Alleenstaande ouderkorting

Discussion in 'De lounge' started by Mama van milano, Nov 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama van milano

Mama van milano Actief lid

May 31, 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi allemaal,

Ik had een vraagje over de alleenstaande ouderkorting.
    Ik heb dat helemaal niet gekregen voor 2011.
    Op internet las ik ergens dat je dat moet aftrekken van je aangifte wie je invult?
    Kan ik dat nog wijzigen? En hoe dan? Wil het wel graag ontvangen.
    En wat voor bedrag van de alleenstaande ouderkortig moet ik dan aftrekken waar van af precies?
    Haha dit is niet echt mij ding! Hoop dat iemand me kan helpen ben echt nieuwschierig, het is natuurlijk wel fijn als ik nog een bedrag terug krijg van de alleenstaande ouderkorting zo vlak voor de feestdagen!

Bedankt alvast!

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hoelang ben je al alleen? Die korting is alleen als je minstens een half jaar alleenstaand ouder bent geweest. Dus VOOR 1 juli 2011. Bij je aangifte komt het vanzelf tevoorschijn, een van de vragen die je invult is of je alleen met je kind woont en of je dat minstens een half jaar gedaan hebt. Dus daar zou je even naar moeten kijken.

3. Mama van milano

May 31, 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ben alleen sinds aug 2010.
    Ik heb die vraag niet gezien, kan ik dat nakijken digitaal? Wat en hoe ik heb ingevuld, of moet ik dan alles opnieuw doen?
    De vraag of ik alleen woon met kinderen heb ik wel ingevuld.

4. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ik moet nog wachten maar snap er ook niet echt veel van vind het soms best moeilijk hoe alles werkt van de belasting
    als je er niet uit komt kan je misschien even bellen succes

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Heb je het niet opgeslagen/uitgeprint? Het is geen bedrag zoals de toeslagen, die je apart uitbetaald krijgt. Het is een korting die afgetrokken wordt van je te betalen belasting.

Werk je of heb je een uitkering trouwens?

6. Mama van milano

May 31, 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Ik had het wel opgeslagen maar die computer is helaas stuk gegaan.
    Staat het niet op je profiel van digi d ergens? Of onderteken je alleen met dat progamma?
    Ik heb een uitkering, krijg ik het dan wel?

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Waarschijnlijk komt het door je uitkering, ik heb geen idee hoe dat precies zit, maar ik heb wel eens begrepen dat deze korting alleen geld als je inkomen uit arbeid hebt, niet uit uitkering. Maar daar weet ik verder het fijne niet van.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    In het aangifteprogramma krijg je een vraag of je alleen woont met kind en of het langer is dan een half jaar. Alleenstaande ouderkorting wordt dan bij de laatste berekeningen er vanaf getrokken. Zoals iemand al zei, het is geen bedrag a la toeslag wat je zo krijgt maar het is een belastingkorting.
    Grote kans dat je deze korting dus al heb gehad maar dat het je niet is opgevallen.

MAAR, de sociale dienst ziet dit als inkomen en zal dit van je uitkering aftrekken!
    Dus je schiet er niet veel mee op als je het aanvraagd.

9. Mama van milano

May 31, 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Oke vandaar, ik moest wat papieren invullen en daar stond bij wat ik aan geld had gekregen voor de alleenstaande ouderkorting, toen ik het opzocht stond ergens op internet dat ik de alleenstaandeouderkoring ook krijg met uitkering en dat ik dan 900 zoveel moest aftrekken van het bruto jaarloon ofzoiets ook stond er aanvullende alleenstaande ouderkorting maar die krijg je als je werkt want dat is meer.
    Maar als het automatisch word berekend bij het invullen van de aangifte zal het denk ik wel zo zijn dat ik het al heb ontvangen. Maar omdat er stond dat ik dat bedrag af moest trekken van het bruto jaarloon snapte ik er niets meer van!

Share This Page