beste meneer/mevrouw, Ik ben ongepland zwanger geraakt, en heb de zorg over mijn dochter alleen. Voordat ik zwanger raakte zat ik niet lekker in mijn vel. wegens gebeurtenissen in het verleden. Hierdoor ben ik in de ziektewet beland. nu al een jaar in de ziektewet incl zwangerschap ) Zwanger en in de ziektewet dus. Inmiddels ben ik bevallen van een prachtige dochter. maar woon door al de omstandigheden nog steeds verplicht bij mijn vader. Op het moment loop ik bij een psycholoog, die ook vind dat ik nog niet klaar ben om aan het werk te gaan. mijn zw is niet bepaald hoog, en zit onder het minimumloon. kan ik deze ook aanvullen? waar heb ik uberhaupt allemaal recht op. van internet word ik ook niet echt wijs. en als ik bel zowel naar jullie als naar de gemeente krijg ik steeds verschillende verhalen te horen. ik maak me erg zorgen, vroeg of laat ga ik natuurlijk samen met haar in een huis wonen. maar zou echt niet weten hoe ik dit allemaal moet gaan bekostigen. ik heb me laten vertellen dat je ook bijstand kan aanvragen, ik weet namelijk echt niet wanneer ik weer aan het werk kan gaan. hoe graag ik soms ook zou willen. ik heb nog nooit in deze situatie gezeten, ik heb altijd gestudeerd en daarnaast gewerkt. ik heb me ook laten vertellen dat je dan in een soort traject komt, waarbij je een werk leer aanbod krijgt? de opleiding die ik heb afgerond een aantal jaar geleden is scw (mbo-4), de regio waar ik in woon heb je daar weinig tot geen werk in, ze vragen alleen spw'ers. ik ben 2 jaar geleden begonnen aan een HBO opleiding. maar door alle omstandigeden ook mee moeten stoppen, helaas. Weet ook niet of ik deze kan en wil oppakken zodra ik weer aan het werk kan. weet niet of ik dit kan en durf te combineren met mijn kleine. is het dan mogelijk dat ik een nieuwe mbo opleiding aangeboden krijg? ik heb gehoord dat dat per regio verschilt? ik hoop dat u me wat meer informatie kan geven hierover. zit continu in de stress om het financiele plaatje, en dit bevorderd mijn herstel natuurlijk ook niet. voor mn gevoel word ik steeds van het kastje naar de muur gestuurd. en zou hier graag wat meer duidelijkheid over willen krijgen. alvast bedankt,
Beste K1986, De hoogte van een zieketwet-uitkering (ZW) wordt altijd gebaseerd op het loon van de 12 maanden voordat je ziek werd. Daarvan krijg je 70% als uitkering. Wanneer deze uitkering onder het sociaal minimum zit, kun je bij UWV een toeslag aanvragen. Deze vult aan tot het sociaal minimum of tot het laatstverdiende salaris als dat lager was. Soms is de ZW 100%, bijvoorbeeld als je ziekte het gevolg van zwangerschap of bevalling is. In dat geval kun je geen toeslag op je uitkering krijgen, omdat je dan al je 100% van je laatstverdiende salaris krijgt. Je kunt met dit formulier een toeslag op je uitkering aanvragen bij UWV. Binnen acht weken krijg je hier een beslissing over. Blijkt dat je geen recht hebt op toeslag van UWV? Of zijn je uitkering en toeslag samen lager dan het sociaal minimum? Dan kun je een aanvulling bij de gemeente aanvragen. Zoals je zelf al aangeeft, verschillen de regelingen hierover per gemeente. Vraag daarom bij jouw gemeente na voor welke regeling jij in aanmerking komt. Actuele informatie over de toeslag en het sociaal minimum vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare