Alleenstaande IUI-D: klinieken en overwegingen

Discussie in 'Donorschap' gestart door Helvellyn, 9 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Helemaal eens met het eerste stukje!
    Gelukkig is het wel tegenwoordig zo dat je in Nederland alleen donorzaad kan bestellen van niet-anonieme donoren, zowel uit het buitenland als wanneer je kiest voor een Nederlandse donor. Dit gaat automatisch als je een donor zoekt bij de betreffende spermabanken.

    Tevens is de screening in Nederland en bij een cryos of ESB relatief gelijk. De screening is heel streng en slechts 5 procent van de aangemelde donoren wordt uiteindelijk donor.
    Ja, je kan liegen als donor, maar ze krijgen ook meerdere gesprekken met psychologen, dus dan moet je wel van goede huize komen wil je daar doorheen komen. Ook krijgen ze bloedtesten op bekende ziektes die je kan inzien. Dit is zowel in Nederland als met de twee bekende buitenlandse banken het geval.

    daarnaast is de vergoeding zeer minimaal, slechts 60 euro per donatie (in Nederland krijgen ze dit ook trouwens). Uit één donatie kunnen ze flink wat rietjes halen. Dus je kan dit meer zien als een onkostenvergoeding voor het reizen en hun tijd, dan dat er echt een commercieel belang achter zit bij een donor.

    gelukkig is er dus nauwelijks een verschil met Nederland of Denemarken qua screening ed.
    Het grootste verschil zit m in de informatie die je (niet) krijgt en dat is maar net wat bij jou als wensmoeder past, voor welk land je uiteindelijk kiest.
     
    Stier86 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja precies!
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  3. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Dat wist ik helemaal niet dat je ook de documentatie over de screening (bloedtesten etc) kan inzien! Kan je dat inzien nadat je besteld hebt of zwanger geraakt bent?
    Ik ken nu alleen de profielen van ESB waar je wel medische geschiedenis van donor en familie kan zien, maar ik dacht dat dit was op basis van wat de donor heeft verteld. Ik ging wel uit van daarnaast een (basis) medische screening, maar dat je die gegevens niet kon inzien.

    Ik persoonlijk vind een complete genetische screening ook geen vereiste (maar kan me voorstellen dat dat standaard is/het wettelijk is vastgelegd) - van mezelf heb ik die immers ook niet, en als ik met een partner een kindje zou krijgen, zou ik hem ook niet eerst laten screenen.

    En ook helemaal eens met het grootste verschil dat je benoemt @Happyhope !
     
  4. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Bij Cryos staat het op de pagina van de donor. Hoef je dus nog niet besteld voor te hebben :) bij ESB weet ik het niet meer.
    En je hebt gelijk hoor, van je partner verwacht je ook geen uitgebreide bloedtest :D
    Ik vond het vooral fijn te weten dat de screening daar dus echt serieus genomen wordt. Als ze ergens positief op testen, mogen ze namelijk niet doneren!

    heb je voor jezelf inmiddels al een beetje meer duidelijk waar je voorkeur naar uitgaat?
    Hopelijk hebben de reacties een beetje geholpen met het maken van een keuze. Het is niet eenvoudig! Succes in ieder geval ❤️ Weet dat welke keuze je ook maakt, dit hoe dan ook de goede is en uit liefde voor je kind is.
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Maar daarentegen betaal je je partner niet het bedrag wat je betaalt bij Cryos :roflmao:
     
    Helvellyn en Happyhope vinden dit leuk.
  6. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Ik herken het verhaal ook niet dat de screening relatief is (althans in Nederland), we hadden het er eerder ook al over

    Naast de spookverhalen die je soms leest denk ik dat als je alle factoren bij elkaar optelt de kans vrij klein is dat een 'slechte donor' door het proces heen komt (tijdsintensief, regelmatige bloed- en urinetesten, interviews, gesprek(ken) met een psycholoog, relatief lage vergoeding, lang niet alle aanmeldingen hebben sperma dat goed genoeg is)

    Dat zijn best veel hordes die iemand zou moeten doorlopen om de boel nog te flessen zoals dat vroeger blijkbaar kon

    ---
    Ik heb nu ook een account bij Cryos! Mijn eerste gedachte toen ik de site opende was, waarom kan dit eigenlijk niet in Nederland? Zou veel gedoe schelen haha :)
     
    Helvellyn, Happyhope en Lisa280887 vinden dit leuk.
  7. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Hahaha klopt! poeh zou wat zijn, elke keer als je met hem het bed deelt zo’n bedrag betalen :roflmao::roflmao:
     
    Lisa280887 en Helvellyn vinden dit leuk.
  8. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Ik zag het nu staan ja, dankje! Bij ESB staat dat niet, maar als ze toch alleen mogen doneren als alles negatief is (op CMV na), kan ik wel raden wat er had gestaan ;) Zeker fijn om te weten hoe de screening verloopt!

    Lief dat je het vraagt, en mooie woorden! De reacties hebben zeker geholpen, vooral omdat ik daardoor meer overtuigd ben geraakt van wat voor míj goed voelt en dat dat dus de juiste keuze is. Ik heb een fijne match gevonden op ESB. Hij heeft alleen geen voorraad momenteel maar dit wordt wel binnenkort verwacht (nagevraagd). En dan hopen dat het de juiste rietjes zijn.. (Want zo niet, dan heb ik geen idee!) Vanwege andere grote ontwikkelingen wacht ik nog even met het daadwerkelijk starten met de IUI. Ik denk tegen het najaar te willen beginnen. Zeg ik nu, maar het kriebelt met de dag meer!

    Ik las in het IUI topic dat het voor jou bijna zover is, wat ontzettend spannend! Heel veel succes ook en ik duim voor je!!
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  9. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Eindeloos daten voor je een geschikte partner hebt gevonden is ook heel duur! ;)
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  10. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    (Ik moet alle reacties eens in 1 post zien te stoppen ;))

    Helemaal eens! Ik heb er ook echt alle vertrouwen in. Natuurlijk zijn er kleine risico's en onzekerheden maar dat is het leven! Bij een eigen partner heb je ook geen 100% garantie dat er geen geheimen zijn die pas later boven water komen.. :o:
     
  11. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Zeker spannend!

    Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken! Hopelijk komen er snel rietjes van de betreffende donor. Spannend hoor!!
     
    Helvellyn vindt dit leuk.
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Vast niet zo duur als donorzaad uit Denemarken:roflmao:
     
    Helvellyn vindt dit leuk.
  13. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf ook met deze twijfels rondgelopen.
    Zag hier nog iemand de vraag stellen of de donorbank van NijGeertgen dezelfde is als die van NijBarrahûs en dit is niet zo. Toen ik het traject startte was de donorbank van NijBarra ook nog niet gestart. Ik sta nog steeds op de wachtlijst, mijn dochter is inmiddels negen maanden :D
    De wachttijd was een reden om toch naar cryos/esb te gaan kijken en wat ik een groot voordeel vond is de info die je krijgt. Vind het zelf toch wel heel fijn om iets te kunnen vertellen aan mijn kind mochten er vragen zijn.

    Vond het ook wel even zoeken in die zee van info naar wat ik nu echt belangrijk vond. Ben eerst gaan filteren op een paar dingen en toen gaan strepen. Gaandeweg krijg je er wel handigheid in. Bij esb had ik een klik met 1 profiel en bij cryos ook. esb had geen voorraad, cryos wel, dus toen hoefde ik niet verder te twijfelen.
    Een van de dingen die ik wel meenam bij het kiezen van een buitenlandse donor was of deze zijn talen sprak. Kwam er ook tegen die best een leuk profiel hadden, maar die geen woord over de grens spraken/schreven. Mocht mijn kind later contact willen is het toch wel fijn dat ze elkaar zonder al teveel problemen kunnen verstaan.

    De twijfels over meerdere kinderen/slechte registratie/liegen etc heb ik op een gegeven moment wel los kunnen laten. Bij cryos is de screening erg uitgebreid, ik ga er maar vanuit dat het goed genoeg is. Ik kan niet alles controleren dus zal het toch moeten vertrouwen.
    Eigen donor was voor mij geen optie en wilde ook niet een onbekende donor hier zoeken die ik dan eerst kon ontmoeten etc.
    Zo maakt iedereen de keuze die het beste bij haar past. En het heeft me een prachtige dochter opgeleverd, dus spijt heb ik zeker niet :D
     
  14. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Dankje voor het delen van jouw verhaal @Enigma ! Herkenbare overwegingen, en prachtig om te horen dat je een mooi resultaat hebt gekregen <3 Bizar hè dat je dan nu nog op de wachtlijst staat voor een Nederlandse donor..
     
  15. sssilly

    sssilly Lid

    13 jan 2017
    62
    11
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook voor Cryos gekozen simpel en alleen om de reden dat ik 38 was en geen tijd had voor de Nederlandse wachtlijst, deze was 4 jaar geleden al bijna 2 jaar. Ook een bekende donor was voor ons geen optie en een donor via internet of iets dergelijks is niet aan ons besteed, je stelt je eigen lichaam toch bloot aan iets dat voor ons gevoel "schoon" moet zijn. Klinieken zijn er niet bij ons in de buurt en daarom onze keuze voor een ziekenhuis , in dit geval Isala, Zwolle, wat echt een hele fijne ervaring was.

    Bij Cryos hebben wij onze donor gefilterd op de uiterlijke kenmerken van mijn vrouw, verder zijn wij van mening dat de overige eigenschappen zoals geloof, interesses, hobby's, sport en dergelijke niet genetisch zijn aangelegd maar worden gevormd door je opvoeding en omgeving.

    Verder kun je in Nederland via Cryos niet kiezen voor een onbekende donor, wij vinden het erg belangrijk dat onze dochter de keuze en de mogelijkheid heeft om contact met de donor op te nemen. Dat dit een buitenlandse donor is, moet volgens mij in deze tijd geen probleem meer zijn, de mogelijkheden voor online contant zijn eindeloos :)
    Er werd door iemand gezegd dat Nederlandse donors altijd te traceren zijn geloof ik, maar dit is natuurlijk niet waar, als een donor naar het buitenland verhuisd, is deze middels de basisadministratie ook niet te vinden, dus ja dit was voor ons geen belemmering.

    Wij zijn nu bezig voor een tweede kindje, helaas heeft de donor van onze dochter geen voorraad meer, we zijn wel op de wachtlijst geplaatst voor als er rietjes vrijkomen uit reserveringen maar dit is geen garantie helaas. Omdat we het leeftijdsverschil met onze dochter niet te groot willen laten worden met een broertje of zusje, hebben we een nieuwe donor gekozen, ditmaal met de uiterlijke kenmerken van mijzelf :) maar mijn god wat zijn die prijzen omhoog gegaan, deze zijn ten opzichte van 4 jaar geleden bijna 3x zo hoog... absurd.

    Onze mindset in deze kwestie is: onze dochter is genetisch niet verwant aan mijn vrouw maar dit maakt haar niet minder haar dochter, een broertje of een zusje zal ook niet genetisch verwant zijn aan onze dochter of mij, maar dat maakt ons niet minder een gezin :D
     
    Helvellyn vindt dit leuk.
  16. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen en overwegingen @sssilly ! Dat van het traceren van Nederlandse donoren zei ik geloof ik, als in: dat zeiden ze zo bij de infoavond van Stichting Meer Dan Gewenst. Ik had al wat moeite met het contrast dat zij schetsten tussen Nederlandse en Deense bank, maar wat jij zegt komt daar inderdaad nog eens bij.

    De prijzen bij de donorbank van Nij Geertgen zijn ook al zo gestegen: dat is nu bijna 500 per rietje, echt zo'n verschil met de tarieven op de lijsten van vorige jaren... Dat maakte het voor mij overigens wel makkelijker om toch voor ESB te gaan: het verschil was minder groot!

    Wat ontzettend mooi verwoord!! Echt prachtig, en zo is het maar net. Ik wens jullie veel geluk met (de uitbreiding van) jullie gezin!
     
    sssilly vindt dit leuk.
  17. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Een overzichtje van diverse donorbanken in NL en hoelang de wachtrij is zou fijn zijn :) zit nu te kijken naar Nij Barrahus waar de donorbank pas open lijkt te zijn? Misschien gaat het dan sneller

    Ik heb ook al een aantal avonden bij de profielen op Cryos gekeken maar tot dusver nog geen bevredigend gevoel of de ultieme match gevonden. We gaan vrolijk door met zoeken haha
     
  18. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bij sommige ziekenhuizen/klinieken moet je in hun postcodegebied wonen om gebruik te mogen maken van hun donorbank... Mocht je voor die optie kiezen is het belangrijk om dit vooraf te weten van een zh of kliniek. Zo’n lijst heeft dan weinig toegevoegde waarde helaas:)
     
  19. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Ik heb gekeken welke klinieken/zkh voor mij op acceptabele reisafstand waren en die gevraagd wat de wachttijd was (en ervaringen etc gelezen). Zo kwam ik op Nij Geeetgen (al was bij de eerste afspraak de wachttijd al verdubbeld en besloot ik voor een Europese donor te gaan ;) ).

    Lastig he, een goed voelende match te vinden! Ik heb er nu 1 en ik zou ook niet weten wie m'n reserve zou moeten zijn..
     
  20. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Helaas... zo werkt het niet. Ik sta daar nog op de wachtlijst :confused:. Ze hadden al een paar jaar een wachtlijst vóór hun eigen bank open ging. Dus daar was al een hele groep die eerst aan de beurt was.
     

Deel Deze Pagina