Kost mijn zwangerschap mijn werkgever geld?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lief of Stoer, 9 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.033
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Hallo,

Ik ben sinds kort zwanger van mijn eerste en heb nog geen idee hoe het precies zit met verlof, contracten e.d. Ik wil graag weten wanneer ik met zwangerschapsverlof zou gaan, of mijn werkgever dan degene is die mij doorbetaald of doet het UWV dit?

Ik vraag dit omdat ik voorbereid wil zijn op het gesprek over mijn contractverlenging. Ik kan me voorstellen dat ze bijv. zouden zeggen dat dat ze teveel geld gaat kosten en dat ik daarom geen verlenging krijg. Ik vind nl. dat zwangerschap niet mee moet wegen in de beslissing over het verlengen van mijn contract, maar dat dit puur gebasseerd moet zijn op mijn functioneren. En ik denk dat als mijn werkgever zou weten dat ik zwanger ben, mijn contract niet verlengd word. Dit is nl. al eerder bij andere collega's gebeurd.

Graag uw reactie. Bedankt alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lief of Stoer,

Alle zwangere werkneemsters worden tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) betaald door UWV. Meestal betalen wij de WAZO aan de werkgever. De werkgever betaalt dan gewoon het loon door. Als jij of de werkgever dit niet wil betaalt UWV de uitkering aan jou.

Het zwangerschapsverlof begint 6 tot 4 weken voor de dag na je vermoedelijke bevallingsdatum (één dag na uitgerekende datum bepalen en dan 4 tot zes weken terugtellen). Afhankelijk van de ingangsdatum heb je nog 10 tot 12 weken recht op bevallingsverlof. Het totale verlof duurt dus in principe 16 weken. Alleen te laat bevalt verlengen we het verlof met het aantal dagen tussen de berekende en de daadwerkelijke bevallingsdatum.

Je werkgever mag je niet ontslaan tijdens zwangerschap. Volgens de wet heb je dan namelijk recht op ontslagbescherming. Een tijdelijk contract hoeft echter nooit verlengd te worden.

Je zou er dus voor kunnen kiezen om voor de contractonderhandelingen nog niet te vertellen dat je zwanger bent. Maar ik weet niet wanneer je contract eindigt en hoe lang je al zwanger bent. Op de website van de Rijksoverheid staat het advies om uiterlijk na 3 maanden zwangerschap je werkgever hierover te informeren. Daarmee geef je hem de gelegenheid om verplichte maatregelen te treffen om jou en je baby te beschermen.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina