Vanaf de zomer zit ik weer zonder werk, omdat mijn tijdelijke contract niet verlengd kan worden. Ik heb 3 contracten gehad en er is geen geld om mij vast aan te nemen en dus sta ik zonder werk 'op straat'. Nu wil ik graag zwanger worden, maar ik weet niet of ik recht heb op zwangerschapsverlof. Als ik als invalleerkracht werk (dus zonder uitzendbureau of werkgever), heb ik dan recht opz wangerschapsverlof? Volgens alle berichten die ik lees, zou ik hier geen recht op hebben. Maar het lijkt me toch vreemd. Graag hoor ik hoe het zit.
Beste Iellie, Je wilt graag weten of je recht op zwangerschapsverlof hebt als je werkt als invalleerkracht. Je kunt aanspraak maken op een WAZO als je een werkgever hebt. Ook kun je een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen als je een Ziektewet-uitkering, loongerelateerde WGA-uitkering of een WW-uitkering ontvangt. Is je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na je dienstverband of na één van de bovengenoemde uitkeringen dan kun je ook in aanmerking komen voor een WAZO. Als je dus een WW-uitkering ontvangt als je niet kunt invallen, dan ben je ook tussen het invalwerk door verzekerd voor een WAZO. Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare