Alleenstaande IUI-D: klinieken en overwegingen

Discussie in 'Donorschap' gestart door Helvellyn, 9 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Ik had gelijk mogen starten na het gesprek/de workshop met de psycholoog en het tweede gesprek met de arts daarna. Mits je een donor hebt natuurlijk! Hoe lang de gezamenlijke verzending duurt weet ik niet, maar ik hoop ergens deze maand te kunnen gaan bestellen dus wie weet reizen onze bestellingen dan wel samen! ;)
     
  2. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Ik kan er ook gewoon in trouwens! Gek zeg, dat het niet lukt.
     
  3. projectsinglemombychoice

    12 jun 2021
    10
    12
    3
    Vrouw

    Dat klinkt top! Ik moet alleen nog een paar weekjes wachten op mijn nieuwe afspraken dus dan gaan ze denk ik niet samen, was wel gezellig geweest haha :p wel eentje op het oog, echt een voorkeur! En die komt ergens in juli weer beschikbaar, spannend!
     
  4. Helvellyn

    Helvellyn Lid

    9 apr 2021
    56
    48
    18
    Vrouw
    Oh dan kan het nog hoor: ik heb ook een sterke voorkeur voor eentje, maar wacht ook nog op beschikbaarheid. Duurt lang! Gelukkig heb ik zelf nog geen haast ;)
     
  5. projectsinglemombychoice

    12 jun 2021
    10
    12
    3
    Vrouw
    Aah dat zou heel grappig zijn ja! Wachten wachten wachten maar… :roflmao: (P.s.: inlogprobleem opgelost!)
     
  6. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Ben door de lange wachttijden weer aan het heroriënteren op de Deense spermabanken. Waarom is er eigenlijk hier een wet om het aantal kinderen (max 12 gezinnen?) van donoren te beperken terwijl wij wel onbeperkt uit het buitenland kunnen kopen.

    Ik zag onlangs die petitie om een wereldwijd systeem op te zetten en dit te verhelpen maar wellicht zou het limiet van Nederlandse donoren vergelijkbaar kunnen zijn met die van Cryos (of bijv. 25 gezinnen zoals in de VS), dat zou al erg helpen :$

    Natuurlijk proberen ze evt. mengen van gerelateerde nakomelingen te voorkomen zo maar nu heb je hetzelfde effect als 40 vrouwen hier bestellen bij "die ene hele knappe Deense man".

    Een goeie kans dat ik er helemaal naast zit hoor maar soms moet je even je gedachten op papier zetten haha :)
     
  7. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Cryos (en ook ESB) hanteert de richtlijnen van het land van bestellen, dus ook daar zit hetzelfde maximum aan als wanneer je voor een Nederlandse donor gaat.
    Je koopt namelijk een pregnancy slot, waarmee je jouw “plekje” reserveert bij die donor. Op die manier worden ook de richtlijnen per land gehandhaafd en mogen er dus niet 40 vrouwen uit Nederland bij dezelfde donor bestellen.
    En gelukkig maar! Ze hebben in Nederland wel de richtlijnen een tijd terug aangepast. Voorheen ging het om een X aantal kinderen dat maximaal mocht in Nederland, nu gaat het dus om een X aantal gezinnen ongeacht het aantal kinderen per gezin. Hierdoor kun je als gezin “zelf” bepalen voor hoe groot je gezin wordt ipv dat je achter het net vist omdat andere ouders net wat eerder waren dan jij :)
     
  8. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Klopt maar de rest van het stukje klopt dan toch nog wel dat je dus een donor met 50 kinderen kunt hebben ook al zijn deze dan niet allemaal in Nederland? Dus er is een maximum van 12 gezinnen in Nederland maar in Zweden of Duitsland kunnen dit er nog meer zijn bovenop dat totaal? Terwijl we dat probleem juist hier proberen aan te pakken omdat het niet alleen maar is "omdat ze dan misschien hier een relatie krijgen met elkaar later"?
     
  9. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Klopt, de richtlijnen gelden per land. Maar dat geldt net zo goed voor een Nederlandse donor: hij kan ook voor buitenlandse klinieken doneren. Ze hebben hiermee een risicoinschatting gemaakt dat de kans heel klein is dat je iemand uit het buitenland ontmoet die familie is van je, vanwege de afstand. Maar dat is en blijft een gok met een donor.

    Ik weet toevallig van “onze” donor dat hij slechts eenmalig heeft meegedaan en dat mijn zwangerschap de eerste / enige gemelde zwangerschap is van hem. Hierna waren er nog slechts paar rietjes over die na mijn zwangerschapsmelding heel snel uitverkocht waren. Er is dus een kans dat bij hem dus niet veel nakomelingen zijn gekomen (of misschien verder wel geen). Hij gaat nu ook niet meer doneren en stiekem ben ik daar heel blij mee (maar goed, ook dat weten wij natuurlijk niet zeker).

    Maar het is en blijft een gok met een donor en een wereldwijd controlesysteem zou inderdaad heel handig zijn. Zeker bij donoren die het een kick vinden om zoveel mogelijk nakomelingen te krijgen, of heel graag vrouwen willen helpen en hiermee de gevolgen niet kunnen inschatten van de nakomelingen.
     
  10. Margot92

    Margot92 Lid

    11 apr 2021
    20
    12
    3
    Vrouw
    Inderdaad, ik dacht ook dat dit de reden was voor een limiet omdat de kans dat kinderen elkaar tegenkomen toch al erg klein is ook met grote aantallen nakomelingen.

    Volgens mij ondertekenen Nederlandse donoren nu een exclusiviteitsclausule waarbij het ook niet is toegestaan om bij buitenlandse klinieken te doneren. Anderzijds zouden dan Nederlandse klinieken wel zaad gaan exporteren als dat kon? Gezien er vaak meer is opgeslagen dan ze mogen gebruiken.
     

Deel Deze Pagina