Scheiden van tafel en bed

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door vlindermoeder, 18 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    Hallo meiden,

Ik Wil jullie graag wat vragen in het belang van mijn broer.
    Zijn vrouw wil van hem scheiden en zij is nogal het type wat er het maximale uit wil slepen.
    Nu wil ze graag van tafel en bed scheiden ipv 'echt' scheiden. Maar waarom zou ze dit willen. Ik heb wat op internet rond gekeken en werd er niet veel wijzer van.
    Ze gaat ook tijdelijk bij haar ouders inwonen. Is het dan zo dat hij geen partner alimentatie hoeft te betalen?????
    Ze zijn pas 3jaar getrouwd en hebben een dochter van 2jr.
    Zij is onlangs ontslagen en hij zit sinds 6mnd in de ziektewet ivm een manische depressie. Ze heeft hem dus verlaten op het moment dat hij haar het meeste nodig heeft.

2. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik vermoed dat ze van tafel en bed wil scheiden vanwege het belastingvoordeel. Het is extra aantrekkelijk als je samen de belastingaangifte invult. Misschien dat iemand anders hier een gedetailleerde uitleg heeft.

Als dit de reden is, en ze dus alleen van tafel en bed scheiden, dan blijven ze in principe wel getrouwd. Partneralimentatie is alleen van toepassing bij een echtscheiding.

Als ze toch besluiten "echt" te scheiden, dan kan er wel aanspraak worden gemaakt op partneralimentatie. Het recht op partneralimentatie stopt pas na de wettelijk vastgestelde termijn (in dit geval 12 jaar, maar er gaan wijzigingen aan komen), of als de ontvangende partner opnieuw trouwt, een geregistreerd partnerschap aangaat, of gaat samenwonen met iemand ongeacht de band met die persoon. Dus als zijn ex tijdelijk bij haar ouders gaat wonen in geval van echtscheiding, en ze daar ook ingeschreven staat, dan heeft ze geen recht meer daarop. Als ze ergens anders ingeschreven staat, en daaruit blijkt dat ze "alleen" woont, dan heeft ze er wel recht op (en da's fraude).

Als ze uiteindelijk een eigen woning heeft gevonden, dan heeft ze weer recht op partneralimentatie, mits ze dus echt gescheiden zijn

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Inderdaad, een scheiding van tafel en bed is geen echte scheiding, je blijft voor de wet gewoon getrouwd. Alleen 'de plicht om samen te wonen' vervalt. Maar sinds een heel aantal jaren is die plicht er sowieso niet meer en daarom komt een scheiding van tafel en bed eigenlijk niet meer voor. Het betekent eigenlijk gewoon dat je allebei ergens anders woont maar nog wel getrouwd blijft. Dat heeft voordelen maar zeker ook nadelen. Je bent niet gescheiden/alleenstaand, dus hebt geen recht op uitkeringen, toeslagen, belastingkortingen etc.

4. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    hhhmmm broer komt vanavond. ik ben dan heel benieuwd waarom ze dit zo willen. ik zag ergens inderdaad staan dat in juni juli ze een wet willen invoeren zo dat je korter recht hebt p partneralimentatie

5. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Het lijkt me super onhandig inderdaad, tafel en bed scheiding. Ze zullen zich beiden in hun vingers snijden. Ik kan me niet voorstellen dat het belastingvoordeel zo groot is dat die het gemis aan uitkeringen en toeslagen kan dekken als ze allebei alleen gaan wonen.

6. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    Vandaag met me broer gesproken. Het is een beetje vaag en ik hoop het goed te kunnen vertellen. Zij zit nu bij haar ouders 2uur rijden en heeft veel heimwee. Ze wil daar blijven en wil niet meer terug naar huis.
    Zolang hij er niet voor kiest daar te gaan wonen wil ze niet meer getrouwd zijn. Ze wil dus de optie open houden om weer met hem getrouwd te zijn als hij er voor kiest daar te gaan wonen.
    Maar zoals ik al zei hij is manisch. Hij heeft nu nog een vaste baan, maar zit wel in de ziekte wet. Hij zal dus wel gek zijn om zijn vaste baan op te zeggen, want niemand neemt hem Aan natuurlijk.
    Ik vind dit pure chantage, hij is er eigenlijk ook wel klaar mee, maar is bang zijn dochter niet zo vaak meer te zien.

Heel lastig dit

Ik heb gezegd dat hij iemand moet gaan zoeken voor info, want als die gaat scheiden heeft die tenminste tijd met zijn dochter alleen. Nu gaat hij bij hun op bezoek. Dat is natuurlijk niet fijn met je schoonouders en je bijna ex vrouw op je lip. Moet die dan naar een juridisch loket ofzo?????

7. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Hm, dus de liefde is er nog wel, als zijn vrouw om die reden toch getrouwd wil blijven.

Ik kan mij goed voorstellen dat ze heimwee heeft naar haar oude omgeving (ik woon ook op 2 uur rijden van mijn familie, vanwege vriend zijn werk), een nieuw leven opbouwen en nieuwe vrienden maken is niet zo makkelijk, en deze thuissituatie legt stress op hun allebei.

Als ze nog van elkaar houden, dan is het beter om samen in ieder geval in therapie te gaan, hij zijn depressie laat behandelen, ze samen leuke dingen doen (maar ook apart) en ze desnoods verhuizen naar een woonplaats die tussen beide families in ligt. Ze moeten beiden wel inzien dat dit niet van de ene op de andere dag allemaal geregeld kan worden.

8. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    Me broer is ook in therapie en werkt hard aan zich zelf. Relatie therapie waren ze aan begonnen, maar toen zat me broer midden in het manische depressie.

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Heb je enig idee wat een 'manische' depressie is?
    Het kan heel erg moeilijk zijn om met zo iemand samen te leven.
    Dat in combinatie met de heimwee naar haar familie...ik kan het enigzins wel begrijpen dat ze weg is gegaan.

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Kunnen ze niet tot een compromis komen om halverwege te gaan wonen

11. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    ka jij begrijpen dat op het moment dat me broer haar het hards nodig heeft zij weg rend naar haar ouders die 2 uur verder wonnen???????
    ik kan dat niet begrijpen. volgens mij als je trouwt zeg je. in voor en tegenspoed bij ziekte en gezondheid

12. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Maar is zij met deze man getrouwd? waarschijnlijk is je broer nu een heel ander persoon geworden.
    Omdat je in voor en tegenspoed bent getrouwd wil niet zeggen dat je alles maar moet slikken!!!
    Ik werk zelf in de psychiaterie, en ik merk dat mijn cliënten erg weinig contact nog hebben met familie.
    Stel je zelf eens voor...je bent getrouwd en je man raakt in een psychose en heeft waanideeën geloof me met zo iemand is het ongeloooooofelijk moeilijk om in 1 huis te wonen.
    Als er dan alleen nog maar tegenspoed is en je man is niet meer de man waarmee je getrouwd was, moet je dan alles maar slikken omdat je getrouwd bent?
    Zelfs als je man niet meer voor rede vatbaar is?

13. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    ik zal de laatste zijn die zegt dat het makkelijk met hem leven is, maar hij is altijd al op zich zelf geweest en heeft nooit veel empathie getoond.
    maar om dan gelijk 2 uur verder op te gaan zitten!!!! hij had ook bij mij ouders kunnen gaan zitten en zij in hun huis.

14. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik snap dat het een enorm vervelende situatie is en dat je in zo'n situatie voor je broer kiest. Als ik je echter 1 advies mag geven dan is dat het volgende: het is hun relatie. Als ze eraan willen werken dan zal dat van beide kanten moeten komen. Probeer je er buiten te houden. Ze hebben echt niet een derde (of vierde of vijfde) persoon in hun huwelijk nodig.

15. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Had gekund ja, maar verplaats je eens in haar positie. Haar familie woont 2 uur verderop, ze is naar een nieuwe plaats verhuisd voor je broer, moet daar dus een sociaal leven opbouwen. Hun relatie staat nu echter zodanig op spanning door wat er is voorgevallen de afgelopen tijd, dat ze zich ook niet goed meer voelt. Het beste is dan om even afstand te nemen, en dat doen de meesten door terug naar de eigen familie te gaan. Haar familie woont alleen niet in de buurt.

16. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    Ze is hier al 9 jaar

Deel Deze Pagina