Vanaf welke leeftijd mogen/mochten jullie kindjes alleen (dus zonder begeleiding en/of toezicht) de trap op en de trap af lopen? Ik ben vooral benieuwd naar het laatste (trap af).
De oudste mag dit al hier. Hij gaat nog wel achterstevoren naar beneden, dus zn benen eerst. Hij gaat ook netjes langs de brede kant van de trap. Hij 'loopt/kruipt' al trap sinds hij een jaar is ofzo? Maar nu sindskort mag hij zonder dat wij voor of achter hem lopen.
Vanaf een jaar of 3. Eva mocht het volgens mij toen ze bijna 3 was en Lisa is nu met haar 2 jaar en 4 maanden nog niet stabiel genoeg zeg maar. Ze is ook best klein en soms wat onstuimig.
Mijn oudste dochtertje mag ook al alleen de trap op en af, ze loopt rustig de trap op en af en altijd aan de brede kant.
mijn zoontje van 17 maanden mag de trap op als ik er achter loop. Mijn dochter loopt de trap op en af sinds ze 2 en een half is.
Dochter ging vanaf 2,5 ongeveer alleen naar boven en beneden. Mijn zoontje (bijna 2) gaat wel alleen naar boven, maar alleen naar beneden durft hij nog niet. Als hij naar beneden wilt dan roept hij mij of papa weer. Hij gaat weleens naar boven als ik boven ben of als papa aan het douchen is.
Mijn zoontje (over vijf weken 2,5) mag nu alleen de trap af. Hij gaat dan zittend op zijn billen. Omhoog vind ik zelf nog wat enger, maar het mag wel.
Hier gaat ze eigenlijk al een paar maanden, dus zeg maar sinds 2 jaar, zelf naar boven om wat te pakken en zelf weer naar beneden. Ik heb haar nooit geleerd op de billen van de trap te gaan oid, maar gewoon gelijk lopend. We hebben wel de eerste 1j8mnd van haar leven op 4 hoog gewoond zonder lift dus ze liep al vanaf dat ze kon lopen de trappen samen met mij. Ze weet heel goed dat ze voorzichtig moet zijn en niet mag spelen op de trap.
Het advies is niet voor 2,5 jaar en ik probeer me daar aan te houden maar ik heb lange kinderen die eigenlijk heel goed kunnen traplopen (dus ook echt lopen). Nog even gaan we echt met dochter mee maar het duurt niet lang meer. Met alleen bedoel ik 'zonder toezicht'. Zelfstandig doen ze dat al heel lang..
Mijn zoon van 2,5 kan het al wel, maar ik vind het nog wel spannend. De trap op kan (en mag) hij al een tijdje, maar hij is een tijdje geleden van de trap gevallen bij het naar beneden gaan en nu ben ik huiverig. Hij viel, doordat hij de korte bocht nam, waar de treden smal zijn. Hij weet nu dat het aan die kant gevaarlijk is (hij zegt nog steeds: die kant goed, die kant boemeleboem). Ik moet het binnenkort weer eens gaan proberen los te laten, denk ik. Hij gaat overigens netjes achterstevoren OF op zijn billen. We hebben daarnaast een heel luie trap met brede treden, dus dat scheelt ook veel.
hier gaat de jongste ook alleen naar boven en naar beneden hij weet heel goed wat gevaarlijk is en wat niet ! wonen ook op een flat zonder lift en zodra die kon lopen liep hij met mij de trap af en op en doet dit nu al vanaf zijn 2de zelf
sinds een paar maanden! En trots dat we daar op zijn!! Ze kon al wel alleen de trap op en af, maar wij moesten er altijd voor lopen of achter, want ze was nog heel wankel..nu vind ik haar sterk genoeg om zich te corrigeren als ze mis stapt of verstapt.....en dat kan ze dus ook! Vorig jaar viel ze nog voorover van bovenaf omdat ze haar evenwicht verloor....(stond er paar treden voor, maar ze kukelde zo over mijn schouder heen) Groetjes, Miranda
Hmm... ik had het over alleen de trap op en af, dus als wij er niet eens bij zijn... Trouwens, mijn man was er bij toen hij viel Maar zelfstandig de trap op en af, terwijl wij er onder staan/lopen, om hem op te vangen mocht het mis gaan, dat doet hij al sinds 1,5 jaar of zo.
hey red, zie het nu pas GEFELICITEERD met de geboorte van je dochtertje!! *sorry offtiopic *ontopic, mijn zoontje kan het beide wel goed, maar is veel te snel afgeleid en denkt nog dat de trap een speleltje is ( woon 3 hoog, dus hebben langs de trappen van die spijlen, dus dan gaat hij zijwaarts naar beneden. Maar wel gewoon normaal naar boven, en dit moet echt nog met begeleiding of toezicht, kind doet hele enge dingen