Alleenstaand en kinderwens (KID)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Papallona, 24 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Ook bij een Scandinavische bank kun je als Nederlander alleen kiezen voor een niet anonieme donor: er wordt gekeken naar de wetgeving van het land waar je woont. Maar die zijn er genoeg: de keuze is groot. Verder geldt ook een pregnancy slot: max zoveel klanten per land, om taferelen zoals met Karbaat voortaan te voorkomen.
     
    BibiQ en Papallona vinden dit leuk.
  2. Papallona

    Papallona Fanatiek lid

    9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Oh kijk, iets geleerd. Dat wist ik niet, maar vind ik wel iets goeds inderdaad thanks voor de info
     
    BibiQ vindt dit leuk.
  3. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Hier ook bam van een prachtige dochter van nu 15 maanden en nu net zwanger van de tweede. Als ik uitgerekend ben word ik ook bijna 40. Vind het nog knap dat het dan gelukt is om voor mijn 40e twee kinderen te hebben :D

    Meeste klinieken gebruiken inderdaad de term KID terwijl ze IUI doen. Kans is ook net hoger met IUI dus ik vond het wel prima. Maar wel lekker verwarrend.

    Anonieme donor gaat je ook niet lukken via Denemarken. Zij houden zich aan de regels van het land en in Nederland mag het gewoon niet. Dus kun je daar ook alleen maar uit niet anonieme donoren kiezen. Het kind kan dan op 16e of 18e contact opnemen mocht het dat willen.
    Als je het traject via het buitenland doet kan het soms nog wel om een anonieme donor te gebruiken.
     
    BibiQ en Papallona vinden dit leuk.
  4. Papallona

    Papallona Fanatiek lid

    9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap, leuk om je verhaal te horen. Sowieso om iemand ervaring in dit traject te horen.
    Ik las ook dat de kosten nogal veel kunnen zijn, kan jij me hierover wat vertellen wat jouw ervaring is? Ik vergelijk steeds twee klinieken (hie rin de buurt) en daar lijken de kosten verschillend te zijn namelijk.
     
    BibiQ vindt dit leuk.
  5. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Hier ook KID maar wij zijn wel een stel. Al doe ik het vanwege corona voornamelijk alleen sinds maart 2020...
     
    BibiQ en Papallona vinden dit leuk.
  6. Papallona

    Papallona Fanatiek lid

    9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Je hebt er al een lang traject op zitten zie ik, hoe gaat het met je/jullie?
     
    BibiQ vindt dit leuk.
  7. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Het is moeilijk om vertrouwen te houden in dat het goed komt na zoveel keer. Maar de hsg is nu geweest en ze zeggen dat de kans dat het lukt dan wat groter is, dus laten we het hopen.
     
    Papallona en BibiQ vinden dit leuk.
  8. BibiQ

    BibiQ Fanatiek lid

    16 feb 2013
    1.802
    541
    113
    Vrouw
    Utrecht
    Hey wat leuk ik loop ook via Nij Barrahus.
     
    SydneyGirl en Papallona vinden dit leuk.
  9. BibiQ

    BibiQ Fanatiek lid

    16 feb 2013
    1.802
    541
    113
    Vrouw
    Utrecht
    @Papallona Hai als ik mij niet vergis staat KID voor Kunstmatige Inseminatie Donorzaad dat kan middels IUI of IVF als ik me niet vergis. Hier op t forumwordt soms ook van IUI-D gesproken dat is IUI met donorzaad ipv eigen partner.

    Dit is voorzover ik weet hoor. Bij mij heeft er eerst een onderzoek plaatsgevonden en daaruit is duidelijk geworden dat ik best nog een kans maak middels IUI. Ik heb voor een Nldse donorbank gekozen vanwege de limieten op gezinnen en dus aantal kinderen deels beheerst blijft. Daarnaast vind ik een anonieme donor fijn met wel de mogelijkheid tot info op latere leeftijd.

    Freya is een goede site die veel info geeft mocht je dat nog niet weten.
     
    Papallona vindt dit leuk.
  10. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Ik vond de kosten ook wel erg hoog. Ik weet dat sommige klinieken samenwerken met de Deense donorbanken en je je ook door hun kunt laten matchen. Dan heb je minder inspraak, maar ook veel minder kosten.
    Soms heb je ook nog een kortingscode via de kliniek wat ook kan schelen. Helaas was de korting die mijn kliniek geeft niet zo heel veel, dus had er weinig aan.
    Hoe beter de kwaliteit van het rietje, hoe duurder. Hoe meer info over de donor, hoe duurder. Enz enz. Dus duur is het zeker.
    Ik wilde zelf persé weer een kind van dezelfde donor. Had gelukkig nog een aantal rietjes, de laatsten die ik gelukkig had gereserveerd toen ik voor het eerst zwanger was (maar hogere kwaliteit, dus belachelijk duur). Opslagkosten, verzendkosten ed komen er dan ook nog bij.

    Nederlandse donor is een stuk goedkoper, maar dan heb je ook minder info van de donor. Maar ach, ik had die keus niet echt. Mijn kliniek had nog geen eigen donorbank dus kwam op een hele lange wachtlijst terecht. Heb toen de keuze gemaakt voor een Deense donor zodat ik sneller kon starten.

    En ik ook :roflmao:

    KID wordt het sperma niet in de baarmoeder ingebracht, maar zo hoog mogelijk in de baarmoedermond. Zaad wordt verder ook niet speciaal bewerkt. Bij IUI wordt het zaad bewerkt en meteen in de baarmoeder gebracht.

    Limiet op gezinnen is er ook bij de Deense banken trouwens. Je koopt als je gebruik maakt van een donor een 'pregnancy slot' (moet je ook weer extra voor betalen :p) en er mogen maar een aantal gezinnen gebruik maken van een donor. Dat is gelukkig heel goed geregeld.
     
    BibiQ vindt dit leuk.
  11. Papallona

    Papallona Fanatiek lid

    9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Nou, ik vind het ook heel prijzig. Bij Fertiliteitskliniek Twente hebben ze contact met een Duitse bank en daar kost het per rietje 280 euro zegt de website. Zal dan inderdaad wel minder optie zijn. Ik wacht het af, maar wel gek dat er zoveel verschillen zijn.
     
  12. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Ik betaal 150 euro per rietje maar de mensen die een tijd na mij zijn gestart betalen nu ongeveer 340 euro per keer.. ben zo blij dat dat niet voor ons geldt
     
  13. Papallona

    Papallona Fanatiek lid

    9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Wow! Wat een verschil ook, is dat vanwege tekort dat de prijs omhoog ging?
     
  14. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Jemig wat een verschil!

    Ik ga maar niet vertellen hoeveel ik per poging heb moeten betalen :cry: Nou ja, het resultaat mag er zijn en hopelijk straks nog zo'n heerlijk kind erbij. Dan was het elke cent waard!
    En heb het bonnetje nog, dus kan ze altijd nog retourneren :D
     
    BibiQ en Papallona vinden dit leuk.
  15. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Verleidelijk! Heel soms dan :roflmao:

    Maar idd, vergeleken met de Denen zijn dat nog prima prijzen.

    @Papallona, de kosten van de behandelingen zelf worden vergoed vanuit uit een stichting en eventueel vanuit je ziektekostenverzekering als er een medische indicatie van verminderde vruchtbaarheid bijkomt. In geval van Deense bank zitten de kosten zit hem vooral in het zaad.
     
  16. Papallona

    Papallona Fanatiek lid

    9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Dat had ik gezien inderdaad, alsnog een eigen bijdrage, en kosten voor opslag etc. Helemaal als je dan dus alleenstaand bent kan dit wel pittig zijn. Ik ga even afspraak afwachten bij de huisarts en dan alles op een rijtje zetten.
     
  17. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Geen idee, heb ik nooit gevraagd maar ik kan het over 2 weken wel vragen als ik daar ben
     
  18. Papallona

    Papallona Fanatiek lid

    9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Wat ik me trouwens ook nog afvraag, komt er ook een screening of je “geschikt” bent voor alleenstaand ouderschap? Ik kan me dat ergens wel voorstellen namelijk.
     
    BibiQ vindt dit leuk.
  19. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Er werd vanuit de kliniek een afspraak met een maatschappelijk werkster aangeboden. Maar dat is niet zozeer een screening als meer een gesprek voor jezelf, om nog eens te reflecteren op je keuze. Eerlijk, ik zou het raar vinden als je gescreend wordt: stellen worden ook niet gescreend of ze wel geschikt zijn als ouders.
     
    Papallona en BibiQ vinden dit leuk.
  20. BibiQ

    BibiQ Fanatiek lid

    16 feb 2013
    1.802
    541
    113
    Vrouw
    Utrecht
    Idd bovenstaand en bij mij was het ook meer een gesprek van wat en hoe vertel je je kind dat ie via donor is verwekt en evt omgeving enz. En hoe om te gaan met school e.d. als er vragen komen. Ik was best zenuwachtig maar viel me uiteindelijk reuze mee.
     
    Papallona vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina