Ho Na 1,5 maand WW en druk aan het solliciteren (buiten mijn opleidingsector) kwam ik een vacature als gastouder tegen. Nu ben ik van huize uit juf basisonderwijs en heb ook 1,5 jaar ervaring op een bos. Enthousiast een mail gestuurd met de vraag of je met een pabo diploma ook kan solliciteren en wat je verder voor cursussen e.d. nodig hebt. Na een aantal afwijzingen elders had ik weinig hoop op reactie Nu had ik vanmorgen al een reactie dat ze volgende week wel langs wilde komen voor een gesprek hier thuis en toen had ik gelijk honderd duizend vragen, ideeën en gedachten. Misschien kunnen er hier vrouwen mij alvast helpen met antwoorden... Moet er in huis veel aanpassingen gedaan worden? Kind vriendelijk en veilig lijkt me logisch maar bv extra bedjes, kinderstoelen etc. Moeten die aangeschaft worden? En werktijden. Hoe zit dat bij jullie? Nu zal iedereen wel andere werktijden hebben maar toen voor mezelf een beetje richtlijnen te krijgen. Want wat gastouder betreft ben ik geheel blanco.... Pff handig om zo'n vacature te reageren zeg Hopelijk dat sommige vrouwen me meer willen/kunnen vertellen??
Ik heb een tijdje gastouder gedaan naast mijn werk ik ga dit nu vanaf januari ook weer fulltime doen. werk in de kinderopvang maar ga stoppen om lekker bij mn kids te zijn. Het huis moet idd kindvriendelijk zijn van de GGD komen ze dit ook controleren je krijgt bij je intake wel te horen hoe en wat. Denk aan stopcontactbeveiligers traphekjes, snoeren wegwerken e.d. Er moet genoeg plek zijn voor bedjes en je moet evt speelgoed hebben. Bij ons gastouderburo heb ik de mogelijkheid tot lenen van dingen. bijv duowagens, campingbedjes enz dus dan hoef je het zelf niet aan te schaffen. Ik heb 2 kleintjes dus ik heb al vanalles dat is mooi makkelijk Het is ontzettend leuk en dankbaar werk
oh en qua werkuren dat ligt aan de vraagouders maar ik hanteer van 7:00 - 19:00 maar je kunt ook van 8 - 18 doen wat je zelf wil. en wil je 5 dagen of wil je ook nog een dag vrij voor jezelf? bijv elke woensdag vrij of elke maandag?
Ik werk nu sinds 2 jaar als gastouder aan huis en het is erg leuk werk. Je huis moet inderdaad kindvriendelijk en -veilig zijn ingericht. Traphekjes, stopcontactbeveiligers, snoeren wegwerken, schoonmaakmiddelen en medicatie veilig opbergen. Dit zijn maar enkele dingen. Het gastouderbureau kan je precies vertellen wat er van belang is. Als je kinderen tot 1,5 jaar gaat opvangen dan dient er voor hen een slaapplek te zijn. Als je een kamer overhebt dan kan je daar een paar ledikantjes/campingbedjes zetten. Maar je mag ook gewoon een bedje op je eigen slaapkamer of bijvoorbeeld die van je eigen kindje zetten. Het gaat er vooral om dat er geen kindjes in bijv. de woonkamer hoeven te slapen. Er zijn nog wel meer eisen aan de opvanglocatie, maar die weet ik zo even niet. Kan ook de flyer niet meer vinden op internet. Wat betreft de aanschaf van spullen: Je kan navragen of je bij het gastouderbureau spullen kan lenen, soms is dit mogelijk. Verder zou je natuurlijk voordat je gaat beginnen in je familie- en kennissenkring eens kunnen vragen of mensen nog bedjes, beddengoed, kinderstoelen, speelgoed, noem maar op, over hebben. Bij de kringloop en via marktplaats kan je ook altijd goed slapen. Ik zou vooral niet teveel in een keer aanschaffen, eerst maar eens kijken hoeveel kindjes je kan krijgen. En de werktijden kan je helemaal zelf bepalen. Ik werk 5 dagen in de week op de tijden dat ouders opvang nodig hebben. Op het moment zijn dat wel redelijk 'kantoortijden' te noemen. Maar ik ben ook een tijdje al om 6 uur 's ochtends begonnen tot 19 uur 's avonds. Ik ben alleenstaand dus geen probleem, maar met een gezin is dat denk ik niet aan te raden. Als je het geld niet hard nodig hebt zou ik proberen een dag voor jezelf te houden. Zo, het is een heel verhaal geworden. Maar hopelijk heb je er wat aan.