Zwanger, student en uitzendkracht

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ikdus, 27 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Beste Webcareteam,

Als alles goed mag gaan mag ik in mei bevallen.
    Nu is het echter zo dat ik en student ben en via het uitzendbureau werk. Binnenkort zal ik fulltime stage moeten lopen en daar ben ik pas klaar mee na de bevalling (als het tegen zit ).
    En natuurlijk moet ik daarnaast ook blijven werken en in het meest gunstige geval kan ik dan nog 5u per week blijven werken tot aan mijn verlof.

Nu vraag ik mij dus af hoe dat straks met het verlof zit ?

Wat krijg je dan uitbetaald, gaat het dan om de uren die je in de laatste maand hebt gewerkt of om de laatste week ?

Ik kan natuurlijk niet van een salaris van 5 u per week leven 3 maanden lang.

Met vriendelijke groet,
    Ikdus

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ikdus,

De hoogte wan het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt altijd gebaseerd op het loon van de laatste maand of 4 weken voor het verlof. Dat is afhankelijk van de loonaangifte door je werkgever.

Alleen als je loon door ziekte of verlof lager was in die periode wordt de uitkering op een eerdere periode gebaseerd.

Als je voor je stage een beloning ontvangt kun je ook op basis van je stagecontract een WAZO aanvragen.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hartstikke bedankt !
    Helaas zal ik op mijn stage geen vergoeding krijgen.

Hoe zit het met het aanvragen van verlof ? Moet ik dat direct via UWV doen of via het uitzendbureau ?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ikdus,

Je moet sowieso 3 weken voor de ingangsdatum bij je werkgever melden wanneer je met verlof gaat. Meestal vraagt je werkgever dan het verlof voor je aan. Doet hij dit niet, dan kun je zelf telefonisch een aanvraagformulier laten toesturen.

Actuele informatie over het aanvragen van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina