Alleenstaande IUI-D: klinieken en overwegingen

Discussie in 'Donorschap' gestart door Helvellyn, 9 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Mijn vrouw en ik hebben inmiddels 2 kinderen via een donor. Wij hadden exact dezelfde afwegingen en redenatie wat betreft de donor als jij. We hebben daarom gekozen voor een Nederlandse kliniekdonor. We zijn onder behandeling geweest bij Medisch Centrum Kinderwens in Leiderdorp en hebben via hun spermadank een donor toegewezen gekregen. Wij hebben nooit voor de behandelingen zelf betaald, enkel voor het ‘zaad’, 225 euro per poging. Niet vooruit hoeven te betalen. Hoe lang de wachtlijst daar momenteel is weet ik niet, wij hadden destijds geluk dat er na 4 maanden al een donormatch was. We hebben goede ervaringen met deze kliniek.
     
  2. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    @Stier86 Wat fijn dat jullie op die manier 2 kinderen hebben kunnen krijgen! Dat klinkt zeker als een fijn traject, alleen weet ik dat ze bij MCK werken met een postcodegebied. Als je buiten de regio woont, kan je geen gebruikmaken van hun eigen spermabank.
    Inmiddels heb ik bij Nij Geertgen de 'goedkeuring' binnen en mag ik starten, wel met Europees donorzaad. Ik ben de afgelopen tijd geswitcht van voorkeur, met name doordat ik een donor vond die zeer goed aanvoelde. Zo kan ik mijn keuze ook goed uitleggen aan mijn toekomstig kind, en dat voelt erg goed.
     
  3. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    @Margot92 Ik werd gister gewezen op de nieuwe website donorconceptie.nl van het in maart gelanceerde Landelijk Informatiepunt Donorconceptie. Er staat al veel informatie op, maar is ook in ontwikkeling. Goed initiatief!
     
    Margot92 vindt dit leuk.
  4. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Dat van het postcodegebied wist ik niet maar wij wonen er dan ook vlakbij.
    Wat fijn dat je van start kunt. Het allerbelangrijkste is inderdaad dat je met een goed gevoel je kind kunt uitleggen waarom je welke keuzes gemaakt hebt. Succes met het traject!
     
    Helvellyn vindt dit leuk.
  5. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de tip! Die site ga ik zeker in de gaten houden
     
    Helvellyn vindt dit leuk.
  6. SweetBlossom

    25 apr 2021
    92
    129
    33
    Vrouw
    Wat fijn om dit topic te lezen. Ik heb ook een aantal jaar getwijfeld waar ik naartoe zou gaan. Heb gekozen voor een kliniek, omdat deze dichterbij is voor mij en de wachttijd daar korter is. Ik wilde geen bekende donor. Ik ben door de profielen van Cryos en ESB gegaan en uiteindelijk was er één donorprofiel waarbij ik een heel goed gevoel had. Dit profiel bevatte iets meer info dan alleen uiterlijke kenmerken. Daardoor heb ik voor mijn gevoel een goede keus gemaakt. Het is enorm prijzig, maar ik heb het er voor over. Nu hopen dat het allemaal gauw mag lukken!

    Ik wens je veel succes met het maken van een keuze.
     
  7. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    @SweetBlossom Fijn dat jij ook wat aan dit topic hebt gehad! Zo te lezen hebben we op dezelfde wijze een keuze gemaakt :) Ik moet alleen nog wachten tot er weer voorraad is (wel nagevraagd of dat nog verwacht wordt, gelukkig wel!) en hopen dat het de juiste soort rietjes zijn..
    Mag ik vragen waar je zo lang over getwijfeld hebt? Ik kan het me goed voorstellen hoor, er zijn zoveel beslissingen te nemen! Ik heb mezelf verbaasd door voor mijn doen heel snel te besluiten en stappen te zetten. Dat ik soms denk, is dit niet wat overhaast? Maar ik heb me goed ingelezen en daarna op gevoel keuzes gemaakt. Normaal over-analyseer ik alles... Maar dit voelt prima zo!
     
  8. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Ben wel in dubio of ik voor iets als Cryos zou kiezen of voor een Nederlandse donor omdat ik wat Deense vrienden heb, knappe mensen hoor maar het is toch net iets anders? Lastig, lastig haha
     
  9. SweetBlossom

    25 apr 2021
    92
    129
    33
    Vrouw
    De reden waarom ik lang getwijfeld heb is omdat ik elke keer hoop had dat ik uiteindelijk wel een leuke man zou treffen en een relatie mee zou kunnen opbouwen. Toch kwam steeds meer het besef dat ik die man niet nodig heb en dat ik het in mijn eentje ook wel zou kunnen. Toen ik eenmaal besloten had om het alleen te gaan doen, was de keuze voor de kliniek al snel gemaakt.

    Margot92, over het algemeen vind ik Scandinavisch wel iets hebben. Deens verschilt niet zo heel veel van NL, naar mijn idee. Maar dat is misschien maar net wat je gewend bent.
     
  10. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Net zoals dat er heel veel verschillende Nederlandse mensen zijn, heb je dat ook met Denen :) voordeel van een donor van cryos is dat je zelf iemand kan uitzoeken en dus ook iemand die qua uiterlijk meer bij je aansluit. Je kan zelfs volwassen foto’s kopen en dan kan je dus heel goed zien hoe iemand er nu uitziet. Ook zijn niet alle donoren Deens, maar kunnen het bv. ook expats of uitwisselingsstudenten zijn.
    Bij een Nederlandse donor weet je niet wie je krijgt en hoe diegene eruit ziet (behalve wat kenmerken zoals haarkleur). Maar uiteindelijk moet je vooral doen wat het beste voelt. Zou de keuze uit welk land alleen niet puur op uiterlijk doen van hoe ze in het algemeen eruit kúnnen zien in een land :D
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik breek eventjes in hoor! Maar wat je zegt klopt helemaal! Onze Cryos donor is Deens-Italiaans en heeft gewoon donker haar, donkere ogen en mediterraanse trekken.

    Wilde even ons voorbeeld erbij geven :D
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  12. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Haha toevallig, wij hebben ook iemand met een mediterraanste achtergrond. Helemaal geen typische Deen dus, maar een buitenlands iemand
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  13. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    @SweetBlossom Aha zo, dat snap ik heel goed! Dan had ik het eerst verkeerd begrepen, ik dacht dat je lang twijfelde over naar welke kliniek etc.

    En inderdaad, de donoren van Cryos/ESB hebben heel diverse achtergronden, je kan er op filteren. Bij ESB hebben ze ook donatiemogelijkheid in UK en Duitsland, ook daar verschillende achtergronden, maar ook donoren met Engelse / Duitse etniciteit. Het is net wat je zoekt! Iemand die echt op jou (of je evt. partner) lijkt of misschien vind je uiterlijk niet belangrijk en ga je voor motivatie oid. Ik kies voor een donor uit een bepaald land o.a. vanwege een binding met dat land.
     
  14. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Jullie brengen allemaal goede punten op al heb ik tijdens het zoeken ook de vraag of ik het allemaal wel wíl weten? Ik zou bij voorkeur een Nederlandse donor willen en denk dan bij mijzelf: als ik weet hoe lang ze zijn, goed opleidingsniveau, kleur haar/ogen, intrinsieke motivatie, geen erfelijke gebreken dan is het toch prima? Ik snap dat dit heel persoonlijk is maar ik ben bang dat ik anders in de toekomst altijd aan dat Cryos profiel moet denken

    Sorry, ik schrijf zo maar wat gedachtes op, bedankt iedereen voor het delen van eigen ervaringen tot dusver :) het is heel interessant om te lezen
     
  15. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Heel herkenbaar @Margot92 ! Zo keek ik er in het begin ook naar. Toen dacht ik echt, wat moet ik met al die extra informatie van Cryos/ESB en op basis waarvan kíes je dan. Maar bij de Nederlandse kan je alleen ca. 3 uiterlijke voorkeurskenmerken opgeven (en dus niet opleiding, motivatie etc) en dan kiest de kliniek een donor (bij de mijne in ieder geval, misschien verschilt dat per kliniek?). Pas na de geboorte kan je het donorpaspoort opvragen met info als opleiding, werk, familie. Je kan je keuze er dus niet op baseren.

    Ik koos pas voor een ESB profiel toen ik daar echt een match voelde met 1 bepaalde donor. Maar ik heb daarna ook niet meer de behoefte gehad er nogmaals naar te kijken oid. Wat ik fijn vind is dat ik mijn keuze voor de donor goed kan uitleggen aan een toekomstig kind. Maar dat kan net zo goed als je met overtuiging voor een Nederlandse donor met minder info kiest, natuurlijk! Dat is de uitleg alleen anders, en die is natuurlijk ook prima. Wat jij zegt: het is echt persoonlijk en een gevoelskeuze.
     
  16. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Wij hadden precies hetzelfde. We hoefden niet zoveel te weten van de donor. Bij het matchen (ze keken naar mijn uiterlijke kenmerken als meemoeder en zochten een donor met dezelfde kenmerken) wisten we zelfs alleen zijn lengte, haar, oogkleur etc. Na de geboorte van de oudste extra info opgevraagd. Nu weten we zijn leeftijd, eigen gezinssituatie, motivatie, beroep, persoonlijke kenmerken. Die hebben we overigens opgevraagd voor de kinderen, mochten zij met vragen komen, niet zozeer voor onszelf.
     
  17. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar wat je schrijft. Wij hebben dit ook exact gehad!
    @Margot92 Hadden zelfs al een donormatch met een donor uit Nederland. We hadden zoiets van: er is zóveel keuze, we hoeven niet zoveel informatie te hebben. Bang dat de donor teveel aanwezig zou zijn ofzo. Dat wilden we niet.

    Uiteindelijk wel gekozen voor een donor van Cryos, omdat ons gevoel hierbij uiteindelijk toch beter was dan de keuze voor een Nederlandse donor. Zeker na het bezoeken van de sites van ESB en Cryos was ons gevoel omgeslagen.

    maar het is zo persoonlijk! Je moet uiteindelijk doen wat het beste voor jou voelt en wat het beste voelt voor jouw kind. En dat kan zowel een Nederlandse donor zijn als een buitenlandse. Dat kan jij alleen bepalen :) er is geen goed of fout!
     
  18. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Ik vond het ook wel typisch hoe verschillend er gesproken werd over ESB/Cryos bij de workshop (met psychologen) van Nij Geertgen en bij de webinar laatst van Stichting Meer dan Gewenst. Twee punten vielen mij op:
    - NG gaf aan dat het aantal halfverwanten ('halfbroers/-zussen') voor kinderen geen factor in hun geluk is (oftewel, het maakt niet veel uit) en bovendien kan je nu toch nog niet weten hoe ze het straks gaan vinden. Bij MDG benadrukten ze dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ze er max. 10 kunnen 'behappen', bij méér moeten ze (voor hun gevoel) keuzes maken (je kan immers niet met iedereen een siblings-band opbouwen/onderhouden).
    - over de traceerbaarheid van de donor als het kind 16/18 jaar is, noemde NG geen mogelijke issues bij de Deense banken, terwijl MDG echt benadrukte dat ESB/Cryos niet zwart-op-wit wilden zetten dat ze garanderen dat er up-to-date gegevens verstrekt kunnen worden. Een Nederlandse donor is immers altijd traceerbaar via de basisregistratie, terwijl ze niet in elk land zo'n systeem hebben. Dat is wel een reden waarom ik niet voor expats/studenten kies die tijdelijk in een donatieland wonen (voor zover je dat kan achterhalen! Wie weet zitten die ook wel bij Nederlandse banken? Zomaar weer een gedachte!).

    Ik vond MDG wel erg pro-Nederlandse bank en heel erg sceptisch over de Deense banken. Ze brachten zeker ook goede punten naar voren, maar ze waren ook niet van alles op de hoogte (zoals pregnancy slots, exclusieve donoren, etc.), ik heb ze via de chat wat dingen ingefluisterd tijdens de webinar ;) Er is ook veel veranderd afgelopen tijd geloof ik!

    Conclusie blijft: ga op je eigen gevoel af! De een zegt immers dit, de ander zegt dat.. en veel is nog onbekend.
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik denk dat het echt het belangrijkste is dat een kind als het dat wil de donor kan ontmoeten. Die mogelijkheid mag en kan je niet voor een kind wegnemen. Echt weten waar je vandaan komt is voor velen essentieel. Er zullen natuurlijk volwassenen of kinderen zijn die het niets doet. Maar naar mijn mening behoort dat stukje bij het kind te liggen. En niet bij de ouder. Een onbekende donor is in Nederland gelukkig verboden. Maar in veel andere landen niet.

    Ook kan ik zeggen dat screening zeer relatief is. Ze vragen geen medische verklaringen op van een donor. En ook geen diploma of werkgeversverklaring. Je kunt als donor er dus wel degelijk een draai aan geven. En in een aantal andere landen krijgen ze ook een vergoeding waardoor er een commercieel belang mee kan spelen.
     
  20. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    #40 Lisa280887, 29 apr 2021
    Laatst bewerkt: 29 apr 2021
    Geen medische verklaringen? Geen diploma’s? Wij hebben complete dossiers met allerlei medische onderzoeken en verklaringen en noem maar op. Donorbanken onderzoeken zelf ook he. Waar haal jij je info vandaan? Deze info is namelijk nogal achterhaald in mijn ogen... Misschien goed om eens recente info op te zoeken voor je zoiets plaatst. En ja, waar wij het vandaan hebben is inderdaad commercieel. Maar dat maakt dus wel dat wij al die informatie hebben. Niet-commercieel geeft ook niet al die informatie vrij. En dat vind ik het echt wel waard! Vooral voor onze kleine meid straks.

    Toevoeging: ik zeg dus niet dat commercieel per definitie beter is dan niet-commercieel. Dat is een afweging die een ieder voor zichzelf maakt. Wat bij hem/haar past. Iedereen maakt die keuze vanuit liefde!
     
    Helvellyn en Happyhope vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina