Na twee tijdelijke contracten hebben mijn collega's en ik te horen gekregen dat onze werkgever alle functies opnieuw aanbiedt om op te solliciteren. We mogen instellingsbreed solliciteren en een deel van deze tijdelijke contracten gaat beschikbaar komen als vast contract. We mogen solliciteren op beide opties. Als ik google, vind ik van alles over de stoelendansmethode en dat dit eigenlijk alleen mag als de functies wezenlijk gaan veranderen inhoudelijk en/of qua salariering/inschaling. Mijn verwachting is dat dit niet het geval gaat zijn en we dus feitelijk op onze eigen functies kunnen gaan solliciteren. Moeilijk doen wordt afgeraden als je je baan wilt houden. Ik ben erg blij met m'n baan, maar heb ook een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Wat zijn mijn rechten op het moment dat ik er -vanwege moeilijk doen over dit soort ontoelaatbare zaken- bij de sollicitaties dan uit lig?
Ik zou je aanraden om contact op te nemen met de vakbond, evt je rechtsbijstand de vraag te stellen of bij voorbeeld de rechtswinkel. Wordt er door je werkgever ook aangegeven wat de reden is van deze procedure? Meestal gaat het inderdaad om verandering van functies/ functie-inhoud etc, zoals je zelf ook al aangeeft. Probeer zoveel mogelijk achtergrondinformatie vanuit je werkgever te krijgen, zo kom je beslagen ten ijs en kan de rechtswinkel etc het goed voor je u uitzoeken. Succes!