zodat de productie zich normaliseert.

7. san68

san68 Actief lid

27 feb 2007
    213
    0
    16
    Bedankt voor de tips. Ik ben nu aan het blokvoeden, maar hij trapt er niet in. Het lijkt echt of hij nog honger heeft, zal wel een kwestie van ontwennen zijn of niet? Ik had inderdaad ook al bedacht om alvast wat voormelk af te kolven voordat ik hem voed. Even uitproberen. Toch heb ik zelf niet het gevoel dat ik teveel melk heb (geen gespannen borsten etc), maar dat zal wel komen omdat mijn kindje alles opdrinkt. Lastig...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als hij honger lijkt te hebben: door laten drinken!

Met borstcompressie zorg je er voor dat er sneller vette verzadigende melk komt.

9. appeltje

appeltje Niet meer actief

400 gram is toch niet teveel? Ik heb weken gehad dat Kevin 375 tot 450 gram aankwam en ik werd door het cb geroemd en geprezen tijdens het weeguurtje!

10. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Het is ook nooit goed, teveel te weinig... Gewoon doorgaan met voeden zoals je deed. Er komt vanzelf een periode dat hij minder hard aankomt.

11. Zehra1980

Zehra1980 Nieuw lid

5 feb 2008
    2
    0
    0
    Gastvrouw
    Hoogvliet rdam
    Hoi ik ben zehra 27 jaar heb een zoontje van nu 9 weken oud alles wat je op noemt hebt me zoontje ook last van,,,en net als jou dochtertje komt mij zoontje ook veel aan 500 gram per week soms meer het consutatie bureau wil zelf dat hij op dieet gaat moet het minderen aanleggen ze willen 4 keer per dag drinken...Ik weet ook niet wat het nou precies is en dat over een verstopte neus herken ik echt heeeeeel erg en niemand weet er antwoord op..zelf ben ik na veel aandringen nu begonnen met inbakeren ik weet niet of het gaat helpen maar het is het proberen waard..Ik heb ook heel veel borstvoeding en hij verslikt zich ook veel en het gevolg ervan buikkrampjes door de lucht en veel huilen..Mijn borst zijn ook niet gespannen maar als het eenmaal op gang komt spuit het in zijn mond.Toen ik je verhaal las was ik zo blij dat er iemand is die het ook mee maakt hoewel we het allebij denk ik liever niet mee maken..Ik wens je veel sterkte met je dochtertje en misschien moet je een keer ifo vragen over inbakeren misschien is het ook wat voor jou om te proberen..Groetjes Zehra

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar 4x op een dag bv is een bar slecht idee van je CB!

Beter is om je kindje even los te halen als de melk gaat spuiten, en die melk op te vangen, en dan weer aan te leggen als het gaat druppelen.

Bel anders even met iemand van VBN of LLL, die kunnen je vast veel tips geven. Er zitten er een paar bij je in de buurt, in Rozenburg. Telefoonnummers kun je vinden via de site:
    www.borstvoedingnatuurlijk.nl
    www.lll.borstvoeding.nl

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    de baby continue aanleggen hoeft niet altijd een "oplossing" te zijn, sommige kindjes willen gewoon hun "zuigbehoefte" bevredigen en dat kan op zoveel andere manieren...

of die 400gr teveel is weet ik niet kan daar ook niets over zeggen, maar weet wel dat ik de kids van mij als ik het idee had dat ze "goed gegeten" hadden ( of dat nou met bv was of met de fles) af en toe op mijn pink liet sabbelen en later soms op een speen als ze kort nadat ze gegeten hadden weer begonnen met huilen en het leek of ze naar "eten" zochten....

toen kon ik ze vaak na het "sabbelen" zo weer neerleggen waardoor ze tevreden gingen slapen...

niet elke kind huilt omdat het "eten" wil...ik zou zeggen probeer het eens meid...als je kleine echt "honger" heeft zal het zich echt niet laten "foppen" door je pink of "fop"speen... ;)

gr.smoekie

14. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    400 gr aankomen per week.... de eerste maanden hadden wij ook een ventje wat 1 tot 1,2 kilo per maand groeide....
    spugen deed hij niet, wel idd veel ontlasting,zurig groen, windjes en krampen.... maar dat mocht allemaal bij bv zei de LK
    heeft met het verteringssysteem te maken wat nog niet goed is...

als ik jou verhaal lees, zou ik zeker ook een LK inschakelen

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er is een aardig verschil tussen een kind op een 4x per dag dieet zetten en continue aanleggen.
    Gewoon op verzoek voeden, de tips over hyperlactatie op borstvoeding.com lezen, en niet te veel schrikken van een kind dat flink aankomt is al genoeg.

16. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    wow.. er gaat een wereld voor me open: Alle symptomen van baby en moeder zijn ook helemaal van toepassing hier!

Anne heeft ook al sinds de geboorte last van krampjes. Ik werd ook geprezen omdat de voeding zo snel op gang wam, de eerste dag meteen al dronk ze prima, melk genoeg, de tweede dag al hartstikke stuwing en die heb ik nog steeds bijna dagelijks.
    Ze was in twee weken 500 gram aangekomen.

Soms is het zo verwarrend.. ik kan bij Anne soms niet inschatten of ze nu nog honger heeft of zuigbehoefte. Ze geeft zelf niet aan wanneer ze voldaan is en dan gaat drinken over in sabbelen en zuigbehoefte.. en dan is het weer spugen en krampjes.

Of dan denk ik weer dat ze nog honger heeft omdat ze tussen twee voedingen gaat schreeuwen, op een gegeven moment het speentje ook niet meer wil en alleen te troosten is met voeding..

Van de kraamhulp moest ze aan twee borsten drinken, maar de tweede red ze nooit, omdat i al nooit het idee heb dat ze een borst helemaal leeg drinkt.. en dat klopt dus blijkbaar wel.

Van de week ging ik douchen en toen spoot de melk opeens uit de borst waar ze zelfs het laatst aanhad gedronken.
    Ik heb al een paar keer met voeden de eerste melk eruit laten spuiten, ook omdat het tidens het drinken uit haar mondje liep. Of dat ze niet goed kan toehappen omdat mijn borst te gespannen is. En dan laat ze los en dan spuit haar hele snuitie onder de melk..

Ik ga NU beide borsten leegkolven en de tips van borstvoeding.com verder opvolgen. Hopen dat het werkt :)

Ik ben zooo blij dat ik dit gelezen heb! Kwam er trouwens toevallig op, omdat ik zocht op 'speentje'.
    Daarheb ik ook veel gedoe mee, die gebruik ik om de zuigbehoefte een beetje te stillen, en vaak met VSM cinebaby tegen de krampjes..

Ik ben blij :) Thanks voor de tips, ik heb hier denk ik echt wat aan!

17. Angelina

Angelina Niet meer actief

Dirksmama geeft geweldige adviezen. Niets aan toe te voegen :thumup:

18. Zehra1980

Zehra1980 Nieuw lid

5 feb 2008
    2
    0
    0
    Gastvrouw
    Hoogvliet rdam
    ow ik vind het ook geen probleem dat hij zoveel aan komt dat betekend juist dat het met me voeding wel goed zit...maar ik maak me meer zorgen om me kindje hij zit helemaal niet lekker in zijn vel...op dit moment ligt hij in de kinderwagen in de tuin alleen daar kan hij slapen..Gisteren heeft hij zelfs maar 3 uur geslapen op een hele dag..en dat komt allemaal omdat hij last heeft van krampjes,spugen,boert veel,verstopte neus,overstrekt zich is zeer stijf,wil niet in bad ik ga samen met hem onder de douch,Maar hij blijft naar je lachen als je naar hem kijkt.

19. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    HALLELUJAH!
    Dankje Dirksmama!
    Er ligt een lief klein babykindje heel zoet te slapen boven..

Gisterenavond na het voeden, gewoon een boertje, niet gespuugd en een tevreden kindje!
    Vannacht kwam ze wel even lastig in slaap, maar dat was meer omdat ze met haar armpjes lag te spoken.
    Niet meer gespuugd, geen krampjes meer, meteen al?!

Ze had nog wel groene slijmerige ontlasting vannacht en vanmorgen, maar ik neem aan dat dat nog van gisteren is.

Hoop dat het voor San68 ook werkt?!
    En Zehra.. ik was ook blij en trots dat mijn kindje zo goed groeit, alleen vond ik het zo zielig dat ze op een of andere manier niet lekker in haar velletje zit. Was al bij een osteopaat geweest, die kon niet specifiek iets vinden maar wilde haar nog wel eens zien, donderdag hebben we de tweede afspraak, maar ik denk dat ik die ga afzeggen als het zo doorgaat.

Dirksmama, nog twee vragen: wat is borstcompressie?
    En, de intervallen tussen kolven: ik heb gisteravond om ongeveer half 11 gekolft. Moet ik dan 24 uur wachten met kolven? Ik krijg nu weer een beetje stuwing (bij de laatste voeding om 10.45 uur spoot het weer uit mijn borst), maar kan me ook voorstellen als ik te snel weer ga kolven, dat dan de melkproductie juist wordt gestimuleerd?

Anne dronk net nog goed, en had er niet echt last van toen ik het teveel had laten weglopen.

Oh man, ik ben zo opgelucht.. hoop dat dit zo doorzet, heerlijk na 4 weken aanmodderen. Hoop dat mijn lieve kindje zo relaxed blijft, dat zou zoooo fantastisch zijn!

Thanks, een dikke klapzoen van Ma2Be

20. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Nog één keertje: JOEPIE!
    hihihi

Deel Deze Pagina