Dochter mag een hamster uitzoeken voor haar verjaardag. Voorafgaand wil ik een mooie kooi en toebehoren kopen… op marktplaats had ik bedacht. Waar moet ik op letten en wat do we need?
Wij hadden een ruime kooi met drie verdiepingen. Hamsters hebben een rad nodig en voedsel of iets waar ze hun tanden aan kunnen slijten. Als bodembedekking gebruikten wij hennepvezels, die stoffen niet en er zat ook pluizig materiaal bij waar ze een nestje mee bouwde. Drinkflesje, voerbakje en evt. een zanddouchhe. Deze kreeg ze niet continu, want dat schijnt niet goed voor de vacht te zijn. We deden dat af en toe een paar dagen voordat het hok verschoond werd.
Een syrische of dwerghamster. Nogal een verschil Minimale kooi-afmeting voor een dwerghamster is 80x40, maar hoe groter hoe beter voor het beestje. Wij hebben een glazen bak van 100x50x50 voor onze Russische dwerghamster. Hamsters zijn graafdieren, er moet dus voldoende bodembedekking in de kooi, zo'n 20-30 cm dikke laag volstaat. Zoek eens op Hamsterscaping, dan vind je veel info en richtlijnen. Of check het hamster forum. Daar zitten fokkers en experts. In ieder geval meer expertise dan hier denk ik En aub..... neem niet zo'n zielig klein plastic kooitje of hamster mee uit de dierenwinkel
Hopelijk reageert @bunchy hier wel op de reacties en adviezen. In het topic over dakkoffers werd veel advies gegeven en geen enkele reactie van ts.
Nou nou, wat onvriendelijk van jou zeg. dan reageer je toch lekker niet op mijn topics als je daar zo’n gevoeligheid voor hebt ontwikkeld (wat zegt dat over jou?) Er werden in het vorige topic geen wedervragen gesteld en als je andere tipi’s van mij bekijkt dat zie je dat ik altijd heel hartelijk bedank voor alle adviezen.. Ik ga een kijkje in het hamstertopic, daar had ik geen weet van! Mega veel dank!! En we zijn vegetariërs en echte dierenvrienden dus gaan voor het allerbeste!!
We willen een klein hamstertje en hij komt op slaapkamer te staan want ander kind is allergisch… we hebben denk ik niet de ruimte voor een joekel van zo’n hamstercaping… misschien wil iemand eens meedenken over een alternatief wat ook enigszins betaalbaar is…
Ik googlede er net even op (op hamstercaping), want het zei me niets: ik zie ook wel kleinere dingen, die misschien wel haalbaar zijn. Super cool. Zowel voor de hamster als om te maken, lijkt me! (Nu wil ik ook een hamster... Het is dat ik bang ben dat de katten een hamster als prooidier zien... )
Je realiseert je toch wel dat hamsters nachtdieren zijn. Ze rennen ‘s nachts, wat je zelfs met de stilste loopwiel hoort. Advies: koop een trixie houten loopwiel, die zijn het stilst.
https://www.gerbilshopqueenies.nl/terrarium---gerbilarium/100x30x40-met-schuifruiten-zonder-plateaus-?gclid=EAIaIQobChMItbzuk43H8QIVi_93Ch2-fwSuEAQYASABEgK3MPD_BwE Op deze sites staan kooien die evt ook kunnen met een kat in huis. Onze honden, vinden de hamsters ook reuze interessant. Ze zitten tijdelijk een kleiner kooitje, omdat ik een paar maanden een mantelzorger ben. En die grote kooien zijn bijna niet te tillen.
Dit inderdaad, en zelfs die maakt herrie op een gegeven moment Ook echt geen kindvriendelijke dieren overigens….
Niets onvriendelijks aan, iedereen wil je graag van adviezen voorzien… maar als je dan vervolgens 0 keer reageert op een door jou geopend topic, wie is dan onvriendelijk?
Een kleine hamster ,ik denk dat je dan een rusje of robo bedoelt.Dit zijn echte nachtdiertjes en niet alleen het lopen in het radje maakt geluid, ook graven,eten enz...De mijne staan in de woonkamer en als ze flink bezig zijn hoor ik ze boven gewoon.Ik heb een flinke bak maar met pootjes (Zolux).Verdiepingen zijn niet aan te raden omdat hamsters geen diepte kunnen zien,veel schuilplaatsen,radje en bodembedekking is belangrijk.Koop aub geen bal om de hamster in te laten lopen,liever een ren waar de hamster in kan spelen als hij uit zijn kooi mag.
Hoe allergisch is het andere kind? Ik heb allergien en het maakt echt niet uit of het in een andere kamer is of niet. De allergie blijft het zelfde.
Wij hebben een dwerghamster in een bak van 120×40×50. Het is een oud terrarium/aquarium en daardoor prima te betalen. Hij staat in ons tv meubel, anders hadden we ook geen plek Ik zou wel kijken voor een hok waar hij in kan graven. Onze zit altijd ingegraven en komt af en toe even kijken. We hebben een houten rad en die horen we niet gelukkig. Sowieso horen we de hamster nooit.
Wat leuk Koop in iedergeval een groot hok, looprad is een must. Hamsterscaping is leuk om te doen. Wij hebben nu een Russische dwerghamster (de 2e, vorige is ruim 2 1/2 geworden) een witte met zwarte ogen. Via een fokker (zijn een aantal hamster fora's) dus goed tam. Ik vind het zelf een super leuk dier. We geven op gezette tijden wat lekkers. En dat weet ze heel goed. Daarnaast mogen ze heel veel verschillende dingen eten. Eiwit is belangrijk. Wij geven dagelijks 2 meelwormen (gedroogd) Veel plezier met de voorbereidingen
We hebben nu onze tweede hamster. Wat een verschil met de eerste. Die was makkelijker dan deze. Misschien toch verschil tussen mannetje en vrouwtje? Wiel piepte eerst wat maar dat was weg nadat ik vaseline op de as heb gedaan (waar de hamster niet bij kan). We horen het wiel nu nog wel maar geen ergerlijk gepiep en wij ervaren het niet als storend maar eerder een geluid om bij in slaap te vallen. En eigenlijk zijn ze nooit helemaal nachtdieren geweest. De eerste hamster deed er wat langer over maar die pikte uiteindelijk wel een ander ritme op zodat we hem vaak overdag zagen. Onze nieuwe hamster deed dit al na 2 weken.
Ja precies… Wij hebben een hond. De hamster kan naast de allergie van zoon daarom gewoon niet beneden staan… en we hopen dat hij ritme verandert (kunnen wij misschien ook iets in doen?) zodat dochter wel kan slapen….. ze worden maar Max 2 jr las ik.. ik kijk nu op marktplaats in prov Utrecht. waar moeten we een hamster kopen? Niet bij een dierenwinkel?