alleenstaand ouderkorting

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door wonder111, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wonder111

wonder111 Actief lid

17 feb 2012
    299
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik vroeg me af hoeveel je krijgt per maand? en als je wwb uitkering hebt krijgen ze ook wat van de ouderkorting?

2. redu

redu Bekend lid

30 sep 2008
    568
    1
    0
    zeeland
    je ouderschapskorting wordt volledig gekort door wwb.

3. wonder111

wonder111 Actief lid

17 feb 2012
    299
    0
    16
    NULL
    NULL
    dat kan toch niet?? het is net als kinderbijslag en kindgebonden budget dat is toch voor een moeder met kinderen?? ik snap niet waarom mensen dan toch die alleenstaand aanvragen dan??

4. wonder111

wonder111 Actief lid

17 feb 2012
    299
    0
    16
    NULL
    NULL
    niemand die er meer weet??

5. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Volgens mij is dit ook inkomensafhankelijk. Bij mij is het om en nabij de 400 euro per maand.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #6 Damay77, 18 feb 2012
    Laatst bewerkt: 18 feb 2012
    alleenstaande ouderkorting is een vast bedrag. 947 euro per jaar. verder is er nog de aanvullende alleenstaande ouderkorting. dit is 4,3 % van je inkomen tot een max. van 1319 euro wat er nog bovenop kan komen.
    "vroeger" waren dit 2 aparte kortingen maar volgens mij zijn ze nu samen 1.
    dus max. kan iemand 2266 euro per jaar krijgen voor een kind. rond de 188 euro per maand.

die aanvullende van 4,3% geld alleen op basis van arbeidsinkomen. hier valt loon onder en wat je betaald krijgt als je tijdelijk arbeidsongeschikt ben. dus tijdelijk ziek en doorbetaald wordt.
    uitkeringen als wet op de arbeidsgeschiktheidsverzekering en wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen vallen hier niet onder.

je moet onder meer een kind hebben die minimaal al 6 maanden bij je woont en je mag geen partner hebben of samenwonen.

en volgens mij korten ze ouderkorting inderdaad van je uitkering omdat ze het zien als inkomen. ik dacht dat ze de aanvullende/inkomensafhankelijke deel niet mogen korten.

en mensen in de bijstand zijn verplicht om die ouderkorting aan te vragen. er zijn in ieder geval veel gemeentes die dat verplichten.

7. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Jep, want ik zou naast mijn WW een aanvullende bijstand krijgen, maar door die alleenstaande ouderkorting kreeg ik geen aanvulling.. En heel leuk, door dat ik blijkbaar jáááren geleden teveel van iets van de belasting heb gehad werd het ook nog eens verrekend, dus in de praktijk kreeg ik maandenlang niets :)
    Nu ben ik hard aan het werk voor een minimum uurloon... en hetzelfde verhaal.. Ik moet rond zien te komen van 900 euro.. niks geen aanvulling vanuit bijstand.
    Gelukkig krijg ik vanaf juni/juli wel gewoon die korting weer.. maar ja.. daar heb ik nu nog niets aan.

8. redu

redu Bekend lid

30 sep 2008
    568
    1
    0
    zeeland
    als je het niet aanvraagt bij de belastingdienst word je toch gekort door de bijstand dus wel even aanvragen

9. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    ik hoop echt dat ik voor april werk vind. Zie er zo enorm tegenop om bijstand aan te moeten vragen..!!:( Succes meid! Je krijgt toch wel huurtoeslag, zorgtoeslag?

10. wonder111

wonder111 Actief lid

17 feb 2012
    299
    0
    16
    NULL
    NULL
    maar ik krijg binnenkort al alleenstaand ouder dus aanvullend wwb uitkering, daarvoor was het alleenstaand maar nu ik kids heb krijg ik meer. dus eigenlijk hoef ik niet eens de belastingdienst te bellen? omdat de sociale dienst mij toch aanvullend geeft?

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    volgens mij staat dat aanvullend wwb helemaal buiten de aleenstaande ouderkorting van de belastingdienst.
    de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatie korting worden vanaf 2012 van uitkering ingehouden. sociale dienst zal denk ik binnenkort je wel inlichten.
    hoe oud zijn je kinderen??want als het goed is heb je dan de afgelopen jaren die ouderkorting en combinatiekorting al een (paar) x gekregen. want de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de combinatiekorting krijg je als je je belastingformulieren goed invuld. daar moet je vermelden dat je kinderen hebt onder een bepaalde leeftijd en dan wordt de korting verrekend met je eindbedrag.
    je kan kiezen, of je krijgt het bedrag in 1x na je jaarlijkse belastingaanslag terug, of je dient een wijziging in en dan kan je het maandelijks terug krijgen.
    maar die worden sinds dit jaar dus ingehouden op je uitkering.
    zie deze link helemaal onderaan:
    Ik ben een alleenstaande ouder met jonge kinderen | Weet Hoe Het Zit - Sociale wetten en regels: uw rechten en plichten

maar als je het echt zeker wilt weten dan moet je de sociale dienst even bellen. niet de belastingdienst want die heeft niets te maken met of het van je uitkering gehaald wordt of niet.

12. wonder111

wonder111 Actief lid

17 feb 2012
    299
    0
    16
    NULL
    NULL
    bedankt voor de link! me kids zijn een 2ling van 2011 ze zijn nu 7 maanden. ik wist niet dat het aparte zaken was. weet je ook hoeveel het is omg per maand dat ouderkoring? stel dat het 50e is hoeveel gaat sociale dienst van die 50 e pakken? 25e zeker? hoor graag van je

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    zoals ik het nu begrijp heb je dus nog geen alleenstaande ouderkorting gekregen. die krijg je namelijk pas als je voor minimaal 6 maanden "in het bezit" bent van een kind. dus bij de aangifte die je over 2011 gaat doen, wordt je gevraagd of je kinderen hebt en zo ja, of die minimaal 6 maanden bij jouw in huis wonen. dan krijg je alleenstaande ouderkorting. die krijg je dus met je belasting terug in juni/juli. dit is een vast bedrag van 947 euro per jaar. (staat een stukje terug geschreven).
    dit bedrag mag je volgens mij van de sociale dienst houden. als je een wijzigingsformulier invult bij de belastingdienst dan kan je er ook voor kiezen om dit maandelijks uit te laten keren.

de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de aanvullende combinatiekorting zal de sociale dienst korten op je uitkering. volgens mij is dit het hele bedrag. maar dat weet ik niet zeker. zal je na moeten vragen bij de sociale dienst. zover ik uit de link begrijp, worden deze bedragen op je uitkering gekort maar krijg je van de sociale dienst weer een soort compensatie. tenminste, zover als ik het begrijp.

14. redu

redu Bekend lid

30 sep 2008
    568
    1
    0
    zeeland
    Klopt het hele bedrag wordt gekort door de bijstand

Deel Deze Pagina