Hallo iedereen, heb al eerder wat geplaats maar inmiddels zijn we weer bij een volgend "probleem" aangekomen. Sinds een half jaar zijn mijn ex en ik nu uit elkaar, we hebben een zoontje van nu 9 maand oud. De "scheiding" ging ook niet heel soepel helaas maar als snel heb ik alles geprobeert te accepteren en ben verder gegaan met mijn leven zover dat mogelijk is. (we waren niet getrouwd en hadden geen samenlevingsovereenkomst, wel had mijn ex ons zoontje erkent en hebben we gezamelijk gezag) Ons zoontje woont bij mij, full-time eigenlijk. Mijn ex heeft een beperking. 3 jaar lang heb ik hem de kans gegeven om zelf te vertellen welke beperking, maar helaas heeft hij dit nooit gedaan. OP een gegeven moment brak mij het op dat er hij over veel meer dingen niet open en eerlijk wilde zijn in onze relatie. In overleg met hem en met het CB hebben we een omgangregeling afgesproken, omdat ons zoontje nog zo jong was en is, vond ik het het niet fijn en prettig voor hem om hem hele dagen weg te brengen en dat was ook niet haalbaar met het werk van mijn ex. Vanaf dat ons zoontje 6 maand was gaat hij 2x per week naar mijn ex, voor ong 3 uurtje. We zouden dit langzaam opbouwen tot 5 a 6 uurtjes. Helaas reageert ons zoontje er best wel heftig op en na die paar uurtje is altijd flink van slag. Maar het ging redelijk op zich. Ook hebben we alles in een ouderschapsplan vast gelegd. Helaas is afgelopen dinsdag de bom een beetje gebarsten tussen mij en mijn ex. Ik kreeg een berichtje dat hij een nieuwe vriendin heeft en dat hij vanaf woensdag (dan zou hij de kleine weer hebben) gelijk ons zoontje meenam naar haar en hem daar ook zou laten slapen. Mijn reactie daarop was, dat ik dit veel te snel vond. Waarom niet eerst rustig kennis maken en slapen nog bij hem thuis, aangezien hij ook niet nog steeds niet echt gewend was bij hem. En ik wilde haar graag een keer ontmoeten. Mijn ex reageerde hier heel aggressief op, hij bepaalde zelf wel wat hij deed in zijn tijd en ik mocht haar niet ontmoeten en al helemaal niet weten waar ze woonde. Vrijdag ben ik naar het juridisch loket geweest, om informatie in te winnnen. Had al meerdere keren aan mijn ex voorgesteld om alles via een mediator te doen, maar dan kreeg ik steeds het antwoord. 'zal er over nadenken" Gelukkig gaven zij mij uitsluitsel, vanuit hun is er nu een brief na hem toe met het verzoek om mee te werken aan mediotion. En omdat we in ons ouderschapsplan hebben gezet dat onze kleine in een vertouwende en veilige omgeving opgroeit, en hij komt deze afspraak niet na. hiermee denkt hij niet in het belang van het kind, dus heb ik alle recht om de kleine eventueel niet meer mee te geven aan hem. Maar ja, of dat nu de oplossing is. Deze situatie heb ik nooit gewild, en ik vindt het ook helemaal niet erg dat hij een nieuwe vriendin heeft. Ben blij voor hem, maar het moet niet ten koste gaan van de klein toch? Maar moet ook aan mezelf denken, ik ga ik geestelijk aan onderdoor straks. Het is toch niet raar dat ik graag wil weten waar hij ons kind mee naar toe neemt en laat slapen? Ik ben als de dood, dat hij hem van me afpakt of aggresief wordt. Verbiedt hem ook niet, om zelf te bepalen wat en naar wie hij toe gaat met de kleine, vraag alleen of hij dit rustig op wilt bouwen. Zo onredelijk lijkt me dat toch niet?
Ik vind jou zeker niet onredelijk. Je kleine mannetje is nog zo jong. Mochten mijn vriend en ik ooit uit elkaar gaan en hij krijgt een nieuwe relatie zou ik haar ook eerst willen ontmoeten, weten waar zij woont en het rustig laten opbouwen, hij anders om net zo bij mij. Vind dat heel normaal als er een kind in het spel is. Gelukkig hebben jullie dingen op papier gezet en sta jij gewoon in jouw recht.
Vindt het vooral heel lastig dat alles moet zoals hij wil. We hadden ook afgesproken dat hij elke donderdag voor de week erop zijn rooster zou doorgeven. inmiddels is het maandag en nog steeds niks gehoord van hem. We zouden een schriftje bijhouden met slaaptijden enzo, al een paar weken heeft hij er niks in geschreven. En als ik er wat van zeg, dan wordt hij gelijk weer boos. Vorige week, is dus uiteindelijk zijn vriendin met hem mee naar huis gegaan met haar eigen zoontje. s"avonds, was mijn zoontje door alle indrukken erg overstuur, (hij kan daar heel slecht tegen). De volgende dag, stuurde mijn ex een mailtje met zijn "eisen" en ik vertelde hem toen ondertussen dat de kleine er overstuurd was, gewoon ter informatie. de enige reactie die ik kreeg was; wil je me een schuldgevoel aanpraten ofzo? en niet eens van, hoe gaat het nu met hem? moet even mijn ei kwijt hier hoor, mijn vriendinnen zijn allemaal single en geen kinderen dus die snappen het niet echt.
Vervelend dat je er weinig over kan praten in je omgeving! Gelukkig kan het hier. Pff wat vervelend zo. Je moet toch gewoon dingen kunnen overleggen over je kind en je sowieso aan de afspraken houden? Ik hoop voor je dat hij na die brief toch met een mediator wil praten.
Gewoon straight blijven en iedere keer verwijzen naar de afspraken in het ouderschapsplan. Het getuigt niet echt van inzicht wanneer je ex zo van zijn eigen gelijk overtuigd is.
nu net weer een mailtje gehad, of die de kleine vrijdag op kan halen. Maar verder geen woord over het hele voorval van vorige week. Dus nu weet ik nog niet of ik erop kan vertrouwen dat hij bij hem blijft. moet ik er zelf over beginnen en over de mediation? Fijn dat ik hier in ieder geval mijn zorgen even kwijt kan.
Wauw, het is alsof ik mijn verhaal lees. Hier ook samengewoond, geen samenlevingscontract, baby wel erkend. We hebben in januari al afspraken gemaakt, maar 2 weken geleden zijn deze pas ondertekend. Ons zoontje was ook van slag, nadat hij bij zijn vader overnacht had. Dit heb ik 3 maanden aangekeken en toen vond ik het goed geweest..wilde dit met ex bespreken maar reageerde nergens op. En als hij al reageerde was het ook zo van: Je gunt het mij gewoon niet. Dus ik heb uiteindelijk zelf besloten het slapen voorlopig achterwegen te laten. Ook hier niet echt een reactie op gehad. Alleen weer dat ik het hem niet gun. Maar eens vragen of het nu beter gaat met de kleine, ho maar. Ook hij had een nieuwe vriendin (geen probleem) maar had me beloofd deze niet meteen in contact te brengen met ons zoontje. Later kwam ik erachter dat dit toch was gebeurd. En hier was ik boos over omdat ik vond dat hij haar eerst eens moest leren kennen. Toen gebeurde waar ik al bang voor was: Vriendin was weer weg na 2 maanden. Ook hier werd regelmatig van de afspraken afgeweken, als het hem niet uitkwam, kwam hij hem gewoon later of helemaal niet halen. Ik kan jou niet zeggen wat je moet doen, maar als hij niet reageert dan zou ik gewoon besluiten wat jij denkt dat het beste voor je kind en jou is. Want hier krijg je alleen maar stress van. Zo doe ik het nu ook: ik leg alles netjes aan hem voor, maar als ik geen reactie van hem krijg beslis ik zelf. Had hij zich maar genoeg moeten interesseren om mee te beslissen als het over zijn kind gaat. Het is moeilijk..want je wil natuurlijk ook rekening met hem houden. Maar hij heeft dat zelf in de hand als hij niet reageert.. Succes!
"fijn" dat ik niet de enige ben die in deze situatie zit. Maar ik ben er momenteel helemaal klaar mee! afgelopen vrijdag zou ons zoontje weer naar mijn ex gaan. Hij zou hem om 8.30 ophalen (had hem sinds 6 dagen al niet meer gezien) Om 9.00 komt hij eens aanzetten, hij had zich verslapen..... Goed, kleine meegegeven en nog even op het hard gedrukt dat die bij hem in huis zou slapen. Rond 12.00 zou hij hem terug brengen. 12.00 geen kind en geen ex in zicht, ok kan nog.... 12.15 nog steeds niks. gebeld, berichtjes gestuurd geen reactie. Ik helemaal in de stress natuurlijk. iets na half 1 komt die pas aanzetten, niks geen sorry ofzo. Heb gezegt dat die in het vervolg best wel even een berichtje kan sturen als die later komt. Dat viel natuurlijk weer niet goed en kreeg dan toen ook nog doodleuk te horen dat die de hele ochtend bij zijn vriendin in huis was geweest, en dat de kleine daar ook geslapen had in het bed van haar zoontje!! toen was de maat bij mij vol, heb mijn zoontje meegenomen naar binnen en niks meer tegen mijn ex gezegt. Je verslapen, te laat terugkomen zonder tegenbericht en dan ook nog tegen de afspraken in naar zijn vriendin gaan. daar kwam nog bij, dat mijn zoontje helemaal zijn fles niet had gehad, kind had onwijze honger en dorst en het was die dag 30 graden. Hij was niet verschoont, zijn billen helemaal stuk. Arm kind en natuurlijk de rest van de dag helemaal van slag, veel huilen en zich helemaal aan mijn vastklampen als ik hem weg wilde zetten. de maat is vol, ik kies nu was het belangerijkste is voor mijn kind. Hij reageert nergens op en denkt alleen maar wat voor hem belangerijk is. Welk belang heeft mijn kind erbij dat hij een nieuwe relatie heeft, hij is pas 5 weken bij zijn vader in huis geweest en moet nu alweer in een nieuwe huis wennen? Morgen ga ik een advocaat bellen, als hij het hard wil spelen, kan ik het ook. Mijn kind mag hier niet de dupe van worden, heb lang genoeg over me heen laten lopen
Voor de volledigheid: zorg dat je dossier opbouwt. dus alle zaken die worden verstuurd als mail/sms etc opslaan. Noteren hoe en wat omtrent de bezoekregeling, geen fles etc. Dan sta je allicht wat sterker in bijv een verzoek om begeleid bezoek.
Goed at je een advocaat inschakelt, dit is onacceptabel. Je ex houdt zich niet aan het ouderschapsplan en verzorgt jullie kind niet. Verder heb je als ouder informatieplicht naar de andere ouder toe waar jullie kind verblijft. Je ex voldoet hier ook niet aan, omdat hij niet wil zeggen waar zijn nieuwe vriendin woont. Sta erop dat er een onderzoek wordt verricht, om vast te stellen of dit ouderschapsplan in het belang van jullie kind is, en of het verantwoord is dat je ex zonder toezicht contact heeft met jullie kindje. Hij heeft immers een beperking en laat al zien dat hij jullie kindje niet verzorgt. Dat zijn alarmerende signalen. Wellicht moet hiervoor Bureau Jeugdzorg worden ingeschakeld, ik weet niet hoe dat in NL precies in zijn werk gaat. Ik heb het in BE nu (daar is niet zoiets als BJZ), en daar wordt in opdracht van de jeugdrechtbank een sociaal onderzoek gestart met een kinderpsychiater om de beste omgangsregeling te bepalen. In de tussentijd is het verstandig dat jij jullie kindje niet meer mee geeft aan hem, omdat jij er niet meer op kunt vertrouwen dat je ex jullie kindje goed verzorgt. Hij is dan welkom om bij jou thuis dan die paar uur per week langs te komen om tijd met jullie kindje te spenderen.
bedankt dames, voor de tips. Heb overal aantekeningen al van gemaakt van alles wat er gebeurt is en ook alle mailtjes bewaar ik. Mijn ex gooit het erop dat mijn zoontje zo van slag ik door mijn schuld omdat hij merkt dat ik boos ben! heel makkelijk om de schuld af te schuiven. Vanmorgen nog weer contact gehad met het jurisich loket, in hoeverre ik echt in mijn recht sta om de kleine niet meer mee te geven. Offiicieel mag het niet, maar omdat wij ons ouderschapsplan niet via een rechtbank hebben laten maken, en hij zijn afspraken niet na komt, ben ik ook niet verplicht om ze na te komen. En daarbij komt nog het feit dat ons zoontje hieronder fysiek "lijdt" Maar ik ben dus bang, dat als ik hem wel weg hou van hem dat dit eventueel nadelig werkt voor mij in de toekomst. Straks staat ineens de kinderbescherming op de stoep of bjz? heb geen idee, hoe dat werkt verder. Kun je hen ook zelf bellen of misschien via het cb?
Je houdt je zoontje niet weg van hem, je hebt valide argumenten om aan te tonen dat het niet in het belang van je zoontje is om hem mee te geven aan je ex. Verder bied je dan aan dat je ex kan langskomen bij jou, na overleg, om bij jou thuis tijd met jullie zoontje te spenderen. Het is alleen maar mooi meegenomen dat het ouderschapsplan nu niet officieel is vastgelegd, dan schend je juridisch gezien geen regels. Je kan Bureau Jeugdzorg ook zelf bellen om een afspraak te maken, zodat je je verhaal kan uitleggen, dat jij voorlopig niet wilt dat je ex jullie zoontje meeneemt. Wie weet vindt BJZ het een goed idee om voorlopig je ex alleen bij jou thuis tijd met jullie zoontje te spenderen, of dat het onder toezicht bij BJZ gebeurt. Laat in ieder geval merken aan BJZ (en een rechter) dat je een regeling wilt die in het belang van het kind is, dat je hem niet zijn vader wilt ontnemen, en ga niet zeggen dat je ex geen contact meer mag hebben met jullie zoontje. Wat je wil, is dat je zoontje een goede band krijgt met zijn vader, dat je ex een veilige omgeving biedt, dat hij jullie zoontje goed verzorgt en voedt, en dat hij communiceert met jou (afspraken nakomen, vertellen waar hij verblijft met jullie zoon, etc). BJZ en de rechtbank waarderen zo'n open houding, en dat gaat alleen maar in jouw voordeel werken. Als jij gewoon aantoont dat je je zoontje een veilige omgeving biedt, hem liefde geeft, en hem goed verzorgt, dan heb je geen enkele reden om je zorgen te maken dat ze je kind gaan afpakken. Het is je ex die zich juist zorgen moet maken en moet beseffen dat hij wat aan zijn houding moet doen.
bedankt voor de steun en de informatie. Nieuwe ontwikkelingen inmiddels, vandaag vertelde mijn ex me dat hij gaat samenwonen (of dit al doet) met zijn vriendin. Erg leuk voor ze. Hij heeft nog geen 3 maanden een eigen woning, ons zoontje komt sinds 6 weken bij hem thuis en vanaf nu dus weer een nieuwe omgeving. En dat mannetje moet het allemaal maar snappen. Wilde gelijk buro jeugdzorg bellen, maar die waren helaas al gesloten. Wel CJG (centrum jeugd en gezin), zij bellen me morgen terug maar gaven al te kennen dat ze niet veel kunnen doen, Ik moest het maar accepteren en "ach, die kleintjes zijn eigenlijk heel flexibel hoor"! Voel me echt zo machteloos en alleen. Ik moet het allemaal maar accepteren en zien hoe mijn kind eronder lijdt? Hij gaat nu wel akkoord met mediation maar hij wil zelf een afspraak maken en uitzoeken bij welke mediator. Alles moet zoals hij het wel. En ondertussen denkt hij nog steeds dat die hem donderdag weer op mag komen halen........
Jeetje, wat een raar advies. Heb je ze ook verteld hoe hij jullie zoontje "verzorgt"? Als alles per se op zijn manier moet, denk ik dat het een beter idee is om een advocaat in te schakelen. Mediation is voor ouders die hun kinderen goed kunnen verzorgen en voeden, en die bereid zijn in oplossingen te denken die in het belang van het kind zijn. Een advocaat lijkt misschien duur, maar als je inkomen laag is heb je recht op hulp in de kosten, een toevoeging.
En vertel hem dat hij voorlopig in jouw huis zijn kind kan zien en verzorgen. Als je denkt dat hij hem donderdag dan gewoon mee pakt, dan lijkt het me verstandig om iemand erbij te hebben.
hij is gelukkig inmiddels akkoord gegaan met professionele mediation, waar we over iets meer dan een week een afspraak hebben.Het juridische loket heeft dit gelukkig geregeld. Sinds een dag of 6 niks meer van hem gehoord, maar ben zo paranoia dat ik niet weet of dit positief of negatief. Van de week ook contact gehad met bj en zij adviseerde om, als hij weer ruzie maakte, waar de kleine bij was, om dan gelijk de politie te bellen. Aangezien het nu alleen nu alleen bij "dreigen" blijft kunnen ze nog niet echt wat doen. En de mediator zou daar eventueel ook mee kunnen helpen. Wordt vervolgt neem ik aan....
Ik heb je verhaal gelezen en het klinkt wel heftig allemaal. Ik vind het erg vreemd dat je niet mag weten waar zijn vriendin woont en helemaal als ze gaan samenwonen. Ik zou mijn kind dus niet meegeven als ik niet wist waar hij/zij naar toe zou gaan. Mijn ex had er ook een handje van om zijn eigen tijden te hanteren. Hij flikte het om rustig een uur later pas te komen. Tot ik er klaar mee was, toen heb ik hem weer zonder kinderen (we hebben er 2) naar huis gestuurd met de mededeling: als je niet op tijd kan komen hoef je helemaal niet te komen. Daarna was hij altijd stipt op tijd. Overigens gaan mijn kinderen al 3 jaar niet meer naar hun vader. En bij ons is wel alles door de rechter vastgelegd. Maar hij durft er niet tegenin te gaan, ik vermoed uit angst om ze helemaal kwijt te raken (ik heb overigens al volledig voogdij). Hij ziet ze alleen op hun verjaardag en als wij langsgaan bij zijn ouders (want daar woont hij). Heel veel succes en ik hoop dat de mediation bij jullie wel werkt. en anders kun je altijd nog een advocaat inschakelen. Trouwens veel advocaten hebben een gratis eerste consult. Hierin kun je bijvoorbeeld je opties bespreken.