Hoi, Ik denk niet dat er veel mensen zijn met deze ervaring. Heb 2 kinderen en mijn, sinds vandaag definitief ex, vriend heeft ouderlijke macht. 1ste kindje is mogelijk an andere vader.. En nu ik met mijn hudige vriend uit elkaar ga vraag ok me af of de biologische vader de ouderlijke macht an mijn ex kan opeisen. Ik hoop nl. Van niet.
Heeft de biologische vader je 1ste kindje erkend? Als hij dat niet heeft gedaan denk ik niet. Bij mij is de situatie weer wat anders, mijn kindje is biologisch niet van mijn exman ( donor) maar hij heeft hem wel erkend omdat we getrouwd waren ( liggen in scheiding) Het is een hele moeilijke situatie dat zeg ik je wel. Maar denk niet dat de biologische vader van dat kindje je iets kan maken, denk ik
Mijn (ex) vriend heeft het eerste kindje erkend en na de geboorte heeft hij ouderlijke macht gekregen/met mij opgevraagd. De man die claimte de biologische vader te zijn is dat misschien niet eens. Hij is er wel heilig van overtuigd en heeft nogal een romantisc toekomstbeeld over het vaderschap. Nu heb ik een vaderschapstest besteld die ik samen met hem wil doen... Maar goed, als blijkt dat hij inderaad de biologische vader is... Dan wil ik mijn exvriend niet de ouderlijke macht van 'zijn' 2,5 oude zoontje ontnemen. Bij jou lijkt me inderdaad ook erg raar. Wil je ex inderdaad ook voor het kindje blijven zorgen omdat hij he als zijn eigen kind ziet?
Gek genoeg maakt het voor de wet vaak niet eens zoveel uit wie de biologische ouders zijn. (Kijk maar naar draagmoederschap met eicel + zaad van een ander stel. Juridisch gezien is de draagmoeder samen met haar eventuele echtgenoot dan de 'echte' moeder & vader.) Jouw ex heeft alles gedaan wat hij moest doen om het gezag te krijgen over jullie kind. Bovendien heeft hij lange tijd voor het kind gezorgd. Het kind is aan hem gehecht en omgekeerd. Dat is vaak veel belangrijker dan wie de genen heeft geleverd. Waarom wil je nu alsnog een vaderschapstest doen, als je toch niet wil dat het kindje een ander als vader gaat zien?
Die ande man blijf ik tegen komen, en iedere keer als er een sutuatie is dat we even samen zijn begint hij er over. Hij is er vol van overtuigd dat mijn zoon van hem is. Ik helemaal niet. Maar omdat hij steeds en steeds maar weer die overtuiging niet ond stoelen of banken schuift heb ik aangeboden he te ondzoeken. Ik weet ook niet of ik er goed aan doe. Maar ergens diep van binnen ben ik bang dat het wel waar zou zijn en dat we er dan over 10 jaar achter komen of dat hij een vaderschapstest gaat eisen of dat, is wel erg ver gedacht, er iets met mijn zoontje gebeurt waardoor zijn biologische vader nodig is... Daarbij bestaat het ook dat we het kunnen uit sluiten.. En dan zijn we over het onderwerp uitgesproken. As het wel waar is zijn er natuurlijk ook veel scenario's en daar durf ik niet over na te denken. Die jongen is een vriend van mijn vriend en hij romantiseert de situatie als mijn zoontje van hem is nogal irrelatisch.. Wel of geen vadschapstest heeft dus beide zijn nadelen..
Tja, ik begrijp je wel. Zeker als je denkt dat de kans groot is dat het niet zijn kindje is. Dan ben je er maar van af. Maar stel nou dat hij wel de biologische vader is en die test toont dat aan. Wat wil je dan? Ik zou echt eerst heel goed over die vraag nadenken en dit ook goed overleggen met je ex en met die andere man. Want als je die test doet, maar vervolgens niet wilt dat hij een soort van vaderrol op zich neemt, dan denk ik dat je dit beter niet op de hals kunt halen. Volgens mij heeft hij dan nog geen rechten, maar hij kan jou wel het leven moeilijk maken door toch te proberen die rechten te krijgen. Ook kan hij veel onrust veroorzaken bij je zoontje, als hij gaat vertellen dat hij de 'echte' papa is. Denk dus goed na over de mogelijke gevolgen voor je deze test doet. Als hij de papa niet is, ben je snel klaar. Maar wat als? Wil je dat je zoontje het dan te weten komt? En wanneer? Vertrouw jij erop dat die ander zijn mond houdt tegen jouw zoontje en anderen in jullie omgeving, zolang jij dat wilt? Wil je dat hij een bepaalde rol gaat spelen in het leven van je zoontje? Ik krijg de indruk dat jij dat heel anders voor je ziet dan hij. Zorg dat je op één lijn zit voordat je hieraan begint! Als jij niet wilt dat hij op wat voor manier ook papa is voor jouw kind, dan zou ik hem dat duidelijk maken zonder test. Blijft hij erover doorzeuren, zou ik het contact verbreken. Je zegt dat hij bevriend is met je ex, maar niet met jou. Nu jij en je ex geen relatie meer hebben, hoef je dus geen contact meer te hebben met die andere man.
Nog een aanvulling; (Je hoeft mij geen antwoord te geven, maar even voor jezelf.) Hoeveel mogelijke papa's zijn er? Als het niet die vriend van je ex is, is het dan zeker je ex of zijn er nog andere mogelijke papa's? Als het alleen je ex of die ander kan zijn, zou ik liever een vaderschapstest doen met je ex. Als blijkt dat hij de papa is, kun je dit alsnog aan die vriend meedelen. Als je ex niet de papa blijkt te zijn, kun je zelf nadenken over wat je wilt, zonder dat die vriend al op de hoogte is en je onder druk kan zetten.
Mijn verhaal verdient geen schoonheidsprijs.... Mijn ex weet namelijk niets van mijn fout met die vriend van hem.. En m het verhaal nog erger te maken bestaat er nog een kans dat iemand anders de biologische vader is (mijn vriend en ik waren bijna een jaar uit elkaar... We kwamen weer bij elkaar, maar rond die weken ben ik met die twee anderen naar bed geweest.. Een afsluiting/afscheid van mijn vrijgezellebestaan wat nogal wild was...? K weet het niet, maar het is gebeurd en ik durfde het mijn vriend toen niet meer te vertellen en ben voor 200% voor hem gegaan.. 11 weken later kwam ik er achter dat ik zwanger was..) De ene man die heeft meteen al gezegd dat hij er niet over nadenkt en ook nooit de vader zou willen zijn.. Die vriend dus wel.. Ik heb in de afgelopen jaren sluwe idee-en gehad om een vaderschapstest te laten doen met hem en deze te vervangen door een goede vriend die er van weet en die mij wou helpen. Maar goed, as ik dat had gedaan dan had ik heel mijn leven het antwoord nog niet geweten... En stel dat er in de toekomst iets gebeurd waardoor de biologische vader nodg zou zijn dan zou het ng uit komen ( ik weet het... Ver gedacht, maar toch...) Mijn vriend heeft wel roddels gehoord maar hij heeft nooit om een vaderschapstest gevraagd en ik heb ook altijd gezegd dat hij voor mij de vader is en zal zijn.. Wat je zegt is wel reeel, ik moet van te voren met de jongen heel duidelijk de mogelijke gevolgen bespreken.. Ik wl mijn ex namelijk nie kwetsen ALS hij de biologische vadr niet blijkt. Dus dank je dat je dat nog eens benadrukt.. Het is allemaal erg dubbel....
Wat een moeilijke situatie zeg. Is je andere kind wel zeker van je (ex)vriend? Misschien kun je dan via de huisarts laten testen of ze dezelfde vader hebben. Dan heb je geen van beide mannen nodig om het te testen en weet alleen jij het. Kun je daarna beslissen wat je met de informatie doet. Sterkte.
Sorry, ik geef er heel naïef vanuit dat je ex-vriend op de hoogte was. Nogal blond van mij. Tjee, wat moeilijk. Ben je er heel zeker van dat die ander zijn mond blijft houden, ook nu je relatie met de vader over is? Gezien de romantische ideeën die die ander heeft over het vaderschap, denk ik dat je er vanuit kan gaan dat hij zijn mond NIET houdt als hij de vader blijkt te zijn. Ben je daar klaar voor? Ik zou zelfs bang zijn dat hij uit boosheid toch iets eruit flapt tegen je ex als hij niet de vader blijkt te zijn. Pfff, ik maak het niet makkelijker voor je hè? Er zijn zoveel scenario's mogelijk. Zelf zou ik vooral zo bang zijn dat je ex er nu achterkomt dat je oudste zoon misschien niet biologisch zijn zoon is, terwijl hij daar wel altijd vanuit is gegaan. Dat lijkt me voor hem toch erg akelig. Als hij het hoort, dan het beste van jou. Maar ik kan me voorstellen dat je dit liever helemaal voorkomt! Je geeft aan dat je tot nu toe hebt gezegd dat die ander volgens jou vrijwel zeker niet de vader is. Als je nu met hem die test gaat doen, ben je dan niet bang dat je hem juist het gevoel geeft dat je dit toch wel vermoed of misschien zelfs zou willen? En wat voor romantische ideeën heeft hij? Alleen over het vaderschap, of ook over een relatie met jou? Het idee van Berte is erg goed. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar ik zou het zeker navragen. Het lijkt mij namelijk erg fijn als jij gewoon weet hoe het zit voordat je iets met die mannen gaat doen. Als je zeker weet dat die andere vriend niet de vader is, kun je dan veilig samen met hem een test doen om van het gezeur af te zijn. En als je weet dat je ex niet de bio-vader is, dan heb je in ieder geval nog de kans die zelf met hem te bespreken voordat die vriend zijn mond voorbij praat.
Je hebt die vaderschapstest al besteld toch? Ik zie net op internet dat een broer-zus test inderdaad ook mogelijk is. (Zie https://www.consanguinitas.nl/broerzusrelatietest.htm) Misschien kun je het nog veranderen? Wattenstaafjes blijven wattenstaafjes, tenslotte. Het is alleen wel duurder en minder betrouwbaar. Je oudste is een jongetje, schreef je. Heb je nog een zoon of is de jongste een dochter? Als je twee zoons hebt zou je ook nog een Y-chromosomen test kunnen doen. Die is weer een stuk betrouwbaarder.
Een biologissche vader heeft inprincipe geen recht op omgang zijn kind, maar kan dit wel aanvragen bij de rechter (helemaal als met een dna test vaststaat dat hij de vader is). Of dit verzoek bij de rechter ookwordt aangenomen is weer een andere kwestie, omdat je kind als een goede band heeft met zijn vader zeg maar. Er wordt door de rechtbank gekeken naar het belang van het kind en dus niet naar die vd vader. Ik zou het trouwens wel testen en ook je (ex)vriend vertellen. Hij kan het beter nu horen, dan als er bijv. wat gebeurt en hij erachter komt dat hij de vader niet is. Is die potentiële vader een slechte man dat je hem geen vader wil laten zijn voor zijn kind? Of is het puur in het belang van je ex dat je niet wil dat die het weet?
Hallo, Ja het idee van berte is inderdaad goed, ik weet namelijk zeker dat het tweede kindje van mijn ex is. ik ga eens kijken of dat een optie is! Dan kan ik nog een beetje sturing geven over het andere verhaal. Want nee, k denk niet dat die andre het voor zich zou houden ALS hij wel de vader is.