alleenstaande mama met handen in het haar

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door diamantje, 23 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diamantje

diamantje Lid

10 dec 2010
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo misschien een hele stomme vraag...

Ik heb een dochtertje van 3 maanden en haar vader wilde niets met haar te maken hebben en sinds ie hoort dat het zo een leuk meisje is wil hij ineens vader spelen zonder er financieel voor klaar te staan ... ik heb een spierziekte en mijn mams maakt zich zorgen dat mocht er iets met mij gebeuren dat mijn kleine meid alsnog naar hem zal gaan (wat wij geen van alle willen aangezien hij me door het huis heeft geslagen)

wie weet wat ik eraan moet/kan doen om vast te laten zetten dat zij dan naar mijn familie gaat en niet naar die van hem...

2. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hoi
    daar ben ik dus ook mee bezig momenteel.

er zijn een aantal punten die meespelen:
    - heeft vader het kind erkend?
    - is er gezamenlijk gezag?
    - is er contact / ontstaat er een band tussen ouder en kind (vader en je dochter)
    - voldoet hij aan zijn plichten?

Het is namelijk zo dat de biologische vader altijd het kind kan opeisen bij de rechter.
    Als jij komt te overlijden of niet meer voor je kind kan zorgen dan kun je iemand aanwijzen als voogd. Dit moet je doen via de notaris. je legt dan vast wie er voor je kind zorgt als jij er niet bent.
    Mocht je komen te overlijden dan valt het gezag open.

1) Als de vader van dit kind gezamenlijk gezag heeft met jou dan is het heel vaak dat kind bij hem komt. Echter als je voogdij ook aan iemand anders hebt toegezegd zal er een zaak komen en zullen ze onderzoeken of vader dingen heeft als drugsverleden / strafblad en kan een kind soms alsnog toegewezen worden aan de door jou gekozen voogd.
    2) als vader geen ouderlijk gezag heeft blijft hij wel vader (familiair verbonden) en kan hij daarmee het verzoek doen om voor het kind te mogen zorgen. Als er geen zwaarwegende redenen zijn om dit af te wijzen wordt dit vaak wel goedgekeurd. Als je zelf een voogd hebt aangewezen en argumenten op papier hebt staan waarom je niet wil dat vader voor kind zorgt kan dit wel schelen. Zorg dat familie weet van deze argumenten en waar ze deze kunnen vinden.
    Verder speelt mee hoe lang het kind de papa niet gezien heeft etc. Als is dit niet doorslaggevend.

Ik zou je dus aanraden:
    - als er nog geen erkenning / gezamenlijk gezag is --> vooral NIET doen
    - ga voogdij vastleggen bij de notaris

Zelf ben ik al een stap verder gegaan. mijn ex heeft gezamenlijk gezag e n erkend maar zoontje al ruim jaar niet gezien. (zoontje is 2,5)
    contact tussen ons is altijd uitgelopen op ruzies en heel veel onrust etc. Hele verhaal zal ik je besparen

Mijn ex wil ook niet betalen. Ik heb hem daarom het voorstel gedaan dat hij afstand neemt van gezag (en erkenning indien mogelijk wat heel moeilijk is om ongedaan te maken) en dat we beiden tekenen om geen contact te hebben tenzij zoon er later zelf om zou vragen.
    Dus:
    - er is geen contact, hij eist geen omgang
    - hij eist zoon niet op als mij wat overkomt, maar laat deze dan naar voogdes (mijn zus) gaan. --> ben pas bij de notaris geweest, wacht de stukken af en dan moet ik nog tekenen voor de voogdij.
    - ik eis dan geen alimentatie en ik betaal schulden die we samen open hadden staan bij familie alleen en hij hoeft dan niet meer te betalen.

ik ben dus erg in gaan spelen op zijn stukje niet willen betalen. Hij is akkoord gegaan dus de voogdij is bijna geregeld en nu ga ik 28e juli naar de advocate om met haar door te nemen wat de mogelijkheden zijn mbt ongedaan maken gezag en erkenning of iig de afspraken juist op papier te krijgen.
    Dat zal dus nog wel even tijdje nodig hebben, maar daarmee is er wel ECHT rust daarna. nu maak ik me soms namelijk nog druk van wat als mij wat gebeurt en wat als hij ineens weer contact wil... weer stress, weer leugens, weer onrust, weer ruzie en weer niet houden aan afspraken en nu zoontje ouder wordt ook teleurstellingen en onduidelijkheid voor hem. Dat wil ik dus niet, dus vandaar.

succes met alles

3. diamantje

diamantje Lid

10 dec 2010
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou de vader heeft haar wel 1x gezien en nooit voor haar betaald en nooit verder interesse getoont ... geen erkenning en dergelijke... politie is ook betrokken ivm mishandeling ed ...

maar bedankt voor de tips in ieder geval

4. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

dan zou ik in jouw geval een logboek bijhouden met zijn daden en contacten (en fam. hiervan op de hoogte brengen zodat zij evt. kunnen aanvechten met jouw gegevens en die van politie als hij toch moeilijk zou doen)

en daarnaast voogdij regelen

volgens mij sta je dan behoorlijk sterk mocht je wat gebeuren

succes ermee

5. diamantje

diamantje Lid

10 dec 2010
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    vanmiddag een notaris gesproken en na men vakantie hebben we een afspraak staan en word alles uitgezocht zodat hij niks meer kan ... dus bedankt voor de handige tips :D

6. diamantje

diamantje Lid

10 dec 2010
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja heb heel goed contact met de wijkagent en die houd samen met mij alles bij en men ex heeft ook een brief gehad met erin dat als hij nog een keer iets probeert dat ik een contact verbod echt aanvecht. En die ook echt krijg. vond het eerst te ver gaan, maar nu is de rust voor die kleine meid belangrijker dan alles

7. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    neem contact op met het bureau en geef dit aan zodat ze niet bij hem terecht zal komen. Zeg ook tegen de creche (als ze daar heen gaat) dat ze niet met haar vader mee mag omdat hij losse handjes heeft, dan zijn die ook op de hoogte.

8. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Z.s.m. alles vastleggen bij de notaris en bijhouden wat er gebeurt m.b.t. omgang er dergelijke. Print zoveel mogelijk uit en bewaar eventuele smsjes. Je kan ook een ander nr nemen, zodat hij je daarop niet kan bereiken. Deze dingen kan je allemaal nodig hebben wanneer hij besluit naar een rechter te stappen.

Je kdv enz op de hoogte brengen van het feit dat alleen JIJ en/of je ouders, neem je ouders mee, zodat ze weten wie het zijn, het kind ophalen.
    Als reden gewoon aangeven dat jij alleen het ouderlijk gezag hebt en dat je in conflict staat met je ex. Niet teveel in detail gaan treden, want wie weet wat er met die info gebeurt en waar het terecht komt.

Daarnaast ook kenbaar maken bij de kdv, dat je geen foto's van je kind op hun website of iets dergelijks wil hebben zonder jou toestemming!
    Zet de naam van je dochter nergens (profielen sites) en wees voorzichtig met foto's.

Succes

Deel Deze Pagina